Citat:
Ursprungligen postat av
Grandioso
"Advokat Tore Brandtler tror inte att det kommer att ändra någonting.
-
Inte när bevisningen är som den är, säger han.
Brandtler tror att hovrätten kommer skriva bort vittnesförhöret med frun och
och ifrågasätter vilka följder det kan få.
-
Om hon har ljugit, vilka följder kan det få för henne i Litauen, säger han."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6351659
Ja, det kan man fråga sig onekligen. Irina kanske ligger illa till. Riskerar fängelse rentav?
Är det värt det för att skydda en person vars sak ändå är så helt hopplös?
Jag har för mig att lilla frun drog in Gud mitt under alla mödor i förmiddags.
Så hon är kanske troende då men det hindrar tydligen inte från att sprida lögnaktiga utsagor
omkring sig.
Det har gått några timmar sedan dagens vittnesmål och vid närmare eftertanke är det inget som har ändrats. Bevisningen är den samma. Det är advokaten Rönnbäck som hade byggt upp dramatiken, med
Mycket väsen för ingenting.
Det gav advokaten uppmärksamhet och löpsedlar, spänningen var enorm, och alla trollen fick en massa att spekulera om. Men det är fortfarande inget seriöst som ändrar på den överväldigande bevisningen.
Vittnesmålet med frun kommer avfärdas av hovrätten, för det var faktiskt inget att ta på allvar. Därför tror jag att det inte kommer ske något med Irina och hennes lögner. Även om man vet att hon ljuger kommer inget att hända med henne eftersom hennes vittnesmål inte kommer påverka hur hovrätten dömer. Det finns en orsak till att fruar inte tas på allvar som vittnen, och Irina var ett praktexempel på hur sjuka vissa förhållande är, särskilt bland kriminella.
Efter att Irina har vittnat igen blir jag förvånad över att hon är så fräck, och vågar svara som hon gör i en domstol. De flesta av oss är inte lika oförskämda om vi skulle bli inkallade att vittna. Tvårtom, vi är spaka och ser situationens allvar.
Det visar på att hon fått för bra behandling i svenskt häkte. Rent socialt så borde det vara en katastrof att ge en lustmördare alibi, och visa öppet att hon stöttar sin man. Hennes svar på frågan om hennes DNA på brottsoffret, utesluter inte att hon haft mer med saken att göra, än vad som framkommit, eller kan bevisas.