2016-01-20, 19:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
NFC tillhör Polismyndigheten. Som myndighet behöver man knappast göra reklam för sig för att "sälja", man har sitt ansvar och uppgifter ändå.
Är skillnad om man har ett mindre, privat företag och behöver dra in pengar,som tex Dynamic Code AB, där IR:s vittne kommer ifrån. Där vill man sälja t.ex hälsotester och djuranalyser.
Är oerhört naivt att tro att NFC inte ständigt håller sig uppdaterade, tror man det så är man ganska korkad.
NFC
Om man tror att NFC inte har budgetansvar och har en outtömlig kista med guldpengar att använda till att hålla sig uppdaterad, likt CSI, är man naiv. NFC säljer sina tjänster till andra avdelningar inom och utom myndigheten, och gör det till konkurrenskraftigt pris, annars blir det utkonkurrerat.
2016-01-20, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Militären fanns på plats dygnet runt. Det är dock "bristfälligt" loggat - officiellt.

Hur kan du då vara så säker? På att militären fanns där dygnet runt när det är så bristfälligt loggat.
2016-01-20, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag kan ge min version av händelseförloppet.
Kl 18.22 skickar Lisa SMS till sin far. Lisas telefon var påslagen 18.39 och den är avstängd 18.59.
Lisa åker med mopeden från platsen där den var parkerad, hon har hjälmen på sig och hörlurar i öronen.
På vägen blir hon kidnappad och tas med bil och blir sannolikt mördad i bilen.
Mopeden körs tillbaka och lämnas med nyckeln i tändningslåset, men hjälmen och hörlurarna följer med Lisa.
Kroppen placeras inte i byssjan på Martorp, utan blir placerad på något annat ställe.
Ett vittne CB ser in i byssjan tisdagen den 9 juni som ger indikation att någon kropp fanns inte där.
Därför kan en gissning bli att kroppen placeras i byssjan sannolikt den 11 juni då har också likstelheten släppt.
Kroppen hittas fredagen den 12 juni och på rishögen fanns helt öppet hjälmen och jackan, samt bredvid rishögen hörlurarna.
Kroppen, hjälmen, jackan samt hörlurarna kan inte ha legat länge där eftersom de inte hittades tidigare.
Det som visar att kroppen kom strax innan den hittades till byssjan är att det fanns ett färskt löv på kroppen enligt ett foto som togs.
De som placerade kroppen i byssjan bör vara samma personer som gjort alla planteringarna i ladan m.m.
Men de personerna som kidnappade Lisa är helt andra personer.
Det är min version av händelseförloppet som du frågade om.

Dessutom påståendet från HA att det var "grenar" inklämda mellan dörren som inte fanns som ledde henne "rätt". Hon "rusade" dit in innan hon undersökte hjälm och jacka.
"Tur" var väl det med tanke på de gripna handbojade "fotogeniska" litauerna.

Händelseförloppet i Martorp under fredagseftermiddagen är alltså tillrättalagt.
2016-01-20, 19:52
Bannlyst
Citat:
Varför togs blodprov på NB? Varför togs t o m flera blodprov?

Varför finns inte det angivet i fupen?

För övrigt beskriver Niklas Lindström själv hur det skulle kunna gått till.
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)
Om du citerar mig så förväntar jag mig att du svarar på citatet och inte flummar.
Nedan ser du min frågeställning som du citerade med trams.
Beskriv hur du gick tillväga när du gjorde din noggranna analys så är du vänlig. Berätta också hur planteringen av DNA gick till och vem som utförde planteringen.
Senast redigerad av Goonsteady 2016-01-20 kl. 20:05.
2016-01-20, 19:53
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Japp, jag är som Douglas Rittmeister i Galanskaparnas "Grisen i säcken":
Jag kan ta mej fan allt. ;-)

Så här skriver NFC själva:
"Vi kan också konstatera att NFC inte bara är i internationell toppklass, utan att vi också är med på frontlinjen och medverkar till forensikens utveckling."
Och så var de till exempel på en konferens i Krakow om forensik-DNA.
De är alltså inte bara IR:s vittne som förkovrat sig.

Har du klippt och klistrat eller parafraserat?

Om du klippt och klistrat så ligger de iaf inte i frontlinje av hur det svenska språket skall användas.

Att göra reklam för den egna verksamheten är inte riktigt bevis för det du påstår och alla som varit på konferens vet ju vad som händer på en sådan. ;-)
2016-01-20, 19:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Var militärer där,alltså yrkesmilitärer som privatpersoner, eller var militären där, alltså som en militär operation?

Jag tror han kallade in kollegor och de kom i egenskap av att hjälpa en kompis och sökte ideellt som privatpersoner men förstås med förhoppningsvis särskild kunskap och förmåga att söka (som militär kanske de har tillgång till bättre tekniska medel med även i sitt hem än genomsnittssvenne som typ har vanlig ficklampa).
2016-01-20, 19:55
Bannlyst
Citat:
Varför finns inget DNA på kroppen? Varför fanns inget DNA i bilen?
NB har skyddat sig när han hanterade Lisas kropp. Är du säker på att NB använt sin egen bil när han transporterade Lisas kropp? Varför inte t.ex en hjullastare?
2016-01-20, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Kan du inte förklara för oss vad "ologiska" och "sporadiska" innebär jämfört med hur det borde se ut?

Vänligen länka till relevant jämförelsematerial i form av brottsutredningar där du anser att DNA-spår styrker den tilltalades skuld. Vänligen länka vidare till relevant kriminalteknisk fackartikel där det framgår att DNA kan förväntas avsättas i stort sett i vartenda led i en handlingskedja och på varenda pryl och om det inte gör det så är det något fel och tyder på plantering.

Om du inte kan det så kan vi andra lugnt dra slutsatsen att dina adjektiv bara speglar dina egna paranoida vanföreställningar om fallet och är till 100% subjektiva åsikter som ingen vettig människa behöver fästa minsta avseende vid.

Det har jag redan gjort mellan 5 -10 ggr i tråden. Sök.
2016-01-20, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är få branscher där Kejsarens nya kläder kommer så bra till pass som i juridiken, där man bedöms efter om åsikterna överensstämmer med andras åsikter. En tekniker som konstruerar, tillverkar eller reparerar en apparat bedöms efter hur bra apparaten fungerar, en läkare bedöms efter hur bra patienten mår. Men en jurists omdöme bedöms efter andra juristers omdöme, så om alla jurister berömmer kejsarens nya kläder, ve den som säger annorlunda.

Jag frågade igår vad du har för konkreta bevis för att det är som du skriver.
Vad är det som säger att alla juridikexperter apar efter för att passa in i sammanhanget?
Bara för att du påstår detta finns det ju inget som säger att så är fallet.
Synd om Leif GW som var din favvo i början av tråden men nu ratas av dig för att han har ändrat åsikt.
Nu är det bara du och Göran Lambertz kvar...
2016-01-20, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tror han kallade in kollegor och de kom i egenskap av att hjälpa en kompis och sökte ideellt som privatpersoner men förstås med förhoppningsvis särskild kunskap och förmåga att söka (som militär kanske de har tillgång till bättre tekniska medel med även i sitt hem än genomsnittssvenne som typ har vanlig ficklampa).

Ja, det var familjens vänner som ställde upp för att hjälpa till för att finna Lisa (vid liv) och pappan deltog också. Alla använde sina privata bilar.

Bra kompisar.
2016-01-20, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du kanske skulle slänga ordet desinformation omkring dig lite mer varsamt. De båda som var med vid tillfället när de kontaktades av en litauer förhördes.

BS var gruppledare för ett team av MP som hade tilldelats Martorp. Ett annat gäng MP med annan gruppledare anslöt senare. Dom skulle gemensamt undersöka Martorp.

BS är militär. Han anger själv att han var "civil" på fredagen.
Att han döljer sig under MP:s paraply på just fredagen och "far runt" vilt med militärfordon hela natten innan säger något om hur mycket som inte har retts ut här.¨

Hans sociala smutskastande av litauerna har inte heller problematiserats. Läs fupen - hör TR-förhör.
2016-01-20, 20:07
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du hänvisa till sida i FUP för att underlätta för alla?

En intressant iakttagelse som du gör, om det stämmer rakt av utan att AB har ändrat sig så blir ju just det stödbeviset lite svagare kan jag tycka.
Ursäkta. Sid 1080 om du markerar i ringen för sidor, 1042 på dokumentet. Läs några sidor där Aivaras Bilevicius. Därefter kommer Nerjius sedan hans fru om det inte var tvärtom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in