Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Helt korrekt. Hemvärnet är många ggr inkallade vid antingen katastrofer eller eftersök. Likt att militär kan inkallas. Det blandas äpplen (profession) och päron (vänner, kollegor) i diskussionen i en enda röra.
Ja, det verkar som om att många här tror att det har varit lite hur som helst. Kanske bör redas ut.
Pappan har meddelat sina kollegor att dottern är försvunnen, kollegorna hjälper pappan att söka i det inledande skedet under kvällen och natten, de har mest troligt uppträtt som civila personer.
Polisen har därefter begärt stöd av Försvarsmakten som stödjer insatsen med hemvärnssoldater.
Jag vill passa på att förtydliga att Hemvärnet är en del av Försvarsmakten, de är lika mycket militärer som pappans kollegor, samma firma så att säga.
Och jag har gjort en ändring i ett tidigare inlägg, Försvarsmaktens personal sidoordnas med polisens, inte underordnas, en polisinsatschef PIC, en militärinsatschef MIC. Polisen leder, Försvarsmakten stödjer.
Om jag får gissa så tror jag inte att pappans kollegor var med och sökte efter den inledande natten, de har ett jobb att gå till.