2016-01-19, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil

Frågan är varför den här rättsprocessen inte är som andra.
På vad sätt skiljer sig enligt dig den här rättsprocessen sig från andra? Vilka andra? Alla andra? Vad är din sammantagna erfarenhet av dylika processer? Har du varit part i någon rättsprocess?
2016-01-19, 19:25
Medlem
Citat:
NFC tillhör polisen. Det är inget oberoende labb.

Om det dessutom är så att utredarna hade en specialkontakt på NFC som antyds i fupen och förutsade resultaten innan de kom, så finns det anledning att fundera.

Hur "blytungt" väger 10 DNA-spår som dessutom är ologiska/sporadiska?

Nopomil: Kanske du anser att Advokatsamfundet skulle ha NFC som utredande organisation av olika bevis? Målsägarna kanske tycker det är bättre om utredarna inom polisens utredare håller i den samlade bevisningen. Om det vore min dotter som mördats så skulle jag, för hennes och för egen del helst välja vetenskapligt kunniga kriminaltekniker som undersökare av olika bevis.

Som du kan läsa i FUP:en så anges vem som är ansvarig kriminaltekniker för enskilda prover som skickats in. Det är den man ska kontakta i enskilda ärenden. Har advokat IR behov av att tala med NFC, så har hon tillgång till precis samma tekniker som polisen. Tycker hon att det är fel tester, fel testmetoder, fel fynd som testats så kan hon påtala det för åklagaren som då får beställa de provsvar försvaret önskar. Har advokaten invändningar mot att just svenska NFC används så kan advokaten hos domstolen begära att utländskt NFC ska anlitas.

Förr ägde t.ex. SKL inte så fin utrustning som krävdes för DNA-tester på små fynd som i fallet med Helenmordet i Hörby (den lilla flickan). Alla proven sändes till London och från svensk sida (polisen) fick man acceptera svaret "Tyvärr för liten mängd och om vi misslyckas så förstör vi beviset". Svenska rättsvårdande myndigheter ska följa bägge parters behov av objektiva undersökningar. Har försvarsadvokaten invändningar mot urvalet tester så går det bra att påpeka att man vill ha även bortvalda fynd testade. Alla bortvalda tester är rekorderligt redovisade. Vilka bortvalda vill försvaret i detta fall ska undersökas?

Då det gäller den rättsmedicinska organisationen så anlitas utländska rättsmedicinare om det är rättsmedicinare inblandade i brottsutredningarna. Yrkeskåren är liten och misstanke om att en brottsmisstänkt rättsmedicinare skyddas av sina yrkeskollegor gör att man efter da Costa-fallet alltid låter andra länders NFC utreda varandras fall. Vill en försvarsadvokat för att försvara sin klient att hela kriminologiska verksamheten ska flytta ut på samma vis? Bör alla svenska mordoffer ska undersökas i annat land? Vore det rättssäkert att t.ex. sända Lisa Holms kvarlevor till annat land?

NFC lämnar besked i sina intyg om styrkan i DNA-bevisningen (0 till 4). Vilka av de 10 träffarna är ologiska/sporadiska, tycker du? Om polisen i förhör och genom vittnesmål förstår att DNA-prov tagits på personer som har 100 %-igt alibi så kanske man inte behöver lägga 1500-2000:- på test för just den personen?
2016-01-19, 19:29
Medlem
Qwarts avatar
Börjar L-GW bli orolig nu?

"Nya bevisningen mot Lisa Holm-mördaren"

http://www.expressen.se/gt/nya-bevisningen-mot-lisa-holm-mordaren/
2016-01-19, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
I FUP om mordet på Marina i Spekeröd gör en man en iakttagelse och är helt säker på dag. Han har en uppgift att hänga upp sig på, och under förhöret ringer han en kompis och får dagen bekräftad.

Det är fel dag...

Vad har det med det här fallet att göra?
2016-01-19, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
??? Jag svarade på krutkungens fråga om det inte var ngn annan än NB som åkte hem och bytte kläder...
Tack! Då är jag med.
2016-01-19, 19:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Jag lär väl också enligt dig hamna i facket alternativteoretiker alternativt rättshaverist, därför jag håller inte med om att denna utredning är så gedigen och exemplariskt som du hävdar att den är. Sen får framstående jurister och GW tycka det, men jag försöker alltid bilda mig en egen åsikt. Att du inte vill förklara varför du tycker att utredningen är så bra är märkligt. Det kan väl inte vara svårt Om den nu är så bra som du hävdar.

I denna mordutredning, som är ganska ovanlig, så till vida att det handlar om en 17-årig tjej som blivit strypt/hängd och väldigt brutalt intryckt i ett litet klädskåp och som det verkar helt slumpmässigt utvald. Jag menar då att det finns inget hot,svartsjuka eller familjenära samband, som man vanligtvis kan binda upp fallet på.

Men i det här fallet fick man den som "troligtvis" har utfört mordet serverat på ett silverfat. NB åker ju själv till Martorp och ber om att få bli misstänkt för mordet. Och utifrån det bedömer jag utredning. DNA-BITEN är stark. Hade jag vart IR hade jag begärt en "second opinion" av en utomstående bedömare. Hade nog varit enda chansen, som det är nu med lite dutt där och lite dutt här, nej finns ingen chans.

Det heter hela tiden att vi som är mer eller mindre kritiska inte kan se helheten. Men jag kan tala om att när man tycker sig se svagheter i vissa stycken, så faller helheten. Vi tar NBs bilåkandeschema.

GJ o VJ anser sig hela sett en ljus hantverksbil vid ladan ca 18.50. Och tingsrätten tycker därmed att det är fastslaget att så är fallet. Och vad man menar då, är att det skulle va NBS bil man sett. Mot det ska man ställa att inget annat vittne sett denna bil. Och GJ säger i förhör att hade det varit litauernas bil skulle han inte reagerat. Dessutom känner han igen deras bil. VG kommer först i tredje förhöret på att hon sett en ljus bil vid ladan och inget mer. Sen säger VG att hon blandar ihop lördag med söndag därför att dom varit hos AJ båda dagarna. Den andra brodern HJ hävdar med bestämdhet att han passerat ladan 19.10. Det är han som har råkoll på tiden och tittade på klockan strax innan han lämnade godset. Och stämmer HJS version faller bil schemat redan här.

Den andra observationen av NBS bil sker ca 19.05 . En bil med ett L i regnumret sladdar ut från en grusväg. Det dammar om bilen. De två vittnena ser inte vem som kör eller hur många det är i bilen. Nä det här går bort.

Så den tredje observationen. Två personer ser litauernas bil nära deras hem ca 19.30. Det är någon av bröderna som kör. En säger solglasögon en inte. Det har varit en förmiddagsobservation också. Den ene säger söndag medans den andre tvekar mellan lördag och söndag. TJ säger att han hämtade sin särbo på lördagen efter han slutade jobbet. Och särbon säger att hon är säker på att TJ hämtade henne på fredagen. Nä jag får inte ihop det här heller. Ska detta bevisa att NB åkt dessa sträckor?

Absolut ingen kritik av vittnena. Det är svårt att minnas. Men då får man ta det i beräkning.

Jag håller med dig i kritiken av vilken tyngd man tillmäter vittnesmålen. VJ är som sagt osäker på dag, var det lördag är inte konstigt om hon såg NB:s bil vid ladan, han jobbar nämligen lördagar.

HE säger sig vara uppmärksam på alla fordon han ser överallt på gårdar då det har varit inbrott här och där, men han ser varken moped eller NB:s bil om jag inte minns fel.

Genom ett antal vittnesmål får vi veta att folk ser och möter baltiska bilar överallt och ofta, så vad har den sladdande bilen för betydele? Den stämmer in i antagandet om hur det gick till, men bevisar knappast något.

Det mest besvärande är blodet på offrets kläder, och det är också det enda som talar för att NB har träffat henne den där söndagen.

Jag tror att det är NB som är ensam skyldig, det hindrar mig inte ifrån att uttala kritik mot de slutsatser som dras av utredningsmaterialet.
2016-01-19, 19:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Visst är det på detta sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Om det dyker upp en person i ett tänkbart mordfall och säger att "just där borta är det slöseri med tid att leta", och man senare precis just där hittar det presumtiva mordoffrets ägodelar, så är det minst sagt viktigt att höra denna person.

Visst är det så.

Då blir den person som sa detta intressant när man sedan hittar BOs personliga ägodelar inom just det berörda området. Varför sa han det?
2016-01-19, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Börjar L-GW bli orolig nu?

"Nya bevisningen mot Lisa Holm-mördaren"

Fan vad detta fall är skumt det ligger en hund begraven här!
2016-01-19, 20:04
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Visst är det så.

Då blir den person som sa detta intressant när man sedan hittar BOs personliga ägodelar inom just det berörda området. Varför sa han det?

Det kan ju finnas två varianter, om inte tre minst;
- personen har precis varit där och då inte sett dem (för de var dolda eller inte fanns där då),
-personen har inte varit där själv men någon hen har förtroende för har varit där och inte sagt något om att något finns där (sakerna kan ha funnits där men personen/personerna har av någon anledning inte delgivit något om detta till den som påstår att där inget fanns),
- eller att personen låst sig vid en inriktning som en typ av självbedrägeri då och utesluter tänkbara möjligheter utan att egentligen ens reflektera och än mindre undersöka (medvetet eller omedvetet villospår).
2016-01-19, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Jag lär väl också enligt dig hamna i facket alternativteoretiker alternativt rättshaverist, därför jag håller inte med om att denna utredning är så gedigen och exemplariskt som du hävdar att den är. Sen får framstående jurister och GW tycka det, men jag försöker alltid bilda mig en egen åsikt. Att du inte vill förklara varför du tycker att utredningen är så bra är märkligt. Det kan väl inte vara svårt Om den nu är så bra som du hävdar.

I denna mordutredning, som är ganska ovanlig, så till vida att det handlar om en 17-årig tjej som blivit strypt/hängd och väldigt brutalt intryckt i ett litet klädskåp och som det verkar helt slumpmässigt utvald. Jag menar då att det finns inget hot,svartsjuka eller familjenära samband, som man vanligtvis kan binda upp fallet på.

Men i det här fallet fick man den som "troligtvis" har utfört mordet serverat på ett silverfat. NB åker ju själv till Martorp och ber om att få bli misstänkt för mordet. Och utifrån det bedömer jag utredning. DNA-BITEN är stark. Hade jag vart IR hade jag begärt en "second opinion" av en utomstående bedömare. Hade nog varit enda chansen, som det är nu med lite dutt där och lite dutt här, nej finns ingen chans. Det är intressant att diskutera och att utbyta erfarenheter.

Det heter hela tiden att vi som är mer eller mindre kritiska inte kan se helheten. Men jag kan tala om att när man tycker sig se svagheter i vissa stycken, så faller helheten.

För kännedom så har jag inte kategoriserat dig som varken det ena eller andra. När det gäller min ståndpunkt beträffande den här specifika utredningen så har jag delgett er den åtskilliga gånger. Utifrån min erfarenhet av dylika utredningar så gör jag bedömningen att den här utredningen genom teknisk bevisning, vittnesmål, DNA, blod är gedigen och att det är ställt bortom rimligt tvivel när det gäller vem gärningsmannen är. Ibland får jag känslan av att lekmän anser att om gm nekar så ska hen frias. Så funkar inte rättsväsendet i praktiken. Fup är på drygt 2000 sidor (som jag har läst) och slasken lär vara på över 5000 sidor (som jag inte har läst). Alltså ett gediget material. Så min bedömning är att rätt man är dömd i tr och döms i Hr. Felet som många gör när de läser en fup och dom är att om inte allt i deras okunniga värld till 100% är klarlagt så är det något galet.
Lite nyfiken är jag på hur många fup du har läst och vilken erfarenhet har du att bedöma sådant material? För min del handlar det inte om att ha rätt eller få rätt.
2016-01-19, 20:22
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Först på fredag väntas nya uppgifter läggas fram. Försvaret har då kallat biokemisten Anne Kihlgren som väntas vittna om hur DNA kan överföras och kontaminera föremål.

Försvarets mål är att Anne Kihlgren ska kunna ge en förklaring till hur Nerijus Bilevicius DNA, i form av bland annat blod, kan ha hamnat på Lisa Holms kläder - trots att 35-åringen hävdar att han aldrig har träffat flickan.

När Inger Rönnbäck överklagade tingsrättens morddom uteslöt hon inte att Nerijus Bilevicius har utsatts för en komplott och att hans DNA medvetet planterats på Lisa Holms kläder.

Låt oss för ett kort ögonblick föreställa oss den svindlande möjligheten av att den nu inkallade
DNA-experten AK och det hon har att breda ut sig kring, skulle tillmätas tillräckligt
med trovärdighet för att plötsligen det där av försvaret och klienten så hett efterlängtade
lilla tvivlet skulle uppstå kring just den tekniska bevisningen och ett frikännande
inte längre är en orimlighet att tänka sig, så skulle det sannolikt få väldigt långtgående
konsekvenser. Då kan nämligen i princip varenda rättsfall där DNA-bevisning åberopas
som tyngst vägande av allt man har att komma med i bevisväg bara sluta på ett enda sätt;
i bakslag för åklagare. Eftersom det då aldrig i tillräckligt hög grad kan uteslutas
att det förekommit antingen kontamination eller konspiratorisk plantering eller kanske
båda delarna på en gång. Det går då alltså bara i yttersta undantagsfall att döma någon
utifrån någon DNA-bevisning.
DNA har tjänat ut helt enkelt. Det tillmäts ingen avgörande vikt längre.
Osäkerheten blir för stor kring detta. Alltid, eller nästan alltid utrymme för ett tvivel och
detta tvivel blir liktydigt med att fria från skuld. Så lär det bli.
Och fortsättningsvis kommer nästan alla förövare av mord att slippa straffas för sina
gärningar ifall det nu inte råkat finns ett tiotal oberoende vittnen eller ett väldigt
tillförlitligt erkännande. Eller det finns en inspelning där GM mycket tydligt syns vid sitt brott.
Och många gläds förstås om det skulle bli så eftersom mördare ligger en hel del folk
varmt om hjärtat har man lärt sig att förstå.
Finito med DNA att bevisa skuld med! Den tiden med det kan vara över snart.

Inger Rönnbäck:

Citat:
Det finns väldigt många möjligheter kring vem som har gjort det här. Jag vill med det här förhöret visa att det finns olika lösningar att tänka på, har advokaten berättat.
Personligen ser jag bara en. Men så är jag till skillnad från henne kvar i verkligheten
och fortsätter för egen del värdera den bevisning som föreligger, teknisk som annan,
som alldeles otroligt enormt stark och övertygande.

Senast redigerad av Grandioso 2016-01-19 kl. 20:32.
2016-01-19, 20:50
Bannlyst
Citat:
På dina frågor undrar jag om du läst Fupen?

T o m att berätta om vad man sett ur ett opartiskt perspektiv är tydligen ett så starkt hot för vissa att de blir kriminella (om de inte redan kan anses varit det).

Givetvis så har jag läst fup. Jag ville få klart för mig vilka vittnen du syftar på?

Vilka vittnen syftar du på när du ifrågasätter deras opartiskhet och på vilka grunder? På vilket sätt menar du att de blir kriminella? Anser du att några vittnen medvetet ljuger i förhör. Det är inte ett brott att tala osanning i ett förhör om du menar så. Vilka vittnen blir kriminella och på vilka grunder?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in