2016-01-23, 11:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det är väl dumt att ifrågasätta Rättsmedicinalverket när det inte finns någonting som visar att de har fel.
Inte när det samtidigt inte finns något som visar att de har rätt.
2016-01-23, 11:29
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Den svarta SUV:en är helt klart det hetaste alternativa spåret. Hade polisen inte snöat in på NB så hade det garanterat blivit massor med fördjupande förhör och ett intensivt sökande efter denna bil. Nu har man inte ägnat den nåt intresse eftersom en möjlig alternativ gärningsman skulle försvåra åtalet mot NB.
Kunde inte IR ha krävt att suven skulle utredas närmare? Eller har hon inte rätt till det under pågående huvudförhandlingar?
2016-01-23, 11:31
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe

Jösses. En sak fick vi i alla fall klarlagt här: Du har aldrig någonsin blivit arresterad. Gott nog! Det ska du ha eloge för...

Jag uttryckte mig lite oklart. Även om åklagaren beslutat anhålla henne, så betyder det inte att hon är skyldig på något vis. Hon berättar också att hon kan inte sova eftersom det under hela natten knackas på cellrutans fönster. Det syftar givetvis till att Kontrollera att hon inte begått självmord. Att hon får klä av sig naken är för att kontrollera att hon inte har något föremål undanstoppat. Men hon får ingen förklaring, hon är helt utelämnad och i total chock. Personalen bör ju uppträda lite mer humanistiskt försöka förklara situationen och behandla alla människor i den situationen där efter.
Senast redigerad av Annvonplaten 2016-01-23 kl. 11:33.
2016-01-23, 11:31
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Britta Svensson, krönikör på Expressen, har verkligen förmågan att uttrycka precis det man själv känner och tänker i fallet. http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/svensson-nerijus-bilevicius-visade-inte-skuggan-av-en-kansla/

Att inte visa känslor utåt betyder inte att man inte har några. När NB hörde sin frus röst första gången efter fem månader i häktet i tingsrätten så brast han av naturliga skäl ut i gråt. Efter tingsrättsförhandlingarna hävdes restriktionerna och han har sedan dess haft regelbunden telefonkontakt med IB, så när han hörde henne igår fanns ingen anledning att reagera känslomässigt.

Britta har hur som helst angripit NB även de gånger han gråtit i rätten. Det var återigen bara tecken på ondska eftersom tårarna enligt henne enbart var uttryck för självmedlidande. Vad han än gör så kommer hon att tolka det på samma sätt.

Jag tycker inte det är något konstigt med NB:s uppträdande under rättegången. Av förklarliga skäl är hans sinnesstämning låg. I viss mån har han nog stängt av sig själv känslomässigt för att orka med. Samtidigt måste han hela tiden koncentrera sig noga på vad tolken säger i lurarna.

Hur skulle en god människa som var oskyldigt anklagad för detta brott bete sig? Skulle han sitta och le när Arne säger positiva saker om honom? Eller vad är det för känsloyttringar ni saknar?
2016-01-23, 11:39
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Jag uttryckte mig lite oklart. Även om åklagaren beslutat anhålla henne, så betyder det inte att hon är skyldig på något vis. Hon berättar också att hon kan inte sova eftersom det under hela natten knackas på cellrutans fönster. Det syftar givetvis till att Kontrollera att hon inte begått självmord. Att hon får klä av sig naken är för att kontrollera att hon inte har något föremål undanstoppat. Men hon får ingen förklaring, hon är helt utelämnad och i total chock. Personalen bör ju uppträda lite mer humanistiskt försöka förklara situationen och behandla alla människor i den situationen där efter.
Jo, det håller jag med dig om.

Sen finns det förstås en möjlighet att hon var så svårt chockad att hon inte kunde ta till sig muntlig information. Men nu blir det bara gissningar. Det är svårt att sia om situationen när man inte var med själv.
2016-01-23, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Att Irina ljuger är så uppenbart att jag inte ens tycker det är värt att vidta några som helst åtgärder mot henne. Det finns inget av det Irina har sagt som en hovrätt kan ta med i en dom, eller ens ge relevans. Skulle något av de lögner Irina framförde bli till nytta för Nero, då har vi en riktig rättsskandal! Det kan inte ha undgått någon att hon blivit instruerad att ljuga av sin mördare till man, och av hans advokat som driver en märklig process. De förtjänar verkligen varandra Nero och Irina och jag börjar tro att hon slapp undan lindrigt, med tanke på DNA som var hennes.
Ja, är ett ganska makabert skådespel vi fått bevittna där NB behåller sin makt och kontroll över Irina. Både genom egna telefonsamtal med henne men även via de instruktioner advokaten gett om vad Irina skulle säga i förhöret. Och, när hon ljuger om att "polisen tvingade henne att välja" och att hon därför valde sonen, det var lite väl magstarkt att hon utnyttjade sonens namn i detta med tanke på att hon valt bort sonen redan då hon valt att vara med Nerijus.
Citat:
Det var så taffligt, och det finns allt för många utsagor som inte går ihop. Att ens påstå att svensk polis behandlar henne illa visar bara på hur långt denna trio är beredda att gå, och vilket förakt de visar för sin omgivning. Det värsta var hennes attityd, och brist på insikt i hur hemskt detta mord är. Jag såg bara en gränslös egoism, som är tänkvärd, i belysning av hur uppskattade detta slödder var av sin idiotiske arbetsgivare. Kan man bli så lurad av folk, och leva i den förnekelse den så kallade "godsherren" visade prov på när han vittnade? Hur kan han tolerera att någon skvätter ner hans lada med sperma och bajs, mördar flickor och skämmer ut honom?
"Taffligt" är en bra beskrivning på detta. En låg och omoralisk nivå kan man också säga. Att Irina i sitt lögnaktiga vittnesmål dessutom uppträdde uppkäftigt och ifrågasättande ger en jävligt dålig eftersmak. Synnerligen malplacerat uppträdande när hennes man utfört detta makalöst vidriga dåd som hon genom lögner försökt befria honom sitt ansvar för. Äckligt.
Den fånige, snåle stroppen - godsherren, skämde verkligen ut sig själv genom sitt vittnesmål.
Alla begriper att det bara var ett försvarstal åt sig själv, för att han minsann inte ska klandras för att det är HAN som tagit in ondskan i byn. Och, han ska verkligen inte klandras för att han trots sin förmögenhet är så jävla snål att han måste utnyttja gästarbetare. Gästarbetare som han anställer för att de är billiga, saknar rättigheter som svenskar har och han struntar fullständigt i vad dessa kan ha sysslat med innan de kom på plats hos honom. Han skyddade sin ägodel i rätten och sin rätt att fortsätta med sitt förfarande att ha "livegna" små gästarbetare-slavar på sina marker. Ingen skugga ska falla på Arne Jönsson! Märkligt då att den gästarbetare han lovprisade så, hade skitit och onanerat ner i Husbondens lada utan att han reagerade på det? Är det för att han egentligen anser att dessa gästarbetare är "lägre stående individer" än andra så då får man räkna med sådant beteende? Det var också väldigt uppenbart att godsherren upplevt en stor irritation över att polisen kom in och tog sig rättigheter på hans domäner, utan att alla gånger, undergivet, be om lov, precis som han är van att alla hans undergivna och inställsamma gästarbetare och andra anställda alltid gör.
Citat:
Det går att driva en process värdigt, och det ser vi i de flesta fall i detta forum. Just detta fall har blivit så märkligt, med en symbios mellan olika konspirationsteorier på nätet och en advokat. Det verkar som ett bestialiskt mord på en ung flicka triggar alla sorters galningar. Det visar på hur skör civilisationen är och hur lätt människor kan släppa alla spärrar om de missförstår den frihet demokratin ger. Som tur är behöver vi inte ha med dessa personer att göra IRL. Det är för mig obegripligt att detta slödder värnas det om, och att denna falska omtanke kallas för rättssäkerhet!
Instämmer helt i detta. Är helt obegripligt och "omtanken" har inget alls med rättssäkerheten att göra. Är något helt annat det handlar om.
2016-01-23, 11:49
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
I samband med att BB vittnade hade hon all rätt att säga att denna bil inte blivit kontrollerad. Men det kan hon inte säga om den är det.
Då kan man alltså anta att bilens ägare har blivit hörd av polisen? Och att det finns med i slasken?
2016-01-23, 11:57
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Nu är väl inte alla fängelser av denna standard men det är ändå stor skillnad. Sen är det inte omöjligt att han får respass tidigare. Det är en ny EU-lag som träder i kraft under våren.
Bra där! Det har jag missat totalt!

Om han döms till livstid i Sverige och skeppas över till Litauen, betyder det då att han måste sitta hela livet i fängelse, eller kan han ansöka om tidsbestämt även där?
2016-01-23, 12:00
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jag drar den slutsatsen då polisen fått uppgifter om bilen, det konstaterades att ägaren var kriminell och IR ifrågasatte inte om den var kontrollerad.
Kan det vara den kriminelle som bodde granne med Martorp ett tag? I så fall är han hörd, men kanske inte närmare utredd av polisen?
2016-01-23, 12:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Men det gör det här. De har till och med fällt hennes mördare.
Jag tror du har missat något. Det är den domen vi diskuterar.
Citat:
Jag drar den slutsatsen då polisen fått uppgifter om bilen, det konstaterades att ägaren var kriminell och IR ifrågasatte inte om den var kontrollerad.
Du har dragit en mänsklig slutsats, och den kan vara fel. Varför drar IR upp vittnesmål om en svart SUV om den saknar betydelse.
2016-01-23, 12:05
Bannlyst
Citat:
Att inte visa känslor utåt betyder inte att man inte har några. När NB hörde sin frus röst första gången efter fem månader i häktet i tingsrätten så brast han av naturliga skäl ut i gråt. Efter tingsrättsförhandlingarna hävdes restriktionerna och han har sedan dess haft regelbunden telefonkontakt med IB, så när han hörde henne igår fanns ingen anledning att reagera känslomässigt.
Eller så är det så att han igår var så jävla säker på henne, vad hon skulle säga, för det förarbetet hade han redan klarat av, att manipulera henne och ta tillbaka kontrollen över henne som han hela tiden haft. Förutom i förhöret när hon sa sanningen, när hon förstod att han kunde vara skyldig, då hade han ju ingen möjlighet till att kontrollera henne. Men, kontrollen återupptogs ganska snart, via advokaten och senare via den telefonkontakt de haft.
Citat:
Britta har hur som helst angripit NB även de gånger han gråtit i rätten. Det var återigen bara tecken på ondska eftersom tårarna enligt henne enbart var uttryck för självmedlidande. Vad han än gör så kommer hon att tolka det på samma sätt.
Och vad han än gör så kommer Du att tolka det på samma sätt då du lever i villfarelsen att han är oskyldig. Britta Svensson har i vart fall varit på plats i rätten, båda gånger, och har all rätt att uttala sig om hur hon upplever situationen. Det ger trovärdighet.
Citat:
Jag tycker inte det är något konstigt med NB:s uppträdande under rättegången. Av förklarliga skäl är hans sinnesstämning låg. I viss mån har han nog stängt av sig själv känslomässigt för att orka med. Samtidigt måste han hela tiden koncentrera sig noga på vad tolken säger i lurarna.
Det här håller jag med om. Självklart är hans sinnesstämning ej på topp, han förstår ju att han kommer att få livstid för det bestialiska mord han begått. Hans låga sinnesstämning beror nog på en kombination av empatistörning, förnekelse av att han verkligen åkt dit samt att han tycker väldigt, väldigt synd om sig själv som "drabbats" av detta.
Citat:
Hur skulle en god människa som var oskyldigt anklagad för detta brott bete sig? Skulle han sitta och le när Arne säger positiva saker om honom? Eller vad är det för känsloyttringar ni saknar?
En oskyldig människa skulle förmodligen högljutt protestera, skrika ut sin ångest varje dag över att bli oskyldigt anklagad för något så hemskt samt må jävligt illa, hålla för ögonen när han fått se de hemska bilderna på liket, samt kanske gråta en skvätt när han hörde pappans desperation och sorg i rätten. Det tycker jag verkar mera rimligt.
2016-01-23, 12:11
Medlem
Så skulle väldigt få reagera. En naturlig reaktion är att som NB till slut resignera. NB förstår också att juridik inte handlar om rättvisa utan om att ha rätt. Och rätt har den som kan visa upp tio DNA-bevis.

Hur skulle han kunna förklara detta om han är oskyldig?
Om plantering skulle ha skett , då kommer vi naturligtvis aldrig att få reda på det, det säger sig självt.

Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Eller så är det så att han igår var så jävla säker på henne, vad hon skulle säga, för det förarbetet hade han redan klarat av, att manipulera henne och ta tillbaka kontrollen över henne som han hela tiden haft. Förutom i förhöret när hon sa sanningen, när hon förstod att han kunde vara skyldig, då hade han ju ingen möjlighet till att kontrollera henne. Men, kontrollen återupptogs ganska snart, via advokaten och senare via den telefonkontakt de haft.
Och vad han än gör så kommer Du att tolka det på samma sätt då du lever i villfarelsen att han är oskyldig. Britta Svensson har i vart fall varit på plats i rätten, båda gånger, och har all rätt att uttala sig om hur hon upplever situationen. Det ger trovärdighet.
Det här håller jag med om. Självklart är hans sinnesstämning ej på topp, han förstår ju att han kommer att få livstid för det bestialiska mord han begått. Hans låga sinnesstämning beror nog på en kombination av empatistörning, förnekelse av att han verkligen åkt dit samt att han tycker väldigt, väldigt synd om sig själv som "drabbats" av detta.
En oskyldig människa skulle förmodligen högljutt protestera, skrika ut sin ångest varje dag över att bli oskyldigt anklagad för något så hemskt samt må jävligt illa, hålla för ögonen när han fått se de hemska bilderna på liket, samt kanske gråta en skvätt när han hörde pappans desperation och sorg i rätten. Det tycker jag verkar mera rimligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in