Britta Svensson, krönikör på Expressen, har verkligen förmågan att uttrycka precis det man själv känner och tänker i fallet.
http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/svensson-nerijus-bilevicius-visade-inte-skuggan-av-en-kansla/
Citat:
Pravda, pravda, pravda, ordet högg till hela tiden. Själv tror jag att Nerijus Bilevicius hustru talade sanning när hon i polisförhör berättade att hennes man sagt till henne att ljuga för att ge honom alibi. För varför skulle hon hitta på det? Nu i hovrätten säger hon plötsligt att hon tvingades säga det av svensk polis för att hon skulle få återse sin son.
Varför hon plötsligt skulle bry sig mer om sonen, som hon lämnat hos sin mamma hemma i Litauen i närmare två år för att bo med maken i Sverige, gav hon aldrig någon förklaring till.
Precis samma sak undrar jag. Varför har hon inte brytt sig mer om sonen tidigare utan lämnat honom för att istället serva NB? Hur kul blir det för sonen när han växer upp och kan ta del av denna händelse? Att veta att Irina, hans mor, övergav honom för att istället vara nära NB? Sen, att få veta att hans mamma utnyttjade hans namn i sina smaklösa försök att genom lögner ge mördaren Nerijus alibi? Stackars hennes son, säger jag.
Citat:
Tingsrätten sammanfattade fruns olika vittnesutsagor i meningen "Nerijus Bilevicius har inte något alibi för tiden mellan kl. 18.00 till kl. 20.00 den 7 juni 2015"
Självklart sker detsamma i HR, allt annat vore rättsskandal.
Citat:
Försvaret hade kallat några ytterligare vittnen under fredagen som inte tillförde något av värde. Hustruns uppbragta utfall mot åklagaren och svensk polis kanske var begripliga om det är så att hon helt ovetande dragits in i ett av de värsta mordfallen i Sverige i modern tid. Nerijus Bilevicius visade inte skuggan av en känsla under sin frus långa, tårfyllda vittnesmål. Han satt som en stenstod med blicken riktad ingenstans.
Britta Svensson var inte den enda som uppmärksammade Nerijus känslokyla.
Från direktrapporteringen med Johan Ronge/Expressen
"-Visar NB någon form av empati när hans fru förhörs?
Omöjligt att säga. Men vad jag kunde se så uppvisade han inga synbara känslomässiga reaktioner. Frun vägrar svara på vissa frågor, raljerar över andra och ställer motfrågor. Oavsett hur hon säger sig ha blivit behandlad i svenskt häkte så känns det inte som hon ger något sympatiskt intryck under sitt vittnesmål. Det kokar ner till att en 17-årig flicka blivit mördad och att hennes man är dömd för det i tingsrätten. Då blir den trotsiga attityden malplacerad."
Citat:
Mitt emot honom satt även denna dag Lisa Holms föräldrar. De släppte inte varandras händer många stunder. De höll i varandra i en gripande demonstration av kärlek och ömsesidigt stöd.
Deras närvaro fungerade som en tyst protest mot de försök att dribbla bort sanningen som jag tycker kännetecknar Nerijus Bilevicius försvarsadvokat Inger Rönnbäcks agerande i hovrätten.
Instämmer till fullo.