2016-01-19, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det sista: det var inte vad Torbjörn skrev.
https://www.flashback.org/sp560574014

Vem far med osanning?
Angående kadaverdisciplinen - varför sa inte Björn Sahl det i rätten då?
Så en militär tror att det är ovanligt med kadaver på landet?

Tänk om han inte hittat detta två månader gamla kadaver - då hade inte Lisas kropp hittats. Definitivt inte så passande i tid - strax efter NB handbojats och gripits och blivit fotograferad som "skyldig".
Tänk vad lite som krävs ibland.

Den här historien stinker värre än ett två månader gammalt kadaver.

Otäck militär som tycker att man skall hålla på regelverket och ta hand om självdöda djur på ett riktigt sätt. Misstänkt ryggradsreflex där. Inte alls MR-perspektiv. Självklart skall man gå emot också detta myndighetsdirektiv. Man skall av princip alltid gå emot myndigheter. På så sätt visar man att man är en fritänkare och inte auktoritetsbunden.
En stillsam fundering bara.
2016-01-19, 18:50
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
Jag har verkligen ingen anledning att göra en subjektiv bedömning av det här fallet eftersom jag inte har någon koppling till någon berörd person.

Redovisa du med fördel vad du anser inte har skötts på ett rättssäkert vis i fallet. Att ta med spekulationer som inte kan styrkas är något som alternativteoretiker/rättshaverister med glädje ägnar sig åt. Jag har verkligen aldrig påstått att jag har juridik som mitt yrke. Jag skrev tidigare att jag är van att läsa utredningar och utifrån det bedöma omständigheter. Håll dig till sanningen.

Är det inte ganska vanligt an alternativteoretiker/rättshaverister att undvika frågor och inte svara på dem? Att till och md vända dem till en fråga när det inte finns ett adekvat svar som inte avslöjar agendan. Du har alltså ingen helhetsbild?

Med din definition så är även jag objektiv. Hur kommer det sig att vi ser olika saker?

Jag ber om ursäkt om jag missuppfattat din yrkesroll. Du kanske uttryckte dig lite lagom vagt och luddigt. FUP och utredning i en och samma mening får en ju osökt att associera till varandra. Du kanske sitter och tröskar igenom komunala utredningar kring var lekplatser passar bäst eller något liknande. Mitt fel att jag drog felaktiga slutsatser i detta fall.
2016-01-19, 18:56
Medlem
Citat:
Då ska du komma ihåg att det här är "viskleken". Niklas Lindström - tolk - NB - tolk - Niklas Lindström (-nedskrivet).

Vet du om tolken var auktoriserad rättstolk förresten?
NB:s version verkar dock ha vunnit gehör, t o m med en figur i protokollet. Jag vet ingenting om tolkarnas auktorisation. Dock tror jag inte att de bästa tolkar hade gjort så stor skillnad för jag betvivlar att vare sig NL, NB, advokaten, protokollföraren eller tolken vet skillnaden på en högaffel och en grep. Och jag är övertygad om att detta saknar betydelse för målet. Man kan inte begära att en FUP ska vara i klass med Svenska akademiens ordbok. Framförallt tror jag inte att polisen manipulerat förhören och i det här fallet tror jag t o m att den förhörde varit uppriktig.
2016-01-19, 18:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Det finns inga opartiska vittnesmål.
De tar fel på dag och har sett bilden på NB i media. Det diskvalificerar vittnen i vanliga rättsprocesser.
De kan inte ens (precis om A) se skillnad på bröderna.

Frågan är varför den här rättsprocessen inte är som andra.
"Jag är 100 procent säker på att det var söndagen den 7 juni. Jag skulle jobba dagen efter"

De gör så fan heller. Så var så god och sluta desinformera tråden.

Du mödar dig förgäves i din illaluktande kamp för en överbevisad mördares räkning.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6348243
2016-01-19, 18:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Jag är 100 procent säker på att det var söndagen den 7 juni. Jag skulle jobba dagen efter"

De gör så fan heller. Så var så god och sluta desinformera tråden.

Du mödar dig förgäves i din illaluktande kamp för en överbevisad mördares räkning.
I FUP om mordet på Marina i Spekeröd gör en man en iakttagelse och är helt säker på dag. Han har en uppgift att hänga upp sig på, och under förhöret ringer han en kompis och får dagen bekräftad.

Det är fel dag...
2016-01-19, 19:01
Medlem
Citat:
Vilka vittnen säger det? Vilket vittne är osäkert. Förövrigt så om nu någon sett en bild på NB i media omaskad så kan slutsatsen vittnet drar lika väl vara att det var inte den personen de såg i sammanhanget som deras vittnesmål avser. Har du tänkt på det?

Nej att en person som ska vittna sett bilden i media är för osäkert. Det är inget nytt.
På dina frågor undrar jag om du läst fupen?

Detta (om de två vittnesparen) är avhandlat många ggr i tråden.

Det finns mängder utav vittnesmål om olika bilar/olika tider. Fupen är selektiv, tendensiös och partisk ang vittnesmålen vilket det hotade vittnet BB visar.

T o m att berätta om vad man sett ur ett opartiskt perspektiv är tydligen ett så starkt hot för vissa att de blir kriminella (om de inte redan kan anses varit det).
2016-01-19, 19:02
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge12
Billy Batong var ett skämt som polis och nu är han ett skämt som pensionär... Gubben har tråkigt och vill ha lite uppmärksamhet.

Inte utan att man blir nyfiken på karaktären. Går det att utveckla "skämt" lite?

Tidigare har bla jag påtalat att BB´s iakttagelser tidsmässigt missar den kritiska tidpunkten, likväl som jag anser att han borde hörts för nyansens skull, även om hans tips var detaljerat och en quattro-kopia.
I min mening tappar han inte fejset i att vilja gå in och vittna, för det är en chans att få det bemött och senare klargjort genom läsbar text av rättsinstans.

På bara två-tre minuter är en svart SUV så långt borta från caféet att man inte ens kan höra den tuta, och det begriper alla som besökt området och ägnat en reflektion åt detaljer, men personligen är jag nyfiken på resonemanget av fordonet då det dök upp så tidigt i denna tråden.

Ett vittnesmål kontras med ett vittnesmål, för att rättsinstans ska kunna precisera fram ett svar (i bästa fall), eller i vart fall göra en belysning av detaljen.
Åklagaren tar del av BB´s förhör, därefter åberopas J*lia som vittne, så det är uppenbart i det vittnet som förslaget till klargörande finns.
2016-01-19, 19:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Återigen så blottar du din okunnighet och ditt rättshaveristiska resonemang. Billy Batong säger att han har blivit uppringd av personer som hoppas att hans vittnesmål inte friar NB. Är det enligt dig övergrepp i rättssak? Du diskuterar saker som ligger långt över din fattningsförmåga och kompetensnivå. Du är förblindad av hat och misstro mot samhället och dess företrädare. Jag tycker synd om dig.

Jag tycker att du förskönar och förminskar, det är inte rättvist.

Citat;

Folk säger att 'du ska jädrar inte göra honom frisläppt den där'.

Han säger att en del antyder att de anser att han inte ska vittna.

— Nä, hotad är ett starkt ord, men det har kommit samtal där man sagt "jävlar om du ser till att han blir frisläppt".

De här tre exemplen handlar inte om någon som har hört av sig och sagt att de hoppas.
2016-01-19, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Otäck militär som tycker att man skall hålla på regelverket och ta hand om självdöda djur på ett riktigt sätt. Misstänkt ryggradsreflex där. Inte alls MR-perspektiv. Självklart skall man gå emot också detta myndighetsdirektiv. Man skall av princip alltid gå emot myndigheter. På så sätt visar man att man är en fritänkare och inte auktoritetsbunden.
En stillsam fundering bara.

Problemet är du inte ser ett problem med Björn Sahls sociala smutskastning och hans sätt att "leverera" en lögn och komma undan med det i denna rättsprocess.

Det är väl sällan en militär svamlar om "utstrålning" hoppas jag. Annars undrar jag vilken som är den största foliehatten i denna historia.

Du menar alltså också att pojkrumsromantikern och militärwannaben Torbjörn rapporterar fel? Man kan inte lita på MP då? Det är viktigt att veta det för framtiden menar jag.
2016-01-19, 19:07
Medlem
Citat:
Varken du eller vi andra här vet vad som har sagts till Billy Batong i telefonsamtalen som han hänvisar till.
Tänkbart scenario är att Billy Batong har fått kalla fötter utifrån att han har kommit till insikt att hans vittnesmål är av intet värde. Han fick trots allt sin kvart i strålkastarskenet och hann med att marknadsföra sin och frugans Bed & Breakfast anläggning. Jag påstår inte att det förhåller sig så, men helt omöjligt är det väl inte?
Jag vet ingenting om BB, men kan tänka mig att han som gammal polis har svårt att slita sig från jobbet. Han har säkert tyckt att hans tips måsta vara värdefullt och velat hjälpa till. Sedan har han överraskats av reaktionerna från i fallet engagerade, i många fall säkert inte trevliga, om än inte hotfulla (som han själv säger). Då kan hans fru ha reagerat ungefär som någon här antydde: "Varför ska du jämt vara så beskäftig, låt polisen sköta det där och ägna dig åt vårt i stället. Tänk om vi får en massa tråkigheter nu !" Detta har hon förmedlat (genom maken) till advokaten, som tolkar det som upplevt hot (skrämmande). Tragikomiskt är min rubrik på alltihop.
2016-01-19, 19:14
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Är man av hävd alternativteoretiker alternativt rättshaverist så grundas det oftast på en bakomliggande orsak i personers liv. Man anser sig t.ex blivit utsatt för oförrätter av myndigheter eller av andra auktoriteter i samhället. Det kan i vissa fall här i tråden bero på att intellektet för personen ifråga inte räcker till för att värdera ting som nu en utredning.

När det gäller alibit som du tar upp så kan det bero på att materialet är för digert (Fup) så att det helt enkelt är för mycket att ta in och förstå för en del. Jag ser också en tendens hos den du nämner att källkritik tycks vara onödigt och att vara sanningsenlig saknar betydelse.

Det här fallet berör många människor på olika sätt. Utredningen har lovordats av framstående jurister och även av Leif GW. Trots det så sitter som du nämner ett antal foliehattar och sågar utredningen. Häpnadsväckande må jag säga. Man ifrågasätter detaljer som inte är relevanta. En del visar öppet siit hat, misstro, avsky mot vad de upplever som överheten i samhället. Min tes är att allt detta bottnar i personen själv, psykisk ohälsa, bitterhet eller ren dumhet.

Ser man objektivt på det här fallet och läser hela utredningsmaterialet och dom från TR så råder det ingen som helst tvekan om att "rätt man sitter". Alternativteoretikerna/rättshaveristerna ifrågasätter, men aldrig med sakliga argument eller med alternativ på GM byggd på någon som helst fakta.

Jag lär väl också enligt dig hamna i facket alternativteoretiker alternativt rättshaverist, därför jag håller inte med om att denna utredning är så gedigen och exemplariskt som du hävdar att den är. Sen får framstående jurister och GW tycka det, men jag försöker alltid bilda mig en egen åsikt. Att du inte vill förklara varför du tycker att utredningen är så bra är märkligt. Det kan väl inte vara svårt Om den nu är så bra som du hävdar.

I denna mordutredning, som är ganska ovanlig, så till vida att det handlar om en 17-årig tjej som blivit strypt/hängd och väldigt brutalt intryckt i ett litet klädskåp och som det verkar helt slumpmässigt utvald. Jag menar då att det finns inget hot,svartsjuka eller familjenära samband, som man vanligtvis kan binda upp fallet på.

Men i det här fallet fick man den som "troligtvis" har utfört mordet serverat på ett silverfat. NB åker ju själv till Martorp och ber om att få bli misstänkt för mordet. Och utifrån det bedömer jag utredning. DNA-BITEN är stark. Hade jag vart IR hade jag begärt en "second opinion" av en utomstående bedömare. Hade nog varit enda chansen, som det är nu med lite dutt där och lite dutt här, nej finns ingen chans.

Det heter hela tiden att vi som är mer eller mindre kritiska inte kan se helheten. Men jag kan tala om att när man tycker sig se svagheter i vissa stycken, så faller helheten. Vi tar NBs bilåkandeschema.

GJ o VJ anser sig hela sett en ljus hantverksbil vid ladan ca 18.50. Och tingsrätten tycker därmed att det är fastslaget att så är fallet. Och vad man menar då, är att det skulle va NBS bil man sett. Mot det ska man ställa att inget annat vittne sett denna bil. Och GJ säger i förhör att hade det varit litauernas bil skulle han inte reagerat. Dessutom känner han igen deras bil. VG kommer först i tredje förhöret på att hon sett en ljus bil vid ladan och inget mer. Sen säger VG att hon blandar ihop lördag med söndag därför att dom varit hos AJ båda dagarna. Den andra brodern HJ hävdar med bestämdhet att han passerat ladan 19.10. Det är han som har råkoll på tiden och tittade på klockan strax innan han lämnade godset. Och stämmer HJS version faller bil schemat redan här.

Den andra observationen av NBS bil sker ca 19.05 . En bil med ett L i regnumret sladdar ut från en grusväg. Det dammar om bilen. De två vittnena ser inte vem som kör eller hur många det är i bilen. Nä det här går bort.

Så den tredje observationen. Två personer ser litauernas bil nära deras hem ca 19.30. Det är någon av bröderna som kör. En säger solglasögon en inte. Det har varit en förmiddagsobservation också. Den ene säger söndag medans den andre tvekar mellan lördag och söndag. TJ säger att han hämtade sin särbo på lördagen efter han slutade jobbet. Och särbon säger att hon är säker på att TJ hämtade henne på fredagen. Nä jag får inte ihop det här heller. Ska detta bevisa att NB åkt dessa sträckor?

Absolut ingen kritik av vittnena. Det är svårt att minnas. Men då får man ta det i beräkning.
2016-01-19, 19:18
Medlem
Citat:
Vad vill du i klartext ha sagt med detta?

??? Jag svarade på krutkungens fråga om det inte var ngn annan än NB som åkte hem och bytte kläder...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in