2016-01-24, 12:02
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Känner du till metodiken smutsning? Lingärde antydde att han hade uppdrag från... ja vem!
Jag tycker att det är uppenbart idag när det finns vittnesmål om någon typ av pågående hemlig operation att syftet kan ha varit att avleda Polispårsjagarna från sådant och leda dem mot återvändsgränder.
Varifrån kommer egentligen ryktet att Lingärde skulle ha arbetat för den militära underrättelsetjänsten? Han kan ha haft någon kontakt med Elmér men det blev inget jobb på försvarsstaben - han sökte ju en plats som dataansvarig där.

Lingärde var alltid speedad och slängd i käften och duperade Marjasin. Ingen blyg person precis. Men att han kunde inbilla sig att han skulle få jobbet på fst visar att han saknade omdöme. Han var ju synnerligen indiskret i sina mediakontakter.
Citera
2016-01-24, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag tror inte att Lingärdes PM var avsett som desinformation i annat än att han i vissa delar låtsades veta mer än han gjorde för att framstå som mer intressant och insatt för media. Enligt ett bekant mönster.

Att de inledande styckena om Browalds Timbro och registren med kommunistsympatisörer skulle vara desinformation är knappast troligt. Snarare är det denna kontakt i slutet av sextiotalet som är kärnan i hans scenario. Av nyfikenhet snokade han vidare bland sina kontakter på sjuttio och åttiotalen och fick höra många rykten. Och allt sammanfattades i detta PM som skulle göra honom intressant för media. Med egenintresse som främsta motiv för sitt skarvande.

Detär precis så Desionförmation konstrueras blandning av kända uppgifter och felaktiga som målet ej kan särskilja.

Sedan kan man pröva två hypoteser. A, Lingärde kryddade sin berättelse av uppmärksamhetsskäl B, Lingärde gjorde det medvetet för att påverka och förvilla.

Lingärdes övriga gärning, person och kompetens stödjer ganska lite att han var uppmärksamhetssökande. Snarast tvärt om väl?
Citera
2016-01-24, 12:15
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Känner du till metodiken smutsning? Lingärde antydde att han hade uppdrag från... ja vem!
Jag tycker att det är uppenbart idag när det finns vittnesmål om någon typ av pågående hemlig operation att syftet kan ha varit att avleda Polispårsjagarna från sådant och leda dem mot återvändsgränder.
Du har rätt, Lindgärdes PM avleder från ett rent "polisspår".
Men tittar man på medlemsmatrikeln för Stockholms försvarskytteförening vore det väldigt dumt att att leta enkom hos poliser.
Det finns nog någon annan gemensam beröringspunkt man ska nysta i.

33, känns som en bra tal att börja med....
Citera
2016-01-24, 12:25
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Detär precis så Desionförmation konstrueras blandning av kända uppgifter och felaktiga som målet ej kan särskilja.

Sedan kan man pröva två hypoteser. A, Lingärde kryddade sin berättelse av uppmärksamhetsskäl B, Lingärde gjorde det medvetet för att påverka och förvilla.

Lingärdes övriga gärning, person och kompetens stödjer ganska lite att han var uppmärksamhetssökande. Snarast tvärt om väl?
Men Browaldhs inrikesspioneri har väl aldrig varit "kända uppgifter"? Det borde snarare vara sprängstoff. Men nog sökte Lingärde uppmärksamhet! Han ville få in en fot och hade kontakt med alla medier. Han lugnade ner sig efter att ha känt sig förföljd under en period och verkade ganska nöjd med sin reträttpost som författare av databöcker för dummies.
Citera
2016-01-24, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Du har rätt, Lindgärdes PM avleder från ett rent "polisspår".
Men tittar man på medlemsmatrikeln för Stockholms försvarskytteförening vore det väldigt dumt att att leta enkom hos poliser.
Det finns nog någon annan gemensam beröringspunkt man ska nysta i.

33, känns som en bra tal att börja med....

Det finns många ändar att nysta i... man får akta sig att snöa in på diffusa uppgifter...

Hypotesprövning är nog metodiken att orientera sig med...

Jag har bland annat ägnat mig åt de tekniska detaljerna men också åt att förstå hur den återkommande märkliga konstellationen kring Holmer, Ebbe,CGÖ etc uppstod och kan hänga ihop.

Det är väl ingen högoddsare att gissa att den hemliga operationen inte kan ha varit traditionellt polisiär för då hade brotten i ev brottsundersökning varit preskriberade för länge sedan och hade det kunnat talas fritt om.
Citera
2016-01-24, 15:18
Medlem
Jag såg en sak när jag läste Holmérs bok "Palme är skjuten".
Ni har så invecklade teorier här.
Tänk enkelt.
Men ni är kanske inte insatta i hur vissa saker ligger till 😉
Citera
2016-01-24, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag såg en sak när jag läste Holmérs bok "Palme är skjuten".
Ni har så invecklade teorier här.
Tänk enkelt.
Men ni är kanske inte insatta i hur vissa saker ligger till 😉

Jodå. Holmers sätt att tänka känner vi. Han tänkte så enkelt att han först lyckades med konststycket att inte ta en enda spion sedan att haverera en fungerande knarkspansorganisation.

Hå och hej med farbror Frej!
Citera
2016-01-24, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

Likaså "nazi-falangen" inom Norrmalmspolisen.
Min slutsats blir att dessa personer hade så viktiga uppgifter vid sidan av ordinarie tjänst att, t.ex basebolligans våldsamheter inte beivrades.
Som jag har nämnt ett antal gånger så hade försvarsledningen uppfattningen
att de var oumbärliga för Stockholms kuppförsvar. De var militärt mycket
välutbildade som jägare och officerare.
Citera
2016-01-24, 16:27
Medlem
p.norths avatar
Har svårt att tro på tex legosoldaten som frös till is. Nja det går bort.
Citera
2016-01-24, 16:44
Medlem
Citat:
Jodå. Holmers sätt att tänka känner vi. Han tänkte så enkelt att han först lyckades med konststycket att inte ta en enda spion sedan att haverera en fungerande knarkspansorganisation.

Hå och hej med farbror Frej!

Ja, vi ser alla olika saker.
Du har inte läst boken förstår jag 😎
Citera
2016-01-24, 16:45
Medlem
Stockholms försvarsskytteförening har ju diskuterats i tråden, hur stor är sannolikheten är att några av föreningens medlemmar snackat ihop sig och utfört dådet.
Kapacitet fanns ju i gruppen och de hade både poliser och militärer i gruppen som i sin tur kan ha haft värdefulla kontakter.
Citera
2016-01-24, 16:46
Medlem
Krokofils avatar
Citat:

Om Lingärde skrev sitt PM på uppdrag åt någon (t ex Den Gamle) inställer sig frågan vilken annan fraktion som övervakade honom, hotade familjen osv. Har Bobo några tankar kring det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in