2016-01-16, 22:38
Medlem
PlutoJs avatar
Man bör också hålla i minnet att miljonprogramområdena i förorterna inte byggdes förrän 60-70-tal.
GW, som föddes -45, har varit förpassad till de arbetarklassbostäder som Sthlm var fullt av fram till 60-70-tal.
Då kunde en gräns mellan arbetarklass och övre medelklass/överklass absolut dras mellan vilken sida av Odengatan man bodde på.

Sedan klassresan då...
GW har en gedigen akademisk karriär att luta sig mot, professorstiteln är inte fy skam hos överklassen.
Att han blev rejält tilltvålad av Palme, och dessutom reste sig på knock, kom tillbaka och gjorde succé och till på köpet blev både stormrik och den som i slutändan moraliskt och på alla andra plan vann fajten mot Palme, det är inte småskit hos överklassen!
GW är allt väl respekterad hos sina jaktkompisar med tweedutstyrsel och bössor från Englands dyrare vapensmeder...
Citera
2016-01-16, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Det där var inget vedertaget, utan bara som hans kompis uttryckte det just då. Det hade lika gärna kunnat vara "fel sida av Linnégatan". Det jag pekar på är att innerstan var väldigt kraftigt segregerad ända in på tidiga 2000-talet, något genom Alliansens väldigt radikala förändringar försvann helt.

Visst förekom den där typen av indelning fortfarande hos min generation. Gärdet, Hjorthagen och det där området på Valhallavägen bort mot Roslagstull var ett bortre mörker. Jämför med Lärkstaden, Villastaden, Diplomatstaden, Djurgården och Övre Östermalm - genuint exklusiva och priviligierade miljöer.

Det handlar alltså inom ett visst uttryck (fel sida av Odengatan), utan om vilka klasskillnader som rådde bara i innerstan. För att inte tala om förorten. Där bodde det bara missbrukare, psykfall, drägg och invandrare. Folk inanför tullarna hade ingen anledning att undra över det som låg utanför.

Han hade det väldigt väl förspänt hela vägen. Det där med klassresa är verkligen rent skitsnack och socialdemokratisk propaganda enligt mig. Han är som socialdemokrat helt fixerad vid klass och att kategorisera människor och saker enligt marxistiska riktlinjer.

Tycker dock inte han är sig själv. Han är uppenbart kraftigt påverkad av all psykofarmaka han trycker i sig. Dessutom mycket svårt alkoholiserad ("periodare"). Vad menar du är han själv? En karta rohypnol och ett helrör Branca?

Hans litteratur skulle jag inte heller ta i med tång. Det räcker med att lyssna hur det låter när han pratar för att det ska framgå vad det är för kvalité på hans intellekt (mer eller mindre lika obefintligt som någon genuin personlighet hos honom).

Däremot ligger det en verklig storhet i de kriminaldraman han gjort för SVT. De grejerna är verkligen värda guld. Så visst är han intressant på grund av det, och incidenten med Geijer-affären, men det som förbryllar är hur allt annat han gjort kan vara så jävla dåligt och misslyckat...

Sthlm är fortfarande segregerat. Även om man idag inte drar gränser vid olika gator.

I början på 60-talet var inte förorterna ställen som ansågs vara nedlusade med pundare. Där bodde tjänstemän med sina unga familjer i de första av miljonprogrammets höghus. Det VAR folkhemmet i sin prydno. Vi bör nog hyfsa debatten lite.

Ja, han är sosse. Det har jag aldrig varit. Min farsa var det möjligen nån gång på tidigt 50-tal. Sen växlade han tvärt. Och jag har aldrig tänkt tanken att närma mig den där nomenklaturan. Jag misstror sossar. Tror inte på dravlet om ARBETAR-rörelsen.

Böckerna är inte alls dåliga. Det är rent skitsnack, min vän. Alla är inte sådär jättebra, men genomsnittligt ligger han i topp vad gäller svenska "deckarförfattare."

Och droppa det där med droger och alkohol. Ja, gubben dricker en del. Det gör jag också. Vadå? Vad ser du för problem med det? Är du med i IOGT-NTO?
Citera
2016-01-16, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Man bör också hålla i minnet att miljonprogramområdena i förorterna inte byggdes förrän 60-70-tal.
GW, som föddes -45, har varit förpassad till de arbetarklassbostäder som Sthlm var fullt av fram till 60-70-tal.
Då kunde en gräns mellan arbetarklass och övre medelklass/överklass absolut dras mellan vilken sida av Odengatan man bodde på.

Sedan klassresan då...
GW har en gedigen akademisk karriär att luta sig mot, professorstiteln är inte fy skam hos överklassen.
Att han blev rejält tilltvålad av Palme, och dessutom reste sig på knock, kom tillbaka och gjorde succé och till på köpet blev både stormrik och den som i slutändan moraliskt och på alla andra plan vann fajten mot Palme, det är inte småskit hos överklassen!
GW är allt väl respekterad hos sina jaktkompisar med tweedutstyrsel och bössor från Englands dyrare vapensmeder...

Jo, men han växte upp, och bodde ju relativt hyfsat, inte i nåt eländigt "arbetarklassområde".

En professorstitel på Strandvägen.....ja, kanske. Jag vet inte så mycket om den akademiska s.k. världen. Jag är mer entreprenör och har aldrig tagit emot lön eller allmosor från skattebetalarna.

Historierna om Geijer, Palme och Fälldin är gravt överdrivna. Jo, visst var det rubriker. Men GW:s namn och inblandning nämndes knappt. Efterhandskonstruktioner.
Citera
2016-01-20, 16:42
Medlem
Isnatts avatar
Jag har både hört och läst här flera gånger om att Leffe dricker halvårsvis. Nykter från midsommar till nyår. Var kommer det ifrån? Har han själv sagt det?
Det känns som nåt han sagt att han gjort och att det sen 'fått vingar', och att det kanske inte alls längre stämmer, han kanske gjorde så i två år ju men inte längre..
Citera
2016-01-20, 17:21
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag har både hört och läst här flera gånger om att Leffe dricker halvårsvis. Nykter från midsommar till nyår. Var kommer det ifrån? Har han själv sagt det?
Det känns som nåt han sagt att han gjort och att det sen 'fått vingar', och att det kanske inte alls längre stämmer, han kanske gjorde så i två år ju men inte längre..

Han har sagt det en massa gånger. Sist jag läste om det var i någon intervju från i somras.
Citera
2016-01-20, 17:22
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Nää, han är väl nykter från nyår och sedan så länge han klarar typ.
Citera
2016-01-21, 09:59
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Det där var inget vedertaget, utan bara som hans kompis uttryckte det just då. Det hade lika gärna kunnat vara "fel sida av Linnégatan". Det jag pekar på är att innerstan var väldigt kraftigt segregerad ända in på tidiga 2000-talet, något genom Alliansens väldigt radikala förändringar försvann helt.

Visst förekom den där typen av indelning fortfarande hos min generation. Gärdet, Hjorthagen och det där området på Valhallavägen bort mot Roslagstull var ett bortre mörker. Jämför med Lärkstaden, Villastaden, Diplomatstaden, Djurgården och Övre Östermalm - genuint exklusiva och priviligierade miljöer.

Det handlar alltså inom ett visst uttryck (fel sida av Odengatan), utan om vilka klasskillnader som rådde bara i innerstan. För att inte tala om förorten. Där bodde det bara missbrukare, psykfall, drägg och invandrare. Folk inanför tullarna hade ingen anledning att undra över det som låg utanför.

Han hade det väldigt väl förspänt hela vägen. Det där med klassresa är verkligen rent skitsnack och socialdemokratisk propaganda enligt mig. Han är som socialdemokrat helt fixerad vid klass och att kategorisera människor och saker enligt marxistiska riktlinjer.

Tycker dock inte han är sig själv. Han är uppenbart kraftigt påverkad av all psykofarmaka han trycker i sig. Dessutom mycket svårt alkoholiserad ("periodare"). Vad menar du är han själv? En karta rohypnol och ett helrör Branca?

Hans litteratur skulle jag inte heller ta i med tång. Det räcker med att lyssna hur det låter när han pratar för att det ska framgå vad det är för kvalité på hans intellekt (mer eller mindre lika obefintligt som någon genuin personlighet hos honom).

Däremot ligger det en verklig storhet i de kriminaldraman han gjort för SVT. De grejerna är verkligen värda guld. Så visst är han intressant på grund av det, och incidenten med Geijer-affären, men det som förbryllar är hur allt annat han gjort kan vara så jävla dåligt och misslyckat...

Litterär kvalitet? Begåvning?
Din text hade sannolikt GW klarat på fyra rader blankt. Och fått in en jakthistoria i mitten.
Citera
2016-01-21, 11:04
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:

Det nämns i var och varannan intervju, tycker jag.

http://www.dn.se/dnbok/leif-gw-persson-citatmaskinen-som-tystnade/

Citat:
I stället för att spotta i glaset för gott beslutade han sig för att bli en kontrollerad periodsupare; en halvårsabsolutist. En föresats som han har följt efter bästa förmåga i 27 år. Varje nyårsafton upphör han tvärt med alkoholen. Genomlider tre abstinenshispiga dagar. Dag fyra inställer sig så ett märkligt lugn. Han börjar jobba.

– Då har jag ungefär ett halvår på mig att göra allt det där som jag krökade bort under hösten. Det brukar räcka gott och väl för mig.

Vad händer med tankekaoset?

– Det ökar medan jag håller på. Till sist är jag i det läget att jag måste få tyst i skallen och då blir det som vanligt igen. Men nu börjar jag bli gammal. Jag fixar inte att kröka sju dagar i veckan så jag kör 4:3. Fyra dagar i veckan dricker jag och tre dagar dricker jag inte. I dag dricker jag.
Citera
2016-01-21, 16:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Jo, men han växte upp, och bodde ju relativt hyfsat, inte i nåt eländigt "arbetarklassområde".

En professorstitel på Strandvägen.....ja, kanske. Jag vet inte så mycket om den akademiska s.k. världen. Jag är mer entreprenör och har aldrig tagit emot lön eller allmosor från skattebetalarna.

Historierna om Geijer, Palme och Fälldin är gravt överdrivna. Jo, visst var det rubriker. Men GW:s namn och inblandning nämndes knappt. Efterhandskonstruktioner.
Grejen var att ända in på 60 tal var det skillnad att bo i gårdshus och gathus på Östermalm.
Arbetarklass och lägre tjänsemän bodde i gårdshus, övre medelklass och överklass bodde i gathus.
Riktig överklass bodde i våningar dvs väldigt stora lägenheter med eget rum/kokvrå för hembiträdet.
Eller så bodde man i en stor villa i utanför stan eller i herrgård/slott på landet.

Det skedde en snabb utjämning under 50/60 tal vilket minskade skillnaderna radikalt till 70 tal, även citysaneringen rensade bort tusentals sämre bemedlade från innerstaden.

Så visst har Professor suck och stön växt upp i arbetarklass.
Citera
2016-01-21, 17:37
Medlem
PlutoJs avatar
Instämmer med föregående.
Första bostaden var ju en ny medelklassbostad som familjen fick tillgång till tack vare att fadern var vaktmästare i huset.
Men nästa bostad var ju på den tiden en renodlad arbetarklassbostad.

Och gällande Geijeraffären och Palme så syftade jag inte på att GW redan på 70-80-tal åtnjöt någon sorts status hos delar av överklassen.
Den statusen har kommit senare, sent 90-tal och framåt. Det är först då som GW publikt kopplats ihop så intimt med Geijeraffären som han blivit, efterhandskonstruktion eller ej.

Att offentligt senare skildrats som en som straffades grymt orättvist (av den av överklassen så hatade) Palme, men reser sig på nio och kommer igen, det har absolut gett GW högre status.
Den delen av överklassen som enbart tycker att "gamla" pengar räknas bryr sig givetvis inte nämnvärt, men överklassen är mer diversifierad än så.
Senast redigerad av PlutoJ 2016-01-21 kl. 17:40.
Citera
2016-01-27, 22:11
Medlem
Joe Blows avatar
Finns det någon fanboy som har sammanställt alla historier om er hjältes påstådda självmordsförsök? Den han drog ikväll var ny för mig. Denna gång var det så kallt att kornet frös fast i gommen. Den bästa jag vet ät när han berättade att han slog ut en framtand med kornet då han slet ut pipan ur käften. Den detaljen utelämnades ikväll. Han har väl inte det lätt att komma ihåg alla historier under åren. Stackarn.
Citera
2016-01-27, 22:50
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Finns det någon fanboy som har sammanställt alla historier om er hjältes påstådda självmordsförsök? Den han drog ikväll var ny för mig. Denna gång var det så kallt att kornet frös fast i gommen. Den bästa jag vet ät när han berättade att han slog ut en framtand med kornet då han slet ut pipan ur käften. Den detaljen utelämnades ikväll. Han har väl inte det lätt att komma ihåg alla historier under åren. Stackarn.

Det ena utesluter väl inte det andra? Det verkar logiskt att en tand blev utslagen när han ryckte loss det fastfrusna kornet från gommen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in