Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Några kan ju ha tröttnat efter de drygt 200 trådar i denna avdelning som redan avhandlat ljusets hastighet:
https://www.flashback.org/sok/ljusets+hastighet?f=54 
Du svarar nog på fel inlägg? Du citerar information jag hämtat från Wiki.
Citat:
Ursprungligen postat av
Den skamlöse
Grejen är att ljus, och elektromagnetisk strålning allmänt, inte accelereras upp till ljushastigheten. Det får den hastigheten direkt när det alstras. Man säger lite oegentligt att en foton har vilomassan 0.
Jag ställde en ja- eller nej-fråga. Visserligen ledande, men då kan man ifrågasätta frågan istället för att svara på en annan fråga.
Menar du att ljuset ej kan uppnå ljusets hastighet?
Eller vill du kanske bara rätta mig för att du tror att jag har en uppfattning jag inte gett uttryck för.
Citat:
Ursprungligen postat av
AA_Sweden
Nja, här skiljer sig våra åsikter åt. Jag hävdar bestämt att det tar ljuset drygt fyra år att färdas från solen till Proxima Centauri, men bara om ljuset tar den snabbaste vägen. Leder man istället ljuset i en cirkelformation så kan det ju ta, i princip, hur lång tid som helst, t ex 10 miljoner år.
Vad vet du om mina åsikter? Jag har inte presenterat några åsikter i frågan. Det hade du kanske lagt märke till om du inte varit upptagen med att formulera ett svar som får dig att framstå som någon som rättar någon som har fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
AA_Sweden
Liknelse; Tänk att månen håller en hyfsat hög hastighet och den är på väg mot jorden. Det kommer dock ta några miljarder år innan den når jorden eftersom den rör sig i en cirkelformation.
Återigen så citerade jag Wiki, och är inte särskilt intresserad av din förmåga att relativisera avstånd, för att kunna "rätta" "mig". Jag kan på samma sätt hävda att det är ca 3800 mil mellan Sverige mest nordliga del, och Sveriges mest sydliga del. Jag har rätt i det, men kommer inte att vinna någon argumentation med ett sådant påstående. Jag kommer bara att framstå som någon som vill ha rätt mer än jag vill bli tagen på allvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
AA_Sweden
Vi kan nog vara rätt så överens om att denna skämttråd, i mångt och mycket, har författats av "utbildat folk".
Om folk här är utbildade eller ej kan inte jag svara på, jag ville bara lyfta hur patetiskt det är när folk är beredda på att flytta berg bara för att få rätta folk, när de egentligen borde öppna en bok istället. Jag glömde helt bort att det är såhär det ser ut i denna forumdel, och för all del när man diskuterar med "utbildat folk", som givetvis per definition inte kan ha fel iom den enorma respekt man har för sin ofelbara utbildning. Jag håller dock med om att tråden var underhållande, samtidigt som det var lite skrämmande att se alla dessa "experter" uttala sig utan att ens ifrågasätta att den närmsta stjärnan skulle ligga 10 miljoner ljusår bort. Förutom det uppenbara i trådstarten, så reagerade jag på det, och jag saknar verkligen all form av officiell utbildning.
Helt seriöst. Ska ni besserwissra, så kan ni väl se till att göra det rätt, så att ni inte bara förvirrar folk, eller sprider felaktig information.