2016-01-21, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Lite festligt att Stina Morian (dotter till Marit Paulsen) förklarar opinionsstödet för SD bland män med att politikerna inte kan "tala till männen". Vilket ju antyder att det bara är sättet att "tala" på som är problemet, att om man bara hade "talat" på ett annat sätt så hade männen direkt insett att SD har fel & 7k har rätt.

Om man analyserar opinionsläget på det sättet så har man nog väldigt små möjligheter att begripa vad som händer i samhället.

Jo det är alltid en fråga om att inte nå ut när det går dåligt. Aldrig att man faktiskt når ut och väljarna tycker att politiken är kass.

Citat:
Ursprungligen postat av Rickuz
Angående den senaste mätningen från Yougov.. Jag har finkammat varenda en av gammelmediernas hemsidor, och märkt att alla numera utelämnar mätningar från både Yougov och Sentio.

Enbart mätningar från svenska institut tas upp. D.v.s sådana där SD bara får ca 18 - 20% av rösterna.

Man kan ju fråga sig vad detta beror på. Man frågar sig också varför SD får mycket högre siffror i mätningar från utländska institut, som inte är en del av den svenska politiska apparaten.

Mediasverige har valt en destruktiv väg. Förnekelse av fakta gäller i artiklar och OU. Men folk vet ändå och ser media för vad de är. I slutändan kan de blunda för opinionen men valdagen kommer och där finns ingen mörkning att tillgå. Tron att undanhållande av sanningen skulle göra att SD dämpas har ju funkat jättebra hitills för dem. Men kör på i de hjulspåren, ointelligent och välförtjänt.
2016-01-21, 14:51
Medlem
Bodickers avatar
Kommer ni ihåg när man sa att SD hade ett tak på 10%? SD kunde aaaaldrig bli större än så.

Jag vill tacka sanningssägarna, Tino, Arpi, Bali. Men mest av allt vill jag tacka massmedia och stollarna i övriga partier som plogat svenska folket i famnen på SD genom förnekelse, skuldbelägga svenskar, mörkande etc. Tack
2016-01-21, 14:54
Medlem
Citat:
Angående den senaste mätningen från Yougov.. Jag har finkammat varenda en av gammelmediernas hemsidor, och märkt att alla numera utelämnar mätningar från både Yougov och Sentio.

Enbart mätningar från svenska institut tas upp. D.v.s sådana där SD bara får ca 18 - 20% av rösterna.

Man kan ju fråga sig vad detta beror på. Man frågar sig också varför SD får mycket högre siffror i mätningar från utländska institut, som inte är en del av den svenska politiska apparaten.
Här har du anledningen: http://gerdleonhard.typepad.com/.a/6a00d8341c59be53ef013488b614d8970c-800wi
2016-01-21, 14:54
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:

Nu är det ju så att telefonförhör är det absolut modernaste sättet att göra undersökningar på, klart man inte kan lita på något som kommer från den där flugan Internet. Tydligen så är också dom där SD-arna ena hejare på datamaskiner så det skulle slå helt fel.

Däremot tar man med Skop i poll of polls. Dom ställer inte ens rätt fråga utan undrar vilket parti man gillar bäst...
2016-01-21, 14:57
Medlem
S.Kandals avatar
Det är ju sagt att skadeglädjen är den sanna glädjen, jag är glad idag!

Sedan är det självfallet inget självändamål att sd växer, det fattar väl vilken idiot som helst. Det primära är såklart att det land man bor och verkar i sköts efter bästa förmåga. Men ingen med sinnet i behåll kan väl påstå att så är fallet.
2016-01-21, 15:09
Medlem
Floragatans avatar
Citat:

När det gäller SVT, så har jag för mig att dom rötäggen tog ett formellt beslut att inte redovisa Sentios opinionsmätningar, med hänvisning till att dom inte var tillförlitliga. Alltså ingen bedömningsfråga av nyhetsvärde från gång till gång, som dom lögnaktigt annars brukar ange som skäl för att slippa publicera ovälkomna nyheter.
2016-01-21, 15:11
Medlem
Med Yougov:s siffror skulle SD få 106 mandat. Om vi sänker MP och L till 3.9, och sätter de extra 0.4 hos övriga partier istället, får SD 117 mandat.

(Enligt val.se gäller detta med den "gamla simulatorn" och en ny simulator, som tillämpar rätt matematik, skall komma upp på sidan vid ett senare tillfälle.)

Om man räknar med 43 procent för SD verkar det bli 175 mandat.
2016-01-21, 15:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
När det gäller SVT, så har jag för mig att dom rötäggen tog ett formellt beslut att inte redovisa Sentios opinionsmätningar, med hänvisning till att dom inte var tillförlitliga. Alltså ingen bedömningsfråga av nyhetsvärde från gång till gång, som dom lögnaktigt annars brukar ange som skäl för att slippa publicera ovälkomna nyheter.
Jepp, dom tog detta beslut samma morgon som SD blev störst i Yougov. Tidigare hade dom som bekant inga problem att rapportera när Yougov kom fram till att V ökade.
2016-01-21, 15:19
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sossarna brände enormt med förtroendet under asylkaoset på hösten 2015.
Även de borgerliga agerade valhänt och taffligt, senaste månaderna har M skickat upp lite rökringar om tuffare tag. Det legitimerar snarare SD och ger SD reklam i och med att det SD sagt och blivit attackerade för bla av moderaterna har visat sig vara rätt.
Jag tror vi kommer se ett hyfsat sjok av väljare gå från 7 klövern( främst S) under vintern våren.
Under 2016/2017 kommer SD normaliseras allt mer och det för med sig ytterligare hundratusentals nya väljare.
Skulle gissa på att SD kommer ha 1 miljon fler väljare januari 2018 än idag.

En miljon röster är ca 16,7%. 28,8 + 16,7 ger ca 45%. Din gissning?

Jag är nog böjd att hålla med som läget ser ut idag.

Många som gått till SD och aktivt talar för deras politik har riskerat mycket. Vissa orimligt mycket, jobb bostad, familj, vänner etc. Ett SD som inte handfast införlivar sin politik kommer få mattan undanryckt. När de kommer i maktposition så gäller det att de som man säger i USA "hit the ground running". För att lyckas med det räcker det inte att ha en plan vad som ska göras utan också planer för vad som kan hindra att ens politik omedelbart genomförs. Tex motsträviga PK-tjänstemän, media, lärare etc. Man måste också ha en plan för att kunna bestraffa, avsätta etc personer som kommer jävlas. Tiden är knapp.
2016-01-21, 15:20
Medlem
lyktstolpes avatar
När kommer Novus? Så man får lite roliga TV kommentarer på TV4nyheterna
2016-01-21, 15:21
Medlem
Desto mer sammanbitet och envetet Stefan Löfven förklarar att det inte finns någon koppling mellan sexuella trakasserier och flyktingar/inv. Desto fler röster till SD.
Fullständigt innmålad i ett hörn står han och hans parti.
SD 30% 1:A augusti om inte förr.
2016-01-21, 15:21
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kommer finnas moderater som stödröstar kvar antingen L eller KD alt både och.
Så vi kan lugnt justera ned M med 1-1,5 procentenheter.

Frågan är hur många SD som stödröstar på KD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in