• 1
  • 2
2016-01-26, 01:18
Medlem
Som rubriken lyder. Finns det något bra märke som kan fixa problemet när det inte går att bli kvitt "avfallet"?

Det är en sådan här "modern" toalett - en snålspolande - eller DJÄVULENS PÅFUND som jag kallar den.

Har kollat lite på nätet och det verkar som att Nitor och Mellerud kan vara något - dessa är gel istället för pulver, blir tydligen ingen lutsten. Har jag rätt?

Med dessa är det väl att bara hälla i och sedan vänta? Man behöver väl inte varmt vatten eller liknande?

Om det funkar - hur lång tid kan det ta? Kan man köpa nämnda märken på Hemköp, Willys, Ica?
Senast redigerad av Lokomotive 2016-01-26 kl. 01:22.
Citera
2016-01-26, 01:22
Medlem
Elementarts avatar
Jag brukar använda Nitor (Propplösare pulver) i köket ibland när det börjar bli stopp i avloppet. Då ska man först hälla lite pulver i avloppet och sedan spola med varmt vatten. Sen hälla lite mer pulver, vänta ett par minuter och sedan skölja rent det med kokande vatten. Men jag har ingen aning om hur den som kan användas på toaletten fungerar.
Citera
2016-01-26, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Jag brukar använda Nitor (Propplösare pulver) i köket ibland när det börjar bli stopp i avloppet. Då ska man först hälla lite pulver i avloppet och sedan spola med varmt vatten. Sen hälla lite mer pulver, vänta ett par minuter och sedan skölja rent det med kokande vatten. Men jag har ingen aning om hur den som kan användas på toaletten fungerar.

Tack för svaret! Jaha, det jag kollat på är gel. Vet inte om det är bättre...
Citera
2016-01-26, 01:26
Medlem
ahlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokomotive
Som rubriken lyder. Finns det något bra märke som kan fixa problemet när det inte går att bli kvitt "avfallet"?

Det är en sådan här "modern" toalett - en snålspolande - eller DJÄVULENS PÅFUND som jag kallar den.

Har kollat lite på nätet och det verkar som att Nitor och Mellerud kan vara något. Har jag rätt?

Med dessa är det väl att bara hälla i och sedan vänta? Man behöver väl inte varmt vatten eller liknande?

Om det funkar - hur lång tid kan det ta? Kan man köpa nämnda märken på Hemköp, Willys, Ica?

Finns ju andra ämnen på ex. ICA. Mr Muscle har även någon propplösare.
Dock är det ju inte helt säkert att detta hjälper alltid, framför allt inte i toalett.
Har själv haft stopp i toan i min förra lägenhet. Stoppet uppträdde både i dusch och i toalett och låg längre ner i rören.
Bor du i hyresrätt är det ju bara att ringa fastighetsvärden.

Nackdel med propplösare om jag förstått det rätt är att de kan bilda hårda samlingar som kan skapa nya stopp. Tror att de är avsedda för mindre rör. Enligt instruktionerna som finns på den jag köpte skulle man tjonga ner pulvret med hett vatten. Kanske inte så lätt i en redan fylld toastol.
Citera
2016-01-26, 01:28
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Tack för svaret! Jaha, det jag kollat på är gel. Vet inte om det är bättre...

Skit i propplösande, det har aldrig hjälpt mig.

Gör såhär, fyll en 10 liters hink med varmt vatten (så varmt som duschen tillåter) och sedan häller du snabbt ner i toaletten från 1 meters höjd över toan. Funkar varje gång. Notera att du måste hälla snabbt. Så mycket vatten på en gång som möjligt annars riskerar du att det inte funkar. Det måste bildas högt tryck snabbt!

Detta funkar alltid för mig. Och jag har provat allt möjligt annat, propplösande, sugklockor, att peta med en pinne. Ja ta mig fan allt. Tricket med hinken sviker aldrig.

Lycka till!

EDIT: Notera att detta inte funkar särskilt bra om vattnet redan når högt upp i toastolen! Då riskerar du bara att svämma över. Låt vattnet sjunka undan så mycket som möjligt först, även om det kan ta typ en timme.

Ibland kan man måste hälla vattnet snabbt nästan hela vägen upp till kanten innan trycket blir nog stort för att skölja bort stoppet. Det kan även behövas ett par försök.
Senast redigerad av Dissociative 2016-01-26 kl. 01:32.
Citera
2016-01-26, 01:34
Medlem
ahlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Skit i propplösande, det har aldrig hjälpt mig.

Gör såhär, fyll en 10 liters hink med varmt vatten (så varmt som duschen tillåter) och sedan häller du snabbt ner i toaletten från 1 meters höjd över toan. Funkar varje gång. Notera att du måste hälla snabbt. Så mycket vatten på en gång som möjligt annars riskerar du att det inte funkar. Det måste bildas högt tryck snabbt!

Detta funkar alltid för mig. Och jag har provat allt möjligt annat, propplösande, sugklockor, att peta med en pinne. Ja ta mig fan allt. Tricket med hinken sviker aldrig.

Lycka till!

EDIT: Notera att detta inte funkar särskilt bra om vattnet redan når högt upp i toastolen! Då riskerar du bara att svämma över. Låt vattnet sjunka undan så mycket som möjligt först, även om det kan ta typ en timme.

Ibland kan man måste hälla vattnet snabbt nästan hela vägen upp till kanten innan trycket blir nog stort för att skölja bort stoppet. Det kan även behövas ett par försök.

Bra tips! Brukade koka upp vattnet i stora kastrullen först..
Såååå ett tips, gör inte så som jag när jag satte igång kastrullen med vatten på spisen och sen lämnade hemmet Den glödde fint i botten när jag kom hem tio timmar senare
Citera
2016-01-26, 01:39
Medlem
"Hinktricket" har funkat någon gång tidigare men nu är jag inte säker på om all vatten kommer att rinna undan. Måste ju vara tomt i stolen för att kunna få tillräckligt med kraft och samtidigt undvika översvämning. :-)

Har aldrig riktigt förstått varför man säljer propplösare om dessa verkligen är värdelösa.

Hatar den snålspolande toan. Vad den gör för nytta har jag inte förstått. Jag spolar fler gånger med denna än en gammal modell. Så hur mycket vatten jag "tjänar" är för mig en gåta.
Citera
2016-01-26, 01:41
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

Har kollat lite på nätet och det verkar som att Nitor och Mellerud kan vara något - dessa är gel istället för pulver, blir tydligen ingen lutsten. Har jag rätt?

Alltså, propplösare löser upp fettklumpar och annat som ofta sätter igen köksavlopp mm.

Toalettstopp däremot, brukar sällan bero på fett utan snarare på avföring och cellulosa. Mot detta hjälper inga fettlösare.

Ring en slamsugare (om "hinktricket" inte fungerar för dig).
Senast redigerad av Trolltestet 2016-01-26 kl. 01:46.
Citera
2016-01-26, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Alltså, propplösare löser upp fettklumpar och annat som ofta sätter igen köksavlopp mfl.
Toalettstopp däremot, brukar sällan bero på fett utan snarare på avföring och cellulosa. Mot detta hjälper inga fettlösare.

Ring en slamsugare.

Ville försöka fixa det på egen hand innan jag som absolut sista utväg skulle be om "hjälp".

Så det finns inga kemikalier som kan "fräta" bort "number 2" och toapapper?
Citera
2016-01-26, 02:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Duschslangen funkar jättebra men kan skvätta lite.
Citera
2016-01-26, 07:54
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:

Ett bra sätt är även att köra ner armen i toan och fixa det manuellt. Om du är bajsrädd är det bara trä på en diskhandske.
Citera
2016-01-26, 08:10
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Duschslangen funkar jättebra men kan skvätta lite.

Detta. Har testat massa propplösare när det blivit stopp i toan/avloppet, enda som funkar är att köra ner duschmunstycket med full patte
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in