Citat:
Ursprungligen postat av
xoxxxoooxo
Hej! Behöver hjälp med den här matte 4 rotationsvolym frågan...
"Beräkna rotationsvolymen för den kropp som bildas av det område som begränsas av kurvan f(x)=x^3-2x^2+x och x-axeln."
Jag har redan problem från början då jag inte är helt säker på om den roterar runt x-axeln eller y-axeln, men jag tror det är runt x-axeln (men är inte säker så rätta mig om det är fel), så det blir ΔA=pi*y^2=pi*(x^3-2x^2+x)^2. Och redan här fastar jag, jag vet inte hur jag ska lösa (x^3-2x^2+x)^2, har glömt bort hur man löser sådana helt.
Och när jag väl har gjort det så vet jag inte hur jag ska få fram integralgränserna.
Någon som kan få mig på rätt spår?
Som du presenterat uppgiften framgår det inte om rotationen sker runt x-axeln eller y-axeln, men jag skulle personligen ha börjat med att beräkna volymen vid rotation runt x-axeln och bara om det inte gav rätt svar beräkna volymen vid rotation runt y-axeln.
För att få fram integrationsgränserna behöver du hitta de x-värden där x³ - 2x² + x = 0, vilket du kan göra genom att konstatera att du kan skriva om ekvationen som x(x² - 2x + 1) = 0 och då syns omedelbart att en rot är x = 0. De andra rötterna får du fram genom att lösa andragradsekvationen x² - 2x + 1 = 0.
När du väl fått fram integrationsgränserna så ges volymen vid rotation runt x-axeln generellt av
V = ∫ π*(f(x))² dx
vilket motiveras av att man delar in volymen i cirkulära skivor med radie f(x) och tjocklek dx.
Du har då f(x) = x³ - 2x² + x och behöver kvadrera detta. Tänk då på att det generellt gäller att (a + b + c)² = a² + b² + c² + 2ab + 2ac + 2bc, så ska du kunna beräkna kvadraten av f(x). Detta ger ett nytt polynom som du sedan kan integrera med de integrationsgränser du fått fram enligt ovan.