2016-01-22, 19:52
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
OK, då får jag vara ett bra exempel på extremt dåligt omdöme. Jag skulle helt klart stoppa en ficktjuv. Fortfarande. Det må vara en rest från det svenska tillitssamhället, men jag skulle inte kunna titta åt ett annat håll.

Däremot så gör jag riskbedömningen att inte säga till kriminella ungdomsgäng som röker i tunnelbanan etc. Det är en tillsägelse som jag inte har muskler att casha in.

Jag gör dej sällskap som en person med "dåligt" omdöme.
Jag har ju faktiskt ingripit fysiskt en gång då en tiggare trängde in mej och en äldre kvinna i en kö i akt och mening att komma åt våra fickor/väskor.
Jag skrev om det i tiggartråden. Nån tyckte jag var psykiskt sjuk, nån tyckte det var jättebra.
Människor reagerar väldigt olika, jag tror inte att det ingår i de flestas föreställningsvärld att man ska bli utsatt för våld för att man försöker uppmärksamma en person på att den riskerar att bli bestulen.
Väldigt många uppfattar inte ens att nån håller på att bli bestulen.
Det ingår väl inte i deras föreställingsvärld kanske?
Citera
2016-01-22, 19:52
Medlem
Visst sitter han på city södermalm? Satt där en kväll för en massa år sedan så minns inte men hur ser det idag? Ponera att man lyckas få sig själv arresterad i området - kommer jag i kontakt med denna person då?

Enklast är väl dock att vänta ut han - hur länge innan han släpps på fri fot måntro?
Citera
2016-01-22, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arialo
Kompetenta? De har ju suttit på videon hur länge som helst utan att kunna göra ett skit. Det var allmänheten som löste det åt dom. Sen är systemet sådant att det här packet har inget att frukta. Vad ska polisen göra? Inte ett skit. Ziggisarna stjäl och rövar och muslimgängen beter sig som barbarer och inte en jävel är rädd för polisen eller har minsta respekt för svensk polis för svensk polis är som svenskar i allmänhet, jävligt mesiga. Polisen vågar ju för fan inte ens röra sig i förorterna. Då åker de på däng och sen blir polisen själva anmälda och får äta PK-elitens bajs.

Svenskar saknar ryggrad.
Kommer man inte framåt i utredningen tar man hjälp av allmänheten, vilket man har gjort här. Det innebär självklart inte att man har väntat med utredningen i två veckor. Herregud, vad är det som händer i ditt huvud egentligen?

Har man sett förortskravaller på TV4-nyheterna så tror man ju självklart att snuten aldrig vistas där
Ditt skitnödiga raljerande om romer och araber och "packet" orkar jag inte ens börja dissekera!

Citat:
Ursprungligen postat av defunct
Kan det inte vara så att det faktum att man gick ut med den här videon var en direkt följd av att kod 291 uppdagades? Har det skett innan?
Nej.
Citera
2016-01-22, 19:57
Medlem
mot8rheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defunct
Kan det inte vara så att det faktum att man gick ut med den här videon var en direkt följd av att kod 291 uppdagades? Har det skett innan?

Intressant.
Citera
2016-01-22, 19:59
Medlem
Mr-Ees avatar
Han är alltså känd av Polisen men de vet inte vem han är enligt Aftonblaskan?
Citera
2016-01-22, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Och när han är gripen varför pixlar man ansiktet ? Både Aftonbladet och Expressen har döljt ansiktet på honom. Kan det förstöra utredningen eller något ?

Tycker det är helt ok att göra så när han är gripen.
Men som SVT pixla någon för att han inte ska riskera att bli igenkänd när han är efterlyst är i mina ögon skyddande av brottsling.

Nu kan lagen i lugn o ro ha sin gilla gång. Finns ingen anledning att "hänga ut" honom längre även om han är ett svin.
Citera
2016-01-22, 20:00
Medlem
Marcus.Antoniuss avatar
ledtråd nummer 1: Zigenare (förstås)
Citera
2016-01-22, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
Varför gick dom då ut med videon om dom kände igen honom?

Jag tror dom hellre prioriterade munkar och kaffe isf jaga en zigenare som ändå inte kan straffas, men kvinnan eller någon av hennes bekanta såg till att videon blev offentlig. Då blev det fart på snutten med massor med kraftuttryck.

Kaffe och munkar? Detta är inte TJ Hooker, mannen!
Citera
2016-01-22, 20:04
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Kommer ni ihåg fallet med invandraren som såg en berusad man ramla ner på tunnelbanespåret, hoppade efter ner och tog hans plånbok, och sedan hoppade upp igen och gick sin väg?

Det hände i Kärrtorp eller någonstans åt det hållet för några år sedan.

Mannen på spåret blev påkörd av ett tunnelbanetåg och skadade ena foten.

Även det fallet löstes genom att media visade bilder från en övervakningskamera (som spreds över hela världen). Skäms SVT och Aftonbladet.
Varför ska Aftonbladet skämmas? Det är väl tack vare dem som mannen kunde gripas!
Citera
2016-01-22, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
Varför gick dom då ut med videon om dom kände igen honom?

Jag tror dom hellre prioriterade munkar och kaffe isf jaga en zigenare som ändå inte kan straffas, men kvinnan eller någon av hennes bekanta såg till att videon blev offentlig. Då blev det fart på snutten med massor med kraftuttryck.

Jag förstod det som att han är känd för polisen sedan tidigare. Och att detta uppdagades först när han greps för det nu aktuella brottet (tack vare tips) och det blev klart vem han är. Jag tror inte att han är en person utan id-handlingar eller en tiggare. Han har nog varit länge i Sverige, helt legalt. Det kan ha varit länge sedan han attackerade en polis.
Citera
2016-01-22, 20:09
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
OK, då får jag vara ett bra exempel på extremt dåligt omdöme. Jag skulle helt klart stoppa en ficktjuv. Fortfarande. Det må vara en rest från det svenska tillitssamhället, men jag skulle inte kunna titta åt ett annat håll.

Då misstänker jag att du även skulle göra det när du har med dig dina småbarn, med tanke på att du försvarar småbarnsmammans beteende. Och då blir min fråga till dig följande. Hur förlåter du dig själv om något allvarligt skulle hända dina barn i en sådan situation? Och skulle du fortfarande, ifall dina barn exempelvis dog p.g.a ditt val, hålla med om att du gjorde rätt val?

Jag håller med om att det ser heroiskt ut av mamman att ingripa, däremot menar jag att det är ett dåligt val i hennes situation där hon har barn med sig.
Hon är med andra ord inte en säker mamma för sina barn.

Det hon gjorde handlar nämligen inte om bra instinkter, utan snarare tvärt om. Instinkten att skydda en annan är bra, men samtidigt som man får den instinkten måste hjärnan inom loppet av millisekunder, automatiskt, kunna väga för och nackdelar och så vidare, för att den slutligen skall fatta ett definitivt beslut som är den bästa (läs: för människor säkrast) tänkbara.

1. Det är inte värt att riskera hälsan för lite värdesaker, kanske några hundralappar eller så.
2. Det är definitivt inte värt att riskera sina barn för samma värdesaker som nämns i punkt 1.
3. Korrekt val vore att antingen säga till offret när ficktjuven är klar, så får offret agera som hon önskar, alternativt att man på säkert avstånd följer efter ficktjuven (utan att han märker det), med barnen, samtidigt som man har 112 i luren där man berättar vad som har hänt.

Allt annat menar jag är dåligt omdöme och visar endast på att just den här mamman är en sämre säkerhet för sina barn, än mammor som skulle låtit bli att ingripa med hänvisning till att deras barn skall skyddas i första hand.
Citera
2016-01-22, 20:10
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Tydligen har han även - enligt TV4 - attackerat en polis med kniv och då är ju min fråga naturligtvis, hur i helvete kan man attackera en polis med kniv utan att oskadliggöras och gripas? Är polisen så jävla sönderfemininiserade och rädda för rasistanklgelser att de inte ens vågar ingripa mot t ex zigenare?
Under samma sak. Hur fan kan man dra kniv mot en polis och komma undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in