Citat:
Ursprungligen postat av
jaybone
Det finns någon slags mix av sociala medier, skönhetsideal, kvinnors inställning till skönhetsideal, kvinnors krav på sig själva och materialism som skapar ett samhälle där kvinnor aldrig har mått så dåligt som just nu.
Har funderat en del på det här själv utan att komma fram till något speciellt. Tycker också man märker en större dos av detta hos 90-talisterna än när man själv var 20 år gammal. I min klass när jag gick på gymnasiet hade ingen silikonbröst t.ex. Idag har massor av tjejer i 20 årsåldern det. Man har inte pengar till att köpa en bostadsrätt men ändå 50.000 kr att investera i större bröst tydligen.
Allt detta bottnar i behov av bekräftelse såklart. Varför detta är så starkt är svårt att för mig som man att förstå. Jag har själv ett sådant behov men jag kan knappast säga att det styr mitt liv.
Vet bara att individer med väldigt stort bekräftelsebehov är totalt omöjliga att ha en sund relation med.
Det finns säkerligen ett visst samband mellan detta och den kvinnliga frigörelsen. Förr räckte det med att man såg hyfsad ut, tillräckligt för att få en ej porrskadad karl att vilja gifta sig med en, sen göra sina kvinnliga plikter.
Idag ska en kvinna vara snygg, förverkliga sig själv, ha en lång utbildning, vara lycklig, visa att man är snygg/lycklig på facebook, ha en man, kunna göra sina kvinnliga plikter, vara sexuellt frigjort samtidigt som hon inte får vara en slampa. Ja listan fortsätter.
Säger varken bu eller bä. Konstaterar bara att kraven på kvinnor, satta av dem själva i konkurrens med varandra inte är hälsosamma.
Även om jag tror att män och kvinnor skiljer sig i sitt behov av bekräftelse så håller jag med dig i stora drag och jag har försökt nämna det tidigare. Människor lider av tristess och har det här konstanta behovet av distraktion. Det är som ett tomrum inom sig som aldrig riktigt kan täppas till och vad som sker idag med sociala medier, materialism och den teknologiska framfarten är att dessa distraktioner är väldigt snabba och lättillgängliga. Teknologin hjälper dem..på ett dåligt sätt där de
tror att de kan fylla detta behov: de kan kolla facebook varje minut, blackberry hela tiden. Och problemet blir att man hela tiden är beroende av andra att göra saker för en. Att ingenting av det kommer från en själv och vid någon punkt måste man komma till insikt att tristessen i livet inte är något dåligt; Det låter dig dra ned på tempot och konfrontera dig själv.
En annan sak är den att media vill få dessa kändisar att framstå som att någon är känd för att
de är som de är, men jag har erfarenhet av många av dessa och alla av dem är väldigt disciplinerade och besitter en ordentlig dos arbetsmoral.
Jag håller också med om att kraven på kvinnor är mycket högre idag, även om dessa är självorsakade. Och inte bara höga utan
orealistiskt höga. Tyvärr klamrar dem fast sig själva i den här idén om att kunna vara och ha allt; en lång givande karriär, en familj tillsammans med en likvärdigt intellektuell man av eget val med mera. "Om män kan, så kan vi också!", "Vi är inga objekt" och mycket annat småskit som tyvärr används för att sälja in det här varumärket och dämpa den här oron tillfälligt. Så det handlar inte om att bekräftelsebehovet har ökat, utan om det är betydligt mer lättillgängligt och en till vis del överblåst och orealistisk syn på sig själva och sin omgivning.