2016-01-25, 07:12
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potassio
Skaffa ett lastbilskrkort eller en svetsutbildning via AF, d har du iallafall en strre chans n nr du har samma kompetens som alla andra!
Utbildningar av den omfattningen r frmodligen inte aktuella fr TS s lnge han deltar i jobbgarantin fr ungdomar, det skulle det nog kunna bli tal om frsta i jobb- och utvecklingsgarantin.
Citera
2016-01-25, 07:13
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsplatsbajsare
Yes, sedan jag tog studenten frra ret. Blir vl ett r snart d. Har inte jobbat med ngonting tidigare. Sker std fr assylskande o jobba med barn typ fritids, eller nt typ. Vill grna tjna lite pengar innan jag brjar studera...
S hur gr det d? Nr var du senast p intervju? Sker du bara p hemorten eller ven p andra hll? Bara via annonser eller ven p andra stt?
Citera
2016-01-25, 07:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
S hur gr det d? Nr var du senast p intervju? Sker du bara p hemorten eller ven p andra hll? Bara via annonser eller ven p andra stt?
Sker mest montrsjobb eftersom det verkar vara aktuellt, sker bara dr jag bor. Har aldrig haft en jobbintervju.
Citera
2016-01-25, 11:37
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Sker mest montrsjobb eftersom det verkar vara aktuellt, sker bara dr jag bor. Har aldrig haft en jobbintervju.

Sker du bara annonserade jobb eller har du provat spontananskningar? Sk efter en praktikplats, kan vara vrdelst att jobba gratis nr du vill tjna pengar men du fr erfarenhet och kan fylla ut CVt s att du blir mer attraktiv p arbetsmarknaden. Det r ocks bttre att praktisera n att g till jobbcoach som nd inte ger ngot.
Citera
2016-01-25, 11:39
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hur stor ort bor du p? Hur mnga jobb har du skt senaste tre mnaderna? Varfr begrnsa dig till s smal yrkeskategori, och vad r det som gr att du skulle ha strre chans p dom jobben n andra jobb?
Citera
2016-01-25, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Sker du bara annonserade jobb eller har du provat spontananskningar? Sk efter en praktikplats, kan vara vrdelst att jobba gratis nr du vill tjna pengar men du fr erfarenhet och kan fylla ut CVt s att du blir mer attraktiv p arbetsmarknaden. Det r ocks bttre att praktisera n att g till jobbcoach som nd inte ger ngot.
Jobbcoach r fan vrre n cancer. Det r i alla fall s jag skulle beskriva det. Det r fan det vrsta som kan hnda en person i min lder. S jvla tramsigt och barnsligt s det ej r sant.
Citera
2016-01-25, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hur stor ort bor du p? Hur mnga jobb har du skt senaste tre mnaderna? Varfr begrnsa dig till s smal yrkeskategori, och vad r det som gr att du skulle ha strre chans p dom jobben n andra jobb?
Jag vill tjna pengar, och man fr bra ln som montr. Ligger p minst 21.5 nr man brjar. Jag bor i utkanten av gbg, det ger mig inte strre chans, jag sker egetnligen allt mjligt. Sker inte s jtte ofta. Men jag har vl typ skt 60-100 jobb de senaste 3 mnaderna, mm.
Citera
2016-01-25, 13:42
Medlem
ReiseReises avatar
Kan du inte g en yrkesutbildning?

Ta en kurs som undeskterska, alltid bra att ha och den gr relativt fort (ca 1,5 r) och det finns ALLTID jobb inom vrden. Sedan kan du brja tnka ver vad du faktiskt vill bli och lsa till.

Om du absolut inte vill plugga eller utbilda dig s finns vll jobb inom hemtjnsten osv, eller p bemanning som vikarie p dagis. Brukar oftast vara ont om personal shr p vinterhalvret.
Citera
2016-01-25, 15:41
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
S du menar att jag borde utbilda mig till programmerare eller ngot inom den tekniska vrlden? Jag har funderat p det men aldrig vgat brja.

Om du inte tycker att matte och logik r pest och pina, s vill jag ge dig ett rungande ja. Utbilda dig inom programmering, mjukvaruutveckling, allt som blir mer och mer viktigt nr hela vrlden automatiseras och digitaliseras i allt snabbare takt.

Medborgarln blir frmodligen det enda alternativet i framtiden, KonungHonung har rtt, men det skadar inte att ha en relevant utbildning.
Citera
2016-01-25, 17:21
Medlem
Ojkans avatar
Det finns jobb men man mste kmpa fr dem! Jag tog studenten frra ret och efter sommaren skte jag jobb hos fem olika livsmedelbutiker och jag har blivit erbjuden jobb frn 3/5 av dem! Jag stack till varje butik och presenterade mig och lmnade papper och det verkar ha nappat Jag framhvde att jag ska ta tv r sabbatsr och jag vill jobba s mycket som mjligt och jag har inga stora resor planerade. Livsmedelbutiker gillar nr man r tillgnglig att jobba s mycket som mjligt!
Citera
2016-01-25, 17:39
Medlem
Jiiimboohs avatar
Nr man r inskriven p Arbetsfrmedlingen kan man anmla sig till kommunens vikariepool. Det kan vara en bra id eftersom du kan tnka dig att jobba p fritids.
Citera
2016-01-25, 18:03
Medlem
Citat:
Haha, du anar inte det vrsta, vet en i min gamla krets, som utnyttjar soc och skattebetalarna rejlt. Han fr 15 000 som max av soc, o allt hamnar i hans ficka medan han ven tjnar svart! S han fr typ 35 000 i mnaden. Helt sjukt vad enkelt det r att ta Sverige idag.

I alla fall 9400 fr jag inte enbart av soc, utan jag mste g till min jobbcoach hit och dit, finns mnga andra i min sits. Men vad ska jag gra? De r pengar som frsrjer mig.

Hr br han sig t? Jag gick arbetsls i ngra r, och fick endast aktivitetsstd 3K i mnaden som jag skulle klara mig p. Hade knappt inga pengar alls att klara mig p, s fick bo hemma hos frldrarna. Bensin till bil, potentiella reparationer osv, samt mat och klder skulle de 3 tusen g till. Sen skulle man praktisera 40h/veckan fr att f de ocks....
Antar att det finns sprickor i systemet, som man kan utnyttja om man vet hur man ska g till vga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in