2016-01-22, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja vissa här inne har lite svårt att läsa både på och mellan raderna.

Åklagarens lugna sansade torra framtoning verkar invagga de förhörda i nån sorts farlig självsäkerhet, så de anar inte alltid vart frågorna är på väg...han är duktig och slug

Ja, men det förstår väl alla. Även den mest sanningsenliga kvinna kan pressas att slira på sanningen om hon upplever sig väldigt pressad och känner ett (även diffust) hot riktat mot sitt barn. De flesta kvinnor är väldigt, väldigt känsliga på den punkten och manga män också förstås.
2016-01-22, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag tror dock inte att du har sett samma bild som IB fick se. Hon fick se "ett lik", enligt utsago.

Den bild som visats här på flb har varit från fyndplatsen, där kroppen (liket) ej syntes under klädhögen. Eller har du fått tillgång till andra bilder?

Ja det är klart hon fick se en bild på liket direkt, menade mest på att de brukar ej vara så grova i min mening, om man inte utsatts för mycket extremt våld osv..
2016-01-22, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Hur fick hon veta vad Aivaras hade sagt i förhör? Hur lyckades hon synka sin berättelse med hans och blev fri om det inte var sanningen hon klämde fram då?

Hon kanske fick reda på det? Det finns ju tillfällen att säga saker mellan officiella förhör?
2016-01-22, 12:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Läs domen! Om du inte kan ta till dig vad som står i den kan inte jag hjälpa dig. Du är väl rätt ensam om att tycka att det finns bevis som talar för att Lisa dog på annat sätt en att hon blev mördad. Det kan jag leva med. Du är i minoritet så att säga.
Jag har läst domen, som bygger på en ensidig gärningsbeskrivning och inget alternativ, samt NB:s förklaringsbörda. Det finns inget bevis som binder NB till mordet. Att jag är i minoritet, som Galileo Galilei var kan jag leva med.
2016-01-22, 12:50
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Diskuterar vi samma Hovrättsförhandling?

Ja, men det förekommer ofta att lekmän gör helt andra bedömningar än jurister hur framgångsrikt (eller mindre framgångsrikt) ett förhör har genomförts. Även i detta fall, uppenbarligen.
2016-01-22, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
I förhöret med IB kom han fram: sexualbrottsadvokaten Tore Brandtler. Han behandlade IB som han behandlar ett våldtäktsoffer. Fullständigt okänsligt. Körde på.

Men man får tacka och ta emot. Det där beteendet straffar sig. Nu finns det bekräftat.
Trevligt "målsägandebiträde" det där.

Jag håller med. Att behanda ett vittne på detta sätt i en rättegång är vedervärdigt och oetiskt. Ett vittne ska inte behöva stå för en ananns skuld.
2016-01-22, 12:52
Medlem
Bergakungens avatar
För att begripa vad åklagaren sysslar med i förhöret av hustrun bör man tänka på att åklagaren vill att hovrättens ledamöter skall uppmärksammas på att förhöret är ett inrepeterat aktstycke i syfte att stödja maken.

Det finns en anledning till att närstående inte kan tvingas att vittna, och när de gör så frivilligt (och utan ed!) skall de förstås behandlas med tillbörlig respekt. Men att deras utsagor betraktas som opartiska eller ofärgade finns ju inte på kartan och även om sakuppgifter kan vara intressanta, så ges de inte någon vidare tyngd.

Skulle det vara så att de enda invändningarna som kan skapas mot bevisningen är oklara tidsuppgifter avseende när den ene eller andre kom hem eller att "oberoende sakkunniga" lämnar allmänna påståenden av arten "det måste vara manipulerade bevis" och "det finns en minimal möjlighet att det kan vara på något helt annat sätt" - då ändras ingenting.
2016-01-22, 12:55
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Åklagaren gjorde bort sig idag. Riktigt rejält. Framstår som en idiot. Kan inte kännas bra för honom.

Hur menar du?
Självklart vill han bena ut varför Irina uppger två helt olika historier, och när det inte medges klarläggning av vittnet så blir det inte mycket till rättegångsförhör.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6351078
(Ljud från polisförhör)

Citat:
Frun: Inte mer än en halvtimme och inte kortare än tio minuter.

Förhörsledaren: Han är hemma inte mindre än tio minuter men inte längre än en halvtimme och sedan åker ni och köper pizza?

Frun: Mhm.

... som sedan Irina på sitt egna smutsiga vis väljer att tvärvända till precisa tider, simultant som hon svarar på att hon faktiskt pratat med sin make inför rättegången.

Irina har gjort bort sig själv, sin make och sin makes advokat genom att smutsa ner rättegången med en sådan urbota inställning och uppenbar efterkonstruktion.
2016-01-22, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har läst domen, som bygger på en ensidig gärningsbeskrivning och inget alternativ, samt NB:s förklaringsbörda. Det finns inget bevis som binder NB till mordet. Att jag är i minoritet, som Galileo Galilei var kan jag leva med.

Jag tycker att utredningen lämnar alltför många luckor.
Jag tycker utredningen måste göras om , vi kan inte nöja oss med detta. Vi måste få mer förklaringar. Som jag ser det är det helt möjligt att NB är skyldig (även om jag tycker det verkar vara ett mindre troligt alternativ) men han kan också vara oskyldig eller skyldig till något annat brott som Xenia föreslår. Det går inte med FUP som grund att saga vem som är skyldig, hela materialet är utformat för att peka på NB. Utredningen har inte varit förutsättningslös, det är väldigt tydligt när man laser hela FUP. Experter som GW har inte tagit sig tiden att läsa hela FUP, tex GW har helt fokuserat på den tekniska bevisningen.
2016-01-22, 13:02
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Åklagaren gjorde bort sig idag. Riktigt rejält. Framstår som en idiot. Kan inte kännas bra för honom.

Jag tror att åklagaren kan leva med att han framstår som en idiot i DINA ögon.

Att döma av de referat jag läst från förhören så är det bara en (möjligen två om man räknar advokaten) som framstår i ett dåligt sken efter förhören. Och det är inte åklagaren.
2016-01-22, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntonioAndolini
Kan tänka mig det ramaskri som hade utbrutit i Sverige om en svensk kvinna gift med en man som misstänkts för ett grovt mord i Vitryssland hade behandlats på det vis som hon uppenbarligen gjorts. Var fanns skälen till häktningen av IR från första början? Verkar mycket besvärande för polis och åklagare rent rättsligt

Jag håller med dig. Irina bör begära skadestånd av svenska staten. Hon behöver även en bra advokat i Sverige som för hennes talan.
2016-01-22, 13:05
Medlem
Citat:

Verkligen inte, han bevisade att IB ljög, att hon inte går att lita på med det ena med det fjärde.
Han behöver inte göra mer.
Den som gjort bort sig är IR som fick ett flertal tillsägelser av hovrätten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in