Citat:
Ursprungligen postat av
Caparzo
Jag tror inte att man kan plocka in en crazy loon som hämtad från gökboet och tro att det ska gå hem bland stugorna. Finns det något exempel i historien på när någon galen tokstolle tar hem nomineringen? I varje kampanj har du knäppgökar, men förr eller senare brukar de göra bort sig och försvinna ut i periferin. Alternativt inser folk efter ett tag till slut att man måste välja någon som är närmare mitten och inte så extrem, som kan fånga breda väljargrupper. Man tar något som många kan enas kring.
Det är ingen hemlighet att jag ogillar hans politik, men jag tror inte han kan klara det. Det enda skälet till att han är kvar är att frontrunnern Bush har misslyckats fullständigt. Han är inte beredd på Trumps pajkastningsretorik och aggressiva attackerande debattstil som inte sällan handlar om annat än sakfrågor, utan snarare rör personer. "Low energy" om Bush "Sweating like a dog" om Rubio osv. Visst, jag håller med om att det är underhållande och ett stort skäl till att parkera sittfläsket framför TV:n, men det är inte seriöst. Även om han inte håller en bråkdel av det han lovar i sina tokiga utspel, säger det ganska mycket om vad han har innanför pannbenet, inte sant?
En galen idiot blir inte vald till USA:s nästa president. Alltså är Donald Trump ingen galen idiot. Din analys av honom som person är helt felaktig från första början.
Framförallt förstår jag inte alla gnällspikar som anklagar Trump för att vinna valet på fel sätt, som om det fanns ett sådant. Bush har inte misslyckats på egen hand, Trump har sänkt honom likt han har sänkt alla andra kandidater. Ej heller har han straffat ut sig trots att det gått flera månader och idioter som du hela tiden pratat om att "snart så händer det". Iowa går till val på måndag...
Vad gäller hans "tokiga utspel" så har de resulterat i att han leder stort i varenda stat mot sina konkurrenter. Så "tokigt". Sedan är de långt ifrån "tokiga", det är bara något dumindoktrinerade svenssons och deras utländska motsvarigheter har fått lära sig att de ska tycka eftersom den vite människan, speciellt mannen, inte "får" agera i egenintresse. Men uppenbarligen får vita det, för Trump leder stort och kommer bli USA:s nästa president på en politik som just baseras på (vita) amerikaners egenintressen.
Vissa hävdar att hans förslag är helt omöjliga att genomföra, vilket inte är sant. Exempelvis ska det tydligen vara helt omöjligt för Trump att bygga en mur mot Mexiko som den senare får betala. Men idioter som tror det missar två saker:
1. Trump är en affärsman. Affärsmän förhandlar, och i förhandlingar ankrar man för att en eventuell kompromiss ska bli så lönsam som möjligt för sin egna sida. Man förskjuter mittenpositionen så långt mot sin egna sida som man kan, helt enkelt.
2. Trump har redan fått amerikansk media att finansiera hans kampanj helt gratis åt honom. Och om de ens själva fattar det så är de oförmögna att göra något annat än att fortsätta ge honom gratis publicitet som exempelvis Jeb inte ens kunnat köpa för sin enorma budget.
Och sedan när blev Jeb en "frontrunner"? Trump är frontrunnern vilket visas tydligt nu när hans frånvaro från FNC-debatten omvandlat den till en "undercard"-debatt ingen bryr sig det minsta om.