2016-01-21, 14:13
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Således 0 hittade DNA och 10 planterade. Hur mycket övertygelse och hur mycket ondska?
50%-50%? Kanske 35%-65%?

Du har aldrig hört uttrycket "The road to Hell is paved with good intentions"?

Ondska är bara något religiöst betingade människor sitteri och orerar om.

OM (vilket jag inte tror) DNA är planterad så är det högst sannolikt för att det finns för lite stödbevisning och att det därför krävdes just teknisk bevisning som kunde avgöra. Övertygade människor rättfärdigar gärna sitt beteende och anser att de är i det "godas" tjänst. Se bara på en mängd skribenter i tråden som vrider och vänder och hittar på det ena och spekulerar om det andra för att vad man själv ser som det självklart goda, de som ifrågasätter är antingen rubbade eller tom onda för att de ens vågar ställa obekväma frågor.
2016-01-21, 14:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Den som satt i den svarta SUV:en borde vara intressant som vittne om inte annat. Märkligt att denna person inte själv hört av sig till polisen med tanke på all uppmärksamhet fallet fått i media.

Personen i den svarta SUV:en anses vara identifierad men har av någon anledning inte ansetts som intressant. Åtminstone förefaller det vara åklagarsidans syn på den saken. Inte ens tillräckligt intressant för att förekomma i FUP.
2016-01-21, 14:18
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Fagro gör verkligen skäl för benämningen alternativteoretiker. Hen menar att rättsväsendet gör helt fel vid bevisvärderingen. Det viktigaste för rätten är normalt den tekniska bevisningen, sedan stödbevisning i form av vittnesuppgifter lämnade under ed av opartiska vittnen och i sista hand uppgifter från den åtalade och hens närmaste anhöriga som inte vittnar under ed. I Fagros värld är detta totalt fel. Det riktiga alternativet är i stället den åtalades och de närmast anhörigas åsikter, därefter vittnesuppgifter under ed av opartiska vittnen och minst betydelse har den tekniska bevisningen. Vittnen under ed kan komma ihåg fel eller rent av ljuga, den tekniska bevisningen kan planteras och behöver därför inte tas hänsyn till. Endast uttalanden från åtalade och närmast anhöriga ska ligga till grund för domar.

Speciellt den åtalade, han har ju suttit på trappan och rökt, där har han sett Gustav åka förbi och därmed har han alibi.

En fantasivärld där allt som räcker för en åtalad är att säga att " jag var på annan plats och det bevisas av att jag såg en person". " Tyvärr såg inte den personen mig" men det spelar ingen roll.
2016-01-21, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Mycket bra skrivet! Instämmer i allt.

I sammanhanget passar också att upplysa om att Sverige hamnar i toppen i världen när det gäller rättssäkerhet.

"Hög rättssäkerhet i Sverige
Sverige är världens tredje mest rättssäkra land, enligt World Justice Projects årliga barometer.
Bara Danmark och Norge placerar sig högre.
World Justice Project har rangordnat 99 stater, utifrån åtta olika faktorer såsom grundläggande rättigheter, frånvaro av korruption, rättsystem och kontrollfunktioner i det politiska systemet.
Rankningen bygger på enkäter med enskilda och djupintervjuer med jurister i de 99 länderna. Totalt ingår mer än 100 000 människors uppfattningar i underlaget.
Danmark är mest rättssäkert i världen, med Norge som tvåa och Sverige som trea."

http://www.publikt.se/artikel/hog-rattssakerhet-i-sverige-16555

Det blir en annan diskussion, för det är komplicerat. Jag anses rättshaveristisk i andra trådar! I trådar om fall där det är uppenbart att det saknas likhet inför lagen.

I Sverige är det hög rättssäkerhet i brottmål. Det råder ingen tvekan om detta för min del efter att jag gått in på djupet i flera uppmärksammade mål. De fall som blivit omdiskuterade har ju också fått uppmärksamhet och resningar.

I detta fall är allt exemplariskt skött. Det finns en gedigen utredning med fokus på bevisen och alla de krav som rättssäkerheten ställer på en rättssäker rättegång är uppfyllda med råge. Vi har till och med en välmående lustmördare som äter sig fet i häktet, han börjar bli övergödd och ser ut att aldrig ha mått bättre.

En majoritet av befolkningen som bryr sig om rättssäkerhet, och de jurister som inte gör sitt jobb får ju också skoningslös kritik. Det intressanta är ju att vissa mål uppmärksammas, och andra inte. Vissa mördare får "hjälp" och dyrkan, medan andra knappt får en tidningsnotis eller tråd på forumet. För mig är rättssäkerhet främst till för brottsoffren och alla de som inte får upprättelse av rättsväsendet.

I denna tråd är det många som ser Mördar-Neros rättssäkerhet som det primära, till den grad att de lämnar bevisen utan hänseende, och vill släppa ut en mördare.

När man diskuterar rättssäkerhet måste kan skilja på civil- och brottmål, och de olika beviskraven. Det finns lika mycket rättssäkerhet i brottmål som det saknas i civilmål.

Brist på rättssäkerhet finns när polisutredningar läggs ner av olika hänsyn, åtal väcks inte av politiska eller kollegiala hänsyn. Det pågår mycket som är politik och vänskapskorruption, men inte ofta i brottmål, om det går till åtal.

Det finns ekonomiska brottslingar och bedragare som är skyddade i Sverige, mer än i andra länder då de som har mäktiga vänner i Sverige kommer undan mycket. De brott som begås av "kollegor" blir avfärdade som civilrättsliga. Det jag ser är att polisen och åklagaren sköter sig bra så länge det inte är någon högt uppsatt person som ska utredas för brott. Det blir sällan åtal när kollegor begår brott. Det satt hårt med åtal för Kapten Klänning, men till slut så blev det åtal och en rättssäker process.

Men det vi landar på igen är hur man ser på bevis. Det finns folk inom rättsväsendet som kämpar framgångsrikt för att vissas grisar och tjuvars ord ska vara trovärdigare än andra medborgares ord eller sanningen. På så sätt byter betydande egendomar ägare genom lögner och förtal, och genom muntliga avtal de styrker muntligt åt varandra i domstolarna. De som borde granskas är de affärsjurister som lever i den värld där allt är dispositivt, och då främst andra egendom.

Det är affärsjuristenas gränsöverskridande som står bakom den mesta rättsrötan. Och de skyddas av starka kollegiala krafter. I sämre tider tar dessa jurister brottmål och då kan allt ske. Jag tycker man såg hur bra det kan sluta i ett mål, för Jonas Falk. Ett fall som visar igen på att vi till slut hade hög rättssäkerhet i brottmål. I ett mål där man hade alla kompontenter som diskuteras i debatten, från fejkade bevis till korrupta poliser och hur det hela slutade väl i hovrätten när bevisen granskades efter en noggrann och objektiv bevisprövning.

Annars så utreder inte polisen, hus- och lagfartstölder om tjuven är polis eller advokat. I fallet med den dubbla dubbemördaren och mordbrännaren i Jönköping utreddes bara de ekonomiska brotten som var omfattande, för att fastställa motiv. Man kommer ingen vart om man anmäler poliser, advokater, finansmän och dylika, eftersom det är en förneklse att den sortens brottslighet och korruption, skulle finnas i Sverige.

Fokus på rättssäkerhet borde vara på de brottsoffer som inte får någon upprättelse alls, för det blir ingen statistik om man inte ens tar upp en anmälan om brott! Därför är enkäten beträffande Sverige vilseledande. Vi vet ju alla att bilden av Sverige inte är den sanna om den tillvaron vi alla lever i.
2016-01-21, 14:22
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Du har aldrig hört uttrycket "The road to Hell is paved with good intentions"?

Ondska är bara något religiöst betingade människor sitteri och orerar om.

OM (vilket jag inte tror) DNA är planterad så är det högst sannolikt för att det finns för lite stödbevisning och att det därför krävdes just teknisk bevisning som kunde avgöra. Övertygade människor rättfärdigar gärna sitt beteende och anser att de är i det "godas" tjänst. Se bara på en mängd skribenter i tråden som vrider och vänder och hittar på det ena och spekulerar om det andra för att vad man själv ser som det självklart goda, de som ifrågasätter är antingen rubbade eller tom onda för att de ens vågar ställa obekväma frågor.

Men det måste ju ha tagit ett tag innan man märkte att det inte fanns tillräckligt med stödbevisning. Åkte man då i elfte timmen till NFC med ett provrör med blod och sa: " Ursäkta oss men vi måste nog plantera lite blod här annars kan vi nog inte fälla Nerijus." " Javisst varsågod, här har ni kläderna" säger NFC och hämtar plaggen.
2016-01-21, 14:23
Medlem
Citat:
Att du använde just "tio-kompisarna" i denna sammanställning tycker jag var bra.
Då blir det enkelt och lätthanterligt.
Intressant att se vilka analyser och svar detta ger, av de som hävdar plantering.
Hur har man tänkt, vilket av dina olika räkneexempel tror man mest på?
Och, vad var i så fall anledningen? Bara ren ondska eller ondska i kombination med övertygelse om skuld?
Jag har gått igenom ett flertal mordfall och förundersökningar och aldrig påträffat att polisen har planterat någonting för att få dit en misstänkt, eller på annat sätt gjort några oegentligheter.
Polisen gör sitt jobb och ingenting annat.
Det finns en spaningsledning med en spaningschef och åklagare som bestämmer inriktningen på spaningen och sedan är det åklagaren som lägger fram åtalet.
I det här Lisa fallet finns det massor med planteringar, men jag anser helt säkert att det är inte polisen som gjort dem.
När poliser kom ut från byssjan och såg ut att må mycket dåligt trodde jag att de spelade teater, eftersom det påstods senare, att det var en hel kropp som fanns där.
Men när polisen visade bilder på kroppen för Irina och hon reagerade på samma sätt som de svenska poliserna och värre, förstod jag att de hade varit ärliga och det var inget teaterspel tidigare.
2016-01-21, 14:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Så då menar du att det är webläsaren Chrome´s "fel" att NB kollat på livecam, våldsporr, gillat Facebook-sida med tejpade tonårsflickor etc? Inte ens den lilla "förseelsen" kan NB få vara skyldig till, eller? I vissas ögon är NB den oskuldsfullaste 35-åring vi någonsin sett, ja snudd på att han inte ens har några mänskliga behov eller personlighet alls.

Du verkar inte förstå eller vill inte. Jag är tekniker och inte psykolog så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Inga av de 1500 bilderna är nedladdade med avsikt att lagras på datorn för all framtid. De skrivs över när det allokerade utrymmet på disken är slut. Det är alltså ingen bildsamlare som varit framme. Sex bilder av 1500 med sexualsadistiskt innehåll nedladdat av Chrome gör ingen till sexualsadist så sluta med de där dumheterna.
2016-01-21, 14:25
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Speciellt den åtalade, han har ju suttit på trappan och rökt, där har han sett Gustav åka förbi och därmed har han alibi.

En fantasivärld där allt som räcker för en åtalad är att säga att " jag var på annan plats och det bevisas av att jag såg en person". " Tyvärr såg inte den personen mig" men det spelar ingen roll.

Visst är det vittnesmålet svagt men för att ge en helhetsbild borde du ta med de andra två vittnena. AJ och hans fru. Hans fru vittnar att hon sett dem. AJ vittnar om att GJ har sagt att han set dem hälsa. GJ själv verkar ha varit så onykter just den söndagen att han efteråt inte riktigt minns något alls av det som hänt den kvällen.
2016-01-21, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Visst är det vittnesmålet svagt men för att ge en helhetsbild borde du ta med de andra två vittnena. AJ och hans fru. Hans fru vittnar att hon sett dem. AJ vittnar om att GJ har sagt att han set dem hälsa. GJ själv verkar ha varit så onykter just den söndagen att han efteråt inte riktigt minns något alls av det som hänt den kvällen.
Om jag inte missminner mig såg frun litauerna vid 18-tiden. Sedan är frågan hur mycket man ska värdera ett vittnesmål från en onykter som dessutom kommer fram först i andra hand.
2016-01-21, 14:32
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Men det måste ju ha tagit ett tag innan man märkte att det inte fanns tillräckligt med stödbevisning. Åkte man då i elfte timmen till NFC med ett provrör med blod och sa: " Ursäkta oss men vi måste nog plantera lite blod här annars kan vi nog inte fälla Nerijus." " Javisst varsågod, här har ni kläderna" säger NFC och hämtar plaggen.

Det är en bra poäng men det rådde ju yppandeförbud så vem vet när det kan ha skett och vill man tro på planteringsspåret så är nog en ganska tidig plantering det som verkar mest troligt.

Jag har inte satt mig in i när, hur och av vem som hanterat materialet (om det öht finns tillgängligt) så jag kan inte riktigt uttala mig om sannolikheten att det ens skulle vara möjligt.
2016-01-21, 14:33
Medlem
Tamborinos avatar
[quote=Annvonplaten|56088379]
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Det är ju omöjligt att säga hur logistiken och hanteringen av kläder och provrör med NB:s blod har ombesörjts exakt. Och skulle den lockelsen finnas så tror jag nog att det skulle kunna vara fullt möjligt bakom kulisserna. Advokat Rönnbäck framhöll ju också att NFC arbetar på polisens uppdrag och samarbetar, de är alltså kollegor. GW uttryckte i TV programet veckans brott att visst har det hänt att polisen har planterat bevis för att man vill sätta dit någon som är skyldig, men trodde inte det hänt i Sverige, men det kan han ju inte veta. För några år sedan i USA krävde två försvarsadvokater att blodfläckar skulle testas om de innehöll EDTA(koaguleringsmedel) för att de misstänkte att de var planterade av polisen. I det fallet utryckte också åklagaren att det spelar ingen roll om polisen planterade bevis, för han hade dragit slutsatsen att den åtalade var ändå skyldig. Jag anser att det är för mycket märkliga omständigheter i detta fall och jag tycker de haft lite väl extrem tur med dessa blodfläckar, dessutom på insidan av byxorna. Det innebär att fläckarna kan inte uppkommit om hon skulle släpas över golvet i ladan där NB vistats från och till under ett par års tid. Det får man faktiskt säga att det är tur, så att försvaret inte kunde bortförklara den lilla blodfläcken. Men inga blodfläckar på kroppen fast han dragit av både byxor och trosor, tröja osv. Där hade utredarna verkligen otur. Men hur stor sannolikt är det att det då inte skulle avsättas minsta blodfläck på huden, när han blöder på fingrarna?

Att GW gick tidigt ut och kritiserde utredarnas yrkeskomptens, att de sannolikt tagit fel gärningsman gjorde nog inte saken bättre. Det är inte svårt att förstå att det mycket väl kan gått prestige i det här fallet, med tanke på fallets uppmärksamhet i media och GW:s kritik till utredarna som skapade stora rubriker i rikspress och TV. Det borde fått vilken utredare som helst att sett rött och tappat fattningen.

Vi ser totalt olika på allt som hänt, dom enda frågetecken jag har handlar om hur NB fick med Lisa till bilen.
Jag har ont om tid nu pga jobb men ska försöka senare i morgon att klottra ihop "Mitt Scenario "om vad som hände.
2016-01-21, 14:34
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Om jag inte missminner mig såg frun litauerna vid 18-tiden. Sedan är frågan hur mycket man ska värdera ett vittnesmål från en onykter som dessutom kommer fram först i andra hand.

Ja värderingen får ju var och en stå för men jag ville påpeka att det fanns fler vittnesmål än bara Litauernas. Allt borde ligga på bordet om man ska ha chans att kunna göra en rimlig bedömning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in