2016-01-24, 04:29
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Om någon hade föreslagit den nu gällande datorn i post 2 hade det blivit blankt "NEJ".
Det stämmer inte - jag hade ifrågasatt, kollat upp, läst och diskuterat - precis på samma sätt som jag gjort i hela tråden. Jag hade inte sagt blankt nej.

Du måste förstå att detta är en process för mig att komma fram till vilken dator jag ska köpa och ni har hjälpt mig mycket. Det löser sig inte på en dag. Jag är dock helt säker på att jag kommer bli nöjd till slut, när jag vet att jag varit noga och tänkt över varje del såväl som helhet.
Senast redigerad av saganshus 2016-01-24 kl. 04:37.
Citera
2016-01-24, 04:52
Medlem
saganshuss avatar
Jag hittade uppgifter om strömskillnaden mellan R9 390 och 980 och det skiljer cirka 70 watt vid tunga spel. Värre än så är det normalt inte:

http://www.tomshardware.com/reviews/sapphire-nitro-r9-390-8g-d5,4245.html

Och som sagt. R9 390 har en stor fördel framför 980 vad gäller ljudnivå. Den är helt tyst när den inte pressas.
Citera
2016-01-24, 06:07
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
skiljer cirka 70 watt
Den är helt tyst när den inte pressas.
Notera där att stapeln går ända upp till 323w, vilket ju är än värre än tidigare.
Den svarta stapeln ger mätvärde för ETT specifikt spel (bf4), hur det ser ut i andra spel, andra upplösningar osv framgår inte.
Man kan ju lika gärna jämföra idle-värdena och säga det bara skiljer 1w när man spelar .. spindelharpan?
Det beror ju alltså på vilket spel det är, hur krävande det är, hur hårt kortet belastas.
Den blå stapeln ger en antydan om att det kan rusa iväg ganska ordentligt och då gäller det att inte ha för klent nätagg eller vara känslig för oväsen. De här mätvärdena omspänner dessutom 10 minuter, ett medelvärde.

Ang. ljudnivån så är det specifikt per kort.
Ganska många kort är gjorda så att fläktarna stänger av när kortet är svalare än en viss temperatur, det där går vanligen ställa in via nån kontrollpanel, egna kurvor.
Om du läser den artikel du länkade till så står det
"You might consider these numbers to be rather quiet, but to my ears they seemed much louder. My suspicions were confirmed when I moved the meter next to the fans instead. Two inches away from them, my instrument returned a much different result." och "The reading taken in front of the fans is quite a bit louder, registering 51 dB(A)."
Det beror alltså på hur de placerat mätaren. Tänk också på att dB inte är en linjär kurva.
Citera
2016-01-24, 07:09
Medlem
Citat:
Jag tittade på den då priset inte skilde mycket. Men 650 wattaren var påtagligt tystare enligt test. Så därför föll valet på G2 650. I övrigt var de väldigt lika i prestanda, 750 svagt bättre. 650 är som du skriver klart mindre.
650 räcker ju gott och väl för ett grafikkort, 750 räcker eventuellt inte för två ..

850 är ju ett säkrare val eller möjligen 1000 för Titan X om man verkligen skulle köra två men typ ingen gör ju det och jag kommer inte heller köra det så..

Varför 650 skulle vara tystare förstår jag inte, effektiviteten är ju bättre vid vissa belastningar så det kan ju påverka lite (vid låg belastning är 650 rimligtvis effektivare exempelvis), fläkten hade jag antagit var samma modell men så kanske det inte är, en mindre låda relativt fläkten ger väl effektivare luftombyte kanske men möjligen mer luftmotstånd med om saker är packade tätare.

Borde ju vara väldigt lika tycker jag. Det jag ville ha sagt var inte att du skulle ta ett 750 watt utan bara att jag själv hade ett G2

Möjligen att SilverStone hade ett riktigt litet (riktig ATX-storlek) men att det var sämre, SilverStone har väl en del SFX-nätagg / ännu mindre standard för små lådor.
Citera
2016-01-24, 07:22
Medlem
Citat:
Vad gäller ljudnivån från R9 380 så är det inte högre än från 980. Faktum är att R9 390 till skillnad mot 980 är helt ljudlöst när den inte pressas!
http://www.tomshardware.com/reviews/sapphire-nitro-r9-390-8g-d5,4245.html
Jag tycker R9 390 skall jämföras med GTX 970 (som det eventuellt är snabbare än) och inte GTX 980 (som antagligen är snabbare.)

Varför jag gör det valet kan man väl spekulera i, men bl.a. för att jag ser prestandan i R9 390 som en trade-off, möjligen snabbare men mer strömkrävande.

Mot GTX 980 är det ju långsammare och mer strömkrävande men billigare .. Det är ju iofs också en trade-off men en annan

GTX 980 går nog att skrämma upp mer med överklockning med, vad heter han.. Linus Tech Tips testar grafikkort överklockade istället för stock, kanske kan kolla där om han har provat dem?

Det finns Nvidiakort med fläktar som stannar vid låg belastning med, här har du ett GTX 980Ti:
https://www.asus.com/se/Graphics-Cards/STRIXGTX980TIDC3OC6GD5GAMING/
Här är ett GTX 980:
http://www.asus.com/event/VGA/20THANNIVERSARY/
Citat:
Med tanke på pris/prestanda så är det inget svårt val tycker jag.

Jag hade egentligen tänkt köpa 970, men R9 390 är till och med billigare och ger avsevärt bättre prestanda, så varför inte?

En extra (tredje) fläkt vet jag inte om jag behöver, men varför inte? Den kostar inte mycket och det kan bara vara en fördel.

Vad gäller lådan så har den fått enormt fina recensioner och jag vill ha en snygg, välbyggd, sval och tyst låda. Jag ska leva med den i minst 6 år så.
Jag har inte kikat vilken fläkt du har tagit. Skulle du köpt en Noctua chassifläkt är det väl de flödesoptimerade som är tänkta som chassifläktar och de tryckoptimerade som är tänkta till radiatorer (vilket av det på processorkylare?)

R9 390X verkar ju ligga på ungefär samma prestanda som GTX 980.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s256121217&o=produkt_pris_inkmoms#p rodlista
4000 kr minst för ett R9 390X.
5000 kr minst för ett GTX 980.

Lägger man på en adaptivt synkroniserad skärm skiljer det väl minst 1000 kr på dem med och blir 2000 kr besparing med AMD-alternativet trots likvärdig prestanda.

Om datorn drog 100 watt mer och elektriciteten kostade 1 kr / kwh skulle det ta 20 000 timmar eller 2.28 år om den stod på jämt att äta upp prisskillnaden.
Citera
2016-01-24, 15:32
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Notera där att stapeln går ända upp till 323w, vilket ju är än värre än tidigare.
Det är under tortyrtestet och knappast en siffra man får när man spelar spel exempelvis.

Citat:
Den svarta stapeln ger mätvärde för ETT specifikt spel (bf4), hur det ser ut i andra spel, andra upplösningar osv framgår inte.
Det var bara ett exempel, det finns många som testat kortet och fått liknande siffror. 70-80 watts skillnad brukar det ligga på när man spelar.

Citat:
Ang. ljudnivån så är det specifikt per kort.
Ganska många kort är gjorda så att fläktarna stänger av när kortet är svalare än en viss temperatur, det där går vanligen ställa in via nån kontrollpanel, egna kurvor.
Om du läser den artikel du länkade till så står det
"You might consider these numbers to be rather quiet, but to my ears they seemed much louder. My suspicions were confirmed when I moved the meter next to the fans instead. Two inches away from them, my instrument returned a much different result." och "The reading taken in front of the fans is quite a bit louder, registering 51 dB(A)."
Det beror alltså på hur de placerat mätaren. Tänk också på att dB inte är en linjär kurva.
Också där har kortet testats på många håll och den väsnas inte mer än 980. Den ger mer värme, men har också bättre avkylning. Tre tysta och effektiva fläktar (Sapphire modellen) med avkylande backplate.

Jo, jag har läst hela artikeln, flera gånger faktiskt och många andra tester också.
Citera
2016-01-24, 15:35
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Den blå stapeln ger en antydan om att det kan rusa iväg ganska ordentligt och då gäller det att inte ha för klent nätagg eller vara känslig för oväsen. De här mätvärdena omspänner dessutom 10 minuter, ett medelvärde.
Nätaggregatet jag valt räcker till med bred marginal och lådan är ljudisolerad. Sepphire R9 390 har som jag sagt mycket effektiv avkylning med tre tysta fläktar (fläktarna har testats på många håll) och avkylande backplate.
Citera
2016-01-24, 15:41
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis 56118558
Varför 650 skulle vara tystare förstår jag inte, effektiviteten är ju bättre vid vissa belastningar så det kan ju påverka lite (vid låg belastning är 650 rimligtvis effektivare exempelvis), fläkten hade jag antagit var samma modell men så kanske det inte är, en mindre låda relativt fläkten ger väl effektivare luftombyte kanske men möjligen mer luftmotstånd med om saker är packade tätare.
De skrev att det berodde på att aggregaten hade olika fläktar och att den i 650 wattsmodellen var tystare.
Citera
2016-01-24, 15:47
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Jag tycker R9 390 skall jämföras med GTX 970 (som det eventuellt är snabbare än) och inte GTX 980 (som antagligen är snabbare.)

Varför jag gör det valet kan man väl spekulera i, men bl.a. för att jag ser prestandan i R9 390 som en trade-off, möjligen snabbare men mer strömkrävande.

Mot GTX 980 är det ju långsammare och mer strömkrävande men billigare .. Det är ju iofs också en trade-off men en annan

GTX 980 går nog att skrämma upp mer med överklockning med, vad heter han.. Linus Tech Tips testar grafikkort överklockade istället för stock, kanske kan kolla där om han har provat dem?

Det finns Nvidiakort med fläktar som stannar vid låg belastning med, här har du ett GTX 980Ti:
https://www.asus.com/se/Graphics-Cards/STRIXGTX980TIDC3OC6GD5GAMING/
Här är ett GTX 980:
http://www.asus.com/event/VGA/20THANNIVERSARY/Jag har inte kikat vilken fläkt du har tagit. Skulle du köpt en Noctua chassifläkt är det väl de flödesoptimerade som är tänkta som chassifläktar och de tryckoptimerade som är tänkta till radiatorer (vilket av det på processorkylare?)

R9 390X verkar ju ligga på ungefär samma prestanda som GTX 980.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s256121217&o=produkt_pris_inkmoms#p rodlista
4000 kr minst för ett R9 390X.
5000 kr minst för ett GTX 980.

Lägger man på en adaptivt synkroniserad skärm skiljer det väl minst 1000 kr på dem med och blir 2000 kr besparing med AMD-alternativet trots likvärdig prestanda.

Om datorn drog 100 watt mer och elektriciteten kostade 1 kr / kwh skulle det ta 20 000 timmar eller 2.28 år om den stod på jämt att äta upp prisskillnaden.
Extrafläkten jag valt är identisk med de fläktarna som sitter i lådan jag valt. Tre likadana med andra ord.

Det är R9 390 jag valt (inte 390X) och den drar inte nämnvärt mer än 980 när den inte pressas. Så det är bara när man spelar som den kommer dra avsevärt mer.

390X är helt onödig att köpa, man kan köpa en 390 och klocka upp den till samma prestanda. Gör man det (eller köper 390X) så kommer den dock dra mer ström och avge mer värme.
Senast redigerad av saganshus 2016-01-24 kl. 16:21.
Citera
2016-01-24, 18:40
Medlem
Citat:
De skrev att det berodde på att aggregaten hade olika fläktar och att den i 650 wattsmodellen var tystare.
På JonnyGuru eller någon annanstans? Intressant.
Citera
2016-01-24, 18:43
Medlem
Citat:
390X är helt onödig att köpa, man kan köpa en 390 och klocka upp den till samma prestanda. Gör man det (eller köper 390X) så kommer den dock dra mer ström och avge mer värme.
390X har mer av GPUn påkopplat med:
2560:160:64 vs 2816:176:64 där första två är unified shaders och texture mapping units.

Så 10% mer där och 5% högre stock klockfrekvens, så det rimliga vore väl pyttelite över 15% högre prestanda med 390X.
Citera
2016-01-24, 18:46
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
På JonnyGuru eller någon annanstans? Intressant.
Jag ska kolla upp det när jag är hemma sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in