Citat:
Ursprungligen postat av
Keldon
Märkbart ingen här i tråden har koll på varken socialförsäkringsbalken eller förordning 883/2004.
Tråkigt men väntat att moderaterna försöker härma slödderdemagogerna i SD.
Lagar kan ju som bekant ändras- det är ju så att säga det vi har politiker till. Vad gäller
Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen så räknas definitionerna upp i artikel 1. Värt att notera att
flykting under 1 g) definieras i enlighet med i artikel 1 i konventionen om flyktingars rättsliga ställning, undertecknad i Genève den 28 juli 1951. I Sverige är det ju en en fåtalig skara som får uppehållstillstånd permanent eller tillfälligt som just
konventionsflyktingar. Det är alltså inte SVT:s slarviga begreppsanvändning som råder i den här rättsakten vad jag kan se. Sedan nämns då kategorin flykting 1 g) i artikel 2 Personkrets.
Så det här bör man nog kunna ordna fixa.
En allmän fundering från min sida är varför det är så slödderdemagogiskt att tycka annat än att icke-medborgare med TUT/PUT ska ges tillgång till hela det svenska välfärdssystemet på samma villkor som medborgarna, inte ens karenser tillämpas. Personer från EU/EES-länder är ju en sak men övriga? Är Sverige ett slags global socialbyrå?
Vi kan inte ha en situation där systemet överbelastas och jag har läge tänkt mig att vi förr eller senare kommer att nå en punkt när systemen brister och man tvingas till införandet av karenser eller att vissa förmåner knyts till medborgarskap.
Vilket är fullständigt rimligt enligt min mening.