2016-01-14, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Tycker du att din känsla du fick från er undersökning stämmer med det Demoskop har presenterat?

Mestadels av undersökningen är gjord 5-8/1. Därav kommer inte Köln etc med nästan alls i denna undersökning, men gränskontrollerna i Öresund kan inräknas.

Det är för mig omöjligt att jämföra en undersökning från en annan då man enbart jämför med valet.

Känslan i jämförelse med valet utifrån mitt perspektiv är att:

Vanligast är att man ska rösta på samma parti som i valet 2014.
Från nästan alla partier (men framförallt från S, M samt nya unga förstågångsväljare) --> SD
FI --> S, V eller MP
S -- > Osäkra
MP -- > Osäkra

Och det stämmer väl skapligt med undersökningen vid en jämförelse med valresultatet.

Sen om rådatan är korrekt eller inte med verkligheten kan man ju alltid diskutera. Effekten att man inte vill delta samt effekten att man inte vill uppge ett parti över telefon finns ju alltid.
2016-01-14, 22:57
Medlem
P04s avatar
Det är ju inget som förvånar. Vi har ju sett tidigare att trögheten ligger på runt en månad eller två som redan nämnts.
Av det ska man inte dra slutsatsen att svenska folket är tröga, utan jag tror snarare det har med eftertänksamhet och vår diplomatiska konsensuskultur att göra. Man får sig en tankeställare av nyhetsflödet, och det är i samråd med sin omgivning man tar sina beslut och utvärderar sina betraktelser. Sydländsk hetsighet hade säkert kunnat ge vild dans efter löpsedlarnas pipa, men svensken är lugnare och mer metodisk.

Vi ska nog också invänta januaris månadssnitt innan vi drar några egentliga slutsatser om opinionsrörelserna. Kanhända är en och annan benägen att mot bättre vetande ge sossarna en chans när dessa nu omvänt sig under galgen. I vilket fall ger det ju en bra signal till politikerna att det bara är en skarpt begränsad invandring som kan rädda de spillror som finns kvar av stödet, och för egen del är politiken det väsentliga, inte vem som för den.
2016-01-15, 00:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Vi får avvakta tills det kommer undersökningar från seriösa institut men om Demoskop inte medvetet hållit ner siffrorna för SD antar jag att en stor del av svaren legat för tidigt i mätperioden för att de senaste händelserna ska ha hunnit påverka.
2016-01-15, 05:43
Medlem
18,7 bara, men gläds åt V o Mp ras
2016-01-15, 06:32
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golvlisten
Det gör det nog. Andelen osäkra räknas på totala antalet intervjuer medan andelarna som väljer ett visst parti räknas på de som valt något parti.
Dec 2015 - 1251 intervjuer. 11,2% osäkra ger 140 intervjuer. 1251-140=1111. SD fick i dec. 18,5% vilket är 206 av 1111 (ingen hänsyn tagit till viktningar etc.).
Jan 2016 -1251 intervjuer. 7,7% osäkra ger 96 pers bort. 1251-96=1155. SD fick 18,7% vilket är 216 av 1155.
Hur kan du veta du det? Jag ser inte var det framgår.

Jag är kanske korkad, men i mina ögon ser det ut som att man missat att fördela de 7 PE:na eller att man blandat ihop Procent och procentenheter vid redovisningen.
2016-01-15, 07:03
Medlem
En indikation på SDs framtida utveckling kommer från Tyskland. I den första OU som presenterats efter att skandalerna på nyårsnatten uppdagats, ökar AfD med 20 procent. AfD som är att likna vid Tysklands motsvarighet till SD. På mindre än ett halvår har nu AfD mer än fördubblat sitt stöd. Vad jag kan se har de nu sitt största stöd någonsin.

AfD stöd 30 juni 2015: 4,0 %
AfD stöd 30 dec2015: 9,5 %
AfD stöd 12 jan 2016: 11,5 %

Källa:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Next_German_federal_election
Senast redigerad av avec 2016-01-15 kl. 07:07.
2016-01-15, 09:05
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Demoskop är ett pajasinstitut, bara lägga på skräphögen.
I sista mätningen inför valet i september 2014 gav Demoskop Miljöpartiet 9,7% medan partiet landade på 6,9% i verkligheten.
Använder man omräkningsfaktorn från den diskrepansen, hamnar MP idag precis på spärren.
2016-01-15, 10:37
Medlem
Powergirls avatar
Hm. Konstaterar att SD har en bit kvar till de 30% som vissa tror stödjer Sverigedemokraterna. Drar inga växlar alls på denna undersökning bara konstaterar fakta.
2016-01-15, 10:43
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
En indikation på SDs framtida utveckling kommer från Tyskland. I den första OU som presenterats efter att skandalerna på nyårsnatten uppdagats, ökar AfD med 20 procent. AfD som är att likna vid Tysklands motsvarighet till SD. På mindre än ett halvår har nu AfD mer än fördubblat sitt stöd. Vad jag kan se har de nu sitt största stöd någonsin.

AfD stöd 30 juni 2015: 4,0 %
AfD stöd 30 dec2015: 9,5 %
AfD stöd 12 jan 2016: 11,5 %

Källa:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Next_German_federal_election

Visst, de har ökat med 20%. Men det är skillnad på att gå från 9,5% till 11,5% och gå från säg 20% till 24%. Som redan har påtalats i tråden kan man också se över tid att det i regel finns en viss fördröjning för när SD ökar och att det inte ofta skett någon typ av hopp i opinionen oavsett vad som hänt.
2016-01-15, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Hm. Konstaterar att SD har en bit kvar till de 30% som vissa tror stödjer Sverigedemokraterna. Drar inga växlar alls på denna undersökning bara konstaterar fakta.

Historiskt har dina fakta visat sig vara rena dyngan, så också denna gång.
2016-01-15, 11:05
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

Vad menar du med det ?
Menar du att Demoskop levererar fakta angående opinionsläget ?
Det är väl så långt ifrån fakta man kan komma, det måste väl även du hålla med om ?
Vore det inte roligt som omväxling att skriva ett enda inlägg som om ett halvår visar sig vara rätt ?
2016-01-15, 11:19
Medlem
fernebos avatar
Det är ju nåt som inte stämmer med Demoskop och det kan man rätt lätt se om man jämför med samtliga andra mätningar. Demoskop har gett SD högre stöd än så här hela hösten och 18,7% är exakt samma siffra som i juli. Hos samtliga andra institut så har SD däremot ökat hela hösten och om man jämför julisiffror med vad de låg på i december så snackar vi om rätt stora skillnader. Ökningen sen i somras är faktiskt rätt rejäl, men Demoskop har tydligen sina egna idéer kring detta.

Trodde att Demoskop hade skärpt till sig, men i deras två senaste mätningar är man helt fel ute. Ofattbart att de inte ens korrigerade efter SCB-mätningen.
Senast redigerad av fernebo 2016-01-15 kl. 11:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in