2016-01-24, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Jag ska kolla upp det när jag är hemma sen.
Techpowerup:
"The fan kept its noise output at acceptable levels even when I pushed the unit hard, and I had to apply the full load at a very high ambient (47°C) to make it spin at full speed. EVGA uses a low-speed fan in its lower-capacity G2 members, which works miracles when combined with the unit's relaxed fan profile and semi-passive mode. The 650 G2 also performs slightly better than the 550 G2, though only by 1%. While the 750 G2's relative performance is about 2% better, it is also significantly more expensive ($125) and larger, which can lead to problems in small cases"

Undra om den snurrar mer i de större då även på samma effekt?

https://www.techpowerup.com/reviews/EVGA/SuperNOVA_G2_650/6.html
0 db upp till 260 watt.
600 rpm / 26 db 320-460 watt
950 rpm / 36 db 520-590 watt

1300 rpm / 45 db 650+ watt ungefär.

https://www.techpowerup.com/reviews/EVGA/SuperNOVA_G2_750/6.html
0 db upp till 300 watt.
800 rpm / 35 db 375-450 watt.
1550 rpm / 46-48 db 700 watt och upp (till runt 820 appropå dina 700 på 650.)

För den senare på 650 watt ligger den på 1300 rpm / 46-47 db så typ samma där.

Så G2 750 kör utan fläkt längre tid men drar på fläkten mer aggresivt och högljutt i nästa platå tidigare (och har en mer aggresiv ramp däremellan.)

Men det är ju antagligen där man kommer befinna sig under användning antar jag och då är ju G2 650 mycket riktigt tystare. Trevligt för den som har det.. Vilket jag inte har =P

Fixa profilen för mitt! =P
Citera
2016-01-24, 21:28
Medlem
saganshuss avatar
Tack! Nu slapp jag leta. Det var den texten, japp!
Citera
2016-01-25, 04:49
Medlem
j.loows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ixion
Köp Asus GeForce GTX 970, MSI är skit
Tvärt om min vän.

Msi ligger strax över Gigabyte.
Asus däremot lirar i en egen klass som hör hemma i soptunnan.
Jag har haft komponenter från samtliga tillverkare, och Asus har stått för 85-90% av mina RMA.
Citera
2016-01-25, 07:40
Medlem
Försökte lägga graferna på varandra:
http://www.tiikoni.com/tis/view/?id=0316770

Jävla surt att det jag har låter typ 10 dB mer från 350-400 watt.

Också deprimerande, trist och konstigt:
http://www.tiikoni.com/tis/view/?id=92298b4

750-wattaren är 5 grader varmare vid 50 watt, nästan 8 grader varmare vid 270 watt, lika vid 330, sedan 3.5-4 grader svalare från 370 och upp.

Fläkten är ju inte på där i början men det är ju stor skillnad i effektivitet vid den låga belastningen om man skall se på det där, eller något, vad det nu beror på, svalare när fläkten är igång mycket mer men 10 dB högre ljudnivå för 3.5-4 grader känns ju inte riktigt värt det ens det.

Omgivningstemperaturen skiljde sig ju pyttelite åt men det kan ju inte ha haft så stor effekt.

Undra varför 650 presterade bättre och varför jag fick en skitfläkt ;D

Dyra RMi: https://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/RM1000i/6.html
CoolerMaster: https://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/VSM750/6.html

Jag hade nog velat antagit att 750-wattaren var mindre effektiv ovan men det kanske den inte var. Varmare och mer högljudd iaf.
Citera
2016-01-25, 08:22
Medlem
saganshuss avatar
Jag har beställt min dator nu. Så här blev den:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9058742/2016-01-23

Tack till alla som hjälpt till!
Citera
2016-01-25, 09:04
Medlem
Skitdyrt moderkort, skulle du ändå lägga 2000 kr på moderkort hade JAG tagit ett X99-moderkort istället och en i7 5820K.

Fast mycket billigare moderkort hade nog varit det smartare alternativet.
Det framgår inte hur många grafikkort det klarar av men kan tänka mig att det har ett sådant där PLX-chip för att fixa fler grafikkort men en Haswell-E-processor hade ju gett många PCI-express lanes "på riktigt."

Nu är ju det där moderkortet bättre än de billigare såklart (antar det inte fanns någon möjlighet att få Inet att sätta i andra minnen? Men de där minnena ÄR ju snabba för att vara 2133 MHz hur som helst), ljud och strömförsörjning bättre, förstärkta PCI-expressplatser o.s.v..

Massa SSD-utrymme , hoppas du blir nöjd med grafikkortet (Och kanske får tag på en FreeSync-skärm framöver med )

Jag vet ingenting om fläkten, personligen har jag redan en Noctuafläkt men om jag inte hade en så skulle jag antagligen ha köpt en sådan, de kostar ju lite mer men servicen är ju grym (gratis kit för att få stöd för en annan sockel.)
Fast den där kanske presterar likvärdigt med en dyrare Noctua / en Noctua hade ju varit dyrare om inte annat
Omdömme om kylaren:
"Ingen pingvinstång medföljde i detta paket, uppmärksammade sonen mig."

Får hoppas du får din stång! ;D

Hoppas du tycker nätagget är tyst och bra nu
Jag hör inte skillnad på om jag slår på fläkten på mitt eller inte nu mot resten av datorn.

Du lär ju bli nöjd med den iaf
Senast redigerad av aliquis 2016-01-25 kl. 09:07.
Citera
2016-01-25, 16:29
Medlem
saganshuss avatar
Ja, moderkortet kostar en del, men det har också fått otroligt fina recensioner och den har det mesta man kan tänkas önska sig. Det är också ett otroligt snyggt kort, viktigt eftersom jag ska ha en låda med fönster. Det ska vara en fest för ögat att se datorn.

Jag har valt delar som går i svart och rött + kylaren som är i alluminium. Det kommer bli hur snyggt som helst!

Freesynk är ju bara en fördel om grafikkortet inte orkar med riktigt. Jag ser inte riktigt vikten av det, jag har ett kort som orkar. Ny skärm kanske det blir dock, min är lika gammal som datorn.
Senast redigerad av saganshus 2016-01-25 kl. 16:50.
Citera
2016-01-25, 17:26
Medlem
Citat:
Ja, moderkortet kostar en del, men det har också fått otroligt fina recensioner och den har det mesta man kan tänkas önska sig. Det är också ett otroligt snyggt kort, viktigt eftersom jag ska ha en låda med fönster. Det ska vara en fest för ögat att se datorn.

Jag har valt delar som går i svart och rött + kylaren som är i alluminium. Det kommer bli hur snyggt som helst!

Freesynk är ju bara en fördel om grafikkortet inte orkar med riktigt. Jag ser inte riktigt vikten av det, jag har ett kort som orkar. Ny skärm kanske det blir dock, min är lika gammal som datorn.
Du har inte ett kort som kommer klara av alla spel i 144+ FPS i 1080p, åtminstone inte på höga inställningar, än mindre i WQHD eller 4K.
Citera
2016-01-25, 18:35
Medlem
saganshuss avatar
Det behöver den inte göra heller. Freesynk ger ingen fördel på 144+ i vilket fall som helst. Det är när den droppar under 60 som den har effekt vad jag läst.
Senast redigerad av saganshus 2016-01-25 kl. 18:38.
Citera
2016-01-25, 20:08
Medlem
Citat:
Det behöver den inte göra heller. Freesynk ger ingen fördel på 144+ i vilket fall som helst. Det är när den droppar under 60 som den har effekt vad jag läst.
Nej, givetvis ger det ingen fördel över 144 Hz eftersom det inte går att visa ännu fler bilder än så på en sådan skärm.

Däremot om man får ut säg 90 FPS och har en 144 Hz-skärm så får man ju säg 72 Hz med V-sync och tearing utan om man inte använder adaptiv synkning. Med adaptiv synkning får man hela bilder i 90 FPS.

Det har väl störst effekt vid låga hastigheter dock, vid 300 FPS i 144 Hz kan det ju finnas en anledning att sätta på V-sync och triple buffering för att få hela bilder istället för tearing.
Citera
2016-01-25, 21:26
Medlem
saganshuss avatar
Nåväl, det verkar inte särskilt nödvändigt. Har du tipps på bra 24" eller 27"? 1440p.
Citera
2016-01-25, 22:45
Medlem
Nopp

Kan väl kolla vad som är populärast på Prisjakt i den kategori man vill ha och hoppas att andra gör vettiga val =P

Eller kolla Prad, TFT-central o.s.v. efter reviews efteråt eller nyheter i förväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in