Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-13, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jag tappar bort mig i alla händelser för Catrine de sista dagarna innan pingst.
Kan du eller någon annan vara snäll och beskriva en tidslinje, inblandade personer, misshandel, hot, sjukhusbesök och gud vet allt (eller om det finns samlat redan, hänvisa dit)?

Jag vore väldigt tacksam om det vore möjligt.

Jag tycker mig förstå att det kanske heller inte är helt klarlagt hur det ser ut med allt men det behöver inte heller vara helt perfekt. Vore bra att åtminstone få de olika händelserna sammanställda.

Jag råder dig att tittat i da Costa-arkivet. Det ska finnas en länk till Nils Korsvalls långa förhör (eg två förhör som liknar varandra) från hösten 1984, samt Sabas förhör och förhör med TÅ och BM.

Det lustiga är att Catrines liv var ganska väl beskrivet 1984 (hon hade undantagsvis snälla polare som la manken till), och olisen hade ett tämligen generöst material, med tanke på offrets ringa sociala status. Hur man lyckades skita i det blå skåpet så många gånger under så många år, det kommer ingen någonsin att förstå.

I synnerhet kriminaldåren Vinof (+umgänge) hade man ju serverad på ett jävla guldfat, och han hade ju både utvecklade kontakter på Eugeniavägen (ca 100 meter från FP2) och Malmskillnadsgatan, och dessutom kunde han förväntas knalla runt i Kungsträdgården - Kungsträdgården var favorittillhåll för Catrine, och Vinof föredrog Café Opera (enligt ett vittne).

Vi har massor med datum, personnamn, platser, klockslag och föremål att använda om vi vill vara amatördeckare och skissa händelseförlopp.

Att redogöra för allt i ett inlägg är omöjligt. Läs Döden är en man, ovan nämnda förhör, artiklar och Styckmordet/epilogen, så ska du ha en god bild av vad som hände. Lägg särskilt märke till färska uppgifter (som lämnades innan fallet blivit en förorenad, fånig myt), som lämnades tidigt och som lämnades av oberoende privatpersoner (tex studenten MA) och personer som kände Catrine väl.

Men kort kan man säga att massor av problem hopas sig i juni. Catrine blir misshandlad, hon är i mycket dåligt fysiskt skick, hon blir hotad, hon försöker blåsa två knarkkunder, hon är bostadslös som vanligt, hon har gamla skulder, hon skaffar sig ny skuld (köper knark på krita), hon tappar kontrollen över sitt missbruk (hon kan knappt gå och blir stöttad av en vän) osv.

I juni befinner hon i fritt fall, och bryter samtidigt med TÅ, som både är beskyddare och någon sorts partner. TÅ tänkte sig en framtid med Catrine, men hon var tydligen inte med på planerna.

Att det fanns flera män som kunde ta livet av Catrine behöver vi inte tvivla på, och antagligen omfgavs hennes död av särskilt sofistikerade omständigheter - troligen fanns gärningsmannen i hennes närhet, och troligen kunde någon av hennes polare gissa vem det var, och det är inte omöjligt att Catrines ägodelar vandrade vidare i hennes umgängeskrets, liksom mordvapnet/styckningsverktyget (som borde ha varit en ganska potent/ovanlig/dyr kniv) osv. Spåren fanns säkert, men varför skulle någon tjalla? Var fanns belöningen?

Sanningen var nog inte så svår att se, men att föra den vidare till polisen var väl svårare.

Det är ju också möjligt att Catrines vänner visste precis vad som hänt, men att de valde att ge polisen friserade versioner.
Citera
2016-01-13, 14:56
Medlem
Man kan tycka att hela det här grävprojektet är väldigt optimistiskt, och vore inte grundmaterialet (förhör, spaningsuppslag osv) så generöst så skulle vi ju ha lämnat detta för länge sedan. Att ta reda på vad diverse avtrubbade knarkare gjorde sommaren 1984 är nog så tidskrävande, även på hösten 1984, för att inte tala om 30 år senare ... men vi har kommit förvånansvärt långt

Men nu tror jag att vi snart når vägs ände - vi kan kontakta diverse privatpersoner, och det finns fortfarande en del förhör och biografier att undersöka (Saba är tex märkligt ogranskad, och förekommer säkerligen i flera utredningar, liksom da Costa själv), men vi måste ha tur om vi ska komma vidare, och vi måste antagligen ha hjälp av någon som träffade da Costa 1984.

En av de personer som är avgjort intressant är mannen som stal da Costas ID-kort sommaren 1983. Han bodde i Hässelby, och det är allt vi vet om honom. Stölden av ID-kortet tyder på utvecklad tankeverksamhet och kontrollbeteende.

"Hundmannens" namn finns nog i slasken, men hans fullständiga namn kan vi nog inte hoppas på. Det var TÅ som förmedlade information till polisen ("hundmannen" skulle ha hotat da Costa den 7/6), och TÅ kände inte mannen. Han såg honom bara i förbifarten, och det verkar inte troligt att da Costa skulle ha uppgett förnamn och efternamn för TÅ.

"Hundmannen" är dock intressant, inte bara pga hotet. Den 7/6 blev da Costa rejält misshandlad, troligen av någon som hade en hund med sig, och på handduken (funnen vid Karlberg) hittades djurhår av oklart ursprung. Det verkar troligt att hotet och misshandeln hängde ihop.

Som jag nämnt tidigare så har vi tappat två finfina personkällor, och det är inget att göra åt.

PS och da en av da Costas pojkvänner (som ska ha träffat henne strax innan hon försvann) kommunicerar inte med oss, och den som har förslag på personer att kontakta kan skicka mig PM som vanligt.

Niklas, har du några adresser kanske?
Citera
2016-01-13, 17:08
Medlem
Vi saknar också information om personerna som var skrivna på Eugeniavägen 1984 (Vinof borträknad såklart). Eugeniavägen var ett rätt udda val - detta var knappast en trivsam och reppresentabel avkrok - och det finns anledning att misstänka att de som bodde permanent på Eugeniavägen hade problem med det ena och det andra. Om jag minns rätt var 3 personer skrivna på Eugeniavägen, förutom Vinof. Att undersöka dessa personer bör inte vara så svårt.
Citera
2016-01-13, 17:57
Medlem
Nåväl, jag tvivlar nog på att några personer verkl. var skrivna dvs folkbokförda på Eugeniavägen 1984.
Sunkföretag hade säkert sin adress där, iom verksamhet. Och en del kan nog temporärt haft "c/o-adress" på firmorna. Men knappast spårbart. Vad kom f.ö. utredarna fram till, betr. detta?
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vi saknar också information om personerna som var skrivna på Eugeniavägen 1984 (Vinof borträknad såklart). Eugeniavägen var ett rätt udda val - detta var knappast en trivsam och reppresentabel avkrok - och det finns anledning att misstänka att de som bodde permanent på Eugeniavägen hade problem med det ena och det andra. Om jag minns rätt var 3 personer skrivna på Eugeniavägen, förutom Vinof. Att undersöka dessa personer bör inte vara så svårt.
Citera
2016-01-13, 18:13
Medlem
habets avatar
Citat:

En snabb titt i Röda Boken så hittar jag 3 namn som verkar vara rena personnamn, Frida Å*tröm (Eugeniavägen 43B), Timo Na*kali (47) och Ökkas Sirima*i (47) (*=s).
Jag har förstås ingen aning om dessa var privatpersoner som bodde där eller om de hade telefonnummer där av annan anledning. Sedan kan det ju förstås även funnits någon som bodde där som inte hade telefon.
Citera
2016-01-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Nåväl, jag tvivlar nog på att några personer verkl. var skrivna dvs folkbokförda på Eugeniavägen 1984. Sunkföretag hade säkert sin adress där, iom verksamhet. Och en del kan nog temporärt haft "c/o-adress" på firmorna. Men knappast spårbart. Vad kom f.ö. utredarna fram till, betr. detta?

Jo, faktiskt - polisen skickade runt ett frågeformulär på Eugeniavägen på sommaren 1984, och som jag minns det fanns det 4 personnamn på formuläret (Vinofs bla). De eventuella svaren på formuläret har försvunnit nu. Eventuellt finns de väl i slasken, som annat godis.

Utredningen är som helhet otroligt ojämn, som vi vet. Vissa dagar var snutarna väldigt ambitiösa och nyktra, och andra dagar verkar de ha varit nyvakna och rentav bakfulla, av deras beslut att döma. Att skicka runt ett frågeformulär på Eugeniavägen är väl bland det vettigaste som de gjorde, men sen tog det stopp ...
Citera
2016-01-13, 18:27
Medlem
Ok så. Och den s.k. slasken är inget mystiskt avgrundshål, alt. kassaskåp för gömmande av handlingar.
Det som som finns däri i dacostaärendet, hos Västerortspolisen eller annostädes, det ska bara FRAM.
Även om det ska behövas 15 överklaganden;-)
Citat:
Jo, faktiskt - polisen skickade runt ett frågeformulär på Eugeniavägen på sommaren 1984, och som jag minns det fanns det 4 personnamn på formuläret (Vinofs bla). De eventuella svaren på formuläret har försvunnit nu. Eventuellt finns de väl i slasken, som annat godis.

Utredningen är som helhet otroligt ojämn, som vi vet. Vissa dagar var snutarna väldigt ambitiösa och nyktra, och andra dagar verkar de ha varit nyvakna och rentav bakfulla, av deras beslut att döma. Att skicka runt ett frågeformulär på Eugeniavägen är väl bland det vettigaste som de gjorde, men sen tog det stopp ...
Citera
2016-01-14, 09:12
Medlem
Citat:
Ok så. Och den s.k. slasken är inget mystiskt avgrundshål, alt. kassaskåp för gömmande av handlingar. Det som som finns däri i dacostaärendet, hos Västerortspolisen eller annostädes, det ska bara FRAM. Även om det ska behövas 15 överklaganden;-)

Ja, det är bara att fortsätta jobba

Mailboxen verkar paj.
Jag svarar här: du skrev att en av Catrines knarkarpolare (uppväxt strax utanför Stockholm) bodde 1000 meter från en person som skrev sig på Eugeniavägen. Stämmer detta? och det ska ha varit i slutet på 70-talet, i en mindre stad utanför Stockholm?
Citera
2016-01-14, 10:04
Medlem
Citat:
Ja, det är bara att fortsätta jobba

Mailboxen verkar paj.
Jag svarar här: du skrev att en av Catrines knarkarpolare (uppväxt strax utanför Stockholm) bodde 1000 meter från en person som skrev sig på Eugeniavägen. Stämmer detta? och det ska ha varit i slutet på 70-talet, i en mindre stad utanför Stockholm?
Jo det stämmer ungefär....en person med verksamhet på E.vägen var granne 4-5 mil utanför sthlm u. hela 80talet, med en av Catrines tightaste knarkarpolare. Frågan är ju, om denne och andra med verksamhet på e.vägen verkligen blev seriöst utfrågade?
Senast redigerad av Niklas-P 2016-01-14 kl. 10:28.
Citera
2016-01-14, 19:38
Medlem
Citat:
Jo det stämmer ungefär....en person med verksamhet på E.vägen var granne 4-5 mil utanför sthlm u. hela 80talet, med en av Catrines tightaste knarkarpolare. Frågan är ju, om denne och andra med verksamhet på e.vägen verkligen blev seriöst utfrågade?

Snyggt, Niklas

Nu har vi två stadskopplingar utanför Stockholm att lägga på minnet, och detta är ju småstäder, där människor med liknande kynne och fritidsintressen och jobb förväntas umgås eller åtminstone känna till varandra.

Vinof och "Monikas" polare A** A** (luttrad buse) huserade båda i Älvsjö på 70-talet. A*** A*** var närvarande när "Monika" misshandlades och hotades 1986, säkerligen av "Robert", som var knuten till Vinof och E-vägen 25 sommaren 1984.

Och en av Catrines polare (mkt nära kontakt) bodde bara 1000 m från en av Eugeniavägens invånare (T*** T*** var skriven på E-vägen) kring 1980. Polaren ifråga bodde i centrala Stockholm sommaren 1984, inte långt från Karlberg och E-vägen.

Tack för den infon

Det är alltså inte omöjligt att Catrines polare hade en lös kontakt på E-vägen, och att den kontakten gav honom kalla fötter. Vem vet?

Något mer? Jo, faktiskt. I slutet på 80-talet (i ett av sina snyftbrev) nämnde Vinof en krånglig "musikstudent" som lämnat in ett piano för förvaring. Vinof råddade nog många pianon, men ovan nämnda polare råkade hålla på med musik ...

Vi får se om vi kan knyta ihop säcken ännu en gång ...

Senast redigerad av Eremona2.0 2016-01-14 kl. 19:41.
Citera
2016-01-20, 17:45
Medlem
"Vet hon sanningen om vad som hände Catrine?"
https://dacostarkivet.wordpress.com/2016/01/20/vet-hon-sanningen-om-vad-som-hande-catrine/
Citera
2016-01-20, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
"Vet hon sanningen om vad som hände Catrine?"
https://dacostarkivet.wordpress.com/2016/01/20/vet-hon-sanningen-om-vad-som-hande-catrine/
Tänk om detta blir ett genombrott $ Men tänk på att det är farligt att lägga ut daker öppet. Torslar till Catrine kommer kanske kontakta kvinnan och be henne tiga. En torsk till Catrine skrev här förut. Glöm inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in