2016-01-18, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pangaea250
Skämtar ni? Tjänar man såpass mycket som upp mot 30000 kr/mån med en gymnasial utbildning och några års erfarenhet?
Som någon annan sa, vårdpersonal är den mest våldtagna yrkeskategorin i Sverige. Inte ens sjuksköterskor med tre års högskoleutbildning tjänar 30000 kr.
Klagar man över 24000 kr som bilmekaniker så borde man se det ur ett annat perspektiv..

Min mor är sjuksköterska och tjänar runt 35 i månaden. Och hon bor i en av sveriges 5-10 största städer. Har cirka 10 års erfarenhet.
Citera
2016-01-18, 13:54
Medlem
Freebops avatar
Alldeles för mycket. Att laga sin bil i Sverige krävs en förmögenhet om man inte känner någon. Jämfört med andra länder s.a.s
Citera
2016-01-18, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Enligt medlingsinstitutet, som står för den officiella lönestatistiken var genomsnittlig lön för män 33600 kronor under 2014, och för kvinnor 29200 kronor. Det är en bra bit över de 142 kr per timme som du menar ligger över genomsnittlig lön.

Källa, sidan 15 i Medlingsinstitutets senaste årsrapport. http://www.mi.se/files/PDF-er/att_be...illnaden14.pdf
Här är sidan på deras hemsida där rapporten finns. http://www.mi.se/publicerat/loneskil...innor-och-man/

Genomsnittlig månadslön, olika åldersgrupper, enligt SCB.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statisti...07/7514/20450/
Det där lät väldigt högt!
Undersökte saken för några (ca3) år sedan och då låg medellönen på ca 25000kr.
Citera
2016-01-19, 02:09
Medlem
Askenars avatar
Är inte detta som eftermarknaden för bilar går mot?

Från att byta lampa måste hela strålkastarlyktan bytas ut (ex LED-helljus).

För att byta däck måste TPMS installeras och sen kalibreras för en viss peng.

Byte av batteri leder till autogenerering av felkoder som måste tas bort av verkstad.

Till slut kan man väl inte tanka bränsle om inte man väljer märkesverkstaden pga en tillsats som bara finns hor märkesverkstaden (jämför Ad-Blue).

Ett steg i rätt riktning är ju OBD-läsarna som kan köpas för en spottstyver.

Har jag rätt eller fel?
Citera
2016-01-19, 02:38
Medlem
Pangaea250s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iphone69
Min mor är sjuksköterska och tjänar runt 35 i månaden. Och hon bor i en av sveriges 5-10 största städer. Har cirka 10 års erfarenhet.

1. Inte i grundlön.
2. Inte i landstinget.
3. Inte utan vidareutbildning.
4. Inte utan chefsposition.
Citera
2016-01-19, 15:46
Medlem
Citat:
1. Inte i grundlön.
2. Inte i landstinget.

Svar jo.

Jobbar på en privatägd vårdcentral och har förhandlat bra.
Citera
2016-01-19, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Ännu mindre. 19-20k för en heltidstjänst, plus piss-OB. Vård- och omsorgsarbetarna är de mest våldtagna knegarna i den offentliga sektorn. 110-120 (MAX 125) kr/h är lönen för dessa med undermålig löneutveckling. Inte nog med detta erbjuds de flesta max en 75%-anställning och arbetar 6h/dagen 5,5 dag i veckan.

Fy fan, slita en hel månad och få in 13,5k på kontot, fy.

Edit: Det högsta jag sett en undersköterska haft i lön är 24,300, och då hade hon 35 års erfarenhet.

Min sambo hade efter 5 år som heltidare runt 19 ut efter skatt inkl OB, som visserligen inte var mer än max 2000 per månad. U do the math. Det handlar mycket om i vilken stad man arbetar.
Citera
2016-01-20, 00:40
Medlem
Citat:
Skämtar ni? Tjänar man såpass mycket som upp mot 30000 kr/mån med en gymnasial utbildning och några års erfarenhet?
Som någon annan sa, vårdpersonal är den mest våldtagna yrkeskategorin i Sverige. Inte ens sjuksköterskor med tre års högskoleutbildning tjänar 30000 kr.
Klagar man över 24000 kr som bilmekaniker så borde man se det ur ett annat perspektiv..

Fattar du inte att folket här på flashback överdriver. De drömmer helt enkelt. Ingångslönen för bil meck ligger runt 21-22000 i mån med utbildning. Går upp ett par tusen efter några år med erfarenhet
Citera
2016-01-20, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Min sambo hade efter 5 år som heltidare runt 19 ut efter skatt inkl OB, som visserligen inte var mer än max 2000 per månad. U do the math. Det handlar mycket om i vilken stad man arbetar.

Din sambo är då en duktig löneförhandlare, alternativt nattjänst?

Nej men klart det är olika för olika kommuner, och sen får vi inte glömma att vi har en skattesatsvariation på 8% i landet.

Undersköterska är dock ett brett yrke som finns inom äldreomsorgen, psykiatrin, frivården, sjukvården med mera. Det är lite olika lön för de olika inriktningarna varav den första är lägst betald. Privat och offentlig sektor skiljer sig även dessa åt och jag tror att privat sektor väger tyngst i börsen.
Citera
2016-01-20, 11:53
Medlem
meramans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
35 tusen i månaden, har två jobb

Fast jobbar du? Har för mig att Du skrivit att du mest glider runt i sportbil och skryter om ärvda pengar. Men jag kan ju ha blandat ihop det hela. Sånt händer ju....

Den lönen du nämner för mekonomen är inte speciellt hög. Rädd att polaren ska börja tjäna mer än du?
Citera
2016-01-20, 13:49
Medlem
Citat:
1. Inte i grundlön.
2. Inte i landstinget.

Tycker väl inte att det heller låter orimligt. Känner flera grundutbildade sjuksköterskor som har 32-33 tusen i grund efter ca 10 års erfarenhet. Snittet för grundutbildade sjuksköterskor ligger på 30 tusen om du begär ut statistik från vårdförbundet.

Men sen så sant, så är lönen betydligt bättre i privat sektor och inom bemanning.

Hur som så tycker jag att 24 k för en bilmekaniker på mekonomen låter fullt rimligt
Citera
2016-01-20, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Tycker väl inte att det heller låter orimligt. Känner flera grundutbildade sjuksköterskor som har 32-33 tusen i grund efter ca 10 års erfarenhet. Snittet för grundutbildade sjuksköterskor ligger på 30 tusen om du begär ut statistik från vårdförbundet.

Men sen så sant, så är lönen betydligt bättre i privat sektor och inom bemanning.

Hur som så tycker jag att 24 k för en bilmekaniker på mekonomen låter fullt rimligt

Bilmekare har aldrig haft några vidare löner för ca 3 år sedan låg de på kring 20K i månaden.

En lastbilsmekare tjänar betydligt mer än en bilmekare.

Just det här med verkstadsfolk och mekaniker på verkstad inom metalls område har faktiskt halkat efter kommunal i löner. Det är inte heller så lätt att få tag på folk till branschen trots detta stiger inte lönerna, varför kan man undra tar de in outbildat folk för att hålla lönerna nere eller vad ??

En verkstads nisse tjänar sällan bra efter metalls verkstadsavtal så har det alltid varit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in