Citat:
Ursprungligen postat av
Benon
Hur lång är en "dag" i Första Moseboken?
Det är oväsentligt. jag vet inte varför du blandar in hur lång Guds dag möjligen skulle ha kunnat vara. Jag påstod inget alls om vare sig dagar eller deras längd. Jag skrev bara om ordningsföljder, och då är dagar, år eller eventuellt miljontals år helt irrelevant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Benon
På vissa platser, i synnerhet i engelsktalande länder, talar man ofta om en människas livstid som hennes "dag". Man talar om "min fars dag" eller "under Shakespeares dag".
Nej, man talar alltid om ”dagar i plural i den betydelsen (”under Shakespeares dagar”), aldrig i singular, såvida det inte var en mycket speciell händelse som bara varade en dag, och då specificeras det vilken dag det var (t.ex. ”min fars dag på slottet”).
Men, ordet ”dag” var hur som helst aldrig någon del i det jag skrev.
Citat:
Ursprungligen postat av
Benon
"'Må det bli ljus.' Då blev det ljus.
Och Gud började kalla ljuset dag, mörkret däremot kallade han natt. Och det blev kväll, och det blev morgon, en första dag." - 1 Moseboken 1: 3, 5, NW.
Naturligtvis fanns solen och månen till i yttre rymden långt före denna första "dag", men deras ljus nådde inte jordens yta så att en observatör här på jorden skulle kunna se det.
Nej. Det står ingenstans att solen och månen fanns före denna första ”dag”. Det hittar du bara på.
Fjärde dagen: ”Gud gjorde de två stora ljusen, det större att härska över dagen och det mindre att härska över natten, likaså stjärnorna. Han satte dem på himlavalvet till att lysa över jorden, till att härska över dagen och natten och till att skilja ljuset från mörkret.”
Han skapade alltså inte solen förrän den fjärde dagen (likaså stjärnorna). Därefter satte han dem på himlavalvet, så ditt flummeri nedan om att de fanns innan dess men att ljuset inte nådde jorden på grund av molntäcke är bara rent påhittat strunt som det INTE står något om i bibeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
Benon
Detta ljus kom från solen, men solen själv kunde inte ses genom molntäcket. Därför var det ljus som nådde jorden "indirekt ljus", vilket framkommer i en kommentar om vers 3 i Rotherhams Emphasised Bible.
Jag såg just en annan dumhet i skapelseberättelsen. Gud skapade tydligen himlen två gånger:
I begynnelsen skapade Gud
himmel och jord. 2 Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet. Och Guds Ande svävade över vattnet. 3
Gud sade: "Varde ljus!" Och det blev ljus. 4 Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret. 5 Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Och det blev afton och det blev morgon. Det var den första dagen. 6
Gud sade: "Varde mitt i vattnet ett valv som skiljer vatten från vatten!" 7 Gud
gjorde valvet och skilde vattnet under valvet från vattnet ovan valvet. Och det skedde så. 8 Gud kallade valvet
himmel.