2016-01-22, 18:13
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tycker inte nåt stack ut på hela dan. Undrar vad NB sysslat med i Litauen?
Expressen live.
Säkert sin vana trogen: rattonykterhet.
I England åkte han ju dit, och ljög om sin identitet. Och i Blomberg körde han ju trots att han drack öl.
Senast redigerad av T34Panzer 2016-01-22 kl. 18:29.
2016-01-22, 18:17
Medlem
develis avatar
Citat:
– Minns du varför du sa att du mindes att han var hemma klockan 19.00?
– Det var tiden då Arnes son körde där. Ni kan kolla med honom. Han skulle sett samma sak som ni sett.
– Ja, det var sonen, var det något mer du hängde upp det på?
– Därför att jag pratade med Arnes fru och frågade hur dags sonen kom?
– Så det är Arnes fru som sagt det här?
– Ja.
sn live
2016-01-22, 18:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Säkert sin vana trogen: rattonykterhet.
I England åkte han ju dit, oxh ljög om sin kdentitet. Och i Blomberg körde han ju trots att han drack öl.
.. frånvaro i register är inte likvärdigt med frånvaro av brott..
2016-01-22, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har AB sagt i förhör att NB var hemma vid 19, har han någonsin ändrat sitt vittnesmål?
Enligt FUP sid 1252
Förhörsledaren: Efter vad jag förstår på dig har Nerijius varit hemma hela tiden mellan 17.20-30 och fram till dess att ni åker till affären 20.00.
Irina svarar: Ja
Och samma fråga gällande Aivaras, var han hemma mellan 17.30-20.00 ?
Irina svarar : Ja
Vid förhör med Aivaras säger han att NB fanns i bostaden 17.30 till 20.00, som han också vidhåller i förhöret i Litauen att NB fanns i bostaden 17.30-20.00.
Vid förhör i Litauen säger Irina att hon är 100 % säker att Nerijus fanns i bostaden 19.00 och att han fanns i bostaden från 17.30 till 20.00 när de åker och köper pizza 20.00.
Varken Irina eller Aivaras har ändrat något vittnesmål, som gör gällande att NB skulle inte ha funnits i bostaden 19.00 den 7 juni

Enligt artikeln:The Trouble With DNA Evidence är det möjligt att plantera DNA från en sak till annan.
Därför måste man fråga sig vad är det för bevis som finns mot Nerijius. som gör honom skyldig till mordet på Lisa ?
Senast redigerad av Fagro 2016-01-22 kl. 18:44.
2016-01-22, 18:24
Medlem
Kanske inte åklagarens bästa dag, som en del tycker.
Möjligen så, men att han "tappat mark" kan jag inte se.

Om försvaret spelat sitt trumfkort nu så går NB en
både dyster och med största sannolikhet välförtjänt
framtid till mötes. Han behöver inte planera sin framtid om man så säger.
Om jag förstått rätt så är det bara slutpläderingen kvar, inte IRs bästa gren.

Jovist ja, hon har en sak kvar som hon tydligen är bra på, presentera fakturan.

Någon som så här långt kan se en orsak för HovR att ändra TRs dom.

Vi får se om dom skickar honom på RPU innan domen, inget tyder på det i nuläget.
2016-01-22, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Advokat Tore Brandtler tror inte att det kommer att ändra någonting.
- Inte när bevisningen är som den är, säger han.
Brandtler tror att hovrätten kommer skriva bort vittnesförhöret med frun och
och ifrågasätter vilka följder det kan få.
- Om hon har ljugit, vilka följder kan det få för henne i Litauen, säger han."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6351659

Ja, det kan man fråga sig onekligen. Irina kanske ligger illa till. Riskerar fängelse rentav?

Är det värt det för att skydda en person vars sak ändå är så helt hopplös?

Jag har för mig att lilla frun drog in Gud mitt under alla mödor i förmiddags.
Så hon är kanske troende då men det hindrar tydligen inte från att sprida lögnaktiga utsagor
omkring sig.

Hon får nog be någon annan instans om hjälp
2016-01-22, 18:38
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Vad har hon ljugit om? Jag trodde att hon bara har sagt att han sa åt henne att tvätta hans kläder den där kvällen.
Ur förhör med Irina 20/6-2015:

Eh, har Nerijus sagt till er att ni skulle tala om någon speciell tid som han var hemma,
efter att polisen har varit där?

Mmm, det var på måndagen när han sa, men det var inte, det var ingen order, det var bara så,
sa han, tänk inte berätta att tvättade kläder annars kan dom tänka att det är ja som är inblandad

Mmm

Och sen var han själv som frågade mig, hur, hur lång tid var jag borta, och då pratade vi om
det och ja sa, en och en halv timme max två timmar, och så ( ohörbart ) sa han till mig och
Aivaras att ni får säga att jag kommit hem innan klockan sex, inte efter

Mmm, men då var han ju inte hemma

Mmm

Vet du att, också det, varför sa han så tror du?

Nu vet vi inte vad jag kan tänka

Mmm, berätta vad du tänker

Jag vill inte tänka illa

och då frågar jag dig, har Nerijus sagt till dig och Aivaras att ni ska tala om att han var
hemma klockan arton?

Att han kommit hem innan arton men inte efter

Mmm, det har han sagt till er att ni ska säga, och det var på måndagen?
På måndag mmm

Vet du när på måndagen han sa det?

Jag skulle gått iväg klockan nio det gjorde jag inte och dom kom hem för att äta frukost, det
var under den här tiden

__________________________________________________ ______

Sidorna 1298, 1299 i FUP

Och vi drämmer till med det här också från samma förhörstillfälle:

Ja att har Nerijus, eh berättat någonting om att han själv eller Aivaras skulle vara
inblandad i detta?

Nej

Ingenting?

Nej

Mmm, och det du har berättat här idag det är helt sant?

Ja, ja lov, jag svär

__________________________________________________ _________

Sidorna 1301, 1302
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-22 kl. 18:50.
2016-01-22, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag får inte riktigt ihop de olika tiderna och händelserna för personalen vid stängningen:

Idag sa Julia att alla skrev ut sig samtidigt men det stammer inte med uppgifterna I FUP. Se Julias, Lowas och Rebeckas versioner nedan.
Lowa sager att Lisa, Rebecka och Lowa gick samtidigt men enligt Rebecka gick Lisa 10 minuter tidigare? Lowa sager att hon ser Lisa gå till mopeden medan Rebecka sager att Lisa gick ca 10 minuter tidigare.

Julia: Sen skrev Julia ut sig kl. 17.15 samtidigt som Lowa skrev ut sig. Julia sa hejdå till alla. Då
var Lisa och Rebecka i omklädningsrummet.

Lowa: Lowa vill minnas att Julia gick därifrån ungefär samtidigt när Lisa
och Rebecka gick in i personalutrymmet för att hämta sina grejer. Betyder att de var tre tjejer
kvar för stängningen. Lowa vill minnas att Rebecka var den som kom ut i köket först av
henne och Lisa. Såvitt hon kommer ihåg så förde Rebecka i tiderna även för Lisa, som då höll
på att ta på sig sina grejer som hon skulle ha för att åka moped. Lowa beskriver att när Lisa
kom ut till köket tog hon pärmen för att fylla i sina tider men det var ju redan gjort. Därefter
ställde de tillbaka pärmen på sin plats och gick alla tre ut genom cafédelen, kollade så att
allting var iordning och gick ut för att stänga och låsa.
Då de var utanför entrédörren var det Rebecka som hade hand om själva låsningen av
lokalerna. Lowa kommer ihåg hur Lisa gick ett stycke utmed huslängan norrut där hon vände
sig om och sade "hej då".

Rebecka:
Rebeca berättar att det slutade samtidigt den aktuella kvällen ca 18:20. Lisa gick några
minuter tidigare (ca 10 min), Rebeca och Lova ska medan Lisa gick ha stängt en stor port till
cafét.

exakt, och lägger man in fickringningen 18.26.40 där pappan hör lisa säga det är klart, eller liknande,
som polisen sätter i samband med stängningen stämmer det inte..

pappan i förhör, en ljus mansröst ev, fler röster, lisa röst helt normal.
mest sannolikt är lisa vid mopeden, när ringningen sker, och dom andra flickorna åkt därifrån.

av alla vittnen som lämnat in tips, är det ingen som sagt att dom pratat med lisa,
undrar varför?
2016-01-22, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro

Nu var det inte frågan om en person kunde lyfta en kropp sådant är inget problem om man kan tekniken.
Exempelvis tar man kroppen på axeln klarar man av mycket kraftiga personer och samma sak med annat man lyfter det är frågan om teknik. I många länder kan de bära tunga saker med att sätta det på skallen, som tycks fungera bra på dem, fast de borde krympa i längd, med åren.
I fallet med hängningen av Lisa skulle hennes tyngd dras upp av en ensam person med ett snöre över ett järnrör som låg 204 cm ovan marknivån och eftersom det fanns Lisas hårstrå vid röret var meningen att hon varit där uppe med skallen.
Jag påstår mycket bestämt att det är praktiskt omöjligt för en ensam person att göra lyftet. Använder man ett block som är vanligt vid den typ av lyft måste man dra med mer än 50 kg kraft, som inte alls är lätt och man måste göra anhåll och fästa snöret vid omtag.
Man kan inte hålla emot mer än 50 kg med bara händerna och ett snöre, vid omtag.
Nu skulle Lisas kropp lyftas utan något block, som blir en helt annan sak.

Jag har väl inte skrivit om huruvida man kan lyfta en person rent allmänt.
Vad jag skrev om var ju att om man samtidigt som man drar i snöret som sitter runt
slangen lyfter upp offret med en arm runt midjan så är det inga problem alls att lyckas med detta.
Då blir det ju ingen friktion alls mellan slangen och snöret. Förstår du vad jag menar?
Svara på frågan nu. Är det med detta sätt att lyfta upp offret fortfarande omöjligt för en ensam person att klara detta?
2016-01-22, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Enligt FUP sid 1252
Förhörsledaren: Efter vad jag förstår på dig har Nerijius varit hemma hela tiden mellan 17.20-30 och fram till dess att ni åker till affären 20.00.
Irina svarar: Ja
Och samma fråga gällande Aivaras, var han hemma mellan 17.30-20.00 ?
Irina svarar : Ja
Vid förhör med Aivaras säger han att NB fanns i bostaden 17.30 till 20.00, som han också vidhåller i förhöret i Litauen att NB fanns i bostaden 17.30-20.00.
Vid förhör i Litauen säger Irina att hon är 100 % säker att Nerijus fanns i bostaden 19.00 och att han fanns i bostaden från 17.30 till 20.00 när de åker och köper pizza 20.00.
Varken Irina eller Aivaras har ändrat något vittnesmål, som gör gällande att NB skulle inte ha funnits i bostaden 19.00 den 7 juni
Har du någon idé om varför advokaten inte frågade Arne om Gustavs iakttagelser klockan 19.00? Enligt uppgift ska ju Gustav ha sagt åt Arne att han såg litauerna på trappan vid denna tidpunkt.
2016-01-22, 18:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det var nog huvudskälet med herr Arnes vittnesmål men när väl HR dömt NB för mordet, vilket jag tror blir utfallet, så kan resultatet bli att Arnes omdömesförmåga kan ifrågasättas.
Att anställa fler utländsk arbetskraft på Blomberg kommer nog bli lite svårt att få acceptans för bland befolkningen i närområdet.
Herr Arne får nog öppna på plånboken och anställa svensk arbetskraft. Det sviider troligen.
Citat:
Citat:
– Jag har haft över 100 anställda och Nerijus har varit en av de bästa.
Citat:
– Vi har träffats nästan varje dag och pratat om jobbet. Men även utanför jobbet har vi haft en god relation.
Citat:
– Hade någon frågat om rekommendationer hade jag gett honom högsta betyg.
Citat:
Arne avslutar med att säga "Jag önskar dig lycka till", till Nerijus
sn live
2016-01-22, 18:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Jag har väl inte skrivit om huruvida man kan lyfta en person rent allmänt.
Vad jag skrev om var ju att om man samtidigt som man drar i snöret som sitter runt
slangen lyfter upp offret med en arm runt midjan så är det inga problem alls att lyckas med detta.
Då blir det ju ingen friktion alls mellan slangen och snöret. Förstår du vad jag menar?
Svara på frågan nu. Är det med detta sätt att lyfta upp offret fortfarande omöjligt för en ensam person att klara detta?
Problemet med Fagro är att han tror att Lisas huvud behöver vara 204 cm upp i luften, när det enkelt kan överföras via en arm eller hand från NB (skär ner snöret från röret efteråt)
Citat:
ett järnrör som låg 204 cm ovan marknivån och eftersom det fanns Lisas hårstrå vid röret var meningen att hon varit där uppe med skallen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in