2016-01-22, 13:27
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det finns typ 1 sådant hus i hela Sthlm och du vill ändra reglerna för att politikerna har lagt beslag på det? Huset är till för ensamstående fattiga mammor men politikerna har bestämt att dom har mer behov av lägenheterna. Tycker du det låter som en bra idé att grunda ett beslut på?

Många i tråden vill att det ska ske idag med utbudet vi har idag. Jag har inget emot marknadshyror OM vi först bygger förbi bristen och istället har ett överflöd eller iaf lägenheter nog så man kan byta bostad när man vill. Jag är däremot STARKT emot marknadshyror på marknaden vi har idag.

Det har tagits upp ett flertal exempel där folk intervjuats i typ HGFs egna tidningar i tråden där folks hyror är förvånansvärt låga. Tyvärr svårt att hitta i en 600+ sidor lång tråd. Men att det existerat 1 hus kan jag nog med säkerhet säga är fel.

Bara här är ett snabbt exempel där de iförsig höjer hyran kraftigt på ett sätt jag tycker är fel.
http://www.hemhyra.se/stockholm/hyran-hojs-med-over-100-procent-pa-sodermalm?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitte r

Men 5000 för en central trea i sthlm ÄR billigt. Men som sagt, bättre då att höja succesivt när exempelvis hyresgäster flyttar ut självmant. Och sen kanske öka bostadsbidraget efter behov istället för att kompensera högre hyror.
Citera
2016-01-22, 16:53
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Hur är läsförståelsen. Det är ju din DI-länk:
http://www.di.se/artiklar/2016/1/21/ekonomen-bostadspolitiken-ett-misslyckande-av-episka-proportioner/

Där är det Robert Östling som citeras. Det är sen en källhänvisning till ekonomistas där "privatpersonen" Robert Östling skriver som du nu kallar honom.

Är det någon som vet vad den här skosulan Paul smith dillar om?

Du har inga källor och utredningar på hur hyresbeståndet utnyttjas alltså tex från boverket, fastighetsägarna eller annan institut.
Som jag trodde.
Senast redigerad av slemhog 2016-01-22 kl. 17:22.
Citera
2016-01-22, 18:18
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Är det någon som vet vad den här skosulan Paul smith dillar om?

Du har inga källor och utredningar på hur hyresbeståndet utnyttjas alltså tex från boverket, fastighetsägarna eller annan institut.
Som jag trodde.

Antingen är du ett troll eller bra jävligt obildad. Jag anmärkte på ditt inlägg:
(FB) Sverige: landet där det råder stor bostadsbrist

Där du använder en "expert" som källa. När jag sen visar var det kommer ifrån och vad "experten" tycker så börjar du argumentera emot om att det inte är en riktig källa?
Citera
2016-01-23, 12:45
Medlem
kurt-sunes avatar
De goda är de bostadslösas fiende....

http://www.dn.se/ledare/kolumner/carl-johan-von-seth-ingen-brist-pa-olagenheter/

Så sant så sant....gäller även i fler avseenden.
Citera
2016-01-23, 12:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Det har tagits upp ett flertal exempel där folk intervjuats i typ HGFs egna tidningar i tråden där folks hyror är förvånansvärt låga. Tyvärr svårt att hitta i en 600+ sidor lång tråd. Men att det existerat 1 hus kan jag nog med säkerhet säga är fel.

Bara här är ett snabbt exempel där de iförsig höjer hyran kraftigt på ett sätt jag tycker är fel.
http://www.hemhyra.se/stockholm/hyran-hojs-med-over-100-procent-pa-sodermalm?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitte r

Men 5000 för en central trea i sthlm ÄR billigt. Men som sagt, bättre då att höja succesivt när exempelvis hyresgäster flyttar ut självmant. Och sen kanske öka bostadsbidraget efter behov istället för att kompensera högre hyror.

Så går det när man håller för låga hyror för länge.

Det fattar väl alla att 5 k för en trea i city är för billigt. Även om man höjer hyran med 100% är det fortfarande tokrea.

Det är sådana här lyxpensionärer som slemhöken och kratch vill skydda på bekostnad av alla bostadslösa.

http://www.hemhyra.se/stockholm/rekordhog-hyreshojning-efter-ombyggnation
Citera
2016-01-23, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Det fattar väl alla att 5 k för en trea i city är för billigt. Även om man höjer hyran med 100% är det fortfarande tokrea.

Det är sådana här lyxpensionärer som slemhöken och kratch vill skydda på bekostnad av alla bostadslösa.

Definiera vad "för billigt" är för något.

Det är du som vill göra folk bostadslösa om de har barn, är singlar eller saknar fast jobb i en bra betald sektor. Att du gnällde som en liten sönderknullad thaiflicka i alla trådar om andrahandsuthyrning innan reglerna ändrades säger ju det mesta man behöver veta om dig.
Citera
2016-01-23, 14:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det är du som vill göra folk bostadslösa om de har barn, är singlar eller saknar fast jobb i en bra betald sektor. Att du gnällde som en liten sönderknullad thaiflicka i alla trådar om andrahandsuthyrning innan reglerna ändrades säger ju det mesta man behöver veta om dig.

Så du menar att lyxpensionärerna blir bostadslösa när de bor på 160 m^2 på Stureplan, vid införandet av marknadshyror?
Citera
2016-01-23, 14:42
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Screw you knull-sune

Jag har aldrig någonsin sett en 3a i innerstan kostar ynka 5000 kr eller i förorten heller för den delen och då har jag hängt i flera år på bostadsbytes sajter. i 75% av fallen kostar däremot 1orna på 35-40 m2 det.
Dom billigaste normalstora 3orna jag sett är subventionerade 50-talarere i förorter med 6200 kr i hyra. Rätt många i allmänyttan har den hyresnivån vilket är billigt.

Jag tycker 5000 kr för en 3a i stan är för billigt . 7500-8000 kr för en innerstads 3a är lagom om det är gamla hus.. I verkligheten är det också vad hyran ligger på allmänyttans 3or i innerstan i 95% av fallen!

Fram med utredningen som gjorts på hur hyresbeståndet utnyttjas. Någon sådan har ni inte utan det är rena fantasier från nyliberala apjävlar.
Visa mig också denna 3a för 5000 kr. Vart ligger den? adress, hyresvärd ?
Skulle den finnas så tillhör den en minoritet av hyresbeståndet, inte bara en minoritet utan ett undatag. Givetvis ska ni hacka på det och i eran fantasi sitter det någon gammal stackars kärring där som ska sparkas ut till en 1a i rimbo. Sick bastards.

- Slemhog, när du vill ha sanningen och sunt förnuft.
Senast redigerad av slemhog 2016-01-23 kl. 14:58.
Citera
2016-01-23, 15:03
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Det kan jag tänka mig.

Kurt-sune, medlöpare till att andrahandsmarknaden kollapsat och det är omöjligt hyra en bostad nu senaste åren. Detta har ökat trycket ännu mer på bostad stockholm där kötiderna rusat sen 2013 och det går inte ens få en lägenhet i vallentuna med 7-8 års kötid.
Citera
2016-01-23, 16:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Konstnärer i Årstaberg med rivningskontrakt stoppar byggandet av 900 bostäder just nu...

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/konstnarer-sparkas-ut-overklagar-900-bostader-i-arstaberg/aRKpau!ZxcRXEfU9hFmbGtKcMmJGg/

Sverige: landet där det råder bostadsbrist.

Undrar varför?!?
Citera
2016-01-23, 18:07
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Konstnärer i Årstaberg med rivningskontrakt stoppar byggandet av 900 bostäder just nu...

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/konstnarer-sparkas-ut-overklagar-900-bostader-i-arstaberg/aRKpau!ZxcRXEfU9hFmbGtKcMmJGg/

Sverige: landet där det råder bostadsbrist.

Undrar varför?!?

Frågan är om du ens vill ha fler bostäder ? eller bara är ute att kritisera konstnärer(Esteter och konstnärer är hatobjekt nr 1 för blodröda moderater), hyresgästföreningen och sossarna för att få igenom marknadshyror?
Citera
2016-01-23, 18:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Frågan är om du ens vill ha fler bostäder ? eller bara är ute att kritisera konstnärer(Esteter och konstnärer är hatobjekt nr 1 för blodröda moderater), hyresgästföreningen och sossarna för att få igenom marknadshyror?

Jag är emot detta överklagande in absurdum. Det är varken HGF, vänstern eller sossarna. Och det är de som gapar högst om att det borde byggas.

Men om man inte får bygga någonstans pga klagande "sakägare" (tydligen även personer med rivningskontrakt) så förstår ju alla hur det går med den saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in