Citat:
Ursprungligen postat av
riskybizzy
Jag har ingen källa att hänvisa till men jag misstänker att en del av de s.k. "sydafrikapoliserna" var Botha-regimen behjälpliga med att identifiera ANC-anhängare genom WACL-nätverk. Kanhända samarbetade man även vad gäller Palmemordet...Även Åke J Ek och Bertil Wedin bör nämnas i sammanhanget.
Nej, man kan inte utgå ifrån att kontakterna med Sydafrika var av privat natur. De som stod bakom Ek, Östling m.fl. hade makt i samhället. Och det är alldeles uppenbart att de svenska hemliga tjänsterna var mer än bara nedlusade med nazister. Och är det antagligen än idag.
Palme hade många motståndare: Sydafrika, NATO, SAF, Säpo,... Och motståndare har en benägenhet att gadda ihop sig. Att det någonsin skulle ha funnits en svensk underrättelsetjänst som var lojal mot Palme, t.ex. IB, tror jag inte alls på. Inom IB lydde man de som hade den verkliga makten eller så förblev man utanför. Inga känsliga NATO-informationer fick nå Palme, som 1968 hade demonstrerat tillsammans med Nordvietnams Moskva-ambassadör.
Sverige och hela världen var uppdelad i för eller emot Olof Palme.