2016-01-23, 16:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
jepp får man inte absolut majoritet är det mest logiskt ,men egentligen så ligger man närmare klassisk socialdemokrati i väldigt många frågor.

Till att börja med är det rätt ointressant om SD ligger närmare S eller M i dagsläget. S är betydligt mer kategoriskt emot ett samarbete med SD medan många röster från M är positiva till det.

Som jag skrev i min valanalys redan innan valet kommer heller inte S kunna närma sig SD just eftersom de har hamnat i regeringsställning och därför inte har möjligheter att förnya sig. Tåget går som på räls mot det som är oundvikligt.
Citera
2016-01-23, 16:51
Medlem
Citat:
Han slickar inte ,vad han gör är att driva henne framför sig.
Agerar hon inte så tappar hon väljare till SD ,och agerar hon så tappar hon ansiktet..
Så ser jag det också, mycket bra taktiskt från SDs sida. Alltfler moderatväljare ser ju vad som händer och blir alltmer otåliga. Samtidigt som partiledningen når nya höjder i politisk inaktivitet på det praktiska planet, och helst väntar till 2018 för att ens göra något.
Citera
2016-01-23, 16:52
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
SD famlar lite i blindo just nu. De är på väg att bli Sveriges största parti (enligt vissa mätningar är de redan där). De har - som parti - gjort mer på en och en halv mandatperiod än vad de kunde drömma om. De har vunnit alla viktiga debatter. De har forcerat en totalsvängning i asylpolitiken från den sittande regeringen till sin egen politik. De har exponerat MP som ett pajasparti (med god hjälp av MP).
De har ritat om den politiska kartan.
Men jag undrar om de vill samregerera med M i dagsläget. SD har två kärnfrågor, invandringspolitiken och viljan att återställa den nationella suveräniteten, dvs att gå ur EU. Det är två otroligt viktiga frågor. I den förra frågan så har Sverige redan sansat sig, åtminstone tillfälligt. Men EUs rykte har klarat sig ofattbart bra i Sverige, folk verkar inte medvetna om vad detta havererade projekt ställt till med.
Jag tror SD gör bäst i att avvakta Storbritanniens kommande val om utträde från EU. Det finns stora fraktioner inom M, S och KD som är euroskeptiska. Dessa kommer resa sig vid en eventuell Brexit. Då kan man sy ihop en urstark regering.
Man vet att Batra inte kommer att palla trycket ,så då blir det ökad väljarflykt från M till SD.
Citera
2016-01-23, 16:58
Medlem
Wretch32s avatar
Detta hade varit en absolut bästa lösningen för Sverige, gärna att KD får sitta med också.

Det har bevisats gång på gång sedan nuvarande regering att S och MP önsketänkande om fri invandring, miljö satsningar (vissa är bra) och brutna vallöften inte gynnar landet Sverige.
Skulle V var med i regering skulle det inte se mycket bättre ut.
S+MP+V har väldigt bra ideoligska och teoretiska bra förslag, men tyvärr fungerar dom ej lika bra i praktiken.

C kommer mest troligt inte att vilja bilda regering med SD.
Dom mest troliga om som även blivit mest "SD-vänliga" är M + KD, iallafall som har mest liknande förslag och tankar.

L vet jag inte riktigt om dom behövs.
Dom verkar mest vilja klia ryggen på vilka än som sitter i regeringen, men visst Jan Björklund är väl aldrig ett minus att ha med i regeringen.

Men för att någon överhuvudtaget ska vilja bilda regering med SD så måste dom börja bli lite mer "städade" i vissa av sina förslag och kanske börja likna mer M i vissa skattefrågor.
Sen givetist att stödet för SD fortsätter att öka, blir dom störst i Sverige så ser jag det svårt som att ingen ska vilja bilda regering med dom.

Får dom ej sitta med i regeringen då så är ju den Svenska s.k. Demokratin ett skämt.
För en blocköverskridande regering mellan S+M har ju visat sig vara en parodi, dom är alldeles för olika helt enkelt.

Trevlig Helg på er.
Mvh
Citera
2016-01-23, 17:02
Medlem
Citat:
Man vet att Batra inte kommer att palla trycket ,så då blir det ökad väljarflykt från M till SD.
Fast det vore ett misstag för SD att förkasta EU det första man gör. Inte minst för att traditionellt borgerliga väljare knappast vill se Sverige stå ensamt utanför (det handlar om handel och i slutändan, välstånd). Själv anser jag att SD bör verka för ett reformerat EU, som pysslar med (främst ekonomiska och forskningsmässiga) kärnfrågor. Delvis öppna gränser inom EU är ingen utopi, speciellt inte om en yttre gräns kan upprätthållas. Det är snarare så som framtidens invandringspolitik bör utformas - Fort Europe är vad som bör eftersträvas. Att man ska kunna skicka tillbaka oönskade medborgare från andra EU-länder blir förstås en självklarhet.
Citera
2016-01-23, 17:06
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det här kommer bli verklighet oavsett vilka som styr, det är en nödvändighet när vi tar in så många outbildade. Men du får gärna ge exempel på när moderaterna har lönedumpat.
M har tagit rekord i ansvarslös invandring nu senast 2006-2014,lönedumpning är en av agendorna.
Det är M s roll i politiken helt enkelt.
Citera
2016-01-23, 17:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik
M har tagit rekord i ansvarslös invandring nu senast 2006-2014,lönedumpning är en av agendorna.
Det är M s roll i politiken helt enkelt.

Det där är din subjektiva uppfattning som inte jag delar men ge gärna exempel på den där lönedumpningen. Jag bad ju om exempel på det men du verkar inte kunna ge det.
Citera
2016-01-23, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det där är din subjektiva uppfattning som inte jag delar men ge gärna exempel på den där lönedumpningen. Jag bad ju om exempel på det men du verkar inte kunna ge det.
Man hann inte så långt, men det är uppenbart att taktiken med att ta in miljoner mena invandrare (så mycket man nu hann) är att kunna sänka lönerna då utbudet vida överstiger efterfrågan (klassisk utbudsekonomi). Att socialförsäkringssystemen därmed brakar samman ser ju moderaterna enbart som ytterligare en bonus. Verkligen en djävulsk plan, vilket också gör att det gnager inom mig att SD kanske ska hålla sig borta från dessa avskum (som dock bara gäller den tongivande delen av moderaterna). Men ser man realistiskt på det finns det ju inga alternativ (utom egen majoritet).
Citera
2016-01-23, 17:13
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Jag kan hålla med om det första men mer tveksam till ditt andra påstående.
Om det nu ändå stämmer så kanske du kan förklara varför SD alltid är så jävla ivriga att
samarbeta med moderaterna eller högern? Är det vikten av makten framförallt?
Jag är inte överens med om att SD är så jävla ivriga med att samarbeta med M.
Jag anser att det är ideologiskt omöjligt.
Citera
2016-01-23, 17:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Man hann inte så långt, men det är uppenbart att taktiken med att ta in miljoner mena invandrare (så mycket man nu hann) är att kunna sänka lönerna då utbudet vida överstiger efterfrågan (klassisk utbudsekonomi). Att socialförsäkringssystemen därmed brakar samman ser ju moderaterna enbart som ytterligare en bonus. Verkligen en djävulsk plan, vilket också gör att det gnager inom mig att SD kanske ska hålla sig borta från dessa avskum (som dock bara gäller den tongivande delen av moderaterna). Men ser man realistiskt på det finns det ju inga alternativ (utom egen majoritet).

Vi får väl ändå förhålla oss till vad de har gjort när vi påstår vad de har gjort och du säger här att de inte har lönedumpat.

Staten sätter heller inte lönerna för andra än statsanställda så regeringens möjlighet att lönedumpa är förstås begränsad. Däremot är jag enig om att lägstalönerna måste ned annars kommer vi få en permanent mycket hög arbetslöshet nu när vi tar in så många outbildade.

Tillåter vi inte lågkvalificerade jobb med mycket låga löner kommer välfärdssystemen att braka ihop, och det oavsett om vänstern eller högern styr.
Citera
2016-01-23, 17:43
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington

Nej Reinfäll ville hämnas på dem som röstade in sd 2010 o gjorde upp med MP om att släppa in alla somalier som ej har ett giltigt pass, därefter så gav dem PUT till all migranter ifrån syrien, vilker är ren katastrof för Sverige
Citera
2016-01-23, 17:46
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Vad är folkhemmet för dig? Hur ser ditt Sverige ut om SD får bestämma? Hur ska man ta sig dit, vad behöver SD göra för att du ska bli nöjd? Är poliitiken genomförbar?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkhemmet

Om du läser på lite så är "folkhemmet" ett socialdemokratiskt projekt, som du just nu lever i, men det vill du alltså lämna för M-samarbete? Hur tänkte du nu?
Jag är emot ett samarbete med M då jag anser att SD för och ska föra en forna S-politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in