2016-01-24, 09:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Visst, man kan föra diskussioner, men finns det ett enda belägg som fastslår att någon av dem faktiskt är korrumperad?

Men kompenseras inte antalet accepterade svar med åldern på de som svarar? "Folk har inte telefon". Är du säker?

Att identifiera en brist som man kunde anta att Sifo borde gjort eftersom de ligger så långt ifrån valresultat i jämförelse med exempelvis Yougov borde de ha gjort? Någon som hört det?

Vi har flera gånger hört uttalanden av chefer från telefonindtitut om de tycker SDs framgångar är oroväckande och bekymmersamma. Det är ett bevis på att man inte är opartisk och därför inte kan göra opartiska mätningar.

Inte minst telefonindtitut måste vara bra på viktningar men här finns det stort utrymme för subjektivitet och detta klarar de bevisligen inte.
2016-01-24, 09:37
Medlem
JerrysModevisnings avatar
18,2% är trots allt det näst högsta Sifo uppmätt någonsin.

Användbar mätning i högsta grad eftersom den indikerar att SD lär ha passerat 25%.
2016-01-24, 09:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerrysModevisning
18,2% är trots allt det näst högsta Sifo uppmätt någonsin.

Användbar mätning i högsta grad eftersom den indikerar att SD lär ha passerat 25%.

Nej den är inte användbar ens för att mäta SDs trend. Den enda den kan användas till är att mäta de övriga blocken men jag vill minnas att de brukar överskatta sossarna och MP.
2016-01-24, 10:03
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Ja, det är sannolikt i viktningen som det blir mest fel. Till och med SCB har högre siffror än Sifo numera har jag för mig och SCB är notoriskt lågt och konservativt i viktningen.

Sifo har ju missat väldigt grovt tidigare också. Jag vill minnas att man i EU-valet underskattade SD så att den riktiga siffran blev närmare 50% högre. Det är väldigt besvärligt för Sifo skulle jag säga nu när SD är så stora som de är. För om man i valet missar med närmare 8-10 procentenheter så blir det en enorm förtroendekris.

Nu minns jag inte så bra hur det var, men jag tänkte rösta på piratpartiet i EU valet, men ändrade mig till SD pga tidningarnas kampanj mot SD före valet, kampanjen kan ju ha baserats på siffror från opinionsundersökningar... Isåfall kan man säga att opinionsundersökningarna påverkade hur folk röstade och därför kom att visa fel. Om nu många andra också gjorde som mig?

Alltså man skrev att det skulle gå dåligt för SD i EU valet och att det betydde att det skulle gå dåligt för SD i riksdagsvalet också... Man hade ju en motsatt kampanj för MP och det stämde ju bara till hälften
Senast redigerad av Enydrion 2016-01-24 kl. 10:15.
2016-01-24, 10:10
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Jag skulle tro att det räcker med att några av SIFOs intervjuare bryter på förortssvenska för att resultatet ska bli såhär.
Veta säkert går ju givetvis inte, och det går heller inte att med rimlig säkerhet påstå att Yougov har den rätta siffran. Bradley-effekten kan mycket väl ha avtagit i takt med SDs ökande popularitet.

Största parti känns dock som en ganska säker gissning, över 25% mer vågat.

Ja, undersökningen känns inte ens pålitlig till att mäta förändringarna i opinionen ens... Men om det kommer fler undersökningar snart kan man ju jämföra trenderna.
2016-01-24, 10:42
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schnyggsomfan
Sifo´s siffror är helt perfekta, ser gärna fler undersökningar som visar samma sak, dessa siffror ger Alliansen och främst M både självförtroende och press att agera och sänka regringen, tror man dessutom att man har SD "under kontroll" så är det ännu bättre. Dessutom så ökar risken för att S och MP själva på ett eller annat sätt kastar in handduken, situationen är ju helt ohållbar för båda de partierna.
Risken/chansen för extraval ökar rejält om Alliansen tror de har stort övertag samtidigt som S och MP ger upp kombinerat med att hela 7-klövern hoppas/tror att SD har peakat.

jo exakt.
Tyvärr så vet nog alliansen hur det ser ut i verkligheten genom egna undersökningar,så den här vilseleder nog bara vissa ur befolkningen.
2016-01-24, 10:45
Medlem
Frågan är hur länge Sifo kommer fortsätta att jobba med fast-telefoni?

Det är väl mindre än 50% idag....

Är det när bara 25% av svenskar har fast lina eller kommer dom aldrig att ge sig?
2016-01-24, 10:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problemtalla

Är det när bara 25% av svenskar har fast lina eller kommer dom aldrig att ge sig?

Man kan spekulera vidare om det verkligen är slumpmässigt om det är mannen eller kvinnan de får tag i när fast telefon används. Förmodligen är det en övervikt mot kvinnor. Detta kan visserligen viktas men det betyder att gruppen de når är mindre än antalet vuxna som har fått telefon.
2016-01-24, 10:55
Medlem
2big4yous avatar
Det är bra att PK institutet Sifo frisserar ner siffrorna för SD och spär på stödet åt M och att S sänks.
M får då självförtroende för att fälla Regeringen för att få till ett extraval och BOOM så kommer verkligheten ikapp och SD blir största parti i extravalet.
Mums.
2016-01-24, 11:02
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Det är bra att PK institutet Sifo frisserar ner siffrorna för SD och spär på stödet åt M och att S sänks.
M får då självförtroende för att fälla Regeringen för att få till ett extraval och BOOM så kommer verkligheten ikapp och SD blir största parti i extravalet.
Mums.

Problemet är bara att det inte blir något extraval. Inga av partierna förutom SD vill ha ett extraval, alliansen kan fälla regeringen (med SD's stöd) och ta över utan extraval. Det är så det går till om regeringen fälls, det blir ny talmansrunda och talmannen utser AKB att bilda regering.
2016-01-24, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Mums.

Och det sätter dessutom ett stort tryck på moderatledningen när deras väljare i allt större utsträckning kräver att de fäller regeringen. Det blir väldigt tydligt att det odemokratiska DÖ fortfarande lever när AKB m.fl. bara kör vidare med spel för galleriet och utnyttjar sina väljares röster.
2016-01-24, 11:03
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problemtalla

När jag tänker efter så känner jag ingen under 50år som har fast telefon.
Detta måste skeva demografiska underlaget starkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in