2016-01-24, 18:24
Bannlyst
Jobbigt läge du satt dig i, jag hamnade i en liknande sits en gång och jag fick ta ett lån utan ränta.
Då gäller det ju dock att du kan betala tillbaka lånet inom 15-30 dagar.

Dock kan det ju lösa akuta pengaproblem, här finns några lån: http://lån365.se/lan-utan-ranta/
Citera
2016-01-24, 18:48
Medlem
BrotherJohns avatar
Gå till en kyrka kanske? Tigg ute på gatan? Välfärdsstaten är sedan länge avskaffad. Skattepengar går främst till korrupta politiker.
Citera
2016-01-24, 19:15
Medlem
Varför undrar du vart du får pengar ifrån i rubriken när frågan tycks gälla din "polare"?

Själv anser jag att man bör vara med i a-kassan om man inte vet att man i alla lägen kan få ett nytt jobb med kort varsel. Saker och ting blir trots allt mycket enklare på det sättet, det är något jag tycker du ska berätta för din "kompis".

Hur desperat din "väns" situation är vet bara du själv och din "vän" förstås... Mitt tips är att du, förlåt, din "vän" tar kontakt med socialkontoret han tillhör. Kan han visa att han varit skötsam med ekonomin kan han absolut få hjälp. Själv fick jag socbidrag trots nyinköpt Audi och boende i bostadsrätt när försäkringskassan inte lyckades betala ut sjukpenning förrän efter 3månader. Gissar dock att min historia skiljer sig en hel del från din.

Annars är det kyrkor som gäller även om de knappast kommer försörja din "kompis" fullt ut. Finns även en hel del frivilligorganisationer som erbjuder fri lunch till utsatta personer.

Vet inte vad din "kompis" jobbat med eller utbildningsnivå, men att skaffa sig ett nytt jobb så fort som möjligt även om det innebär reklamutdelning för den lokala pizzerian är självklart prio ett...
Citera
2016-01-24, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Hur desperat din "väns" situation är vet bara du själv och din "vän" förstås... Mitt tips är att du, förlåt, din "vän" tar kontakt med socialkontoret han tillhör. Kan han visa att han varit skötsam med ekonomin kan han absolut få hjälp. Själv fick jag socbidrag trots nyinköpt Audi och boende i bostadsrätt när försäkringskassan inte lyckades betala ut sjukpenning förrän efter 3månader. Gissar dock att min historia skiljer sig en hel del från din.
Det låter konstigt, är det verkligen enligt reglerna? I vilket fall beror det helt på vem "kompisen" snackar med och personkemi där. De gillar den underlägsna tiggarstilen mycket tror jag. Jag har sökt socbidrag två gånger men aldrig fått nått, då har jag bara gått och stadigt berättat om min situation utan att vara speciellt trevlig. Hade inga tillgångar alls, bodde i hyresrätt och inga pengar på banken. Hörde aldrig nått igen och fick som tur var jobb ganska snabbt båda gångerna
Citera
2016-01-24, 23:00
Medlem
shadow666s avatar
För att få soc får du ej haft för mycket inkomst. Soc räknar 3månader bak. Om vi säger att hans norm är 7000kr för en månad. och din kompis haft 10kr per månad under 3mån=30k. Så ska dessa pengar ha räckt mer än 3månader bakåt. Lite halv krångligt att förklara. Bara ta kontakt med soc och berätta sina inkomster dom 3 senaste månaderna så räknar dom ut om soc bidrag är möjligt eller inte.
Citera
2016-01-24, 23:47
Medlem
Eftersom han är svensk är det inte så lätt tyvärr, hade han däremot tillhört nya adeln hade han fått bostad betalt +10k skattefritt i månaden.
Citera
2016-01-25, 00:31
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Du behöver inte vara medlem i a-kassan för att få ut a-kassa. Ersättningen blir bara jävligt mycket mindre.

Kolla på https://www.alfakassan.se/
Jo, om han är under 20 är så är det ett problem, eftersom man bara kan få inkomstrelaterad ersättning om man är under 20 år, inte grundbeloppet. Det du skriver hade alltså varit korrekt om han varit 20 år eller äldre.

För övrigt är regelverket detsamma för alla a-kassor, så vilken a-kassa han söker ersättning från spelar ingen roll, han är inte begränsad till Alfakassan.
Citera
2016-01-25, 00:37
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunhildsRekordbok
Hej!

Hjälper en polare! It´s not me.
Han har nyss blivit av med jobbet, timanställning utan påskrivna papper. Och är inte medlem i någon alfakassa mm. Har hyra osv som alla andra. Vad kan han söka för bidrag eller ersättningar? Han är rätt desperat.. tacksam för hjälp!

Har han rätt till Soc eller annat stöd på något vis? Han har haft inkomst i Dec - 15

1. Besöka Af och anmäla sig som arbetssökande.
2. Besöka socialkontoret och ansöka om försörjningsstöd.
3. Begära arbetsgivarintyg från tidigare arbetsgivaren, skriva CV och annat administrativt.
4. Komma igång med jobbsökandet.
Citera
2016-01-25, 02:15
Bannlyst
När jag levde på soc ett tag, för jag vill prova det. Gjorde det några månader och provade den barnsliga idén att säga att jag tappade min plånbok. Så jag ansökte igen. Jag fick pengar i form av matkuponger och de betalade räkningarna också, och hyran. Så jag tjänade då 7k direkt.
Eftersom jag inte hade uppgivet bankkonto så fick jag alltid pengarna i form av utbetalningsavier i brevlådan.

Allt gjorde jag bara för skoj skull. Det var roligt att gå på soc. Naturligtvis så hade jag sidoinkomster, plus att jag pluggade samtidigt. Men det är nästan 10 år sen nu.
Citera
2016-01-25, 04:56
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVild
Eftersom han är svensk är det inte så lätt tyvärr, hade han däremot tillhört nya adeln hade han fått bostad betalt +10k skattefritt i månaden.

Var får du det ifrån? Riksnormen säger hyra+el+lite annat+ ca 3 900 kronor.
Citera
2016-01-25, 12:42
Medlem
Men det var väl ett jäkla drabbel i den här tråden

För att svara på din fråga :
Det är otroligt viktigt att vara med i Akassan , och hoppas din vän har lärt sig till nästa gång.

Alla har rätt att söka Soc, soc finns där för att hjälpa till när man inte själv kan försörja sig. Soc kollar 3 månader tillbaka på alla konton för att se hur mycket tillgångar man haft. Om dom anser att man dom senaste 3 måanderna har kunnat spara undan pengar så dras dessa av från "normen" pengar man har rätt till. Vissa tillgångar anser soc först att man skall sälja för att kunna använda dessa pengar till att leva på. Tex Bil, bostad och andra saker av större värde. Vissa undantag görs (tex om bilen behövs av någon spec anledning) Försörjningsstöd har man RÄTT till om man uppfyller kraven ENLIGT LAG.

Vissa verkar tro att "Soctanterna bestämmer själva vad dom tycker och si och så" nej dom har ett regelverk att följa.

Be din vän ringa kommunens växelnummer " och be att bli kopplad till försörjningsstöd , där får hen prata med en handläggar som berättar hur han skall gå till väga.
Senast redigerad av kullerbytta 2016-01-25 kl. 12:46.
Citera
2016-01-25, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kullerbytta
Men det var väl ett jäkla drabbel i den här tråden

För att svara på din fråga :
Det är otroligt viktigt att vara med i Akassan , och hoppas din vän har lärt sig till nästa gång.

Alla har rätt att söka Soc, soc finns där för att hjälpa till när man inte själv kan försörja sig. Soc kollar 3 månader tillbaka på alla konton för att se hur mycket tillgångar man haft. Om dom anser att man dom senaste 3 måanderna har kunnat spara undan pengar så dras dessa av från "normen" pengar man har rätt till. Vissa tillgångar anser soc först att man skall sälja för att kunna använda dessa pengar till att leva på. Tex Bil, bostad och andra saker av större värde. Vissa undantag görs (tex om bilen behövs av någon spec anledning) Försörjningsstöd har man RÄTT till om man uppfyller kraven ENLIGT LAG.

Vissa verkar tro att "Soctanterna bestämmer själva vad dom tycker och si och så" nej dom har ett regelverk att följa.

Be din vän ringa kommunens växelnummer " och be att bli kopplad till försörjningsstöd , där får hen prata med en handläggar som berättar hur han skall gå till väga.

Men det går bra att säga att man inte visste om de här 3 månaderna innan. Det är man inte enligt lag skyldig att känna till. Men de ville inte betala ut ändå. Så jag överklagade till länsrätten och fick naturligtvis rätt.

Skrev bara ett papper: 'Härmed överklagar jag soc's beslut då jag inte kända till att man måste lägga undan pengar om man kan tre månader innan man ansökte om stöd hos soc.

undertecknad'.

Så där sparade ett antal tusenlappar. De försöker ju att lura dig rent ut sagt på pengar. Inte alla soc-sekreterare men en hel del. En försökte säga att 'du behöver väl inte kollektivtrafikkort då du bor så centralt!?'. Så jag fick inte det. Överklagade igen: fick rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in