Citat:
Ursprungligen postat av
Ruggedo
Det är ju mycket intressanta frågeställningar du ställer. Jag antar att du inte är så insatt i fallet. Hade du varit det så hade du vetat att det tre Litauerna satt häktade över ÅK och utredares semestrar och att några svar från NFC inte erhölls förrns efter ett par månader. Allt under yppandeförbud såklart.
Nja. Att LGWP gjorde en kovändning är ju för det efter yppandeförbudet presenterades att det fanns 10 DNA-träffar. Inte mycket att bråka om där. Hur DNA-proverna hanterats vet vi ju inget om men vi antar väl att de skett på ett korrekt sätt? Det finns dock artiklar att förkovra sig i där NFC gjort fel och analyser blivit fel. Så till den milda grad att polisen istället sänt material utomlands. Jag säger inte att det hänt här men att det skulle vara helt orimligt att NFC och utredare kan göra fel är ju inte korrekt.
Du verkar som sagt inte vara så påläst. Det fanns inga DNA-svar förrns i slutet av Augusti. Misstänkta blev de från dag två. Jag säger inte att en plantering skett men nog fanns det gott tid till det. Motiv finns det ju också. Har du funderat på hur du själv skulle göra om din dotter blivit mördad och den som du är övertygad om att ha mördat henne riskerar att gå fri?
Nej men det finns ju synpunkter och förslag på hur vi kanske skulle kunna förbättra den:
http://asikt.dn.se/asikt/debatt/om-vi-inte-kan-lita-pa-polisen-vem-kan-vi-da-lita-pa/
Min kommentar, eller rättare sagt fråga, om 'i vilken ordning togs DNA-proverna" var ställd för att få stopp på den kontaminations-idé som spridits. Proverna på Lisa, Lisas kläder och saker och på de brottsplatser kriminalteknikerna analyserades under den första veckan/månaden efter att hon återfunnits. NB:s och IB:s och broderns DNA fanns bland dessa prover, men de var bara nummermärkta då man inte hade någon identisk matchning. Identiska matchningar fick man först efter att de tre misstänkta anhållits, fått lämna prov som analyserats och jämförts med gjorda fynd under brottsplatsundersökningen.
Försvarets expertvittne beskrev hur hon under sin anställning på SKL var med och byggde upp en säker hantering av biologiska prover. Hon är säkert högst medveten om kontaminationsriskerna och vad som krävs för att minimera dem. Hur skulle hon annars kunna driva eget företag i branschen? Försvarsadvokaten hade kunnat lämna in kravlistan för certifiering av olika laboratorium om hur man undviker kontamination och minimerar risker.
Det finns ingen mänsklig verksamhet på jorden som är helt riskfri, men man må hantera riskerna efter bästa förmåga. En del risker känner man inte till förrän katastrofen/krisen inträffat.
- En dansk man lyckades från fängelse smuggla ut en sats spermier, som sonen sen skulle sprida över offret eller något liknande. Manipulationen avslöjades och både far och son fälldes för olika brott.
- I DNA-analysernas "ungdom" kom man snabbt underfund med hur prover måste hanteras för att inte kontamineras av prover intill eller av undersökande laboratoriepersonals DNA.
- Vem som helst har inte hur som helst tillträde till dessa laboratorium. (Det finns inte en chans att någon av Lisas anhöriga skulle kunna komma in och redan vid fyndet av kroppen ha kunnat plantera IB:s DNA blandat med NB:s DNA. Den risken är 0.)
Ja, jag har mina minnesbegränsningar i hela FUP:en. Självklart. FUP:en är omfattande. Jag antar att åklagare, advokat, poliser och domstolspersonalen har semesterrätt som alla andra och försöker att samordna sina olika arbetsuppgifter. Det är ett normalt förfarande att utredare, de häktade och försvaret först får besked om olika provsvar. Media har inte tillgång och bör för de häktades skull inte heller ha det.