2016-01-23, 05:00
Medlem
Grandiosos avatar
Inga överraskningar i Lisa Holm-rättegången

Hör åklagarens tankar inför slutpläderingen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6351883
2016-01-23, 06:04
Medlem
Grandiosos avatar
Ett kortare utdrag från ett förhör med Nerijus den 10/7-2015:

Nej, Lisa var sjutton år, hon hade en sy, en syster, föräldrar som brydde sig mycket om
henne, har dom inte rätt att få svar från dig?

Varför från mig?

För att dina spår finns på henne.

Mina spår är överallt, över hela Blomberg

Hm, men blodfläckar smittar inte på det sättet, dina blodfläckar finns inte överallt i
hela Blomberg. Du har aldrig träffat flickan förut. Du har själv berättat om detta.

Ja

Hur skulle hon kunna ha sina blodfläckar på sina byxor som hon dessutom när hon
lämnade eh, kaféet hade ett par byxor utanpå. För att det var så blåsigt, så hade hon ett
par vindbyxor utanpå och det är innanför dom vindbyxorna ditt blod finns och på
hennes jacka på ett annat ställe. Hur är detta möjligt för du som aldrig blöder som du
säger.

Hur säger du att, jag inte blöder, jag menar att jag hade inga sår då, det var bara precis innan
jag har skrapat min hand

Då missuppfattade jag dig och ber om ursäkt för det. Jag tyckte det var du tidigare i
detta förhör som sa att du inte hade blött mer än dagen efter. Även om du blöder ofta,
så kräver det sin förklaring varför ditt blod finns på hennes byxor. Innanför ett par
överdragsbyxor och det är svårt att placera det där eftersom blod koagulerar. Då måste
man i princip haft med sig ett provrör med ditt blod och droppat det där. För att sätta
dit dig och då har gärningsmannen bemödat sig med att döda en oskyldig flicka, för att
sätta dit dig och dessutom inte lämnat ett enda spår efter sig själv. Däremot lyckats med
att kontaminera eh, DNA från din fru eller din bror. Det är minsann skickligt om man
har lyckats med det.

Ja vet inte

De, det kommer krävas sin förklaring om du ska komma ur detta utan att bli dömd.
Mer än att du inte vet, mer än att du var hemma klockan 18.
(tyst ca 2 min)

Ge oss en förklaring

Jag har inget att förklara

__________________________________________________ _____________________

Sidorna 1589, 1590

Här om inte tidigare så förstår man att detta är en GM som aldrig går att låsa upp och
få att tala om sitt brott. Erkänna. Överge sin inställning och berätta hela sanningen.
Agera rakryggat, stå för vad han gjort en gång för alla. Ge Lisas närmaste de svar de behöver få.
Det är en GM som står orubbligt kallsinnig inför allt vad vädjanden heter.
"Jag har inget att förklara", skulle han kunna upprepa intill tidens ände på samma tjurskalliga vis.
Han tyckte sig väl vara i sin fulla rätt att göra det han gjorde utan att någon sedan ska
komma och avkräva honom en förklaring. Lisas eller vilken annan flickas liv som helst
har inget värde för honom. Lisa var blott ett objekt. Och efter användning
behandlad som skräp. En förbrukningsvara bland alla andra.
Gud vet hur många han redan innan hunnit "förbruka" på samma eller liknande sätt?

Notera för övrigt ursäkten som framfördes från förhörsledaren ifråga.
En sån hade man nog inte kostat på sig i ett förhörsrum i ett land som Burma eller
Nordkorea.
2016-01-23, 06:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
http://www.forensicpathologyonline.com/e-book/asphyxia/ligature-strangulation. Enligt den är det inte alls så ovanligt med mord genom strypning.

Att sen en vanlig svensk rättsläkare som obducerar alla former av dödsfall som orsakats eller misstänkts orsakas genom yttre våld mest stöter på självmordshängningar är inte ett argument för att det skulle vara osannolikt i det här specifika fallet i den kunskapskontext som vi har. Din förståelse för sannolikhetsresonemang förblir tyvärr bristfällig.

Det är väl inte så ovanligt i detta land heller. Det vart lite fel här i o m att vissa tror att "en av tusen hängningar" är mord är såååå ovanligt. Det är konstaterat att det begås cirka 1500 självmord/år i Sverige. (Osäkra ej inräknat då vi debatterar hängning) Av dessa självmord står hängning för cirka
300- 500/år. Alltså på två/tre år har vi ungefär tusen hängningar, ett av dessa är mord enligt
Adam Berkowicz. Varken mer eller mindre. Knappast är mord via hängning så ovanligt, eller hur ?!

Hur statistiken sedan är fördelad gällande hängning är ett annat ämne men 17-åriga flickor ingår knappt i statistiken, däremot män. Äldre ensamma män i åldern 55-65 år + änklingar står för 4/5 delar av statistiken. " Resten" är ett och annat. Men längst ner i statistiken befinner sig unga tjejer som hellre tar till tvåan. Förgiftning via läkemedel. Innan dess vanligt med kniv och skärsår.... detta blir nu offT men fick mitt sagt p g a din länk och försök till försvar mot nonsens.

Bara så du vet!

På tal om giftefrid
Senast redigerad av LKVN 2016-01-23 kl. 07:15.
2016-01-23, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Med denna starka tekniska bevisningen. I Sverige. Nämn någon.
Vad finns det för konkreta bevis mot NB att han är gärningsmannen. Svaret är det finns ingenting.
DNA bevisen bevisar endast att NB:s DNA har funnits på vissa ställen och samma sak med blodspåren, men det finns inga bevis hur de kommit dit, eller vem som placerat dem där.
Eftersom DNA kan planteras från en sak till annan, bevisar det inte att personen som DNA tillhör också varit på platsen där den fanns.
Läs artikeln: The Trouble With DNA Evidence
Den artikeln bevisar att DNA kan planteras, som också är gjord vid flera fall i USA, varför skall det inte gå att plantera i Sverige också ?
DNA kan vara ett bra bevismaterial, men det måste användas på rätt sätt.
Senast redigerad av Fagro 2016-01-23 kl. 06:40.
2016-01-23, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Jag efterfrågade bevis på att Lisa har pratat med någon i en svart SUV. Det där bevisar ingenting, bara att det finns en svart Kia SUV. Det finns fortfarande inga bevis på att Lisa har pratat med någon i en svart SUV. Vittnen kan också missta sig och blanda ihop bilmodeller. Ni alternativ stollar har ju själva kritiserat alla andra vittnen, som råkar vara släkt med AJ.
Eftersom en stor svart SUV varit parkerad i närheten av cafeet när Bertilsson passerade där ca 18.10, kan den bilen med personer ha spanat in Lisa för en kidnappning.
Bertilsson kan ses som ett mycket trovärdigt vittne och det är ett flertal andra personer som också sett en SUV i närheten av cafeet .
Det finns mycket som tyder på att Lisa blev kidnappad på vägen från mopeden, enligt FUP sid 890 kan man se att hela vänstra sidan på mopeden har rätt stora skrapskador som visar att hon sannolikt har gått omkull med mopeden.
Hon måste haft hjälmen på sig när hon togs mot sin vilja och sedan har hon haft öronproppar, som visar hon skulle lyssna på musik när hon åkte hemåt. Hjälmen och öronpropparna hittades vid rishögen, hon bör ha haft handskar på sig när hon åkte iväg därför det var kyligt den kvällen, och en handske hittades sedan i ladan, som någon placerat där.
2016-01-23, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men snälla Ni, = Ni som tror att vår Nero är oskyldig! Hur, jag säger HUR kan all denna dna från honom finnas på Lisa? Era jävla planteringsteorier har ju hittills INTE visat sig funka. Och dessutom hustruns dna?

Den domstol som som friar Nero säger samtidigt bye, bye till DNA bevising what so ever, aint gona happen!

Hustruns dna är ju alltså en kontaminering.. Trots "säker" träff. Men NB:s dna går inte att plantera... Hänger inte med i ditt resonemang.
2016-01-23, 07:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Hustruns dna är ju alltså en kontaminering.. Trots "säker" träff. Men NB:s dna går inte att plantera... Hänger inte med i ditt resonemang.

IB:s DNA på offret trosa kommer sannolikt inte ifrån blod, det finns ingen blodbesudling på trosan.
2016-01-23, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Då missuppfattade jag dig och ber om ursäkt för det. Jag tyckte det var du tidigare i
detta förhör som sa att du inte hade blött mer än dagen efter. Även om du blöder ofta,
så kräver det sin förklaring varför ditt blod finns på hennes byxor. Innanför ett par
överdragsbyxor och det är svårt att placera det där eftersom blod koagulerar. Då måste
man i princip haft med sig ett provrör med ditt blod och droppat det där. För att sätta
dit dig och då har gärningsmannen bemödat sig med att döda en oskyldig flicka, för att
sätta dit dig och dessutom inte lämnat ett enda spår efter sig själv. Däremot lyckats med
att kontaminera eh, DNA från din fru eller din bror. Det är minsann skickligt om man
har lyckats med det.

Ja vet inte
De, det kommer krävas sin förklaring om du ska komma ur detta utan att bli dömd.
Mer än att du inte vet, mer än att du var hemma klockan 18.
(tyst ca 2 min)
Ge oss en förklaring
Jag har inget att förklara
__________________________________________________ ___________________
Här försöker förhörsledaren komma med att DNA är svårt att kontaminera och att det är skickliga personer som lyckas med det.
Det är nog helt rätt att det fordras skickliga personer för det men det går att genomföra och har gjorts vid flertal tillfällen i USA. Varför finns det inte personer i Sverige som kan den tekniken ?
Förhörsledaren är medveten att det går att kontaminera DNA, efter uttalandet som han gör.
2016-01-23, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Har lurat på detta. Hur kunde AJ och NB prata med varandra. När AJ ville att NB skulle fixa fönsterblecket, vilket språk sas detta på?
När NB:s fru var med AJ:s på deras sommarhus i Torekov, hur kunde dom kommunicera med varandra?

Men haha.. Kan DU kommunicera endast med personer som talar svenska? Det tror jag inte.
Knagglig engelska, kroppsspråk och enstaka ord på svenska, ryska eller polska funkar alldeles utmärkt för min del när jag kommunicerar med ryska eller polska vänner som inte pratar svenska.
2016-01-23, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
IB:s DNA på offret trosa kommer sannolikt inte ifrån blod, det finns ingen blodbesudling på trosan.

Still... Det är en kontaminering. Blod går bra att blöta upp och "flytta" på. Det är inga stora, tjocka blodpölar från NB vi pratar om. Det är besudlingar av blod med NB:s dna i.
2016-01-23, 07:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Still... Det är en kontaminering. Blod går bra att blöta upp och "flytta" på. Det är inga stora, tjocka blodpölar från NB vi pratar om. Det är besudlingar av blod med NB:s dna i.

Ja, jag vet inte vad jag ska tro, har inte sett något vetenskapligt som talar emot det. Just därför har jag velat diskutera det i tråden, men konsensus råder, det går inte att få den blodbild som finns på kläderna genom kontaminering, det har trådens åsiktspoliser sagt så många gånger nu så det har blivit en trådsanning.

Möjligt att NFC har gjort en korrekt bedömning, dock så vet vi inte om NFC har beaktat alla möjliga förklaringar som kan tänkas. Vissa här i tråden har uppenbarligen gjort en bedömning av blodbesudlingarna enbart genom att titta på bilder i FUP, de tycker sig se bevis för att besudlingarna är gjorda direkt av NB, de har nämligen zoomat bilderna.
2016-01-23, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, jag vet inte vad jag ska tro, har inte sett något vetenskapligt som talar emot det. Just därför har jag velat diskutera det i tråden, men konsensus råder, det går inte att få den blodbild som finns på kläderna genom kontaminering, det har trådens åsiktspoliser sagt så många gånger nu så det har blivit en trådsanning.

Möjligt att NFC har gjort en korrekt bedömning, dock så vet vi inte om NFC har beaktat alla möjliga förklaringar som kan tänkas. Vissa här i tråden har uppenbarligen gjort en bedömning av blodbesudlingarna enbart genom att titta på bilder i FUP, de tycker sig se bevis för att besudlingarna är gjorda direkt av NB, de har nämligen zoomat bilderna.

Har vi ens en fullständig analys av blodbilden förresten? Vilken sida i fup? (Jag har kanske missat den eller inte förstått den) Alltså en fullständig så att man har fått in den i gärningsbeskrivningen/händelseförloppet..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in