2016-01-23, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Hur kom det fram att ägaren till den svarta "suven" var kriminell? Polisen fick registreringsnumret på bilen och jag antar att det är polisen som kollat upp den personen? Om han är hörd kan vi inte veta då såna förhör hamnar i slasken.

Fler personer nämner en svart Audi i fup. Åtminstone en anställd på gården äger en svart Audi. Han är hörd.
Det Svarta SUVens förare som talade med Lisa vid stängning kanske såg något som inte passar in i historien?
2016-01-23, 09:59
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Men hon hade ju blod på handryggen, bröstet mm enligt Kihlgren. Var kom blodet ifrån?

Med en sådan mängd blod kan man undra hur det skulle kunna ha undgått att hamna något på NB:s kläder om han var gm. Dåligt av polisen att inte undersöka dem.

Det har gjorts en stor grej av att NB fått sina byxor tvättade, men om han mördat LH, borde han inte då varit angelägen om att få alla sina kläder tvättade? Inga uppgifter finns heller om synliga blodspår på NB:s kläder vilket IB och AB torde ha uppmärksammat.
2016-01-23, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det Svarta SUVens förare som talade med Lisa vid stängning kanske såg något som inte passar in i historien?

Eftersom det verkar (enligt flera vittnesuppgifter) att Lasas moped har varit borta ett tag, så misstänker jag att Lisa och mopeden åkte i SUV:n bort från platsen. Lisa hann nog åka en bit och blev stoppat av SUV:en som vände tillabaka framför spritfabriken och sedan stannade ett par minuter framför caféet. Där försvann Lisa, och även mopeden tillfälligt.

Det är möjligt att NB åkte med i SUV:n. Han blev en medhjälpare eller en guide, som sedan blev en lämplig syndabock. NB var naiv eller så han lydde under hot och följde med. Om han blev hotad så kan det förklara varför han tiger som en mur. Han har säkrast att vara inlåst.
2016-01-23, 10:19
Medlem
:Ursprungligen postat av*Vresrosen

Mycket märklig reaktion från Arne på allt som skett. Går han med skygglappar?

Han borde vara arg över hur äckel-Nero onanerar och bajsar i ladan, lustmördar flickor, tar sig friheter och skandaliserar honom och bygden. Antagligen är det för smärtsamt för Arne att se sin egen roll i denna tragedi. Att han haft hundratals olika drängar men gillar Nero mest tyder på sällsynt dåligt omdöme.

Jag håller med dig - oavsett om han anser NB skyldig eller oskyldig till mord: fakta är att man hittat NBs sperma och bajs på hans arbetsplats

Att Arne som arbetsgivare accepterar detta visar vem Arne själv är

Och fruns vittnesmål...vad säger man?

Jag har mkt svårt att tänka mig NB bli frikänd pga hennes vittnesmål - men OM det skulle bli så då är hon med sina lögner personligen ansvarig för unga kvinnor som råkar hamna ivägen för NB
2016-01-23, 10:25
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Den här mystiska SUV:n är en nyckel till att lösa gåtan. Men varför inte ens försvarsadvokaten har inte tagit upp den, inte ens nämnt den, inte en enda gång. Mycket märkligt. Två rättegångar och ingen snack om SUV:n.

Den svarta SUV:en är helt klart det hetaste alternativa spåret. Hade polisen inte snöat in på NB så hade det garanterat blivit massor med fördjupande förhör och ett intensivt sökande efter denna bil. Nu har man inte ägnat den nåt intresse eftersom en möjlig alternativ gärningsman skulle försvåra åtalet mot NB.
2016-01-23, 10:33
Bannlyst
Britta Svensson, krönikör på Expressen, har verkligen förmågan att uttrycka precis det man själv känner och tänker i fallet. http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/svensson-nerijus-bilevicius-visade-inte-skuggan-av-en-kansla/
Citat:
Pravda, pravda, pravda, ordet högg till hela tiden. Själv tror jag att Nerijus Bilevicius hustru talade sanning när hon i polisförhör berättade att hennes man sagt till henne att ljuga för att ge honom alibi. För varför skulle hon hitta på det? Nu i hovrätten säger hon plötsligt att hon tvingades säga det av svensk polis för att hon skulle få återse sin son.
Varför hon plötsligt skulle bry sig mer om sonen, som hon lämnat hos sin mamma hemma i Litauen i närmare två år för att bo med maken i Sverige, gav hon aldrig någon förklaring till.
Precis samma sak undrar jag. Varför har hon inte brytt sig mer om sonen tidigare utan lämnat honom för att istället serva NB? Hur kul blir det för sonen när han växer upp och kan ta del av denna händelse? Att veta att Irina, hans mor, övergav honom för att istället vara nära NB? Sen, att få veta att hans mamma utnyttjade hans namn i sina smaklösa försök att genom lögner ge mördaren Nerijus alibi? Stackars hennes son, säger jag.
Citat:
Tingsrätten sammanfattade fruns olika vittnesutsagor i meningen "Nerijus Bilevicius har inte något alibi för tiden mellan kl. 18.00 till kl. 20.00 den 7 juni 2015"
Självklart sker detsamma i HR, allt annat vore rättsskandal.
Citat:
Försvaret hade kallat några ytterligare vittnen under fredagen som inte tillförde något av värde. Hustruns uppbragta utfall mot åklagaren och svensk polis kanske var begripliga om det är så att hon helt ovetande dragits in i ett av de värsta mordfallen i Sverige i modern tid. Nerijus Bilevicius visade inte skuggan av en känsla under sin frus långa, tårfyllda vittnesmål. Han satt som en stenstod med blicken riktad ingenstans.
Britta Svensson var inte den enda som uppmärksammade Nerijus känslokyla.
Från direktrapporteringen med Johan Ronge/Expressen
"-Visar NB någon form av empati när hans fru förhörs?
Omöjligt att säga. Men vad jag kunde se så uppvisade han inga synbara känslomässiga reaktioner. Frun vägrar svara på vissa frågor, raljerar över andra och ställer motfrågor. Oavsett hur hon säger sig ha blivit behandlad i svenskt häkte så känns det inte som hon ger något sympatiskt intryck under sitt vittnesmål. Det kokar ner till att en 17-årig flicka blivit mördad och att hennes man är dömd för det i tingsrätten. Då blir den trotsiga attityden malplacerad."

Citat:
Mitt emot honom satt även denna dag Lisa Holms föräldrar. De släppte inte varandras händer många stunder. De höll i varandra i en gripande demonstration av kärlek och ömsesidigt stöd.
Deras närvaro fungerade som en tyst protest mot de försök att dribbla bort sanningen som jag tycker kännetecknar Nerijus Bilevicius försvarsadvokat Inger Rönnbäcks agerande i hovrätten.
Instämmer till fullo.
2016-01-23, 10:40
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Som jag har påpekat många gånger: hörsägen accepteras inte i domstol. Arne kan inte berätta vad Gustav har sagt att han har sett till Arne. Då måste man kalla Gustav själv som vittne. Annars skulle ju vittnen kunna berätta vilt om vad folk på bygden har sagt att dom har sett, rykten med andra ord. Det kan ju inte en domstol döma på.

Det är klart att det inte skulle ha någon rent juridisk betydelse, inte gälla som något bevis, men det kan ändå påverka hur rätten bedömer trovärdigheten i NB och IB:s uppgifter om att Gustav vinkat till dem när de satt utanför huset vid 19-tiden.
2016-01-23, 10:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det är bara en bråkdel av den rättsmedicinska undersökningen som tagits med i fup. Kan man utesluta att skador från rep på handlederna fanns?
Ja, annars hade det nämnts vid den yttre undersökningen, sid 478. Litar du på Rättsmedicinalverkets uppgifter?
Citat:
Och så undrar jag om du litar på rättsmedicinalverkets uppgifter? Det står klart och tydligt att fynden och omständigheterna visar att döden orsakats av annan person.
Vad skulle annars ha orsakat Lisas död?
2016-01-23, 10:51
Medlem
[quote=tonny33|56108498]
Citat:

Kan det vara så enkelt att försvarsadvokaten som läst slasken sett att det inte finns något att hämta kring den svarta suven?
Det är ju naturligtvis den troligaste orsaken. Torde inte ha varit någon svårighet att undersöka om bilen hade något med mordet att göra eftersom man kände till registreringsnumret och ägaren.
2016-01-23, 11:02
Medlem
Det tror jag inte.
Varför kallade IR då Billy till hovrätten som ett av sina nyckelvittnen?
Det Billy vittnade om var just att han sett en svart SUV vid caféet efter att caféet stängt.

[quote=tonny33|56108498]
Citat:

Kan det vara så enkelt att försvarsadvokaten som läst slasken sett att det inte finns något att hämta kring den svarta suven?
2016-01-23, 11:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det finns som du menar ingen anledning att ifrågasätta Rättsmedicinalverket angående det eller att Lisa mördades. Det är bara dumt.
Det menar jag inte. Varför är det bara dumt att ifrågasätta en mänsklig slutsats?
2016-01-23, 11:16
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att NB har efterlämnat så mycket spår tror jag beror på att han är en risktagare och har en övertro på sin egen förmåga....det får duga, typ.

Han har kommit undan med dåligt utförda arbeten alltför många gånger i sitt liv så han tror att det kommer att fungera överallt, alltid.

Titta på hur han har monterat fönsterblecket.

Han kan plocka upp tvålen en gång och komma undan med det, men inte mer än så.

En enkel förklaring som jag tror stämmer med hur det verkligen förhåller sig med den här mannen.

Håller med, som jag sagt tidigare, tror jag att han helt enkelt inte är kapabel att följa och utvärdera tanke-handling-konsekvenser, inte heller att skilja på rätt och fel,

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in