2016-01-21, 00:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Åklagaren skall arbeta utifrån objektivitetsprincipen.
Det är inte samma sak som att
Åklagaren har arbetat utifrån objektivitetsprincipen.
Ganska stor skillnad. Jämför:
En polischef skall INTE ladda ner barnporr.
Är inte samma sak som.
En polischef har laddat ner barnporr.
Jättebra. Jobba vidare du på dina paranoida konspirationsteorier så utgår jag (och andra ) att ÅK jobbar som han är ålagd och att han inte har subjektivt valt ut NB eller nåt annat.

10 DNA träffar på Lisas kläder inklusive annat vill säga.
2016-01-21, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
/--/

Vadå för röd plupp?

Troligtvis avses den rödmarkering som anger att man varit aktiv/ skrivit i en tråd.
2016-01-21, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Mördarmorsan har ylat i media om exakt allt gällande konspirationer från polisen. Frun har ändrat sitt alibi. IR uppger i media att familjen inte har kontakt med AB längre och hon försöker få honom utpekad som mördare.
AB har sagt innan domen i TR (NB dömd till mord på livstid) att har han gjort detta är han inte min bror längre.
Förbannat svårt att räkna ut vad det rör sig om: En total split i familjen.

NB skyddar sin familj, barn och sig själv. Jag har stor förståelse för det.
2016-01-21, 00:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
SUV:ens förare skulle också kunna som hastigast ha släppt av en/flera personer vid cafét. Eller/och på kort tid flyttat fordonet till en närbelägen och kanske mer undanskymd plats. Eller andra alternativ? Att inte café-personalen har noterat den kan väl inte per automatik bara stryka den som intressant? Det är väl inte SUV:en i sig som är intressant, utan personen/personerna som disponerade det här här fordonet just då. Och aktiviteten runt den/dessa personer vid denna känsliga tidpunkt ska fanimej inte förbises på det sätt som tycks vara fallet!

Det är ju absolut inte omöjligt med den här påstådda iakttagelsen för handen.

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Inkommet PM från skribent som vill vara anonym. Sanningshalt är upp till var och en att bedöma.

Saxat från social media 8 juni 9:27 pm:

"Tipsade precis polisen om en bil som stod parkerad nära ett träd på ladsidan, 40 min innan.. Mellan porten där de gräver och entren till cafeet. Stod parkerad bakom ett träd. De är ju skugga på denna sida av ladan vi denna tiden. Så mörk bil gömd bakom ett träd lite snett bortåt. Uppmärksammar man nog inte när man lämnar cafeet. Samt att den bilen har full uppsikt över entren. Lämnade bilmärke å delar av reg nummer."
------------------------------------------------------------------

Anledningen att jag lägger upp det är att det sammanfaller med annat vittne som kan ha sett samma bil, men senare, och då med LH stående intill.

Fyrtio minuter innan vadå? Innan Lisa sågs vid en SUV eller innan fickringningen?

Om SUV:en stod i skymundan just när Julia var på parkeringen är det ju inte så konstigt om hon inte såg den.

Det här har lagts ut på nätet långt innan BB ens var känd för oss, ingen rök utan eld, eller hur, ska vi tolka det?

Det kan ju också ha varit NB:s bil som vittnet såg, men den är ju inte mörk.
Senast redigerad av OY 2016-01-21 kl. 00:08.
2016-01-21, 00:07
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tingsrättsdomen mot Nerijus var en välskriven väl strukturerad. Precis som - fast inte i riktigt lika hög grad - som den utomordentliga hovrättsdomen mot Kristoffer Johansson. Detta sagt utan att jag i sak håller med om rättens sänkning av brottsrubriceringen. Den dag jag kan åstadkomma något lika bra inom mitt område ska jag betrakta mig som fullärd i konsten att skriva en faktatext.

Du är alltså tillfreds med tingsrättsdomen. Då har jag ett par frågor.

Vad anser du om att tingsrätten utvidgat tidsfönstret för brottet genom att påstå att NB saknar alibi ända till kl 20.00 när varken polis, åklagare eller ens de värsta Nerijushatarna i den tråden har bestridit att det är han som ringt sin mamma på Skype kl 19.35? Är inte detta en ganska grov miss?

Tycker du verkligen att de osäkra och diffusa vittnesuppgifterna om en bil liknande NB:s på vägen mellan mord och fyndplats under den kritiska tiden som tingsrätten tog fasta på håller som bevis?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heltigenomfel
Att hänga upp en person på detta vis är inte alls omöjligt.
N är stark och det är glatta rep, det glider över röret. Var L medvetslös/utslagen var det nog ingen större ansträngning för N.
Eller är du fysiker och kan beskriva det orimliga i detta på en akademisk nivå?
En beräkning, En skiss med krafterna osv?
Detta är grundligt utrett ett antal gånger i tråden. GM har naturligtvis lagt snöret några varv löst runt röret, sedan med ögla/snara runt offrets hals snabbt lyft kroppen till lämplig höjd och samtidigt utan någon nämnvärd kraft låst snöret runt röret. Den åtalade skulle naturligtvis med lätthet gjort detta lyft och fysiken med snöret ingår i en snickares tysta kunskap. Men jag har t o m publicerat ekvationer för den mekaniska teorin. Jag skulle t o m hävda att denna analys, som överensstämmer med spåren på röret, tyder på förberedelse.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
NB skyddar sin familj, barn och sig själv. Jag har stor förståelse för det.
Helt klart. Han drar sig undan till sin egen familj- utpekad av IR som mördare och håller inte med morsan och hustruns nya försök till försvar. Är det nån som begriper att IB ändrar alibi, omskriver och förskönar så är det han. Att han mår dåligt tvekar jag inte en sekund på. Han har förlorat en hel del via NB.
2016-01-21, 00:09
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Mördarmorsan har ylat i media om exakt allt gällande konspirationer från polisen.

Är även hon en mördare? Menar du att mördandet gått i arv?

Citat:
Frun har ändrat sitt alibi.

Ett flertal ggr om jag förstår saken rätt. Hon kanske inte riktigt är den vassaste kniven i lådan. Hon kanske är osäker. Hon kanske är rädd att göra fel. Hon kanske blåljuger för hon tycker det är roligt. Vem vet? Inte du och inte jag.

Citat:
IR uppger i media att familjen inte har kontakt med AB längre

Det är ganska stor skillnad på att inte ha kontakt och att inte kunna få kontakt.

Citat:
och hon försöker få honom utpekad som mördare.

Hon försöker fria sin klient genom att insinuera att man inte kan veta varför AB sagt som han gjort. Ett av möjliga förklaringar är att det är han som är mördaren. Jag hoppas du ser skillnad på att det är hon som menar det och inte jag.

Citat:
AB har sagt innan domen i TR (NB dömd till mord på livstid) att har han gjort detta är han inte min bror längre.

Ja. Det är därför han borde kunna vittna för ÅK nu. Men uppenbarligen är han borta nu.

Citat:

Ja men vad har det med saken att göra egentligen?
2016-01-21, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Med block som man vet diametern på, kan man räkna fram hur mycket kraft som erfordras för att dra upp ett visst antal kilo.
Men i det här fallet när snöret går över ett rör är det endast friktionskrafter som gäller, men av praktisk erfarenhet kan jag påstå man rubbar inte en tyngd på 50 kg genom att dra ett snöre över ett rör och försöka dra upp tyngden.
Helt rätt. Därav slutsatsen att kroppen hastigt lyfts och låsts med liten motkraft - se inlägg ovan och långt bak i tråden.
2016-01-21, 00:10
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Självklart. Hade inte vi gjort samma sak? Någonstans inom sig tror denna bror "att det KAN sanningen" han har känt vibbarna, irritationen etc. DNA från Irina också på trosorna? "Just take me to the end of the world". Apropå det, när jag var liten, trodde jag att NGN var "första bil" på jordens alla vägar, dvs ngn körde "först". Ha ha
Off Topic! Sorry.
2016-01-21, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är ju absolut inte omöjligt med den här påstådda iakttagelsen för handen.

Fyrtio minuter innan vadå? Innan Lisa sågs vid en SUV eller innan fickringningen?

Om SUV:en stod i skymundan just när Julia var på parkeringen är det ju inte så konstigt om hon inte såg den.

Det här har lagts ut på nätet långt innan BB ens var känd för oss, ingen rök utan eld, eller hur, ska vi tolka det?

Det kan ju också ha varit NB:s bil som vittnet såg, men den är ju inte mörk.

40 min innan det som var känt då, alltså 40 min innan sms:et.
2016-01-21, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Nu tillhör jag dem som inte tror att Lisa hängdes upp i hörnan i mjölkrummet av andra anledningar men om så vore så tänker du helt fel. Vad som än skulle hissas är det inte 2 meter upp. En kropp kan lyftas en halvmeter så att snöret som sitter runt halsen fortfarande är slak när man knyter fast det. Sen går det utmärkt att hissa saker på ett slät rör, friktionen är minimal jämfört med hävarmseffekten, du behöver ingen trissa. Vi hissade material över betydligt skrovligare ytor när vi byggde trädkoja som barn.
Det gjorde ni säkert inte, om ni inte hade övernaturliga krafter. Men som sagt, ett snabbt lyft försätter offret i önskat läge, som fixeras med snöret runt röret. Gör mitt för länge sedan föreslagna experiment med en garderobsstång (akta huvudet för guds skull !).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in