2016-01-24, 18:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad har det med saken att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
snälla sluta svara mig.

Har jag för tillfället ingen anledning till. Tvärtom, ditt predikande är en skam för religionsDEBATTEN; forumet är inget klotterplank.
Citera
2016-01-24, 18:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
det står inte "gå upp på ett högt berg"

vem är du som bestämmer förutstänningarna förresten? vet du vad djävulen tänkte kanske?

Vem är du som påstår att det som står i bibeln inte står där?

Jag citerade direkt ur bibeln. Kan du inte ens läsa själv i Matt 4:8?

"Sedan tog djävulen med honom upp på ett mycket högt berg och visade honom världens alla riken och deras härlighet"
Citera
2016-01-24, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vem är du som påstår att det som står i bibeln inte står där?

Jag citerade direkt ur bibeln. Kan du inte ens läsa själv i Matt 4:8?

"Sedan tog djävulen med honom upp på ett mycket högt berg och visade honom världens alla riken och deras härlighet"
och jag skrev "det står inte GÅ UPP".

djävulen är en ande, och Jesus blev förd i anden.
Citera
2016-01-24, 19:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
och jag skrev "det står inte GÅ UPP".

djävulen är en ande, och Jesus blev förd i anden.

Och vilken skillnad gör det för Smesos poäng?
Citera
2016-01-24, 19:20
Bannlyst
Citat:
Och vilken skillnad gör det för Smesos poäng?
precis som du förstår några intressanta poänger. du är den mest tråkiga personen på hela flashback och det skulle förvåna mig om du inte "vunnit" ett pris i den kategorin redan.
Citera
2016-01-24, 19:21
Medlem
Citat:
Den som har den bästa verklighets-relation: (Filosofisk) relativism.
Så om man läser något ur Bibeln som verkar vara menat som historisk sanning. Hur kan det relateras till någonting idag?
Vore det mer korrekt att förklara Bibelns scenario felaktigt utifrån en viss tolkningsram för observationer som utesluter Bibelns scenario, eller att utan förutfattade tolkningar gå direkt och se om observationer idag skulle kunna härledas till att Bibelns berättelse stämmer?

Jag tycker att för att kunna avgöra Bibelns sanningshalt ur historiskt hänseende vore det mer korrekt att göra det sistnämnda än att som ateister idag använda sin egen tolkningsmall som garant för att Bibelns scenario inte kan stämma, det sistnämnda är ett förfarande som liknar cirkelresonemang om man nu talar bevisföring.
Citera
2016-01-24, 19:21
Medlem
Citat:
Det är irrelevant på denna tråd. Ta upp det på en tråd där det är relevant.
Funderar faktiskt på att skriva en tråd om dig. Men har väldigt svårt att tro nån skulle vara intresserade. Du skriver endast smörja: Falsk dikotomi" är väl ditt favorit ord. Du måste komma ur ditt människotänk om du ska tillföra nåt på religionsforumet.
Citera
2016-01-24, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det jag ville påpeka är att ingen har brytt sig om att korrigera att det står fel i bibeln.
Haren är ingen idisslare, så ordet idisslare ska inte användas. Ordet har ju använts minst sedan 1500-talet enbart i betydelsen omtuggning av uppstötta födoämnen hos partåiga klövdjur, så redan då borde det ha stått klart att "idissla" är fel ord för en hare, som ju varken är ett hov- eller klövdjur och heller inte tuggar om uppstötta födoämnen.

Sedan kan du påstå hur mycket du vill att det klassificeringen kan ha varit annorlunda tidigare och att det egentligen endast avsåg djur som tuggar om mat, oavsett hur, men det förklarar inte varför det FORTFARANDE än idag står fel i bibeln.

Vilket svenskt ord menar du är det korrekta och ska användas som beskriver det kon, haren, kamelen och klippgrävlingen gör?
Citera
2016-01-24, 20:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vilket svenskt ord menar du är det korrekta och ska användas som beskriver det kon, haren, kamelen och klippgrävlingen gör?
Koprofagi eller refekation, vad gäller haren, den idisslar inte.

https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande/artpresentation/daggdjur/skogshare/harens-matsmaltning/
Citera
2016-01-24, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wapswapswaps
Funderar faktiskt på att skriva en tråd om dig. Men har väldigt svårt att tro nån skulle vara intresserade. Du skriver endast smörja: Falsk dikotomi" är väl ditt favorit ord. Du måste komma ur ditt människotänk om du ska tillföra nåt på religionsforumet.
Hur kommer man ut ur sitt människotänk? Är det ens möjligt?
Om jag kliver ur mitt människotänk, och säger att Tor ör den enda sanna guden, tar du mig mer på allvar då?
Citera
2016-01-24, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur kommer man ut ur sitt människotänk? Är det ens möjligt?
Om jag kliver ur mitt människotänk, och säger att Tor ör den enda sanna guden, tar du mig mer på allvar då?
Du måste läsa Bibeln för och förstå det och tro på Jesus annars får du inte känna anden. Så då blir det svårt för dig att förstå det här med tänkandet. Tyvärr kan jag inte ta din tro på allvar. Bibeln är sanningens ord och nyckeln till frihet. Allt annat leder till misär.
Citera
2016-01-24, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Koprofagi eller refekation, vad gäller haren, den idisslar inte.

https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande/artpresentation/daggdjur/skogshare/harens-matsmaltning/

Fast bibeln använder samma ord för vad kon, haren, kamelen och klippgrävlingen gör, hur ska man översätta det?

Här är skriftstället:

"Säg till israeliterna: Detta är de djur som ni får äta bland landdjuren: alla som har helt kluvna klövar och som idisslar (t.ex. kor), dem får ni äta.

Men dessa får ni inte äta, fast de idisslar eller har klövar: kamelen, ty den idisslar men har inte klövar, den skall vara oren för er; klippgrävlingen, ty den idisslar men har inte klövar, den skall vara oren för er; haren, ty den idisslar men har inte klövar, den skall vara oren för er;
" (3 Mose 11:2-6 Bibel2000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in