2016-01-23, 00:49
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har läst FUP, jag kan inte hitta något där som uppenbart visar att åklagaren ser på fallet med öppna ögon. Tvärtom, det mesta talar för att polis och åklagaren har bedrivit utredning med en förutfattad mening som utgångspunkt, det är min bedömning.

Som sagt, varför har inte personalliggaren publicerats, den kan styrka eller försvaga vittnens tidsangivelser, likaså BB:s vittnesmål, det borde ha varit med ifrån början, för att inte tala om lövet.

Mjölkpaketet i huset bredvid Martorp, datumstämpeln, varför är det inte redovisat vem som har varit i huset ett stenkast ifrån byssjan? AJ, hyresgästen, klanen Belivicius, vem hade egentligen nyckeln till huset?

Det finns mycket i den här utredningen som inte är tydligt tycker jag.

Huset bredvid Martorp beboddes väl av en person som var med i tråden ett tag, långt bak. Han redovisade sina göranden och låtanden inklusive nyckelproblemen. ( om jag inte minns fel)
2016-01-23, 00:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Exakt.

Jag har tänkt på exakt samma sak. Han skäms. En oskyldig hade varit väldigt sugen på prata om allt och ingenting. Hela tiden. Men inte NB.

Han är skyldig som fan. Han nekar i sten för att mamma inte ska få hjärtinfarkt. Bara det.

Tur man är ung så man får uppleva hur den fan ruttnar i helvetet.

Tror du att han har såpass folkvett så att han skäms?
Knappast troligt, han tyckte väl att en flickas liv kunde han väl få
ta för att för en gångs skull få fart på skinnspiken utan sprit.
Jag tror inte att han är välkommen i helvetet.
Han luktar nog så illa att han blir portad.
Sen vill väl inte djävulen bli nerskvätt av äcklet heller.
2016-01-23, 00:56
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag är intresserad av de sociala relationerna i familjen efter denna rättegång. Det är svårt att tro att detta inte påverkar relationerna oavsett utgång av rättegång, sett till att farbror Arne överberömmer Nerijus som Adriana vittnar om som den som stoppade henne vid joggingturen.
Fast det är ju bra att de verkligen säger vad de tycker och har upplevt. Vi skulle ju inte kunna göra en korrekt analys av Nerijus om Arne skulle svartmåla hans arbetsinsats för att han numera inte är så poppis, milt sagt... NB var uppenbarligen bra på sitt gebit och hade lyckats få respekt där på bygden. Och kanske detta gjorde honom övermodig.

Det är naturligtvis svårt att sätta sig in i en dåres psyke, men det känns rätt underligt att han rövade bort och mördade en flicka strax innan hans egen mamma skulle komma och besöka honom på orten. Hade han missbedömt hur pass stort avtryck en sådan händelse skulle göra i Sverige? Är detta så pass vanligt i hans hemland?
Gick något snett? Men om han bara var ute efter överfallssex, så borde han ha fattat att de lätt skulle kunnat peka ut honom, alltså hade han varit tvungen att tysta dem.
Hade han kanske tänkt erbjuda pengar till Adriana för sex och gjorde han kanske detta med Lisa? Efter ett avvisande fick han ett utbrott?

Det vore skönt om han kunde erkänna och avslöja allt, någon dag...
Senast redigerad av KeithRichards 2016-01-23 kl. 01:00.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Tror du att han har såpass folkvett så att han skäms?
Knappast troligt, han tyckte väl att en flickas liv kunde han väl få
ta för att för en gångs skull få fart på skinnspiken utan sprit.
Jag tror inte att han är välkommen i helvetet.
Han luktar nog så illa att han blir portad.
Sen vill väl inte djävulen bli nerskvätt av äcklet heller.

Ja, han är en öststatare, en balt, heder och skam är stora ord. Utöver det är han sannolikt katolik. Mamma går i kyrkan. Skilsmässa är skam, barn innan äktenskapep likaså.

Om mamma lever länge tar NB med sig detta i graven. han kommer aldrig börja prata så länge föräldrarna lever, kanske brodern också. Kan vara så att han aldrig berättar. Han har en ex-fru och en dotter också. Skammen är enorm. Om alla dom avlider först så kommer NB prata.

Nb är ledsen, han tycker synd om sig själv, något annat är det inte. Han tänker hur fan han kunde ha sån jävla otur. Han skulle bara göra detta fort, i ett laglöst hillbilly-ställe bland ladugårdar och rednecks.

Han hade inte räknat med uppslutningen på nolltid som också blev hans fall. Det är han ledsen för.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nej, självklart gör han inte det för mordet i sig är så skamfullt. Det är ju vidrigt med sexualsadistiska mord. Därför erkänner han inte eftersom han vet hur skamligt det här är. Han kommer i mordhistoriken bli omtalad som den sexualsadistiska mördaren på en ung tjej på 17 år som han hängde.

NB vet att han blev påkommen med hela handen i syltburken.

Han har bara tyst accepterat för att komma lindrigast undan. Inget han hade sagt hade förändrat situationen till det bättre.

På det här sättet slapp han långa förhör, det ledde ingen vart eftersom han bara upprepade samma fraser "Jag vet ingenting" "Jag har verkligen inte ens sett denna tjej". Samtidigt som alla DNA ramlar in från NFC som tyder på motsatsen.

Han blåljuger sig genom 14 förhör. Utan problem.

Man kan förstå frustrationen förshörsledarna måste känt.
2016-01-23, 00:58
Medlem
hasselmuzs avatar
[quote=MegaTant|56105386]
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok

Detta vittnesmål är pinsam för flera parter. Ändå tycker jag att det var bra att hon ställde upp och berättade hur hon har blivit behandlad av poliser.

Jag lånar av Expressen:"Tingsrätten sammanfattade fruns olika vittnesutsagor i meningen "Nerijus Bilevicius har inte något alibi för tiden mellan kl. 18.00 till kl. 20.00 den 7 juni 2015"."

Precis. Han har inte det för jag tror att han satte i SUV:n från ca 18.00 till han kom i SUV:n till Martorp. Troligtvis han hade sin bil parkerat i närheten av Martorp, gissningsvis vid Gerts Torp.

SUV:n körde in på caféets norra parkering strax efter det att arbetskamraten åkte i väg med sin moped ca 18:15-18:20. Lisa fick en sms klockan 18:22:38 (obs! Lisa skikade inte sms, utan hon tog mot en, det står i fupen).

Klockan 18:24 kom en man med ruffsigt hår ut från ladan. Klockan 18:26:41 Lisas sk fickringning eller någon annan som pillade hennes telefon.

Lisa hann åka i väg en bit, stannade framför cafée ingången, SUV följde efter och svängde tillbaka och stannade framför caféet, in till vägen, nosen pekande norrut.

Klockan 18:37 fanns inga personer, mopeder eller bilar på parkeringarnaenligt vittnen. Klockan 18:25-18:40 var SUV på väg mot Källby och rörde sig väldigt sakta. Därefter har man inte sett varken moppe eller SUV. Jag kallar SUV den bilen som många vittnen har sett och beskrivit. Vissa vittnen kallar den SUV andra beskriver den suv-liknande, en svart eller mörk metallic.

Klockan 18:40 var ett förbipasserande vittne inne i ladan och tittade in. Inga parkerade bilar, ingen moped, inga personer på parkeringarna.

Klockan 19:20 kom en mamma med dotter (och en hund om jag minns rätt) och parekarde Range Rover till södra parekeringen. De promenerade förbi caféet, svänge till höger förbi ändan av gamla srpitfabriken, promenerade en runda och kom tillbaka. Inga bilar, ingen moped, inga personer.

Klockan 19:15 sågs NB på Gerts torp nära Martorp. Klockan 19:45 kör NB från Martorp ner mot sin bostad. NB säger i förhöret att när ha svängde till Källby med sin fru och köpa pizza, så stog en svart metallicfärjade bil på södra parkeringen. Flera vittnen har nämt att dessa två bilar körde efter varanda ända till Källby. NB:s bil stannade vid pizzerian, men SUV:n fortsatte.

Klockan 20:30 kom pappa Holm till norra parkeringen och då stog Lisas moppe där. Enligt flera vitten stog ingen moppe på någon av parkeringarna åtministone efter klockan 19.

Allt detta och lite till kan man läsa i fupen.

I den här händelsekedjan rymms inte något besök i ladan. Lisa har aldrig varit i ladan.

Jag ska bara kommentera några observationer du nämner till att börja med, mer kommer senare när jag har funderat färdigt.

Den bruna bilen som NB och Irina såg på vägen till Källby var mamman och dottern med hund som tog en promenad. Det var en Landrover.

Vem var inne i ladan och tittade in 18.40?

Vem såg NB på Gerts torp 19.15? Irina ljuger då om NERIJUS alibi, eller hur?
2016-01-23, 00:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Huset bredvid Martorp beboddes väl av en person som var med i tråden ett tag, långt bak. Han redovisade sina göranden och låtanden inklusive nyckelproblemen. ( om jag inte minns fel)

Han bodde inte där när Lisa försvann, vem hade nycklar, fanns det en huvudnyckel, var det NB som placerade mjölkpaketet i huset, frågor som jag skulle vilja ha svar på.
2016-01-23, 01:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Ja, han är en öststatare, en balt, heder och skam är stora ord. Utöver det är han sannolikt katolik. Mamma går i kyrkan. Skilsmässa är skam, barn innan äktenskapep likaså.

Om mamma lever länge tar NB med sig detta i graven. han kommer aldrig börja prata så länge föräldrarna lever, kanske brodern också. Kan vara så att han aldrig berättar. Han har en ex-fru och en dotter också. Skammen är enorm. Om alla dom avlider först så kommer NB prata.

Nb är ledsen, han tycker synd om sig själv, något annat är det inte. Han tänker hur fan han kunde ha sån jävla otur. Han skulle bara göra detta fort, i ett laglöst hillbilly-ställe bland ladugårdar och rednecks.

Han hade inte räknat med uppslutningen på nolltid som också blev hans fall. Det är han ledsen för.
Tack, då förstår jag bättre varför han har så svårt att erkänna skändning av Lisas döda kropp. Dessutom, om han erkänner brott mot griftesfriden och visar att hustruns vittnesmål igår var falskt, så sätter han henne i klistret. Hon har ju svurit att tala sanning enligt litauisk lag.
2016-01-23, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han bodde inte där när Lisa försvann, vem hade nycklar, fanns det en huvudnyckel, var det NB som placerade mjölkpaketet i huset, frågor som jag skulle vilja ha svar på.

Drack NB mjölk alls?
2016-01-23, 01:08
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Fast det är ju bra att de verkligen säger vad de tycker och har upplevt. Vi skulle ju inte kunna göra en korrekt analys av Nerijus om Arne skulle svartmåla hans arbetsinsats för att han numera inte är så poppis, milt sagt... NB var uppenbarligen bra på sitt gebit och hade lyckats få respekt där på bygden. Och kanske detta gjorde honom övermodig.

Det är naturligtvis svårt att sätta sig in i en dåres psyke, men det känns rätt underligt att han rövade bort och mördade en flicka strax innan hans egen mamma skulle komma och besöka honom på orten. Hade han missbedömt hur pass stort avtryck en sådan händelse skulle göra i Sverige? Är detta så pass vanligt i hans hemland?
Gick något snett? Men om han bara var ute efter överfallssex, så borde han ha fattat att de lätt skulle kunnat peka ut honom, alltså hade han varit tvungen att tysta dem.
Hade han kanske tänkt erbjuda pengar till Adriana för sex och gjorde han kanske detta med Lisa? Efter ett avvisande fick han ett utbrott?

Det vore skönt om han kunde erkänna och avslöja allt, någon dag...

Intressat att du också börjar fundera på varför helheten inte riktigt stämmer. Att det finns DNA vet vi. Hur får man det att gå ihop med övrig fakta man vet om NB? Det vore som du säger skönt att få allt att stämma så man kunde lägga det bakom sig och därmed slapp sitta här och bli förolämpad av inavlade fruntimmer (eller män som spelar fruntimmer) som inte vet hur man för en diskussion.
2016-01-23, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Tack, då förstår jag bättre varför han har så svårt att erkänna skändning av Lisas döda kropp. Dessutom, om han erkänner brott mot griftesfriden och visar att hustruns vittnesmål igår var falskt, så sätter han henne i klistret. Hon har ju svurit att tala sanning enligt litauisk lag.

Det var så lite. Kvalificerad gissning givetvis men jag kan skriva under på att folk från Lt, lv, EE och Polen fungerar så. Hans mamma är viktig för honom, i princip lika viktig som hans dotter. de två kommer aldrig få uppleva ett erkännande av NB. Jag vet inte vad NBs mamma skulle behöva hitta på i katolska kyrkan i Litauen för att få förlåtelse för att hon satt en mördare till livet i form av en son.
2016-01-23, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Intressat att du också börjar fundera på varför helheten inte riktigt stämmer. Att det finns DNA vet vi. Hur får man det att gå ihop med övrig fakta man vet om NB? Det vore som du säger skönt att få allt att stämma så man kunde lägga det bakom sig och därmed slapp sitta här och bli förolämpad av inavlade fruntimmer (eller män som spelar fruntimmer) som inte vet hur man för en diskussion.

Det är intressant hur Arne återberättar NBs insatser i presens. Till och med godsägaren vet undermedvetet att det är game over.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in