2016-01-18, 19:17
Medlem
cold17s avatar
*"Om dem har också Hanok i det sjunde släktledet efter Adam profeterat: "Se, Herren kommer med sina mångtusen heliga*15*för att hålla dom över alla och straffa alla för de gudlösa gärningar som de har begått och för alla de hårda ord som dessa gudlösa syndare har talat mot Honom."*
Judas. 14:15

Och här kommer en äldre skrift som säger liknande: "Herren kommer med sina mångtusen heliga för att hålla dom över alla och bestraffa alla de ogudaktiga för alla de ogudaktiga gärningar som de hava övat, och för alla de förmätna ord som de i sin syndiga ogudaktighet hava talat mot Honom." 1 Henok 1:9

Det finns en röd tråd i Bibeln och dess budskap är också tydlig.

Att i övrigt diskutera "om Bibeln är sann" med ateister, är enbart slöseri med tid och energi. Dessutom är dem flesta ganska fientliga när det kommer till den kristna tron (samt Bibeln i dess helhet).
Om jag säger "Gud talar till människan genom heliga skriften" (Bibeln), så kommer ateister att skratta åt mig. Dem är tyvärr andligt blinda och enbart Gud kan uppenbara sanningen för dem, sanningen som finns hos Gud och den sanningen är "en". Jesus är sanningen, den bibliska evangeliets lära är den enda rätta. Den som vill hitta sanningen , kommer att hitta den och frid skall bo i honom. Den som först ödmjukar sig och därefter läser i Bibeln, har störst chans att begripa och hitta sanningen. Det står också: "Jag prisar dig, Fader, du himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka men uppenbarat det för de olärda och små. Ja, Fader, detta var din goda vilja." Luk.10:21
Citera
2016-01-18, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
*"Om dem har också Hanok i det sjunde släktledet efter Adam profeterat: "Se, Herren kommer med sina mångtusen heliga*15*för att hålla dom över alla och straffa alla för de gudlösa gärningar som de har begått och för alla de hårda ord som dessa gudlösa syndare har talat mot Honom."*
Judas. 14:15

Och här kommer en äldre skrift som säger liknande: "Herren kommer med sina mångtusen heliga för att hålla dom över alla och bestraffa alla de ogudaktiga för alla de ogudaktiga gärningar som de hava övat, och för alla de förmätna ord som de i sin syndiga ogudaktighet hava talat mot Honom." 1 Henok 1:9

Citat:
Det finns en röd tråd i Bibeln och dess budskap är också tydlig.
Att vi "ogudaktiga" kommer få smisk? Därför att det bara är så?
Citat:
Att i övrigt diskutera "om Bibeln är sann" med ateister, är enbart slöseri med tid och energi.
Därför att vi frågar efter bevis?
Citat:
Dessutom är dem flesta ganska fientliga när det kommer till den kristna tron (samt Bibeln i dess helhet).
Irrelevant i det här sammanhanget.
Citat:
Om jag säger "Gud talar till människan genom heliga skriften" (Bibeln), så kommer ateister att skratta åt mig.

Ja självklart kommer vissa av oss skratta åt dig när du påstår något sådant utan en tillstymmelse till bevis.
Citat:
Dem är tyvärr andligt blinda och enbart Gud kan uppenbara sanningen för dem, sanningen som finns hos Gud och den sanningen är "en".
Varför gör han inte det då?

Citat:
Jesus är sanningen, den bibliska evangeliets lära är den enda rätta.
Belägg, tack.
Citat:
Den som vill hitta sanningen , kommer att hitta den och frid skall bo i honom.
Jag och MÅNGA med mig, vill gärna hitta sanningen. Ändå hittar vi den tydligen inte.
Citat:
Den som först ödmjukar sig och därefter läser i Bibeln, har störst chans att begripa och hitta sanningen.
Jag har gjort både och. Jag finner trots det ingen anledning till att tro på bibeln.
Citat:
Det står också: "Jag prisar dig, Fader, du himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka men uppenbarat det för de olärda och små. Ja, Fader, detta var din goda vilja." Luk.10:21
Och?
Senast redigerad av Sir. 2016-01-18 kl. 19:25.
Citera
2016-01-18, 19:48
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Det gäller även ateister, humanister o socialdemokrater m.fl.
Då måste jag ha ärvt icke-äggkoppssamlande, icke-tennisspelande, icke-tro på Russels tekanna och oändligt många andra icke-företeelser av mina föräldrar.
Citera
2016-01-18, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Då måste jag ha ärvt icke-äggkoppssamlande, icke-tennisspelande, icke-tro på Russels tekanna och oändligt många andra icke-företeelser av mina föräldrar.

Japp. Det är häpnadsväckande att en så stor andel fortfarande inte förstår vad ateism är, trots att definitionen är kort och enkel och trots att ämnet är genomältat här på Flashback.
Citera
2016-01-18, 19:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
[b]Det står också: "Jag prisar dig, Fader, du himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka men uppenbarat det för de olärda och små. Ja, Fader, detta var din goda vilja." Luk.10:21

Du menar alltså att de visa och kloka inte kan tro på bibeln och endast de olärda och enfaldiga tror på bibeln?

Ja, då är det i alla fall något som stämmer i bibeln ...
Citera
2016-01-18, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vad har du för bevis på motsatsen?

Fast nu var det du som påstod, och jag frågade efter bevis på ditt påstående.

Det du kan säga som svar är: "jag har inga bevis, men jag antar att bibeln baserar på mesopotamiska texter eftersom bland dom skrifter som man hittat, så är dom mesopotamiska äldre än bibeln".

Men det kan alltså finnas äldre skrifter som vi ännu inte har hittat, eller att det funnits äldre skrifter men att dom har blivit förstörda.

Citat:
Vad man kan bevisa är att bibeln började nedtecknas under den babyloniska fångenskapen.

Jag tror inte att du kan bevisa detta påstående heller. Du antar eftersom det inte finns några tidigare spår i arkeologin, men du är väl medveten om att det inte är omöjligt att skrifter försvinner och förstörs? Speciellt om dom har skrivits ner i papyrus eller pergament, men lertavlor är hållbarare, och det anser jag är en troligare förklaring till varför mesopotamiska skrifter är dom äldsta som vi hittat.

Men om du har bevis i form av att man hittar skrifter där det står uttryckligen att man började nedteckna bibeln under den babyloniska fångenskapen, så är det en annan sak.

Så vilka bevis har du för påståendet att bibeln började nedtecknas under den babyloniska fångenskapen?

Citat:
Inga tidigare bibliska skrifter finns.

Som sagt, frånvaron av arkeologiska bevis är inte bevis på att det inte existerat tidigare bibliska skrifter.

Citat:
Däremot finns det gott om tidigare exempel på skrifter på lertavlor från tiden innan judarna kom till Babylonien, så de historierna kan kronologiskt sett inte ha härstammat från judarna. Judarna fanns å andra sidan bevisligen i Babylonien och kunde påverkas av dessa historier under den tid då de lade grunden till judendomen. Helt elementärt, min käre tssp.

Nej inte alls elementärt om du påstår att det är bevisat.

Citat:
Att det istället skulle vara tvärtom finns det inte något som helst spår av - utom i sinnevärlden hos de önsketänkande.

Jag har inte påstått att jag kan bevisa motsatsen. Men som du, så antar jag/är övertygad om att bibeln berättar mer exakt om dom historiska händelserna eftersom bibelns berättelser är mer detaljerade, medan mesopotamiska berättelserna är påverkade av muntliga traditioner under en lång tid.

Liknande berättelser finns jorden runt hos olika ursprungsbefolkningar, dessa är ännu mer uttunnade än dom mesopotamiska berättelserna. Men det är vad man kan förvänta sig med muntliga traditioner istället för texter.
Citera
2016-01-18, 19:59
Medlem
Först måste man katalogisera vad för slags bok Bibeln är.

De mest hårdhänta ateisterna refererar Bibeln som en sagobok i klass med sagan om ringen och liknade.

Men skillnaden är att vi vet personer som nämns i Bibeln har funnits i verkligheten sådana som Herodes den store, Herodes Antipas, Pontius Pilatus, Romerska Kejsaren Augustus, Romersk guvenör/ledare Quirinius.

Sagan om ringens karaktärer vet man är fiktiva.

Bibeln måste betraktas som vilken antik skrift som helst även om man inte skulle köpa det övernaturliga som finns nedtecknat i den.
Citera
2016-01-18, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emperor1113

De mest hårdhänta ateisterna refererar Bibeln som en sagobok i klass med sagan om ringen och liknade.

Men skillnaden är att vi vet personer som nämns i Bibeln har funnits i verkligheten sådana som Herodes den store, Herodes Antipas, Pontius Pilatus, Romerska Kejsaren Augustus, Romersk guvenör/ledare Quirinius.

Bibeln måste betraktas som vilken antik skrift som helst även om man inte skulle köpa det övernaturliga som finns nedtecknat i den.

Att det finns verkliga historiska personer i bibeln, är det ingen som förnekar. Det är ju främst de övernaturliga bitarna som det efterfrågas bevis för.
Citera
2016-01-18, 20:06
Medlem
Citat:

Bra sagt.
Citera
2016-01-18, 20:25
Medlem
Citat:

Ok, som Forrest Gump ungefär?
Citera
2016-01-18, 20:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...

...
Var inte så säker på det. Det kanske var en gud som sa vad J.R.R Tolkien skulle skriva.
Att du inte känner till karaktärernas ursprung är inget bevis för att de är fiktiva.
Citera
2016-01-18, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är alltså det som är det viktiga med den historien? Att det är en frukt, och inte ett äpple?

Ja, det är jätte viktigt, att det är en frukt, ett äpple är bara ett äpple.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in