2016-01-25, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vad skulle ett försvar på bästa sätt ha för inverkan på den slutliga domen?

Med bevisningen i det här fallet så anser jag att annat försvar inte skulle ha någon inverkan alls faktiskt.
Inte ens en förklaring av NB skulle göra någon skillnad. Även om han på ett trovärdigt sätt berättat omständigheter som vanligtvis ger dråp snarare än mord så faller det på vad som skett efter dödsfallet. Dvs undangömmande och hanterandet av liket gör att det hamnar på mord istället för dråp oavsett "förmildrande" omständigheter kring själva dödandet.
2016-01-25, 11:49
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Gustav och dottern kommer från Årnäs till herrgården ca 19.00 och åker efter en kort stund därifrån och NB är hemma när de kommer till herrgården och åker därifrån, är det så svårt att förstå att NB är hemma vid 19.00 tiden.

Att du bara orkar ha noll koll på allt! Irina säger i förhör sid 1294-1295 att NB kommer hem kl 19:30-19:50 och vidare säger hon att det är då Gustav åker förbi när NB sitter på trappan.
Är det så svårt för dig att förstå!?
2016-01-25, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefoni
Det måste vara så alltigenom fruktansvärt för Lisas familj att lyssna på detta.
Återuppleva det igen ... Lyssna på sådant som inte är det minsta relevanta gällande skuldfrågan utan som endast tycks handla om att ta heder och ära av alla inblandade, från MPS frivilliga till NFC:s utbildade och erfarna personal ... Höra hur advokaten jämför det bestialiska mordet på deras älskade dotter och syster med en TV-serie(!) ...

Du vet inte hur någon annan än Stefan Holm tänker. "Familjen" har genom hela fallet varit lika med just Stefan Holm. Han som får vredesutbrott i rätten. Det är sällsynt i sådana här fall.
2016-01-25, 11:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Med bevisningen i det här fallet så anser jag att annat försvar inte skulle ha någon inverkan alls faktiskt.
Inte ens en förklaring av NB skulle göra någon skillnad. Även om han på ett trovärdigt sätt berättat omständigheter som vanligtvis ger dråp snarare än mord så faller det på vad som skett efter dödsfallet. Dvs undangömmande och hanterandet av liket gör att det hamnar på mord istället för dråp oavsett "förmildrande" omständigheter kring själva dödandet.
I så fall har #MrFold fel som påstår att IR skadar klienten.
2016-01-25, 11:54
Medlem
Citat:
Hur menar du? Vilken del av DNA bevisningen menar du att åklagaren inte gillar.
Inget av DNA-spåren motsäger på något vis åklagarens bild av vad som hänt.

För IR så talar allt DNA utom 2 spår direkt på NB som GM och av de 2 spåren som inte direkt pekar på NB så pekar det ena(det från från) indirekt ut NB och det andra(ABs DNA på tejpen) kan lätt förklaras utan att på något sätt minska vikten av de 10 spår man har från NB.

IR menar ju mer eller mindre att all DNA är fel utom just det från AB. Allt som är mot hennes klient är alltså planterat eller kontaminerat men det från AB är legitimt enligt henne.
Enligt åklagaren är samtliga spår de fått fram legitima.

Ganska stor skillnad på deras förhållningssätt till DNA-spåren alltså.

Hon pekar de ologiska delarna i fallet. Hon säger inte rätt ut att de 10 DNA-spåren är fel.
Du förstå inte bristen på logik i spåren och med vilken logik utredningen har bedrivits.
Logiken att allt som utreds och yppas ska visa att polisen har gjort rätt.

Nu vet vi bättre.
2016-01-25, 11:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syclone71
GT spelar upp pläderingen i efterhand, så du kan väl ta å och lyssna vad som har sagts?
Ronge e lite partisk men vem skulle inte vara det i ett sådant här fall? Glöm inte att det är en liten tös som hade hela livet framför sig å som togs ifrån henne denna sommarnatt 7 juni 2015.

En flicka?

Tös, flicka, offer, Lisa, det är lite vad som passar för stunden, känsloargument är bra att ta till ibland.

Hur som helst, jag tycker att IR syr ihop säcken bra, hennes fokus ligger på att såga utredningen och genom det så ett frö av osäkerhet i domstolen, finns inget annat hon kan göra, dock så lär det knappast räcka för en friande dom, NB går till historien som hängmördarn på Blomberg, tror jag.
2016-01-25, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det var intressant att se den kraftiga känsloutbrottet från SH just där vi vet att det som IR säger stämmer. SH har själv tillstått att han var ute hela natten innan genom att han hörde billarmet. Björn Sahl har också talat om att de var vid "krokarna" runt Martorp. SH och BS har alltså klara kopplingar till varandra. BS är sedan den enskilda person som åstadkommer att litauerna handbojas och grips.

Detta känsloutbrott tyder på att det rör sig om en person som lätt kan brusa upp.

Riktigt riktigt - och ruggigt - intressant

Det var väntat. Synd att IR inte fick tillräckligt tid inför TR att fördjupa sig i förundersökningen och slasken, så att hon skulle ha kunnat ta upp dessa saker redan i TR. Yppandeförbudet hidrade det, eller var det tom meningen att förhindra försvaret. En taktisk manöver av åklagarsidan. Vet ej men det uppstår många frågetecken hela tiden.
2016-01-25, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
I så fall har #MrFold fel som påstår att IR skadar klienten.

Ja i det här fallet skulle jag påstå att IR gör vad hon kan i ett desperat läge. Personligen tycker jag hon går för långt och är osmaklig i sina insinuationer om planterade bevis osv men i all ärlighets namn så har hon ju faktiskt inget alls att komma med.

Inget alls talar för hennes klient och han har inget alls att bidra med heller som kan hjälpa.
Allt som återstår då är ju att kasta skit på utredningen oavsett om det är sakligt eller inte.
2016-01-25, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du vet inte hur någon annan än Stefan Holm tänker. "Familjen" har genom hela fallet varit lika med just Stefan Holm. Han som får vredesutbrott i rätten. Det är sällsynt i sådana här fall.

Det är en ganska rejäl överdrift att kalla det för "vredesutbrott". Men samtidigt är det ju extremt sällsynt med så mycket skitkastande från en advokat mot fadern till ett mordoffer. Faktiskt aldrig sett liknande tidigare i Svensk rätt.
2016-01-25, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En flicka?

Tös, flicka, offer, Lisa, det är lite vad som passar för stunden, känsloargument är bra att ta till ibland.

Hur som helst, jag tycker att IR syr ihop säcken bra, hennes fokus ligger på att såga utredningen och genom det så ett frö av osäkerhet i domstolen, finns inget annat hon kan göra, dock så lär det knappast räcka för en friande dom, NB går till historien som hängmördarn på Blomberg, tror jag.

Och då blir det i så fall många som kan frukta att bli oskyldigt dömda framöver på bara, låt säga 9 ologiska, sporadiska, förutsägbara och planterade DNA-spår.

Det blir det framtida scenariot.
2016-01-25, 12:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Folk rent allmänt verkar tycka att Rönnbäck är helt galen och oförskämd, ljuger, kränker och förtalar.
Dags för PAUS. Bra kommentar där...
Hur kommer folk rent allmänt till tals? Var kan du läsa vad de tycker?
2016-01-25, 12:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja i det här fallet skulle jag påstå att IR gör vad hon kan i ett desperat läge. Personligen tycker jag hon går för långt och är osmaklig i sina insinuationer om planterade bevis osv men i all ärlighets namn så har hon ju faktiskt inget alls att komma med.

Inget alls talar för hennes klient och han har inget alls att bidra med heller som kan hjälpa.
Allt som återstår då är ju att kasta skit på utredningen oavsett om det är sakligt eller inte.

Finns det något i IR:s kritik mot utredningen som är osakligt menar du, kan du ge något konkret exempel?

Jag tycker inte att man kan kalla det en insinuation att uppmärksamma domstolen på alternativa förklaringar, det är ju faktiskt försvararens roll att påtala att det kan finnas mer än en förklaring till ett bevis även om IR inte har stöd för alternativet, det kan ju faktiskt finnas omständigheter som fortfarande är okända därför att de inte är utredda, lövet är ett exempel på en outredd detalj, likaså alla beslag och fynd som inte är undersökta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in