2016-01-22, 01:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Säkert, det är väl enda stället kroppen har varit på där dessa blad finns.
Eller har du sett några buskar inne i gamla mjölkrummet?

Det kan man helt säkert inte uttala sig om eftersom att man inte har undersökt lövet, du behöver inte raljera. Om man hade undersökt lövet så kunde man fått reda på vart det antagligen kommer ifrån, och hade det inte handlat om terrängen kring byssjan och ladan så hade det varit en tredje plats, är det ointressant menar du?

Jag noterar att du använder ordet väl, jag tolkar det som om att du är osäker, du gör ett antagande utan att ha belägg för det.
2016-01-22, 01:40
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte säkert att bladet på kroppen kommer ifrån en växt vid byssjan, kan komma ifrån en annan plats även om det är samma art.

Enligt Martina Olsson Frisk satt bladet på Lisas höft och såg grönt och friskt ut. Det framkom inte om någon jämförelse eller undersökning av bladet gjorts.
2016-01-22, 01:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Tror verkligen inte att hon sparat sina tyngsta vapen till sist, hon tar vad hon får och in i sista sekunden skall det som vanligt vara ovisst hur det kommer att gå. Kommer IB att klara av att ljuga fram ett vittnesmål om det blir med videolänk eller blir det kanske via telefon så hon kan "bryta" samtalet när det blir för jobbigt, om "ledningen" trasslar eller något?
... Jag undrar om det landat på proportionalitetsbedömning nu gällande IB...
2016-01-22, 01:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Enligt Martina Olsson Frisk satt bladet på Lisas höft och såg grönt och friskt ut. Det framkom inte om någon jämförelse eller undersökning av bladet gjorts.

Är det preciserat i vilket moment som lövet hittades? Var det innan någon vidrörde kroppen, innan man började att förflytta kroppen?

Märkligt att ett löv skulle kunna sitta fast på huden om det precis har kommit dit tycker jag.
2016-01-22, 01:45
Bannlyst
Citat:
Det kan man helt säkert inte uttala sig om eftersom att man inte har undersökt lövet, du behöver inte raljera. Om man hade undersökt lövet så kunde man fått reda på vart det antagligen kommer ifrån, och hade det inte handlat om terrängen kring byssjan och ladan så hade det varit en tredje plats, är det ointressant menar du?

Jag noterar att du använder ordet väl, jag tolkar det som om att du är osäker, du gör ett antagande utan att ha belägg för det.

Har du några belägg för att det inte kommer från buskarna utanför byssjan?
Var är det i så fall troligare att det kommer ifrån?
Vet du att man inte har undersökt lövet?
Varför säkrade man annars en blad att jämföra med?
Vem är osäker?
Du är väl inte säker på att det inte kommer från buskarna utanför byssjan heller.
Eller har du undersökt lövet?
2016-01-22, 01:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Jag uppdaterar min lista över omständigheter som talar för att NB är oskyldig.

*Inget DNA från LH i NB:s bil.
*Inga spår från NB i byssjan där kroppen hittades.
*Inget DNA från NB på LH:s kropp.
*Inga fingeravtryck från NB.
*Inga avvärjningsskador på NB när han undersöks av polis.
*Inga egentliga indikationer på en sexualsadistisk läggning.
*Inga säkra iakttagelser av NB:s bil eller NB själv under den kritiska tiden.
*Ett vittne som är bekant med NB tycker sig ha sett honom vid hans hem vid 18-tiden.
*Vissa uppgifter talar för att NB var hemma även vid 19-tiden.
*Även om man utgår från att han kom hem först omkring 19.30 så vore det svårt, om än inte omöjligt, att hinna med allt han ska ha gjort inom loppet av en timme.
*Byssjan olämplig som dumpningsplats för NB, särskilt med tanke på den antagna tiden för brottet. Att liket var intryckt i ett skåp och krävde stor ansträngning från flera personer för att få ut talar vidare starkt emot att byssjan var tänkt som tillfällig förvaringsplats som antagits av åklagarsidan.
*Hjälmen och jackan förefaller inte gömda utan utplacerade för att hittas, vilket NB svårligen kan ha haft något motiv till.
*Ingen har sett NB:s bil på grusvägen där LH:s tillhörigheter hittades.
*Det finns uppgifter som starkt talar för att tillhörigheter från LH har placerats i ladan efter polisens första sökande. Detta kan näppeligen ha gjorts av NB och gör också att det uppstår frågetecken kring mordplatsen.
*NB försökte inte göra sig av med handsken som hans bror först upptäckte i ladan.
*NB var lugn och betedde sig normalt fram till dess att han topsades och förstod att han var misstänkt.
*NB har inte försökt lämna Sverige efter mordet vilket hade varit rimligt att han velat göra om han var skyldig, särskilt efter topsningen.
*NB har inte försagt sig eller beslagits med någon påvisbar lögn en enda gång under förhören. Tvärtom har flera antagna lögner senare visat sig vara sanning.
*NB har trots att han upplysts av sin advokat om möjligheten att få ett lindrigare straff genom att lämna en tillrättalagd berättelse som förklarar DNA-spåren hela tiden hållit fast vid att han aldrig sett LH.
*Om det var mördaren som LH pratade med när hon fickringde så talade denne svenska.
*Det finns vittnesuppgifter om andra bilar och personer med annat utseende än NB:s i området kring mordplatsen den kritiska tiden.

Det enda som egentligen talar för att NB är skyldig är DNA-spåren på LH:s kläder, men dessa utgör inget vattentätt bevis, utan kan ha hamnat där av andra orsaker. Och mot bakgrund av den rika mängd omständigheter som talar mot att NB är gärningsmannen, som listats ovan, finns all anledning att förhålla sig skeptisk till och kritiskt granska DNA-bevisen.
Istället för att du talar om vad som inte finns som talar för att han är skyldig, tala om det du tycker med säkerhet finns som talar för att han skulle vara oskyldig.
2016-01-22, 01:49
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Se bild 11 sid 626. Då ser du ett sådant där band som används runt paket av olika slag. Om man kommer åt det med foten så kan det fösa fram så att det blir synligt sådant som legat dolt. Inget märkvärdigt alls.

Nu tror jag inte att du vet hur nogrant den yttre kommissarien letade. Och inte jag heller. Men enligt honom själv måste han väl letat nogrant eftersom han var 100a.
2016-01-22, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
... Jag undrar om det landat på proportionalitetsbedömning nu gällande IB...

Detta var nog inte vad IR förespeglad IB om vad som skulle hända ... Så ja
2016-01-22, 01:51
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Båda alternativen är exakt lika rimliga om man gör en objektiv bedömning, de flesta vill inte avslöjas när de onanerar, och de flest som vill se ut genom ett fönster täcker inte för fönstret, 0-0!
Men nu är just denna detalj en del av en indiciekedja som inte går att negligera och där finns t.ex det fluktande från taket som tjejerna tyckte sig ha märkt.
Dessutom så syns inte hans underkropp utifrån, och är det reflex i glaset syns han inte alls.
Det förvånar mig att du tycker det är så viktigt att käbbla* om detta.

*Käbbel, det är bara käbbel...
2016-01-22, 01:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Detta var nog inte vad IR förespeglad IB om vad som skulle hända ... Nej.
Vad hände med BBs önskan om telefon fjärran från huvudregeln - jag vet inte om det kom fram nåt mer eller har jag missat nåt?
2016-01-22, 01:57
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Som vanligt består argumentationen av " inte, inga, ingen". Allt fokus på det som inte finns istället på det som finns.

Det är inte gärningsmannen som får avvärjningsskador, det är offret som försöker värja sig.

Vad skulle du själv säga om du blev anklagad för att ha mördat LH? "Jag var inte där", "jag har aldrig träffat henne", osv. Det är naturligt att man mest talar om frånvaron av bevis och indicier när man argumenterar för att man inte har gjort något. Sen tog jag i och för sig upp saker som att han troligtvis varit hemma vid vissa klockslag också, så det finns även positiva argument för att NB är oskyldig.

En gärningsman kan också få avvärjningsskador under sin kamp med offret. Polisen har kollat efter detta på NB.
Sid 1342: "Nerijus hade inga avvärjningsskador på hals eller underarmar."
2016-01-22, 02:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Har du några belägg för att det inte kommer från buskarna utanför byssjan?
Var är det i så fall troligare att det kommer ifrån?
Vet du att man inte har undersökt lövet?
Varför säkrade man annars en blad att jämföra med?
Vem är osäker?
Du är väl inte säker på att det inte kommer från buskarna utanför byssjan heller.
Eller har du undersökt lövet?

Nej det har jag naturligtvis inte belägg för, dum fråga tycker jag. Det är åklagaren som ska ha belägg, inte jag. Lövet satt på offret, då borde det ha undersökts, det kan ju komma ifrån en plats flera mil ifrån byssjan, det hade ju vänt upp och ner på åklagarens teori såklart.

Jag finner inget stöd för att lövet är undersökt och att man har säkerställt att lövet kommer ifrån växterna utanför byssjan, finns en sådan undersökning dokumenterad, jag känner i alla fall inte till någon sådan undersökning.

Lövet borde vara lika intressant som allt annat som hittades på kroppen, det växer nämligen inte löv på människor, lövet kan ge ett uppslag som man tidigare inte har tänkt på. Just därför borde lövet ha analyserats i detalj anser jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in