2013-06-17, 20:24
Medlem
whatnots avatar
Tänkte bara bidra med ett tips angående att kontrollera andning hos någon som är medvetslös.
Om man inte har en spegel till hands är ett knep att fukta fingret med saliv å hålla framför munnen på den medvetslöse.
Vid andning känner man att fingret kyls av den passerande luften.
Citera
2013-06-29, 11:08
Medlem
Tetrapluras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alucard137
Måste ställa frågan, vi säger att ens kompis håller på att tuppa av. Och man ringer 112 och han får vård bla bla. Kommer då polisen att haffa en när vården är klar? Jag menar, är det så är det jö sjuk. Det är då folk tvekar och deras vänner dör/skadas.

Jag är missbrukare! Ja, snuten plockar dig efteråt, ibland! Beror på vilka som åker i ambulansen samt vilka snutar det är.. Beror också på om du är aggresiv när ambulansen kommer.Hur sjukt det än låter är det dagens sanning. Jag har både blivit räddad av att ambulansen. kommit, samt torskat.. Det är rysk roullet. Förjävligt hur sveriges drogpolitik är utformad. Hur kan man straffa människor som uppenbarligen behöver stöd och hjälp. Finns ingen heder i att straffa ut människor i utanförskap!
Citera
2013-08-19, 02:31
Medlem
lectrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superfluous.
Värt att markera för er som inte gått HLR-utbildning, tänk på att trycken går ganska snabbt och relativt djupt. På TV/film ser man ofta att de gör en hjärtkompressionerna - väntar ett par sekunder - gör en till. Vilket är helt fel.

Jag fick lära mig när jag hade HLR-utbildning någon gång i grundskolan att man (ironiskt nog) ska trycka i takten "Stayin' Alive" går i.
Citera
2015-03-22, 02:59
Medlem
Shawty92s avatar
Äntligen en vettig tråd till alla dumma idioter som skriver på flashback om vafan dom ska göra för att deras polare käkat 100 alvedon och ligger och knappt kan andas
Citera
2015-04-13, 20:34
Medlem
zebrabodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawty92
Äntligen en vettig tråd till alla dumma idioter som skriver på flashback om vafan dom ska göra för att deras polare käkat 100 alvedon och ligger och knappt kan andas
Då kan nog jag tycka att 112 är på sin plats. Eller ?
Citera
2016-01-28, 13:02
Medlem
Sek-Losos avatar
Med tanke på en annan tråd jag nyss såg så: POLISEN KOMMER INTE om du ringer 112 och säger att du mår dåligt av någon drog/överdos...

Tror dom inte skulle få göra mycket annat då än att åka på såna larm....

Har själv 4-5 ringt eller någon ringt åt mig...aldrig varit någon polis med eller tal om någon polis...Dom kommer inte till akuten sen heller (om du inte bråkar och är aggressiv, men då är det ju av den anledningen)

Senast jag var på akuten på danderyd hade jag tom lite tjack kvar i fickan när jag blev utskriven. Så det är knappast så att sjukhuspersonalen snokar och försöker sätta dit oss. De vill rädda våra liv, det är deras enda prioritet....

Man kan alltid ringa 112 och snacka med dem. Ibland blir man lugnare bara av att prata med dem när man nojjar...Jag var helt övertygad om att jag knappt kunde andas och snart skulle sluta helt, ringde 112, efter 5 min samtal säger sjuksköterskan: Eftersom du klarat av att konversera i 5 min så andas du nog. Bara en sån enkel grej så fatta jag att det bara var nojja.
Citera
2016-02-02, 14:40
Medlem
Tristanas avatar
Hittade ett inlägg på internet om just HLR. Om du någon gång behöver göra bröstkompressioner så ska man hålla en takt på 100- 120 tryck/min.

Här har någon gjort en lista med låtar som håller just den takten! Det är rätt klassiska låtar som är lätta att komma ihåg om det värsta skulle hända.

https://play.spotify.com/user/sandra...qEEjvIhFTU2Btz
Citera
2016-02-13, 07:14
Medlem
Sek-Losos avatar
Att hålla sig lugn när någon nojjar...

Först! Jag rekomenderar ALLTID att ringa 112 om någon verkar dåligt på riktigt...

MEN...

Det finns många tillfällen när tröttheten och nojjan tar kontrollen över folk:

Tex: Här om natten tjejej hade rökt ICE ( inte så mycket, men hon har typ nolltolerans också ) inte sovit eller ätit så mycket på ca 2 dygn sedan går hon ut och dricker rejält. Jag var vaken lika länge, men rökte betydligt mer.

Så när jag är på väg ner det andra dygnet ( börjar känna mig trött i kroppen/hjärnan och har börjat dricka lite öl för att gå ner ) då kommer tjejens två kompisar släpandes på henne. Hon ligger som en död på soffan i fem min SEN...Börjar hon få panikattack, andas ytligt och snabbt, okontaktbar, håller sig för bröstet...stönar fram "hjälp mig hjälp mig jag vill inte dö"

Jag pratar lugnt med henne, säger att hon måste börjar andas lugnt och djupt. Bara sluta ögonen och fokusera på andningen. Hon försöker men sedan kommer paniken igen ...

Svårt att beskriva hennes tillstånd, men det som gjorde mig lite orolig var så okontaktbar, men jag avvaktade...

Jag var själv ganska trött i det här läget och mitt eget hjärta bankade på en del så hade absolut noll kraft för detta.

Skall tilläggas att i landet där jag bor KOMMER polisen garanterat om du åker till sjukhuset och har metamfetamin i blodet. Att ringa ambulans är inte att tänka på, du får ta dig dit själv bäst du kan...

Så hon går upp och ner i andning, puls, panik, och kontaktbarhet...Jag avaktar...

Efter 1 timmer märker jag att det börjar bli bättre...Då lyckas jag också få i henne lite valium och sen somnar hon. Ville först inte ge valium för jag vet inte effekten om det verkligen varit så att hjärtat strulade?

Slutsats: Hade jag själv inte upplevt otaliga dåliga AT och otrevliga upplevelser på tjacket så hade jag nog nojjat som fan och försökt få henne till sjukan direkt med slutsats att jag troligen suttit i arresten påväg att bli utvisad nu...

Känner att denna tråd blir lång och omständig (påtänd!) men efteråt kände jag mig nöjd med att jag hade lite rutin och lugn att se igenom hennes trötthetssymtom/nojjor...

Som sagt ALDRIG FEL att ringa 112, men ibland lönar det sig med lite lugn och rutin också.
Citera
2016-02-13, 07:22
Medlem
JihadJoes avatar
Så en tjej ligger panikslagen och kan inte andas, påtänd av metamfetamin och full och du väljer att inte ringa 112 för du är orolig för vad polisen ska göra? Inte nog med det så är hon okontaktbar och ber för sitt liv för hon inte vill dö. Grattis, du vann precis priset som årets största idiot.
Sluta knarka ditt jävla blockmongo.
Senast redigerad av JihadJoe 2016-02-13 kl. 07:27.
Citera
2016-02-13, 07:43
Medlem
Sek-Losos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JihadJoe
Så en tjej ligger panikslagen och kan inte andas, påtänd av metamfetamin och full och du väljer att inte ringa 112 för du är orolig för vad polisen ska göra? Inte nog med det så är hon okontaktbar och ber för sitt liv för hon inte vill dö. Grattis, du vann precis priset som årets största idiot.
Sluta knarka ditt jävla blockmongo.

Tror du missförstår mig lite...Hade jag verkligen trott att det var på riktigt hade jag tagit henne till sjukan direkt...Men har man knarkat en del och sett andra och sig själv (speciellt i början ) nojja som fan så har man kanske lärt sig att det mesta sitter i huvudet och tröttheten i kroppen.

Inlägget om Polisen här var bara ett sidospår...

Som jag skrev upprepade gånger jag tycket ALLTID MAN SKALL RINGA 112 om man är orolig på riktigt...

Men det jag försöker säga också att många gånger räcker det med lite lugn...

Tror de allra flesta som använt tjack en del bett någon stilla bön till gud någon gång och bett om att få leva...Det är liksom drogen och tröttheten som skapar hjärnspöken + att kroppen är trött såklart...

Året största idiot måhända...Men jag sitter i varje fall på Filippinerna och äter fried chicken men nyss nämda tjej i 32 grader värme...Vad gör du själv??
Citera
2016-02-13, 08:11
Medlem
JihadJoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sek-Loso
Tror du missförstår mig lite...Hade jag verkligen trott att det var på riktigt hade jag tagit henne till sjukan direkt...Men har man knarkat en del och sett andra och sig själv (speciellt i början ) nojja som fan så har man kanske lärt sig att det mesta sitter i huvudet och tröttheten i kroppen.

Inlägget om Polisen här var bara ett sidospår...

Som jag skrev upprepade gånger jag tycket ALLTID MAN SKALL RINGA 112 om man är orolig på riktigt...

Men det jag försöker säga också att många gånger räcker det med lite lugn...

Tror de allra flesta som använt tjack en del bett någon stilla bön till gud någon gång och bett om att få leva...Det är liksom drogen och tröttheten som skapar hjärnspöken + att kroppen är trött såklart...

Året största idiot måhända...Men jag sitter i varje fall på Filippinerna och äter fried chicken men nyss nämda tjej i 32 grader värme...Vad gör du själv??
En dag är det inte någon paranoia längre, en dag ligger hon eller du död, jag talar av egna erfarenheter. Men du kan ju förklara för hennes föräldrar sen att hon dog för du var trött i kroppen, det lär uppskattas något enormt!

Och hur fan gör det dig till en mindre idiot att du sitter i Filippinerna och äter friterad kyckling? Är du halvt utvecklingsstörd eller bara smått bekväm? Tack för du bevisar min poäng.
Citera
2016-02-13, 08:40
Medlem
Sek-Losos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JihadJoe
En dag är det inte någon paranoia längre, en dag ligger hon eller du död, jag talar av egna erfarenheter. Men du kan ju förklara för hennes föräldrar sen att hon dog för du var trött i kroppen, det lär uppskattas något enormt!

Och hur fan gör det dig till en mindre idiot att du sitter i Filippinerna och äter friterad kyckling? Är du halvt utvecklingsstörd eller bara smått bekväm? Tack för du bevisar min poäng.

Jag tycker du är lite aggressiv och smått otrevlig i tonen men ok...

Jag förstår din poäng, men skall vara försiktig, och igen...DET ÄR INTE FEL att kalla på hjälp...

MEN
1, Det är meth vi talar om, inte starka opiater, blandningar, det är skillnad på vilken drog man tagit och hur orolig man behöver bli

2, Att tjejer kan bli hysteriska bara av att dricka har nog många upplevt...när man dessutom inte sovit och knarkat lite så kan det såklart bli värre...

3, Jag satt bredvid henne, jag hade koll på puls och andning...Jag är inte läkare och jag var själv påtänd, men det var inte så att jag lämnade henne åt sitt öde och hoppades på det bästa!

4, Det är inte första, andra eller tredje gången jag ser någon bete sig sådär...Av erfarenhet gjorde jag bedömningen att det var lugnt att avvakta vilket visade sig rätt...

Ja att jag är på Filippinerna var/är helt oväsentligt att skriva om gällande kycklingen ...

Ja man riskerar att dö om man knarkar det är liksom den insatsen man gör när man tar skiten...

Känner nu att denna tråd kanske bara blev skit (påtänd som sagt) försökte bara få igång en diskussion om att folk (speciellt oerfarna) ofta nojjar och stressar upp sig själva så att det mår ännu sämre. Har man hög puls tex och sen börjar stressa så blir den ju bara ännu högre. Ond cirkel.

MEN SOM SAGT. VID MINSTA TVEKAN RING 112.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in