2016-01-20, 13:23
Medlem
Pansarveckets avatar
Zara Larsson?
Är det hon som med sin långa livserfarenhet och gedigna utbildning dömde ut alla män förutom hennes bror, pojkvän och pappa?
Samma tjej som ville röka gräs med Rihanna?

En del säger att man blir dum i huvudet av det där. Jag räcker fram bevismaterial A. Lägg därtill sociala rättvisekrigare i omgivningen så kommer hon få svårt att undvika att hamna i klaveret. De som uppmuntrat henne till dumheterna behöver ju inte ta skiten efteråt.
Så, dags för en "lessons learned"?
Citera
2016-01-22, 21:14
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Zara Larsson har skrivit en artikel och försvara sig
Citerar in den.
http://www.dn.se/kultur-noje/zara-larsson-bemoter-kritiken-jag-hatar-man-i-grupp/
I intervjun reagerade Zara Larsson bland annat på att samtliga huvudakter utgjordes av män.

– Hur bestäms det? Jag hoppas verkligen att festivalen har något genustänk.

Intervjun väckte starka reaktioner under förra veckan och popartisten fick utstå grova påhopp i sociala medier. Bland annat kallade artisten Günther henne för ”fjortisbrud” som inte ”kommer med hits utan endast en massa tjafs”. Och en programledare på radiokanalen Bandit Rock uppmanade en lyssnare att ge Zara Larsson ”en liten lavett”.

Nu bemöter hon själv näthatet på sin Instagram. ”Högst upp på deras önskelista vill de helst att någon ska våldta mig, misshandla mig och oftast till och med mörda mig”, skriver hon i ett inlägg. Och vidare:

”Jag blockar minst tio personer som skriver grova hot, till eller om mig, varje dag. Det blir alltså minst 3650 personer om året. De flesta är som sagt vuxna män. Det värsta de vet är nämligen när unga tjejer tar plats”.

Och förtydligar i ett inlägg på sin blogg:

”Jag är så ofantligt trött på att fokus flyttas från riktiga problem till låtsasproblem. Som t ex att folk inte vill prata om mäns våld mot kvinnor, våldtäkter eller slutshaming utan istället vill dra upp hur synd det är om killar som blir generaliserade? Alltså REALLY, folket?! Är det verkligen det största problemet?”

Nu sluter hennes supportrar upp bland annat under hashtaggen #backazara. ”Grinar över systerskapet. Ugghh så fint”, skriver Zara Larsson och tillägger ”Trots att det är kämpigt ibland så är jag så evigt tacksam över att jag är just tjej.”
Citera
2016-01-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisafan
Ur Zara Larssons blogg där hon kritiserar att man går ut med etniciteten på förövarna:
Enligt Zara Larsson är det alltså fel att hänga ut invandrare då inte alla invandrare våldtar. Men det är helt okej att säga att alla män våldtar? Är det inte att hänga ut alla män det utgör ju också en grupp? Kan inte kvinnor också våldta? Känner mig som man väldigt utpekad och påhoppad av Zara Larssons utspel kanske man ska Polisanmäla för hatbrott på grund av kön?

Givetvis är det mer sällsynt att kvinnor våldtar precis som det är mer sällsynt att etniskt svenska män våldtar. Men om man har sån mentalsjuk sosse-logik som Zara Larsson är det också fel att säga att det bara är män som våldtar. Egentligen borde man alltså skriva människor våldtar så det även inkluderar att kvinnor kan våldta? Eller är Zara Larsson en fördomsfull sexist som hatar människor enbart på grund av deras kön?

Om man säger att människor våldtar istället för bara män våldtar blir det ju också att man då utesluter att djur inte våldtar vilket blir att man hänger ut djurarten Människa (Homo sapiens) så egentligen vore det kanske mest politiskt korrekta att utge att alla djur våldtar?

Det är grovt ohederligt att påstå att alla män våldtar. För att kunna generalisera så måste en viss grupp utgöra en större del av ett block för att ens kunna göra en grov generalisering.

Det är som att påstå att alla kvinnor är idioter. Alla är inte det men vi kan vara helt säkra på att Zara hör till denna grupp.
Citera
2016-01-22, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Ett annat alternativ är att vi som tänker själva helt enkelt struntar i att lyssna på en PK-bimbos tirader, inbillningarna hos ett barn som inte ens gått ut skolan än. Att ens komma på tanken att självspäka sig framför denna dagsländas knasiga teorier är för mig helt obegripligt. Sådana som hon ska ignoreras, rakt av.
fattar hon inte att om uttalar sig dumt så får man mothugg nä då skyller hon på att män hatar kvinnor det är som att jag möter en person på gatan och då säger till honom att han är en idiot då får jag vara beredd på att jag kan få en knytnäve i ansiktet
Citera
2016-01-23, 01:44
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
– Hur bestäms det? Jag hoppas verkligen att festivalen har något genustänk.

Ja du "Zara", antagligen genom att arrangörerna bokar in de artister som folk vill betala för att se och därmed tjänar på sitt arbete. Det kan tyckas chockerande att folk inte går på konserter för att lyssna på dålig musik och stödja genustänk men jag lovar att det är sant!

Citat:
Bland annat*kallade artisten Günther henne*för ”fjortisbrud” som inte ”kommer med hits utan endast en massa tjafs”. Och en programledare på radiokanalen Bandit Rock*uppmanade en lyssnare*att ge Zara Larsson ”en liten lavett”.*

Helt korrekt påstående: Zara Larsson är mycket kändare för sitt skitprat och ytliga popfeministiska åsikter än vad hon är för något som har med musik att göra och hon smeks medhårs för att hon är ung tjej, tycker rätt och det närmaste en kändis vi har i Sverige med dessa attribut. En barnslig gullegris som inte kan göra någonting fel.

Citat:
”Högst upp på deras önskelista vill de helst att någon ska våldta mig, misshandla mig och oftast till och med mörda mig”

Är det unikt för "Zara" att få ta emot hat i egenskap av en politisk "debattör" med kontroversiella åsikter? Skillanden är att män i samma situation inte har någon att gnälla till även om de ville. När hatet f ö (som mycket väl skulle kunna vara många snäpp överdrivet) är en av de viktigaste källorna till publicitet och relevans i rampljuset så kan man ju undra hur stort offer hon egentligen är.

Citat:
”Jag blockar minst tio personer som skriver grova hot, till eller om mig, varje dag. Det blir alltså minst 3650 personer om året. De flesta är som sagt vuxna män. Det värsta de vet är nämligen när unga tjejer tar plats”.

Jo det måste ju vara att du plats som är orsaken och inte skiten du står för och hur du blir daltad av media.

Citat:
”Jag är så ofantligt trött på att fokus flyttas från riktiga problem till låtsasproblem. Som t ex att folk inte vill prata om mäns våld mot kvinnor, våldtäkter eller slutshaming utan istället vill dra upp hur synd det är om killar som blir generaliserade?

Precis så. Lyckligtvis så har DN insett vad som pågår och publicerat ett debattinlägg om de egentliga problemen så som könsfördelningen i Bråvallafestivalen och att "Zara" blivit kallad fjortisbrud av Günther. Hon har också fått ta emot hat & hot för sina humanistiska åsikter till skillnad från alla andra i Sverige som bara får hyllningsmejl och lyckoönskningar.

Citat:
Nu sluter hennes supportrar upp bland annat under hashtaggen #backazara. ”Grinar över systerskapet. Ugghh så fint”

Hur är det med männen som stöttar, räknas de också?

Citat:
skriver Zara Larsson och tillägger ”Trots att det är kämpigt ibland så är jag så evigt tacksam över att jag är just tjej.

Det är sannerligen kämpigt att tjäna bra med pengar, använda media som sin plattform och bli slickad i röven oavsett vad man säger eller gör. Att detta till stor del möjliggörs för att man råkar vara tjej är givetvis också ett väldigt tungt kors att bära.
Senast redigerad av snelhesten 2016-01-23 kl. 01:47.
Citera
2016-01-23, 13:49
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 66kloksaini66
fattar hon inte att om uttalar sig dumt så får man mothugg nä då skyller hon på att män hatar kvinnor det är som att jag möter en person på gatan och då säger till honom att han är en idiot då får jag vara beredd på att jag kan få en knytnäve i ansiktet
Va är det hon uttalade som var dumt då? Du kanske bara missförstod?
Citera
2016-01-23, 14:29
Medlem
Efraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Hon har ju inte skrivit att alla män våldtar, feltolkning... Bara mellan 1-2% som våldtar är kvinnor så finns inte så stor poäng men visst kan man ta med det för att det ska bli helt korrekt.
Källa? Eller menar du BRÅ där som säger, och jag citerar, "98 procent av dem som misstänks för sexualbrott är män (2013)"

Notera det felstilta. Sexualbrott är ju allt ifrån tafsande till våldtäkt, eller som BRÅ själva säger, "Antal anmälda sexualbrott: samtliga anmälda brott, därav sexuellt ofredande, våldtäkt (inkl. grov) samt sexuellt tvång, utnyttjande m.m."

Igen, anmälda, misstänkta. Inte dömda. För att inte tala om att våldtäkt är långt mindre vanligt än sexuellt ofredande och andra brott, så att förlita sig på den siffran för att säga "98% av alla våldtäktsmän" är ganska så falskt.

Jag är säker på att du menar väl, men seriöst, mer feminister behöver sluta lyssna på dom mediafeminister som uttalar sig i TV, radio och tidningar eller åtminstone vara mer källkritiska mot dom, för ärligt talat så tror jag inte att dom bryr sig ett dyft om verkligheten eller att hjälpa kvinnor.
Citera
2016-01-23, 17:29
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten

Det är sannerligen kämpigt att tjäna bra med pengar, använda media som sin plattform och bli slickad i röven oavsett vad man säger eller gör. Att detta till stor del möjliggörs för att man råkar vara tjej är givetvis också ett väldigt tungt kors att bära.
Haha lät nästan som du beskrev en man där
Citera
2016-01-23, 18:00
Medlem
Citat:
Haha lät nästan som du beskrev en man där

Är det så du skulle beskriva en man?
Citera
2016-01-23, 20:06
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efrath
Källa? Eller menar du BRÅ där som säger, och jag citerar, "98 procent av dem som misstänks för sexualbrott är män (2013)"

Notera det felstilta. Sexualbrott är ju allt ifrån tafsande till våldtäkt, eller som BRÅ själva säger, "Antal anmälda sexualbrott: samtliga anmälda brott, därav sexuellt ofredande, våldtäkt (inkl. grov) samt sexuellt tvång, utnyttjande m.m."

Igen, anmälda, misstänkta. Inte dömda. För att inte tala om att våldtäkt är långt mindre vanligt än sexuellt ofredande och andra brott, så att förlita sig på den siffran för att säga "98% av alla våldtäktsmän" är ganska så falskt.

Jag är säker på att du menar väl, men seriöst, mer feminister behöver sluta lyssna på dom mediafeminister som uttalar sig i TV, radio och tidningar eller åtminstone vara mer källkritiska mot dom, för ärligt talat så tror jag inte att dom bryr sig ett dyft om verkligheten eller att hjälpa kvinnor.
Det är väl inte falskt... Men det går ju inte säga exakt...VIlka som våldtar...och inte...Bara för man inte tar fast alla... Det finns inget som stödjer att det skulle vara mkt mera kvinnor som våldtar...än vad det står i den siffran...
Citera
2016-01-23, 20:53
Medlem
Efraths avatar
Citat:
Det är väl inte falskt... Men det går ju inte säga exakt...VIlka som våldtar...och inte...Bara för man inte tar fast alla... Det finns inget som stödjer att det skulle vara mkt mera kvinnor som våldtar...än vad det står i den siffran...
Tja, jag ska vara lite lat och peka mot homosexuella då...

http://www.hrc.org/resources/sexual-assault-and-the-lgbt-community

Verkar som att sexualbrott i lesbiska förhållanden är mer vanligt än bland heterosexuella par, procentmässigt iallafall. Ska vi kanske börja skriva i tidningarna om hur lesbiska kvinnor begår fler sexualbrott i hemmet än vad män gör och ge dom samma behandling i media som män?

Skulle det vara okej för dig? Även ifall jag misstänker att siffrorna i statistiken är missvisande i länken, så tycker jag det är ganska så naivt, för att inte tala om sexistiskt mot kvinnor, att tro att nästan inga kvinnor begår sexualbrott. Seriöst, är du verkligen okej med att stärka offerrollen hos kvinnor och måla en bild av kvinnor som svaga och oskyldiga?

Jag vill ha jämställdhet, det betyder att kvinnor och män behandlas lika under lagen och får samma möjligheter i livet. Att sprida lögner och skrämselpropaganda som gör kvinnor mer rädda för att gå ut för att det passar din ideologi tycker jag är att motarbeta jämställdhet för kvinnor.
Citera
2016-01-23, 20:59
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efrath
Tja, jag ska vara lite lat och peka mot homosexuella då...

http://www.hrc.org/resources/sexual-assault-and-the-lgbt-community

Verkar som att sexualbrott i lesbiska förhållanden är mer vanligt än bland heterosexuella par, procentmässigt iallafall. Ska vi kanske börja skriva i tidningarna om hur lesbiska kvinnor begår fler sexualbrott i hemmet än vad män gör och ge dom samma behandling i media som män?

Skulle det vara okej för dig? Även ifall jag misstänker att siffrorna i statistiken är missvisande i länken, så tycker jag det är ganska så naivt, för att inte tala om sexistiskt mot kvinnor, att tro att nästan inga kvinnor begår sexualbrott. Seriöst, är du verkligen okej med att stärka offerrollen hos kvinnor och måla en bild av kvinnor som svaga och oskyldiga?

Jag vill ha jämställdhet, det betyder att kvinnor och män behandlas lika under lagen och får samma möjligheter i livet. Att sprida lögner och skrämselpropaganda som gör kvinnor mer rädda för att gå ut för att det passar din ideologi tycker jag är att motarbeta jämställdhet för kvinnor.
Visst men det är inte lika utbrett samhällsproblem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in