2016-01-21, 00:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Är även hon en mördare? Menar du att mördandet gått i arv?
Nej, hon är en mördares mor som hon gör dåraktigt försvar för (sin son) via sina korkade argument i media.
Vad IR sen framställer det hela som ger jag inte ett vitten för. Den kärringen svamlar på i sedvanlig takt. AB behöver inte göra ett dugg - åtalet står inte och faller med deras vittnesmål. Att IB ändrar sig tar jag förtroligt utifrån två aspekter: Ett desperat försök att fria sin man och under påverkan av andra.
AB verkar dock ha ställt sig utanför cirkusen. Det har kostat en del men vem vill vara med nån som stödjer en advokat på bekostnad av den egna personen: Ett högt pris och han har mer troligt gjort sitt val. Det har uppstått två läger.
2016-01-21, 00:16
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hittills uppger Billy Följetong tiden 18.11 och att cafét var igenombommat (info via media).
4 vittnen ser vid tiden för stängning dvs runt 18.20 att inga bilar finns vid cafét (Lucia, Harald, Julia samt Rebecka). Sen kan ju nån förklarar allt DNA från NB via denna SUV som då släppt av en person:
Var det en sjuksköterska i HSV som nyss tagit blodprov på NB vid nån hälsokontroll där han inte orkat släpa sig till vårdcentralen eller har du nåt annat lika bra förslag?

Om BB angett tiden till 18.11 kanske han också misstaget sig lite på tiden. Jag tänker på att han säger att cafét är tillbommat.

På sid 318 vittnar MJ :

Citat:
Magnus åkte från Hällekis mot Källby. Hans fru, Annelie Ingemarsson, var också med i bilen. Då de kom fram till fiket såg han en tjej som stod vid en moped. Mopeden stod vid hörnet mot baksidan av huset. Han såg henne då han kom nästan i höjd med byggnaden. Han uppskattade att han var ca 25 meter innan byggnaden. Han kunde inte komma på att han såg någon mer person eller fordon på platsen. Han trodde att tjejen hade långt hår. Han kom inte ihåg vilken färg hon hade på håret eller hur hon var klädd. Han var ganska säker på att det var en "vespamoped" men inte vilka färger det var på den. Flickan stod och förberedde sig för att kliva upp på mopeden. Hon stod bredvid mopeden och det såg ut som att hon skulle åka iväg. Han kom inte ihåg om hon hade hjälmen på sig. De åkte förbi vid 18.30-18.40 ungefär. De var hemma i Källby ca 18.45-18.50. Han sa att han och frun var säkra på att de kom hem vid denna tiden eftersom de kommit in i huset och blivit klara tills några minuter innan 19 nyheterna på tv. Han sa att det tar maximalt 5 minuter från caféet och hem till deras bostad i Källby.

Han har även han förmodligen sett Lisa vid mopeden. Men anledningen till att han hörde av sig från början var att han tyckte en svart suv uppträder misstänktsamt vid 18.30.
2016-01-21, 00:19
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Detta är grundligt utrett ett antal gånger i tråden. GM har naturligtvis lagt snöret några varv löst runt röret, sedan med ögla/snara runt offrets hals snabbt lyft kroppen till lämplig höjd och samtidigt utan någon nämnvärd kraft låst snöret runt röret. Den åtalade skulle naturligtvis med lätthet gjort detta lyft och fysiken med snöret ingår i en snickares tysta kunskap. Men jag har t o m publicerat ekvationer för den mekaniska teorin. Jag skulle t o m hävda att denna analys, som överensstämmer med spåren på röret, tyder på förberedelse.
Mr. NB har kanske "kollat in" L.H tidigare och i.o.m plåtlistjobbet "förberett" upphängningsanordning därav tog jobbet längre tid? Nää, jag tror svaret är enklare än vad vi gör det till. "He" = ngn, ser henne! Gör det. Sicken "gåta" det ändå är.
2016-01-21, 00:19
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Jättebra. Jobba vidare du på dina paranoida konspirationsteorier så utgår jag (och andra ) att ÅK jobbar som han är ålagd och att han inte har subjektivt valt ut NB eller nåt annat.

Jag ser något annat då jag läser FUP.

Citat:
10 DNA träffar på Lisas kläder inklusive annat vill säga.

DNA = 1 kort.

Ta bort just det kortet och korthuset faller.

Dålig konstruktion.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-01-21 kl. 00:22.
2016-01-21, 00:20
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Att fup och slasken är på 2000 resp 5000 sid är gediget så till vida att det är många sidor. Frågan är hur gediget innehållet är. Och hur många % måste vara klarlagt för att du ska anse att det är rätt man som är dömd?

Du frågar hur många fup jag läst och erfarenhet för att bedöma detta material. Om det så vore min första fup eller min 1000de fup, skulle min åsikt bli densamma. Bilåkandeschemat är riktigt svagt. Och vet du hur många fup och erfarenhet nämndemännen i tingsrätten har ? Dom personer som sitter i tingsrätten behöver inte vara smartare eller klokare än vad du eller jag är.

Rätten ska inte läsa FUP. Dom utgår bara från det som framkommer i rättegången. Även om dom har läst andra FUP så kan dom inte jämföra med denna.
Medlem
develis avatar
Citat:
Om BB angett tiden till 18.11 kanske han också misstaget sig lite på tiden. Jag tänker på att han säger att cafét är tillbommat.
Ja, låt honom flytta fram tiden 10 minuter så skiter sig alltihop lika fan..
Citat:
Han har även han förmodligen sett Lisa vid mopeden. Men anledningen till att han hörde av sig från början var att han tyckte en svart suv uppträder misstänktsamt vid 18.30.
Oj, ska han ha misstagit sig hela 20 minuter nu. Inte värst trovärdigt va?
Kan inte du förklara NBs DNA relaterat till SUVen? Jag gav förslag på en distriktsköterska som hoppar ur med ett blodprov - du då?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tekniken krånglar

Nu diskuteras förhör med IB via Skype. Domstolen har ännu inte tagit ställning. Forfarande gäller att IB skall inställa sig personligen i rätten.

Personligen tycker jag man skall hålla fast vid det kravet.
Jag tycker att en för ändamålet godtagbar videoöverföring är ett minimikrav. Skype tycker jag är trevligt men inte seriöst för ändamålet. Polisen BB får helt enkelt bestämma sig, om han ska vittna, dvs i rätten, eller fega ur och stanna hemma. Hovrättens auktoritet kan annars komma att hotas.
2016-01-21, 00:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag ser något annat då jag läser FUP.
10 DNA träffar på Lisas kläder inklusive annat vill säga.
DNA = 1 kort.
Ta bort just det kortet och korthuset faller.
Dålig konstruktion.

Det centrala är DNA: typ, placering och mängd. Jag är hemskt ledsen men det kan liksom inte tas bort.
2016-01-21, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är ju absolut inte omöjligt med den här påstådda iakttagelsen för handen.

Fyrtio minuter innan vadå? Innan Lisa sågs vid en SUV eller innan fickringningen?

Om SUV:en stod i skymundan just när Julia var på parkeringen är det ju inte så konstigt om hon inte såg den.

Det här har lagts ut på nätet långt innan BB ens var känd för oss, ingen rök utan eld, eller hur, ska vi tolka det?

Det kan ju också ha varit NB:s bil som vittnet såg, men den är ju inte mörk.

Nej, inte speciellt!
2016-01-21, 00:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Hamilkar! Kom tillbaka
Ja, han kan förklara DNA ur ett mikroskopiskt perspektiv: Spädning ger inte den blodbilden och det handlar även om hemolys där blodkropparna spricker.
... Förutom den okulära besiktningen då.
2016-01-21, 00:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

På sid 318 vittnar MJ :

BB tipsade polisen i ett tidigt skede men hörde inte av dem så han ringde IR. Hon blev totalt överraskad.

Men stod det inte i slasken att BB tipsat polisen? Varför blir IR överraskad? Har hon inte granskat slasken?

Polisen säger att de känner till tipset och massa andra tips om bilar på platsen. Finns inte dessa tips ens i slasken?
2016-01-21, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Men om man tar offret runt midjan och lyfter samtidigt så blir väl friktionen nästan lika med noll?
Ja. På lämplig höjd låser man med tummen och pekfingret, om man så vill. Hela momentet tar sekunder och skulle ta även en vaken och ledig LH med total överraskning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in