2016-01-27, 13:45
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Premium-CX
Man kan på goda grunder införliva rätt mycket som Brunnberg blivit utsatt för. Låt mig spekulera.
Uffe har blivit förödmjukad och förolämpad? Ja, jag tolkar det så av Uffes reaktion i pressen.
Uffe har blivit diskriminerad? Ja, varför inte?! Respektblattar från Mellanöstern i 20-30-årsåldern vill nita och behandla vit äldre man, svensk gubbjävel s.a.s., nedsättande. En sorts diskriminering om man ska vara lite noga.
In my eyes har Uffe Brunnberg kränkts av dessa pajasvakter på Arlanda (= "blivit utsatt").

Huruvida Uffe fick spel är vanskligt att säga, tycker jag. Vittnen som snackat i den riktningen, men vad betyder det egentligen? Tveksamt om det kategoriskt är att likna vid att Brunnberg fått spel.
Rutin förvisso. Sedan beror det på hur den utförs. Man kan utan vidare misstänka - som jag nämnt på annan plats åker jag via Arlanda en hel del - att de unga invandrarvakterna i säkerhetskontrollen (läs: huvudsakligen unga babbar som har behov av att flasha med sin impotens förklädd som hämndbegär ) agerat felaktigt, och spelat över. På tal om "spel".

Uffe - "track record i de här frågorna"? Hur många fler gånger har detta skett för Uffe som på Arlanda, menar du? Ge exempel?
Bisarr innan sändning i Radio 1? Vafan, kom igen.
Vad gjorde han exakt i samband med Radio 1 som är att jämställa eller likna vid Arlandahändelsen?

Jag ser delvis ut som ett svenskt as uppe i åren, inte alltför långt ifrån Uffes ålder - och blir ganska ofta "stickad" -- samtidigt som jag känner åtskilliga utomeuropéer som glider förbi utan att checkas. Det kan givetvis vara tillfälligheter och det behöver inte betyda någonting. Men ändå.

Han vräkte ur sig rasistiska saker. Kanske inte så konstigt. Vi talar om en nolla som har gjort några halvtaskiga roller och inbillar sig att han är en konstnär.
Citera
2016-01-27, 14:10
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Han vräkte ur sig rasistiska saker. Kanske inte så konstigt. Vi talar om en nolla som har gjort några halvtaskiga roller och inbillar sig att han är en konstnär.
Det är lustigt. Så fort svenska skådisar och svenska filmer kommer på tal dyker du upp som gubben ur lådan och sågar dem. Ulf Brunnberg har gjort en hel del roller både på film, tv och teaterscenen. Han gjorde en vass insats i Fyra nyanserav brunt t.e.x men det är klart att du kommer såga den också.
Citera
2016-01-27, 15:22
Bannlyst
As kanske är att ta i, men han är helt klart en dinosaurie. Han har vägrat acceptera att samhället har förändrats de senaste 50 åren.
Citera
2016-01-27, 18:46
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Det är lustigt. Så fort svenska skådisar och svenska filmer kommer på tal dyker du upp som gubben ur lådan och sågar dem. Ulf Brunnberg har gjort en hel del roller både på film, tv och teaterscenen. Han gjorde en vass insats i Fyra nyanserav brunt t.e.x men det är klart att du kommer såga den också.

Jag tänkte faktiskt på dig och undrade varför du inte dykt upp för länge sedan i tråden och försvarat Brunnberg. Enligt dig är ju svensk film och TV en guldgruva att ösa ur. Hellberg, Brunnberg etc.

Nu gick du iofs OT och du hade ingen poäng med ditt resonemang. Min poäng var att den bild han har av sig själv, inte stämmer med omvärldens, och att det är därför han tämligen ofta beter sig på det här sättet. Iofs är det väl hans enda chans att få sitt namn i tidningarna nuförtiden. Han ägnar väl sig väl inte ens åt kommunalpolitik längre, om jag minns rätt.
Citera
2016-01-28, 04:18
Medlem
Premium-CXs avatar
Citat:
Nja, ändå inte.
Tar och benar lite i vad som egentligen hände - vad Uffe Brunnberg sa - i samband med radioprogrammet Radio 1, som du hänvisat till.

Till att börja med är det som är skrivet om historien skrivet och bloggat av den där iranska tjejen Shabnam Mahmoudkhan och det på hennes blogg hos Radio 1. Texten ska vara från 27 augusti 2012 och ha rubriken Ulf Brunnberg (folk kan googla fram den, inte minst genom citaten nedtill). Varför jag nämner iranska är för att det skulle kunna spela in. Jag tycker det kan tas med i sammanhanget hur som helst.

Det Shabnam skriver angående Uffe och invandrare (att tala om "vräkte ur sig rasistiska saker" som du gör finns det inget belägg för) är följande (jag har fetat):
Citat:
När jag gick ner för att hämta Ulf från receptionen fick jag tankeställare nummer 1. Jag hälsade honom välkommen och frågade hur det hade gått med taxin. “Det var skitdåligt! Det är bara en jävla massa invandrare som kör! De kan ju ingen svenska och kan inte ens läsa kartan!” Okej, sa jag och blev lite förvånad över uttalandet. Jag ville inte döma ut honom så jag tänkte att han kanske bara hade en dålig dag?
Min analys:
Dels är det som sagt förmedlat genom denna Shabnam (det behöver alltså inte ha sagts precis så ordagrant), dels - och det här är det väsentliga - har Ulf Brunnberg rätt i sak i det han säger. Precis som Jan Guillou 1986 i Rekordmagasinet sa "Vi gör inget snyftreportage om hur synd det är om zigenarna och om våra fördomar mot dem. Istället vänder vi på steken och visar att det faktiskt är så att zigenare stjäl mer än andra, inte vill arbeta eller bo i lägenhet."

Det blev ett jävla hallå då när Guillou levererade den sanningen om zigenares förehavanden. På liknande sätt i någon mening, tycker jag, att Brunnberg säger sanningen när han uttrycker "bara en jävla massa invandrare som kör! De kan ju ingen svenska och kan inte ens läsa kartan!" En skillnad är självfallet att han använder en svordom, ett förstärkningsord, "jävla" framför massa invandrare. Men är det att relatera Brunnberg som rasistisk? Nej. Och igen, detta är ord skrivna av en ung iransk tjej. Vad vet vi med säkerhet om Shabnams agenda då?

Okej. Nästa. Ulf säger enligt Shabnam vidare:
Citat:
Tankeställare nummer 4. I en annan paus frågade jag Ulf om han ville ha en taxi tillbaka. Det ville han men tyckte att vi skulle byta taxibolag. Varför, undrade Robban. “För det är bara en massa invandrare som kör! De kan inte jobba med GPS och de kan för fan inte ens svenska”, sa Ulf, vickade på huvudet och började härma och prata som en invandrare med knackig svenska. Herregud, tänkte jag och kände mig illa till mods. Jag tittade på Robban och märkte att han också upplevde situationen som konstig och lite jobbig.
Ulf berättar om verkligheten igen. Säger sanningen rakt av. Han har hur rätt som helst.

ALLA som åker taxi i Stockholm vet att detta stämmer, det som Uffe nämner. Och idag 3½ år senare är det sju resor värre dessutom. På kvällar och nätter är det i princip bara invandrare som rattar taxibilar, alltfler sådana med usel (eller obefintlig) svenska. Åtskilliga av dessa invandrare kan just inte hantera GPS-utrustningen, eller framför allt inte kommunicera med sitt taxibolag om de behöver hjälp med någon adress. Kartboken ska vi inte ens nämna, det vet många av desamma inte ens vad det är för något (verkar det som).

Kvaliteten på taxikörningar med invandarchaffisar är åt helvete låg i väldigt många fall, det vill säga de som lyckas ratta bilen till rätt adress. Brunnberg har helt rätt i det han är inne på. Det är alltså sant till hundra procent det han beskriver där, det som Shabnam beskriver. Någon rasism är det tamefan inte. Då är hela jordens befolkning rasister i viss mening.

En salut för Brunnberg som vågar agera genom att vara uppriktig och säga sanningar.

Jag kan mycket väl tänka mig att Uffe Brunnberg får Flashback Forums egna pris Flashback Awards om ett eller annat år.
Senast redigerad av Premium-CX 2016-01-28 kl. 04:24.
Citera
2016-01-28, 14:05
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Nja, ändå inte.
Tar och benar lite i vad som egentligen hände - vad Uffe Brunnberg sa - i samband med radioprogrammet Radio 1, som du hänvisat till.

Till att börja med är det som är skrivet om historien skrivet och bloggat av den där iranska tjejen Shabnam Mahmoudkhan och det på hennes blogg hos Radio 1. Texten ska vara från 27 augusti 2012 och ha rubriken Ulf Brunnberg (folk kan googla fram den, inte minst genom citaten nedtill). Varför jag nämner iranska är för att det skulle kunna spela in. Jag tycker det kan tas med i sammanhanget hur som helst.

Det Shabnam skriver angående Uffe och invandrare (att tala om "vräkte ur sig rasistiska saker" som du gör finns det inget belägg för) är följande (jag har fetat):Min analys:
Dels är det som sagt förmedlat genom denna Shabnam (det behöver alltså inte ha sagts precis så ordagrant), dels - och det här är det väsentliga - har Ulf Brunnberg rätt i sak i det han säger. Precis som Jan Guillou 1986 i Rekordmagasinet sa "Vi gör inget snyftreportage om hur synd det är om zigenarna och om våra fördomar mot dem. Istället vänder vi på steken och visar att det faktiskt är så att zigenare stjäl mer än andra, inte vill arbeta eller bo i lägenhet."

Det blev ett jävla hallå då när Guillou levererade den sanningen om zigenares förehavanden. På liknande sätt i någon mening, tycker jag, att Brunnberg säger sanningen när han uttrycker "bara en jävla massa invandrare som kör! De kan ju ingen svenska och kan inte ens läsa kartan!" En skillnad är självfallet att han använder en svordom, ett förstärkningsord, "jävla" framför massa invandrare. Men är det att relatera Brunnberg som rasistisk? Nej. Och igen, detta är ord skrivna av en ung iransk tjej. Vad vet vi med säkerhet om Shabnams agenda då?

Okej. Nästa. Ulf säger enligt Shabnam vidare:Ulf berättar om verkligheten igen. Säger sanningen rakt av. Han har hur rätt som helst.

ALLA som åker taxi i Stockholm vet att detta stämmer, det som Uffe nämner. Och idag 3½ år senare är det sju resor värre dessutom. På kvällar och nätter är det i princip bara invandrare som rattar taxibilar, alltfler sådana med usel (eller obefintlig) svenska. Åtskilliga av dessa invandrare kan just inte hantera GPS-utrustningen, eller framför allt inte kommunicera med sitt taxibolag om de behöver hjälp med någon adress. Kartboken ska vi inte ens nämna, det vet många av desamma inte ens vad det är för något (verkar det som).

Kvaliteten på taxikörningar med invandarchaffisar är åt helvete låg i väldigt många fall, det vill säga de som lyckas ratta bilen till rätt adress. Brunnberg har helt rätt i det han är inne på. Det är alltså sant till hundra procent det han beskriver där, det som Shabnam beskriver. Någon rasism är det tamefan inte. Då är hela jordens befolkning rasister i viss mening.

En salut för Brunnberg som vågar agera genom att vara uppriktig och säga sanningar.

Jag kan mycket väl tänka mig att Uffe Brunnberg får Flashback Forums egna pris Flashback Awards om ett eller annat år.

Att du hänvisar till Shabbe som "den där iranska tjejen" säger väl allt om dig. Hon kom till Sverige extremt tidigt och hennes svenska är nog bättre än Uffes. Citatet från hennes blogg snarare bekräftar vad jag sade. Sedan är det här ett exempel i mängden.

Du får mig mest att tänka på den här nissen. https://www.youtube.com/watch?v=8g37ggq_k_o
Citera
2016-01-28, 17:05
Medlem
Premium-CXs avatar
Citat:
Att du hänvisar till Shabbe som "den där iranska tjejen" säger väl allt om dig. Hon kom till Sverige extremt tidigt och hennes svenska är nog bättre än Uffes. Citatet från hennes blogg snarare bekräftar vad jag sade. Sedan är det här ett exempel i mängden.
Du går bort dig i sakfrågan – som du inte ens klarar att beröra ingående (kanske beroende på att du insett att din mening om att Brunnberg "vräkte ur sig rasistiska saker" är stollig) – på ett rätt flamsigt sätt genom försök av beige ad hominem-retorik. Löjeväckande förstås.

Personen S i fråga brister rätt mycket i svenska språket (vilket inte Ulf Brunnberg gör), men det är egentligen ovidkommande.

Brunnberg har - igen - helt rätt i själva ämnet. Både på Arlanda och i Radio 1.
Citera
2016-01-28, 17:48
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Sakfrågan handlar inte om han har rätt efter inte. Det handlar om att han vill vår förnöjsamhet skämmer ut sig offentligt.
Citera
2016-01-28, 17:55
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ulf Brunnberg tänker inte ta av sig bältet i Arlandas säkerhetskontroll, kände sig kränkt, blev tagen åt sidan och svarade med att förolämpa säkerhetspersonalen. Premium-CX vet precis vad som egentligen har hänt. Klart det går att göra en migrationsfråga av Ulf Brunnbergs livrem.
Citera
2016-01-29, 03:18
Medlem
Premium-CXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Sakfrågan handlar inte om han har rätt efter inte. Det handlar om att han vill vår förnöjsamhet skämmer ut sig offentligt.
Du uttrycker - vad man kan se av din kommentar - mer vad Du anser att saken handlar om. Rätt lustig retorik du använder.
Huruvida Brunnberg skämmer ut sig offentligt är som jag ser det tämligen ointressant. Uffe själv ger nog, kan man ana, fullständigt fan i att ta notis om att han nu skulle vara eller ha blivit offentligt utskämd.
Sakfrågan för honom handlar nog mest om att han blivit felaktigt behandlad av Arlandapersonalen, dvs. av vakterna där. That's it.

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Ulf Brunnberg tänker inte ta av sig bältet i Arlandas säkerhetskontroll, kände sig kränkt, blev tagen åt sidan och svarade med att förolämpa säkerhetspersonalen. Premium-CX vet precis vad som egentligen har hänt. Klart det går att göra en migrationsfråga av Ulf Brunnbergs livrem.
Först delen beskriver Schlesien rätt bra vad gäller det som ska ha hänt (utifrån de uppgifter som finns om det som hände). Sedan undrar jag hur Schlesien egentligen tänker. För Premium-CX vet naturligtvis ingenting om vad som egentligen har hänt (det tror jag du vet någonstans också). Jag var alltså inte där, och jag känner inte Brunnberg. I framtiden kan det säkert gå att göra en migrationsfråga i någon mening om Brunnberg i samtiden, en samtid där det onekligen (som Ulf vittnat om) finns dylika migrationselement som rör till det för Ulf. Vi får se vad det lider.
Citera
2016-01-29, 07:59
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Du uttrycker - vad man kan se av din kommentar - mer vad Du anser att saken handlar om. Rätt lustig retorik du använder.
Huruvida Brunnberg skämmer ut sig offentligt är som jag ser det tämligen ointressant. Uffe själv ger nog, kan man ana, fullständigt fan i att ta notis om att han nu skulle vara eller ha blivit offentligt utskämd.
Sakfrågan för honom handlar nog mest om att han blivit felaktigt behandlad av Arlandapersonalen, dvs. av vakterna där. That's it.

Först delen beskriver Schlesien rätt bra vad gäller det som ska ha hänt (utifrån de uppgifter som finns om det som hände). Sedan undrar jag hur Schlesien egentligen tänker. För Premium-CX vet naturligtvis ingenting om vad som egentligen har hänt (det tror jag du vet någonstans också). Jag var alltså inte där, och jag känner inte Brunnberg. I framtiden kan det säkert gå att göra en migrationsfråga i någon mening om Brunnberg i samtiden, en samtid där det onekligen (som Ulf vittnat om) finns dylika migrationselement som rör till det för Ulf. Vi får se vad det lider.

Eftersom det är Uffes skvallertråd så är det högst väsentligt att han skämmer ut sig.
Att Uffe högljutt "diskuterar" migrationspolitiken i Arlandas säkerhetskontroll är väsentligt
Om personalen är inkompetent eller inte har inte med saken att göra, helt enkelt därför att man inte ställer sig och gapar och skriker som en femåring. Då har fokus flyttats från den eventuellt inkompetenta personalen, till den socialt inkompetenta Uffe.
Citera
2016-01-30, 02:45
Medlem
Premium-CXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Eftersom det är Uffes skvallertråd så är det högst väsentligt att han skämmer ut sig.
Att Uffe högljutt "diskuterar" migrationspolitiken i Arlandas säkerhetskontroll är väsentligt
Om personalen är inkompetent eller inte har inte med saken att göra, helt enkelt därför att man inte ställer sig och gapar och skriker som en femåring. Då har fokus flyttats från den eventuellt inkompetenta personalen, till den socialt inkompetenta Uffe.
Intressant sätt du tagit ställning på vad gäller Ulf Brunnbergs förehavanden på Arlanda nyligen. Och om vad som är att betrakta som (skvaller)fokus i denna tråd.

Har verkligen Uffe skämt ut sig??
Klart att det i någon mening kan vara av intresse sett från en skvallersynpunkt - här - att Uffe - i vissa journalisters, vittnens och dina och andra på trådens ögon - just skämmer ut sig, om han nu gjort det.
Det är i alla händelser en dylik tolkningsfråga. Frågar man Brunnberg tror jag definitivt inte han skulle skriva under på något sådant som att han skämt ut sig.

Jag anser att Arlanda mer än Brunnberg ska stå med brallorna nere.
Arlanda har genom ett antal idiotiska vakter (jag ger Uffe rätt på den punkten, dels då jag litar på det han säger, dels av egen och bekantas erfarenhet av de, i de flesta fall, unga "respektvakter" som brukar stå där i säkerhetskontrollen) sannerligen skämt ut sig.

Sedan har Brunnberg mig veterligen inte diskuterat migrationspolitik i Arlandas säkerhetskontroll, som du skriver. Var får du det ifrån? Läs igen vad han ska ha sagt, enligt Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article22138113.ab
Citat:
Ett vittne skriver på Facebook att du sa rasistiska kommentarer till vakterna. Stämmer det?

– Jag kallade dem för idioter. Det var vad jag kallade dem för.

Ångrar du dig?

– Nej, det står jag för. Deras beteende var idiotiskt.

Att Arlandas personal är kompetent eller inkompetent är i sanning viktigt. Inte minst när man försöker göra en bedömning av vad som hände där (i retrospektivet).
Det märks att du tagit ställning genom att formulera att Brunnberg "ställer sig och gapar och skriker som en femåring". Vad får dig att dra sådana växlar? Vad vet du om Uffes tonläge? Eller vad får dig att likna Brunnberg vid en femåring? Vad i det som EXP och AB har skrivit är analogt med Uffe som femåring? Ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in