2016-01-15, 07:49
Bannlyst
Ett problem vi har när det gäller rymdfärder är att även om vi färdas i ljusets hastighet så tar det nästan 10 miljoner år att nå närmaste stjärna. Men jag kom på att människan har ju tillverkat pistoler, och en kula från en pistol måste ju färdas snabbare än ljusets hastighet? Jag har själv skjutit med en pistol och man hinner inte göra någonting förrän kulan anländer där man siktade. Tänk om man avfyrade en raket med siktet på Jupiter så hade man varit där på en gång i en kulas hastighet.
Citera
2016-01-15, 08:05
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teccen
Ett problem vi har när det gäller rymdfärder är att även om vi färdas i ljusets hastighet så tar det nästan 10 miljoner år att nå närmaste stjärna. Men jag kom på att människan har ju tillverkat pistoler, och en kula från en pistol måste ju färdas snabbare än ljusets hastighet? Jag har själv skjutit med en pistol och man hinner inte göra någonting förrän kulan anländer där man siktade. Tänk om man avfyrade en raket med siktet på Jupiter så hade man varit där på en gång i en kulas hastighet.

Det är därför vapen är så farliga, enligt din teori färdas kulor i 299 792 458,1 m/s minst.
Citera
2016-01-15, 08:06
Medlem
Edsvikens avatar
Citat:
...en kula från en pistol måste ju färdas snabbare än ljusets hastighet? Jag har själv skjutit med en pistol och man hinner inte göra någonting förrän kulan anländer där man siktade.
Mynningshastigheten för moderna jaktgevär kan vara 1 200 m/s och lättgaskanoner kan komma upp i över 8 000 m/s. Ljushastigheten är dock "något" högre 299 792 458 m/s.

Så mot geväret saknas det 299 791 258 m/s.

Fundera vidare, men räkna inte med något Nobel-pris i det korta perspektivet. Kanske menade du "ljudet" och inte "ljuset". Men då är hastigheten inte tillräcklig.
Senast redigerad av Edsviken 2016-01-15 kl. 08:09.
Citera
2016-01-15, 08:16
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:

Vi har inte uppmätt högre hastighet än ljusets vilket är 299 792 458 m/s i vacuum medan ett eldvapen projektledare har en hastighet vid mynningen på mellan 240 till 8000 m/s beroende teknik.
Citera
2016-01-15, 08:56
Medlem
Lydans avatar
Problemet är att det inte finns några pistoler som är stora nog att akjuta ut en rymdraket så vi är köra oavsett.
Citera
2016-01-15, 09:39
Medlem
Vår närmsta stjärna är solen och det är då inga 10 miljoner ljusår dit.
Citera
2016-01-15, 10:28
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Vi behöver inte komma upp i några sanslösa hastigheter, räcker med att vi lär oss teleportering. Vi har redan kommit en bit på vägen och faktiskt lyckats teleportera partiklar.

Edit: Vi kan även skapa maskhål i teorin bara det att det krävs så enormt mycket med energi.
Senast redigerad av Huffensfuffens 2016-01-15 kl. 10:31.
Citera
2016-01-15, 10:52
Medlem
AA_Swedens avatar
Spännande teorier och observationer.

Citat:
Ett problem vi har när det gäller rymdfärder är att även om vi färdas i ljusets hastighet så tar det nästan 10 miljoner år att nå närmaste stjärna.
Helt korrekt - förutsatt att man tar färden i cirkelformation istället för raka vägen. Gäller förövrigt både solen och Proxima Centauri.

Citat:
Men jag kom på att människan har ju tillverkat pistoler, och en kula från en pistol måste ju färdas snabbare än ljusets hastighet?
Att människan tillverkat pistoler finns det ju massor av bevis för. Det har bl a utgrävningar efter andra världskriget visat även om många tror sig veta att andra världskriget aldrig har inträffat. Att en kula måste färdas snabbar än ljusets hastighet är ju i det närmaste självklart då en hastighet knappast rör sig överhuvudtaget.

Citat:
Jag har själv skjutit med en pistol och man hinner inte göra någonting förrän kulan anländer där man siktade.
Detta är jag betydligt mer skeptisk till. Jag vill se fotobevis på att du faktiskt har skjutit med en pistol. Att man inte hinner göra någonting innan kulan anländer tror jag dock är mer eller mindre bevisat eftersom man hinner ju knappt med att göra någonting alls nuförtiden.

Citat:
Tänk om man avfyrade en raket med siktet på Jupiter så hade man varit där på en gång i en kulas hastighet.
Tanken svindlar. Detta är nästan för stort för att greppa. Jag vill vara med om detta mirakel någonsin kommer att ske. PM'a mig då, snälla.
Citera
N3ss3s avatar

Moderatormeddelande

Postat av N3ss3 2016-01-15, 11:39
Medlem
Massor av OT borta, ni får tycka att ts har fel, men då får ni argumentera för saken.

Håll er till topic.

/mod
2016-01-15, 12:23
Medlem
Kan det möjligtvis vara så att du blandar ihop ljudets hastighet med ljusets?

Edit: Såg nu att det redan nämnts tidigare. Kul tråd i vilket fall, hade varit intressant med vapen som gick i ljusets hastighet.
Senast redigerad av FatPlaya 2016-01-15 kl. 12:27.
Citera
2016-01-15, 12:41
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:

Jag håller med dig, det är fullständigt omöjligt att regagera på en kula, men man kan ju reagera på när solen stiger (ljus), det ser man ju med blotta ögat.

Jag tror dock att vi behöver göra lite beräkningar som bevisar det här:
Solen stiger varje dag. (24h) vilket är 24*60*60 = 84600 sekunder. Detta är tid man kan uppfatta alltså måste kulan accerlerera mycket snabbare än 84600 m/s^2 vilket ger c(ljusets hastighet) = a(kulans accereration) * t(tiden). Då vill vi ha ut tiden för att se hur lång tid det tar för kulan att nå ljusets hastighet.

t=c/a vilket ger t=299 792 458/84600^2 = ca 0.042. Så efter 0.04 sekunder(Max) når du ljusets hastighet när du skjuter en pistol.

Enkel matematik.

Det jag undrar är varför det längsta upmätta krypskyttskottet som har dödat någon är 2,475 m(enl wikipedia) när man kan skjuta pistolskott till jupiter.
Citera
2016-01-15, 12:57
Medlem
Citat:

Man kommer inte kunna uppnå en hastighet motsvarande exakt ljusets hastighet. Problemet du beskriver ligger för övrigt bara hos betraktaren. Tid och längd uppfattas annorlunda beroende på om en kropp är i rörelse eller inte. Utan att göra matematiken höftar jag och säger att om en rymdraket når 0.99 av ljusets hastighet kommer det för astronauterna ta ca 50 år fram och tillbaka om man skulle resa till Andromedagalaxen. Astronauterna upplever en så kallad längdkontraktion där avståendet till Andromedagalaxen blir betydligt kortare.

Det tar däremot ca 400 tusen år för jordens befolkning innan denna expedition hinner tillbaka. Man har med andra ord åldrats annorlunda beroende på om man har varit i rörelse eller inte.

Detta är för närvarande ett av de mer etablerade förhållningssätt(speciell relativitetsteori) man har till tid och rum vid höga hastigheter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in