2016-01-19, 21:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stambaalf
Bibelns sanningar kan vi söka på samma sätt, som då vi söker sanningar i Harry Martinssons eller Jan Fridegårds böcker. Vi blir nog tvungna att välja endast en grej till att börja med.

Falsk analogi.
Citera
2016-01-19, 22:16
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.

Jag och MÅNGA med mig, vill gärna hitta sanningen. Ändå hittar vi den tydligen inte.

Och?

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du menar alltså att de visa och kloka inte kan tro på bibeln och endast de olärda och enfaldiga tror på bibeln?

Ja, då är det i alla fall något som stämmer i bibeln ...

Ni hittar inte eftersom ni har förnekat sanningen som finns i Jesus Kristus. Har man förnekat sanningens källa (Jesus), vad förväntar man sig då?

"Jag prisar dig, Fader, du himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka men uppenbarat det för de olärda och små. Ja, Fader, detta var din goda vilja." Luk.10:21 Varför det? Vi vet enligt heliga skriften att det är Guds vilja men vad gör dem visa och kloka människor för fel? Alltför stor självuppskattning och självhävdelse.

Därför även: "Sannerligen, den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in.”
Citera
2016-01-19, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
OK, och låt oss höra din åsikt om det epistemiska "sannings"-underlag.

Visst. Varför kan inte massor av kunskap med sanning finnas i poetens verk? De samma i färgkonstnärens verk. Men hur kan du förklara en direkt materialistisk teknisk grej i bibeln? Vad såg Hesekiel? Guds underverk. Tror det är kapitel 2. Han skildrar utförligt till exempel hjulen på Guds underverk. Det rullade inte bara fram och tillbaka utan också sidlänges. Precis som hjulen på vissa moderna specialgrävmaskiner. Om grävmaskinsdäcken roterar runt sin egen genomskärningsytas mittpunkt kommer maskinen att förflytta sig sidlänges.
Citera
2016-01-19, 22:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
OK, och låt oss höra din åsikt om det epistemiska "sannings"-underlag.

Citat:
Visst. Varför kan inte massor av kunskap med sanning finnas i poetens verk? De samma i färgkonstnärens verk.

Tillbaka till ruta étt: Subjektiva "sanninger". Är du solipsist?

Citat:
Men hur kan du förklara en direkt materialistisk teknisk grej i bibeln?

Skuggboxning. Vem har sagt att jag är (filosofisk) materialist?
Citera
2016-01-19, 23:13
Medlem
Citat:
Visst. Varför kan inte massor av kunskap med sanning finnas i poetens verk? De samma i färgkonstnärens verk. Men hur kan du förklara en direkt materialistisk teknisk grej i bibeln? Vad såg Hesekiel? Guds underverk. Tror det är kapitel 2. Han skildrar utförligt till exempel hjulen på Guds underverk. Det rullade inte bara fram och tillbaka utan också sidlänges. Precis som hjulen på vissa moderna specialgrävmaskiner. Om grävmaskinsdäcken roterar runt sin egen genomskärningsytas mittpunkt kommer maskinen att förflytta sig sidlänges.
Du glömde att hjulen har ögon....
Citera
2016-01-19, 23:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Ni hittar inte eftersom ni har förnekat sanningen som finns i Jesus Kristus. Har man förnekat sanningens källa (Jesus), vad förväntar man sig då?

Cirkelargument.
Citera
2016-01-20, 01:09
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold17

"Jag prisar dig, Fader, du himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka men uppenbarat det för de olärda och små. Ja, Fader, detta var din goda vilja." Luk.10:21 Varför det? Vi vet enligt heliga skriften att det är Guds vilja men vad gör dem visa och kloka människor för fel? Alltför stor självuppskattning och självhävdelse.

Därför även: "Sannerligen, den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in.”

Just det. Du bekräftade återigen det jag skrev. De visa och kloka kan inte tro på bibeln. Har man lite mer intelligens än medelmåttet så kan man inte tro på bibeln. Som du visade så står det ju till och med så i bibeln ...
Citera
2016-01-20, 06:50
Medlem
Bogomils avatar
Det var värst så tyst det blir, när resonemanger bortom missionsmanualerna efterlysas.
Citera
2016-01-20, 07:13
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det var värst så tyst det blir, när resonemanger bortom missionsmanualerna efterlysas.

När det är mer än enbart citat som krävs så måste ju huvudet kopplas in och lite tankeverksamhet genereras ...
Citera
2016-01-20, 07:24
Medlem
Fenixnewborns avatar
Citat:
När det är mer än enbart citat som krävs så måste ju huvudet kopplas in och lite tankeverksamhet genereras ...
Citat:
Det är inte snällt att håna de vidskepliga med snudd på lyteskomik
Citera
2016-01-20, 08:58
Medlem
Citat:

Du ska inte vara så stursk, det blev tyst från ditt håll när du inte kunde bevisa dina två påståenden:

(FB) Är Bibeln sann ?
Citera
2016-01-20, 09:10
Medlem
Citat:
Okej, så du menar att det faktum att de alla talar om en livshotande översvämning skulle kunna påvisa att just bibelns berättelse är den enda korrekta?
Det blir ju bara korkat.

Det enda korkade är att du misstolkar mig medvetet eller omedvetet, jag har inte sagt att bara för att alla talar om en livshotande översvämning (plus en massa andra detaljer) att det bevisar att bibelns berättelse är den korrekta.

Svara först på dina tidigare påståenden om du inte tar tillbaka dom, innan vi går vidare med nya påståenden.
Senast redigerad av ttsp 2016-01-20 kl. 09:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in