Citat:
Ursprungligen postat av
klurigkluring
"Hovrätten har beslutat att den tilltalade ska vara fortsatt häktad till dess dom meddelas i målet, eller annat beslutas."
Kan man tolka det fetade att HR inte är helt enig i skuldfrågan? Att NB fortfarande kan släppas innan domen meddelas den 8/2? Jag bara undrar.
Jag kan bara se en rimlig tolkning:
Man skriver så som standard eftersom det ju alltid innan en dom finns en möjlighet att den misstänkte frias, och då ska denne givetvis släppas direkt. Om vi tar NB som exempel; där ska domen komma den 8 februari. Om hovrättens ledamöter den 3 februari kommer fram till att det ska bli friande ska ju NB släppas direkt. Alltså upphör då häktningen.
Att den skrivna domen inte kommer förrän den 8 februari är ju förstås en annan femma.
Jag kan inte se att en formulering om häktning i väntan på dom skulle kunna formuleras på annat sätt än det som gjorts. Man kan ju inte gärna bestämma att häktningen ska vara fram tills domen faller, eftersom skuldfrågan antagligen avgörs tidigare (det tar ju en stund att skriva domen också), och då är det svårmotiverat att hålla en person som ska frias häktad.
Med andra ord: formuleringen har inget alls att göra med vad hovrätten vid häktningsbeslutet trodde angående NB.s skuld.