Citat:
Ursprungligen postat av
Teccen
Ett problem vi har när det gäller rymdfärder är att även om vi färdas i ljusets hastighet så tar det nästan 10 miljoner år att nå närmaste stjärna. Men jag kom på att människan har ju tillverkat pistoler, och en kula från en pistol måste ju färdas snabbare än ljusets hastighet? Jag har själv skjutit med en pistol och man hinner inte göra någonting förrän kulan anländer där man siktade. Tänk om man avfyrade en raket med siktet på Jupiter så hade man varit där på en gång i en kulas hastighet.
Jag håller med dig, det är fullständigt omöjligt att regagera på en kula, men man kan ju reagera på när solen stiger (ljus), det ser man ju med blotta ögat.
Jag tror dock att vi behöver göra lite beräkningar som bevisar det här:
Solen stiger varje dag. (24h) vilket är 24*60*60 = 84600 sekunder. Detta är tid man kan uppfatta alltså måste kulan accerlerera mycket snabbare än 84600 m/s^2 vilket ger c(ljusets hastighet) = a(kulans accereration) * t(tiden). Då vill vi ha ut tiden för att se hur lång tid det tar för kulan att nå ljusets hastighet.
t=c/a vilket ger t=299 792 458/84600^2 = ca 0.042. Så efter 0.04 sekunder(Max) når du ljusets hastighet när du skjuter en pistol.
Enkel matematik.
Det jag undrar är varför det längsta upmätta krypskyttskottet som har dödat någon är 2,475 m(enl wikipedia) när man kan skjuta pistolskott till jupiter.