2016-01-22, 13:06
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag tycker att utredningen lämnar alltför många luckor.
Jag tycker utredningen måste göras om , vi kan inte nöja oss med detta. Vi måste få mer förklaringar. Som jag ser det är det helt möjligt att NB är skyldig (även om jag tycker det verkar vara ett mindre troligt alternativ) men han kan också vara oskyldig eller skyldig till något annat brott som Xenia föreslår. Det går inte med FUP som grund att saga vem som är skyldig, hela materialet är utformat för att peka på NB. Utredningen har inte varit förutsättningslös, det är väldigt tydligt när man laser hela FUP. Experter som GW har inte tagit sig tiden att läsa hela FUP, tex GW har helt fokuserat på den tekniska bevisningen.

Berätta (utan att avslöja dig förstås) om vilken typ av utredande och analyserande verksamhet du har ägnat dig åt professionellt och hur lång erfarenhet du har. Så att vi kan bedöma värdet av din recension av utredningen.

Själv har jag ägnat mig åt utredningsarbete av olika slag i över 20 år. Hela 2000-talet på avancerad nivå. Jag har lett flera utredningsinsatser som varit väl så omfattande som denna förundersökning och ett antal i varierande storlek där bara mina egna insatser omfattar 100-tals sidor dokumentation, analyser etc.

Utifrån MINA erfarenheter och kvalifikationer och av att ha satt mig in i fallet och läst FUP så anser JAG att utredningen är väl genomförd, professionellt dokumenterad och svarar på de frågor som krävs för att kunna fälla NB som skyldig till mordet.

Vad har DU att komma med?
2016-01-22, 13:06
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tror att åklagaren kan leva med att han framstår som en idiot i DINA ögon.

Att döma av de referat jag läst från förhören så är det bara en (möjligen två om man räknar advokaten) som framstår i ett dåligt sken efter förhören. Och det är inte åklagaren.

Man kan också undra hur Irina framstått nu efter lämnat förhör, i vilket man efter en överläggning kom fram till att hon vittnar under ed, troligtvis enligt litauisk lagstiftning.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/lisa-holm-mordarens-fru
Citat:
Rätten tvingades ta paus för överläggningar om vad som gäller precis innan frun hann börja berätta.

Efter återsamlingen avlade frun ed inför den litauiska domstolen innan förhördet inleddes.
2016-01-22, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
I fupen sid 1336 finns protokollet över undersökningen av IB.
Någonting har inte antecknats rätt där.
Varför kolla så IB:s trosor? Varför mörka om det i fupen?

Var tog hennes trosor vägen och varför detta stora intresse för dem?

Det var ett bra förhör med IB - där framkom en del som var bra.
Jag förstår att de försökte knäcka henne.

Mycket bra att hon ville vittna och vågade berätta. Hon har ju tidgare uttryckt sin rädla men ingen har tagit det på allvar.

Märkligt!
2016-01-22, 13:12
Medlem
MrFolds avatar
Förhöret med Irina verkar ha varit en kombination av tragik, total meningslöshet och en slags bisarr situationskomik vid vissa tillfällen.

Om inte kvinnan själv insisterat på att vittna så ligger det på gränsen till vad som känns etiskt att Rönnbäck pressat henne att ställa upp. Redan det faktum att hon inte vittnar under ed gör hennes vittnesmål snudd på värdelöst i den mån hon inte kan backa upp det hon säger med oberoende bevisning (vilket hon naturligtvis inte kunde). Det faktum att vi nu fick en TREDJE version av saker som gick ytterligare en bit på vägen mot att försöka skydda hennes make gör förstås att det hela blir ännu värre.

Nerijus har inte vunnit någonting med detta och en objektiv advokat skulle ha förstått detta. Även om jag förstår att det ser illa ut med en fru som inte vill vittna överhuvudtaget.
2016-01-22, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
I förhöret med IB kom han fram: sexualbrottsadvokaten Tore Brandtler. Han behandlade IB som han behandlar ett våldtäktsoffer. Fullständigt okänsligt. Körde på.

Men man får tacka och ta emot. Det där beteendet straffar sig. Nu finns det bekräftat.
Trevligt "målsägandebiträde" det där.
Du blandar ihop saker och ting. IB är inte offret i det här fallet, hon är mördarens fru och ljuger för att försöka rädda sin man. Är en jävla skillnad på att vara lögnaktigt vittne och våldtäktsoffer.
Lisa är offret och henne behandlar Rönnbäck som den vana våldtäkts och pedofilförsvarare som hon är.
D.v.s fortsätter med avpersonifiering och kränkning av offret, tar vid där mördaren NB slutade.
2016-01-22, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Mitt fetade: den beskrivningen stämmer också in på en stor del av Sveriges befolkning.

Innebär det per definition att alla personer med dessa egenskaper inte skulle få rätt att uttrycka sig i en rättegång?

Det verkar som detta har urartat sig till en teaterföreställning, där det viktigaste är att dela männsikor i olika kategorier, värdig - icke värdig, privilegierad-ej privilegierad, man- kvinna, respektabel-ej respektabel, svensk-utlänning osv. Den svartvita synen på mänskiligheten lyser rakt i genom hela prosessen redan från början.
2016-01-22, 13:14
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ja, men det förstår väl alla. Även den mest sanningsenliga kvinna kan pressas att slira på sanningen om hon upplever sig väldigt pressad och känner ett (även diffust) hot riktat mot sitt barn. De flesta kvinnor är väldigt, väldigt känsliga på den punkten och manga män också förstås.

Dessutom måste man nog också ta hänsyn till IB's ryska påbrå. Om hon skulle ha fått samma diffusa hintar rörande sitt omyndiga barn av ryska förhörsledare, så hade hon nog (kanske med rätta) haft anledning att oroa sig för barnets välbefinnande.

Det är förmodligen den instinkt som sitter kulturellt rotad i henne, även i hennes kontakter med svensk polis. Ställs man som mor (eller far) inför valet att välja mellan sitt barn och sin nuvarande make/-a, så bidrar nog en ren beskyddarinstinkt att man väljer barnet.

Så oavsett hur "allvarligt" den svenska polisen ställde detta ultimatum till henne under förhören, så finns ändå en stor risk att hon blev påverkad att svara på antingen det ena eller andra sättet.
Senast redigerad av GilGrissom82 2016-01-22 kl. 13:18.
2016-01-22, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Berätta (utan att avslöja dig förstås) om vilken typ av utredande och analyserande verksamhet du har ägnat dig åt professionellt och hur lång erfarenhet du har. Så att vi kan bedöma värdet av din recension av utredningen.

Själv har jag ägnat mig åt utredningsarbete av olika slag i över 20 år. Hela 2000-talet på avancerad nivå. Jag har lett flera utredningsinsatser som varit väl så omfattande som denna förundersökning och ett antal i varierande storlek där bara mina egna insatser omfattar 100-tals sidor dokumentation, analyser etc.

Utifrån MINA erfarenheter och kvalifikationer och av att ha satt mig in i fallet och läst FUP så anser JAG att utredningen är väl genomförd, professionellt dokumenterad och svarar på de frågor som krävs för att kunna fälla NB som skyldig till mordet.

Vad har DU att komma med?

Jag är utbildad Civilingenjör från ett välrenommerat svenskt universitet och har drygt tjugo års erfarenhet av kvalificerat problemlösningsarbete i olika sammanhang. Det jag har att komma med är utbildning, livserfarenhet och logik.
2016-01-22, 13:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Man kan också undra hur Irina framstått nu efter lämnat förhör, i vilket man efter en överläggning kom fram till att hon vittnar under ed, troligtvis enligt litauisk lagstiftning.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/lisa-holm-mordarens-fru

Skulle man isåfall inte kunna göra frågeställningar om litauisk lagstiftning, om hon ska följa litauisk lag i en svensk rättssak? Ecuador nekade ju att ansvara för någin utredning i svenskt brottmål beträffande Assange (han kan ev få asyl där men de vill inte ta ansvar för vare sig utredande eller huvudmannaskap för hans gärningar i andra länder (vare sig sexuella överträdelser eller buggning)).
2016-01-22, 13:23
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Dessutom måste man nog också ta hänsyn till IB's ryska påbrå. Om hon skulle ha fått samma diffusa hintar rörande sitt omyndiga barn av ryska förhörsledare, så hade hon nog (kanske med rätta) haft anledning att oroa sig för barnets välbefinnande.

Det är förmodligen den instinkt som sitter kulturellt rotad i henne, även i hennes kontakter med svensk polis. Ställs man som mor (eller far) inför valet att välja mellan sitt barn och sin nuvarande make/-a, så bidrar nog en ren beskyddarinstinkt att man väljer barnet.

Så oavsett hur "allvarligt" den svenska polisen ställde detta ultimatum till henne under förhören, så finns ändå en stor risk att hon blev påverkad att svara på antingen det ena eller andra sättet.

Det kan även vara den omvända mekanismen att frågor ställs till henne på visst sätt för att markera hennes underläge.
2016-01-22, 13:25
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Skulle man isåfall inte kunna göra frågeställningar om litauisk lagstiftning, om hon ska följa litauisk lag i en svensk rättssak? Ecuador nekade ju att ansvara för någin utredning i svenskt brottmål beträffande Assange (han kan ev få asyl där men de vill inte ta ansvar för vare sig utredande eller huvudmannaskap för hans gärningar i andra länder (vare sig sexuella överträdelser eller buggning)).

Håller på att undersöker detta och lovar att återkomma i frågan. EU-konventioner osv kan vara en ledfyr i frågan, för ytterligare nyfikna som vill gräva.

Inom EU dras det åt en grundregel om att en rättssak är en rättssak, oavsett landstillhörighet. Men ska se om material går att få fram lite senare.
2016-01-22, 13:27
Medlem
Citat:
Jag tycker att utredningen lämnar alltför många luckor.
Jag tycker utredningen måste göras om , vi kan inte nöja oss med detta. Vi måste få mer förklaringar. Som jag ser det är det helt möjligt att NB är skyldig (även om jag tycker det verkar vara ett mindre troligt alternativ) men han kan också vara oskyldig eller skyldig till något annat brott som Xenia föreslår. Det går inte med FUP som grund att saga vem som är skyldig, hela materialet är utformat för att peka på NB. Utredningen har inte varit förutsättningslös, det är väldigt tydligt när man laser hela FUP. Experter som GW har inte tagit sig tiden att läsa hela FUP, tex GW har helt fokuserat på den tekniska bevisningen.

Hur har du kommit fram till att det är mindre troligt att den person som precis alla spår pekar mot är "mindre trolig" som gärningsman?

Lägg gärna fram vad som pekar mot någon annan också när du ändå håller på.

Leif Silbersky uttalade sig i media efter att ha tagit del av FUP och ansåg utredningen vara oerhört välgjord. Han tyckte att det till skillnad från många andra mordutredningar fanns väldigt mycket att gå på. Att precis ALLT talade mot NB och att allt utom en fällande dom vore en sensation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in