2016-01-23, 21:01
Medlem
Har letat, hittar inget som liknar mitt ärende.

Jobbar 50% och är föräldraledig 50% vilket betyder att jag ska ta ut 2.5 dagar i föräldrapenning per vecka. Kan jag ta ut föräldrapenning för alla resterande dagar jag inte arbetar. Om jag jobbar 10 dagar en månad, kan jag då ta ut 20 dagar föräldraledighet?
Citera
2016-01-23, 21:06
Medlem
Yes.

De dagar du är ledig kan du ta ut pengar för.
Citera
2016-01-23, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerkatten
Yes.

De dagar du är ledig kan du ta ut pengar för.

Och det är inga särskilda regler som måste tas hänsyn till? Vill ju inte gärna få bakläxa senare... :S
Citera
2016-01-23, 21:22
Medlem
forsakringskassan.se är full av information
Citera
2016-01-23, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstolpen
Och det är inga särskilda regler som måste tas hänsyn till? Vill ju inte gärna få bakläxa senare... :S

Du får bara ta ut för tid du inte arbetar. Om du arbetar 4 timmar en dag, så kan du ta ut halv dag föräldrapenning (FP) den dagen, om du jobbar 5 timmar en dag, så kan du ta ut en fjärdedels dag fp (finns fasta nivåer att hålla sig till, och man får inte ta ut för mycket)
Jobbar du 1 timma en dag kan du ta ut 3/4 dels föräldrapenning osv.
Citera
2016-01-24, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Du får bara ta ut för tid du inte arbetar. Om du arbetar 4 timmar en dag, så kan du ta ut halv dag föräldrapenning (FP) den dagen, om du jobbar 5 timmar en dag, så kan du ta ut en fjärdedels dag fp (finns fasta nivåer att hålla sig till, och man får inte ta ut för mycket)
Jobbar du 1 timma en dag kan du ta ut 3/4 dels föräldrapenning osv.

Jag arbetar bara fulla dagar, och tar föräldraledigt fulla dagar, finns gränser? hittade nåt på FK:

Kan jag ta ut föräldrapenning för helger eller dagar jag inte skulle ha arbetat?

Ja, på lägstanivå.
Du kan ta ut föräldrapenning på lägstanivå även om du inte skulle ha arbetat den dagen, till exempel helger eller om du brukar vara ledig någon annan dag i veckan. Men du kan inte ta ut föräldrapenning samtidigt som du har semester.

Ja i vissa fall på sjukpenningnivå.
Om du har en arbetsfri period på minst fem dagar så går det bra att ta föräldrapenning för dessa dagar. Om den arbetsfria perioden är 1-4 dagar kan du bara ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå om du också tar ut föräldrapenning i samma omfattning dagen direkt före eller direkt efter de arbetsfria dagarna.

Tycker det är svårtolkat....
Citera
2016-01-24, 14:38
Medlem
Citat:
Jag arbetar bara fulla dagar, och tar föräldraledigt fulla dagar, finns gränser? hittade nåt på FK:

Kan jag ta ut föräldrapenning för helger eller dagar jag inte skulle ha arbetat?

Ja, på lägstanivå.
Du kan ta ut föräldrapenning på lägstanivå även om du inte skulle ha arbetat den dagen, till exempel helger eller om du brukar vara ledig någon annan dag i veckan. Men du kan inte ta ut föräldrapenning samtidigt som du har semester.

Ja i vissa fall på sjukpenningnivå.
Om du har en arbetsfri period på minst fem dagar så går det bra att ta föräldrapenning för dessa dagar. Om den arbetsfria perioden är 1-4 dagar kan du bara ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå om du också tar ut föräldrapenning i samma omfattning dagen direkt före eller direkt efter de arbetsfria dagarna.

Tycker det är svårtolkat....

Om ditt schema säger att du är ledig på en torsdag och fredag, så måste du ta ut föräldrapenning onsdagtorsdag fredag eller torsdag fredag lördag om du ska ha på sjukpenningnivå.
Citera
2016-01-24, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Om ditt schema säger att du är ledig på en torsdag och fredag, så måste du ta ut föräldrapenning onsdagtorsdag fredag eller torsdag fredag lördag om du ska ha på sjukpenningnivå.

Och om jag är ledig måndag-lördag?
Citera
2016-01-24, 20:04
Medlem
Citat:
Och om jag är ledig måndag-lördag?

Då jobbar du bara söndagar och då var det ok att ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå för de andra dagarna, eftersom det är mer än 5 dagar i sträck du är ledig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in