2016-01-23, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oriamendi
Jag vill fortfarande lägga in en betting på Marco Rubio. Han tillhör den moderata falangen hos Republikanerna, den som partiledningen vill lyfta fram till varje pris. Han har rätt sorts karisma (till skillnad från den hopplöse Bush). När de första primärvalen har ägt rum och flera av de chanslösa kandidaterna har hoppat av kommer alla anti-Trumpare att organisera sig kring honom, samtidigt som partiledningen går all-in med kampanjer och liknande. Vi såg ett liknande scenario år 1996 när man gjorde allt för att röja Pat Buchanan ur vägen.
Även om jag tror att Trump kommer bli republikanernas kandidat, håller jag helt med dig om att man inte bör räkna bort Rubio. Jeb Bushs donatorer håller just nu i pengarna i väntan på att han ska hoppa av, för att sedan ge allt till Rubio. Men det förutsätter att Bush hoppar av i tid, helst innan Iowa.
Citera
2016-01-23, 16:52
Medlem
Baruch.Goldsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMet
Även om jag tror att Trump kommer bli republikanernas kandidat, håller jag helt med dig om att man inte bör räkna bort Rubio. Jeb Bushs donatorer håller just nu i pengarna i väntan på att han ska hoppa av, för att sedan ge allt till Rubio. Men det förutsätter att Bush hoppar av i tid, helst innan Iowa.

Bush hjälper för närvarande bara Trump att få nomineringen genom att stanna kvar i racet. Ju länge han dröjer sig kvar, desto längre dröjer det innan de judiska finansiärerna kan spela allt på det mer realistiska kort man har i Rubio. Bush får nog ses som judarnas största missräkning på väldig länge då han med sin medverkan för närvarande inte gör annat än att öka Trumps chanser. Även om Bush skulle dra sig ut imorgon tror jag ändå att Trump kommer ta hem denna nominering ganska komfortabelt. Judarnas ansträngningar att stoppa honom har hittills varit väldigt kontraproduktiva och ingenting talar för att de inte kommer fortsätta att vara det.
Citera
2016-01-24, 21:54
Medlem
Hogdals avatar
Jag har gått igenom opinionsundersökningarna som CBS/Yougov släppte idag. De innehåller en hel del frågor förutom vilken kandidat man avser att rösta på som är intressanta för utgången. Det som är slående är hur säkra Trumps supportrar är, i jämförelse med Cruz. Yougov har till delar använt samma panel under flera månader, och de som gått över till Trumpsidan stannar på Trumpsidan.

En fråga som ställs är om respondenterna överväger att rösta på en annan kandidat än den de angav som sitt förstaval. Här är skillnaden mellan Trumps och Cruz supportrar stora. Ungefär 60-70% av de som säger sig föredra Trump överväger inte att rösta på någon annan. Bland Cruz supportrar är denna siffra ca 30-35%. Det är en betydande skillnad, och i synnerhet i ett caucus krävs det väljare som är hängivna supportrar då det tar en del tid i anspråk.

Dessutom nämns i intervjun hos CBS där undersökningarna behandlas, men jag hittar det inte i yougovs siffror, att Trumps väljare i hög utsträckning redan vet var deras vallokal ligger. Detalj kan man tycka, men jag skulle säga att det är rätt avslöjande för om man verkligen har planerat att delta i själva valet.

http://www.cbsnews.com/news/poll-trump-retakes-iowa-lead-keeps-big-edge-in-new-hampshire-and-south-carolina/

Det ser starkare ut än någonsin tidigare för Trump. Nu leder han tom i Iowa, och som sagt tidigare kan Iowa utgöra en första dominobricka som ytterligare ökar sannolikheten till vinst i NH, SC, NV och sedan hela rasket på super tuesday, med Texas som det stora men kanske enda kvarvarande frågetecknet.
Citera
2016-01-26, 16:05
Medlem
Caparzos avatar
Finns inte en chans i Helvetia att Trump tar hem det här. Visst, kul söndagsunderhållning när jaktlaget sitter vid BBQ:n och grillar älg, men att ha som president? Som chef över militära styrkorna? Det är nutbarfactor six på Trump och sådana har vad jag vet aldrig vunnit utan till slut enas man kring en mer sansad kandidat. Rubio känns som som den kandidaten.

Att lyssna på Trumps förslag om att införa 25 procent skyddstullar på import av kinesiska varor var inte litet tokigt. Han fattar inte att det är konsumenterna som drabbas och sedan kramandet av amerikanska jobb och protektionistisk agenda samtidigt som hans utspel om att bannlysa muslimer och bygga en mur. Det är inte vettigt för fem öre.
Citera
2016-01-27, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Finns inte en chans i Helvetia att Trump tar hem det här. Visst, kul söndagsunderhållning när jaktlaget sitter vid BBQ:n och grillar älg, men att ha som president? Som chef över militära styrkorna? Det är nutbarfactor six på Trump och sådana har vad jag vet aldrig vunnit utan till slut enas man kring en mer sansad kandidat. Rubio känns som som den kandidaten.
Just nu så verkar Trump ha klart störst sannolikhet att vinna nomineringen både om man tittar på opinionsundersökningarna och på speloddsen. Finns det rationella skäl till att du tror att han omöjligen kan vinna eller är det bara någon slags känslomässig reaktion då du ogillar hans politik? Själv hoppas jag verkligen att han tar hem nomineringen och därefter blir president. Känns betydligt stabilare att ha en Trump som president än exempelvis Hillary. Hillary är en krigshetsare. Hon var en av de starkaste förespråkarna av både Irakkriget och Libyenkriget. Och ville också bomba Assad och höll på att hetsa mot Iran runt 2012. I motsats till detta har Trump en väldigt sansad utrikespolitik där han vänt sig mot både Irak och Libyenkrigen. En frisk fläkt speciellt för att komma från en republikan.
Citat:
Att lyssna på Trumps förslag om att införa 25 procent skyddstullar på import av kinesiska varor var inte litet tokigt. Han fattar inte att det är konsumenterna som drabbas och sedan kramandet av amerikanska jobb och protektionistisk agenda samtidigt som hans utspel om att bannlysa muslimer och bygga en mur. Det är inte vettigt för fem öre.
Ingenting av det där kommer att genomföras om Trump blir president. Mycket av det här skitsnacket känns igen från när Obama blev president. Jävlar vilka förändringar som skulle genomföras när Obama skulle få makten. Hela hans valkampanj gick ut på "change". Sen hände absolut ingenting i 8 års tid. Den amerikanske presidenten kan i princip inte göra ett skit inrikespolitiskt utan senaten och kongressens stöd. Det enda presidenten egentligen har någon större makt över är militären. Där har han en hel del att säga till om i egenskap av överbefälhavare. Och därför är det skönt om man inte får en krigshetsare till president. Det är betydligt bättre att ha en president med dålig inrikespolitik och bra utrikespolitik än tvärt om.
Citera
2016-01-27, 06:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Just nu så verkar Trump ha klart störst sannolikhet att vinna nomineringen både om man tittar på opinionsundersökningarna och på speloddsen. Finns det rationella skäl till att du tror att han omöjligen kan vinna eller är det bara någon slags känslomässig reaktion då du ogillar hans politik? Själv hoppas jag verkligen att han tar hem nomineringen och därefter blir president. Känns betydligt stabilare att ha en Trump som president än exempelvis Hillary. Hillary är en krigshetsare. Hon var en av de starkaste förespråkarna av både Irakkriget och Libyenkriget. Och ville också bomba Assad och höll på att hetsa mot Iran runt 2012. I motsats till detta har Trump en väldigt sansad utrikespolitik där han vänt sig mot både Irak och Libyenkrigen. En frisk fläkt speciellt för att komma från en republikan.

Ingenting av det där kommer att genomföras om Trump blir president. Mycket av det här skitsnacket känns igen från när Obama blev president. Jävlar vilka förändringar som skulle genomföras när Obama skulle få makten. Hela hans valkampanj gick ut på "change". Sen hände absolut ingenting i 8 års tid. Den amerikanske presidenten kan i princip inte göra ett skit inrikespolitiskt utan senaten och kongressens stöd. Det enda presidenten egentligen har någon större makt över är militären. Där har han en hel del att säga till om i egenskap av överbefälhavare. Och därför är det skönt om man inte får en krigshetsare till president. Det är betydligt bättre att ha en president med dålig inrikespolitik och bra utrikespolitik än tvärt om.

Samtidigt säger Trump att han är lite utanför etablisemanget. En outsider. Han tänkte inte ens delta som republikan först. Han är en obehaglig karaktär som inte säger vad han tänker göra.. Tänk dig han som president och Sara Pahlin som vice... Uhh, rysningar.
Citera
2016-01-27, 19:51
Bannlyst
Huckabee är min nya favorit bland republikaner. Trump är nr 2. Tredje kandidaten är Rubio som är en kvinnotjusare samt är konservativ och vill massor med nya invandrare sen satsa på Amerikas militär som är femte saken han är(med hans personlighet som namnet Rubio) och det här vill jag ju med USA. Om Trump missar i Iowa blir han inte president. Kommande tre efter Iowa missar han dessutom om han missar vinsten i Iowa. Negern Carson vill jag inte längre.
Citera
2016-01-27, 23:50
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota

Jag tror inte att man kan plocka in en crazy loon som hämtad från gökboet och tro att det ska gå hem bland stugorna. Finns det något exempel i historien på när någon galen tokstolle tar hem nomineringen? I varje kampanj har du knäppgökar, men förr eller senare brukar de göra bort sig och försvinna ut i periferin. Alternativt inser folk efter ett tag till slut att man måste välja någon som är närmare mitten och inte så extrem, som kan fånga breda väljargrupper. Man tar något som många kan enas kring.

Det är ingen hemlighet att jag ogillar hans politik, men jag tror inte han kan klara det. Det enda skälet till att han är kvar är att frontrunnern Bush har misslyckats fullständigt. Han är inte beredd på Trumps pajkastningsretorik och aggressiva attackerande debattstil som inte sällan handlar om annat än sakfrågor, utan snarare rör personer. "Low energy" om Bush "Sweating like a dog" om Rubio osv. Visst, jag håller med om att det är underhållande och ett stort skäl till att parkera sittfläsket framför TV:n, men det är inte seriöst. Även om han inte håller en bråkdel av det han lovar i sina tokiga utspel, säger det ganska mycket om vad han har innanför pannbenet, inte sant?
Citera
2016-01-27, 23:58
Medlem
ercys avatar
Är Gilmore kompis med någon på FOX eftersom han bara har lyckats kvalificera sig till de debatter som kanalen arrangerat?
Citera
2016-01-28, 00:47
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Jag tror inte att man kan plocka in en crazy loon som hämtad från gökboet och tro att det ska gå hem bland stugorna. Finns det något exempel i historien på när någon galen tokstolle tar hem nomineringen? I varje kampanj har du knäppgökar, men förr eller senare brukar de göra bort sig och försvinna ut i periferin. Alternativt inser folk efter ett tag till slut att man måste välja någon som är närmare mitten och inte så extrem, som kan fånga breda väljargrupper. Man tar något som många kan enas kring.

Det är ingen hemlighet att jag ogillar hans politik, men jag tror inte han kan klara det. Det enda skälet till att han är kvar är att frontrunnern Bush har misslyckats fullständigt. Han är inte beredd på Trumps pajkastningsretorik och aggressiva attackerande debattstil som inte sällan handlar om annat än sakfrågor, utan snarare rör personer. "Low energy" om Bush "Sweating like a dog" om Rubio osv. Visst, jag håller med om att det är underhållande och ett stort skäl till att parkera sittfläsket framför TV:n, men det är inte seriöst. Även om han inte håller en bråkdel av det han lovar i sina tokiga utspel, säger det ganska mycket om vad han har innanför pannbenet, inte sant?

En galen idiot blir inte vald till USA:s nästa president. Alltså är Donald Trump ingen galen idiot. Din analys av honom som person är helt felaktig från första början.

Framförallt förstår jag inte alla gnällspikar som anklagar Trump för att vinna valet på fel sätt, som om det fanns ett sådant. Bush har inte misslyckats på egen hand, Trump har sänkt honom likt han har sänkt alla andra kandidater. Ej heller har han straffat ut sig trots att det gått flera månader och idioter som du hela tiden pratat om att "snart så händer det". Iowa går till val på måndag...

Vad gäller hans "tokiga utspel" så har de resulterat i att han leder stort i varenda stat mot sina konkurrenter. Så "tokigt". Sedan är de långt ifrån "tokiga", det är bara något dumindoktrinerade svenssons och deras utländska motsvarigheter har fått lära sig att de ska tycka eftersom den vite människan, speciellt mannen, inte "får" agera i egenintresse. Men uppenbarligen får vita det, för Trump leder stort och kommer bli USA:s nästa president på en politik som just baseras på (vita) amerikaners egenintressen.

Vissa hävdar att hans förslag är helt omöjliga att genomföra, vilket inte är sant. Exempelvis ska det tydligen vara helt omöjligt för Trump att bygga en mur mot Mexiko som den senare får betala. Men idioter som tror det missar två saker:

1. Trump är en affärsman. Affärsmän förhandlar, och i förhandlingar ankrar man för att en eventuell kompromiss ska bli så lönsam som möjligt för sin egna sida. Man förskjuter mittenpositionen så långt mot sin egna sida som man kan, helt enkelt.

2. Trump har redan fått amerikansk media att finansiera hans kampanj helt gratis åt honom. Och om de ens själva fattar det så är de oförmögna att göra något annat än att fortsätta ge honom gratis publicitet som exempelvis Jeb inte ens kunnat köpa för sin enorma budget.

Och sedan när blev Jeb en "frontrunner"? Trump är frontrunnern vilket visas tydligt nu när hans frånvaro från FNC-debatten omvandlat den till en "undercard"-debatt ingen bryr sig det minsta om.
Citera
2016-01-28, 01:14
Medlem
Någon med länk till aftonens debatt?
Edit: Tog helt fel på datumet....Imorgon kväll är det ju
Senast redigerad av Zlarren 2016-01-28 kl. 01:17.
Citera
2016-01-28, 01:14
Medlem
ercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
En galen idiot blir inte vald till USA:s nästa president. Alltså är Donald Trump ingen galen idiot. Din analys av honom som person är helt felaktig från första början.

Trump må ha goda chanser att bli republikanernas kandidat men han är tyvärr helt chanslös mot Hillary.

Det bästa för en republikansk valseger vore om Bush och några andra "Middle of the road"-republikaner drog sig ur och stödde Rubio, en kandidat som har goda chanser mot Hillary.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in