2016-01-26, 00:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Med god tro och stora skor kan du förklara allt, men det är osannolikt.
Han knäpper ju upp hennes byxor och avsätter en blodfläck på insidan vid knappen. Har han då handskar på sig när han klär av henne? Hade han några handskar överhuvudtaget. Han använde ju aldrig handskar. När det passar din förklaringsmodell ja då har han handskar annars inte.
Han har handskar på sig i ett inledande skede. Han tar av dem - antingen via att nåt krånglar (byxknappen kanske?) i kombination med sin äckliga kåthet som gör att han tappar konceptet.

Efteråt tar han upp handskarna, sätter på sig dem tillbaka och avsätter inte ett dugg på tejprulle som han lägger tillbaka samt hennes tillhörigheter han kastar ut genom förarrutan.

Var det för svårt för dig eller ska jag ta det steg-för-steg?
2016-01-26, 00:03
Medlem
Citat:
Han har ju inte använt handskar eftersom han avsatt blod på både byxor, jackan och på ett rör. Då är det är fortfarande osannolikt att det inte finns en enda blodfläck på kroppen när han klär av henne kläderna. Ja då har han haft handskar annars inte.

Vi vet inte vart blodet kom ifrån.
2016-01-26, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Tack.

Vill du snabbt dra exempel på förmildrande/försvårande omständigheter i detta mord? Bara så ja hänger med i snacket.

Allt är försvårande/Finns inget förmildrande
2016-01-26, 00:04
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Tack.

Vill du snabbt dra exempel på förmildrande/försvårande omständigheter i detta mord? Bara så ja hänger med i snacket.

Normalstraffet för mord anser RÅ vara 16 år precis som HR, dock finns det fall som har försvårande omständigheter. Försvårande är att hon var helt skyddslös. Att Lisa var rädd och hade panik, maktlöshet och dödsångest. Förmildrande ser jag inget här. Ett tortyrtillstånd innan hon fick dö. Om det är utdraget eller inte är svårt att säga.
2016-01-26, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Tror inte han kan erkänna det här inför sin mor, bror och fru. Skammen är för stor.

Nån gång måste han erkänna och börja bearbeta. Ånger. Syndernas förlåtelse. Han kan alltid dra för mamman att de har dömt mig till livstid i två instanser och fler finns inte. Min enda chans att nånsin få se ljuset i Litauen igen var att erkänna.

Hon skulle gå på det som ett led i att "säga sånt polisen vill höra" för att frigöra sig någon gång.

Jag tror att det fortfarande finns "hellre fria än fälla"?

Det går fler mördare fria idag på grund av sån här osäkerhet, än att det sitter oskyldigt dömda för mord. Den sista som släpptes efter ha suttit oskyldig för mord är väl den där långhåriga iraniern som va hembiträde, satt massa år och fick 8 milj i ersättning efter en resning? Han lever inte längre förresten.
2016-01-26, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det var inte alls vad du sa. Det här är mer troligt.

Pappan ville försäkra sig om att IR inte hade något ess i ärmen, därför lyssnade han på henne.

Han hoppades nog att NB skulle börja prata.
Medlem
Citat:
Hade han några handskar överhuvudtaget. Han använde ju aldrig handskar. När det passar din förklaringsmodell ja då har han handskar annars inte.

Han hade mycket troligt handskar i stort sett hela tiden. Kanske Irinas trädgårdshandskar. Hon brukade ju rensa ogräs. Han blödde från underarmarna. Det är detta som gör att DNA-fynden trots allt finns där. Tillsynes ologiskt och sporadiskt.

För att förklara tar jag ett vardagligt exempel. Av och till sträcker och viker vi lakan hemma. Först på ena ledden och då står vi på ett par meters avstånd. Sedan skall vi vika på andra ledden. Och då går vi varandra till mötes. Under hela den här processen har jag god kontroll över var jag sätter fingrarna och griper tag. Var jag råkar komma åt med underarmarna har jag ingen aning. Men någonstans brukar det vara. Det känner jag.

Så är det nog för fler än mig. Man har bra koll på fingrar och händer. Sämre koll på vad man råkar komma åt med armarna.

Irinas DNA på trosorna kom sig av att då tog han av sig handskarna och trosorna var säker fuktiga.
Senast redigerad av X-pert 2016-01-26 kl. 00:20.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Normalstraffet för mord anser RÅ vara 16 år precis som HR, dock finns det fall som har försvårande omständigheter. Försvårande är att hon var helt skyddslös. Att Lisa var rädd och hade panik, maktlöshet och dödsångest. Förmildrande ser jag inget här. Ett tortyrtillstånd innan hon fick dö. Om det är utdraget eller inte är svårt att säga.

Jag fattar. Tack. Allt är försvårande dvs är till nackdel för GM. Förmildrande skulle då vara till hans fördel.
2016-01-26, 00:08
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Jag fattar. Tack. Allt är försvårande dvs är till nackdel för GM. Förmildrande skulle då vara till hans fördel.

Ja, precis. Det kan ju vara en nackdel om dom anser att det var planerat också.
Förmildrande finns i alla fall inget här.
2016-01-26, 00:09
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Men fatta nu att fingrarna var i läkning. Underarmens sår var färska, så betyder det att man inte alls tror att hans fingrar blödde då han tog livet av Lisa.

ja han måste ju då varit den första mördaren i världshistorien som lyckas med konsstycket att knäppa upp en knapp med underarmarna och avsätta en blodfläck på insidan precis vid knappen. Vad synd att inte åklagaren kunde redogöra för hur det gått till.
2016-01-26, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han hoppades nog att NB skulle börja prata.

Trodde det va klarlagt att man inte arbetar på det sättet i svensk domstol. Inga bomber, inga överraskningar. Allt ska vara känt på förhand. Så nej.
2016-01-26, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det var inte alls vad du sa. Det här är mer troligt.

Pappan ville försäkra sig om att IR inte hade något ess i ärmen, därför lyssnade han på henne.

Vet du att det var på det viset?
Vad skulle det vara för ess?
Resten hon hade i rockärmarna var ju bara sketna tvåor...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in